Verkoop en afsteektijden vroeger

Eerlijk gezegd vind ik het nu wel prettiger. Met 12 uur steken moet je je vuurwerk toch wel enigzins kunnen opmaken...En ja, het brengt structuur in het leven als het overal hetzelfde is. En ja, de verkoopdagen, niks mis mee, alleen ze hadden 5 verkoopdagen moeten maken, want nu is het TE druk.

Eerlijk gezegd vind ik het nu wel prettiger. Met 12 uur steken moet je je vuurwerk toch wel enigzins kunnen opmaken...En ja, het brengt structuur in het leven als het overal hetzelfde is. En ja, de verkoopdagen, niks mis mee, alleen ze hadden 5 verkoopdagen moeten maken, want nu is het TE druk.

of meer mensen moeten in sommige plekken in het noorden des lands gaan halen. hier is het nooit zo heel erg druk. (helaas) scheelt sfeer. maar inderdaad, 12 uur moet meer dan voldoende wezen! anders kost het zo veel salarissen he :wink:

Ik weet zelf uit mijn jeugd dat we altijd onzeker waren wanneer je precies legaal kon stoken. Met de landelijke laatste dag regeling vindt ik het beter geregeld, natuurlijk ben ik altijd een voorstander van verlenging richting 30 December.

Gr,

Kraanvogel

Ik meen mij ter herinneren dat het in Den Haag begin eind jaren 80 begin jaren 90 ook op de 30ste afgestoken mocht worden. Weet het niet zeker, maar de politie trad in ieder geval niet op :)

Met 30 december erbij zou ik ook geen moeite hebben als jonge lui willen stoken.

Trouwens, stoken op 1 januari nieuwjaarsdag tot 's avonds laat is nog nooit een probleem geweest, hoewel het niet mag.

Jep, in de jaren 80 is er in een aantal gemeentes (die konden de afsteek tijden zelf bepalen, nu is dat landelijk geregeld) een experiment geweest met ruimere afsteek tijden, in mijn dorp was dat op 30-12 van 10:00 tot 22:00 en op 31-12 van 10:00 tot 02:00. Daar maakte we gretig gebruik van. De oudjaar beleving duurde toen van oktober t/m februari voor mijn leeftijds groep in die tijd, en dat is zonder internet, vuurwerk fora, etc..

Klopt ja! Als je op de 30e een rotje afsteekt heb je al meteen een probleem, maar als je een mooie pot op de 1e afsteekt kijkt de politie gewoon toe...

En moet je na gaan dat in de jaren 90" Bex nog bestond :D Wat was dat een geweldige winkel :D ! Ik weet nog wel dat ik daar kwam als klein ventje met me broers. En dan dagelijks naast het mooie spul stond te geilen tot op de dag zelf:D

Geweldige tijden

rond of na 1985 mocht ik van mn vader op 31 dec pas na 22.00 uur afsteken.ik dacht tot voor kort,dat hij me voor het lapje hield om niet teveel te stoken.
maar dat het inderdaad klopt volgens jullie,wist ik echt niet.
tja, als gemeentes toen hun eigen afsteektijden konden bepalen, moet het dus wel verwarrend voor je geweest zijn als puber...
maarja, gestookt werd er toen toch gedurende de hele kerstvakantie. dat werd toen door de politie nog gedoogd denk ik. ik denk met weemoed aan die tijd terug met zn grijze-lonten,harde snipper-kanonslagen...

In de jaren 70 en misschien ook nog begin jaren 80 werd er na de kerstdagen gewoon vuurwerk afgestoken en ook ging het op oud en nieuw gewoon de hele nacht door in plaats van stoppen om 2.00 uur. Daarom had iedereen ook zo veel vuurwerk. Het vuurwerk knalde ook veel harder vroeger, zelfs die kleine piraatjes knalden harden dan die super kanonslagen/atoombommen/etc. van tegenwoordig. Daarom was de behoefte aan illegaal vuurwerk stukken minder. Ik herinner me trouwens ook nog dat je strijkers hier gewoon in de winkel kon kopen! Niks illegaals aan dus. Later kreeg je pas een wet die voorschreef dat het vuurwerk niet harder mocht knallen dan 120db of zoiets. Het vuurwerk had je trouwens ook gewoon al voor de kerst in huis en werd bijvoorbeeld gewoon aan huis geleverd door de bezorger van de leesmap! Daar kon je van die kant en klare pakketjes bestellen en hij of zij ging dus echt niet tussen kerst en oudjaar vuurwerk afleveren. Met kerst stookten wij dus ook altijd een pakketje om alvast in de stemming te komen:)

Strijkers in de winkel? Dat kan ik me niet meer herinneren, de mijne kwamen altijd uit het illegale circuit. Astronauten waren toen wel erg lekker, vooral die van schuurmans :)

Melkbusschieten mag ook dit jaar eerder in Brunnepe

KAMPEN – Inwoners van de wijk Brunnepe in Kampen mogen ook dit jaar weer een week voor de jaarwisseling knallen met carbid.
Dat mag dan alleen tussen 18:00 en 22:00 uur. De gemeente besloot afgelopen jaarwisseling de proef in te voeren omdat buurtbewoners het melkbusschieten in de nachtelijke uurtjes beu waren en de schutters juist wilden in de dagen voor oud en nieuw met carbid wilden knallen. Na een evaluatieavond bleken de buurtbewoners enthousiast, reden voor burgemeester Bort Koelewijn voor een herhaling van de proef. Dit jaar verliep de jaarwisseling in Kampen rustiger dan voorgaande jaren.

Jep, in de jaren 80 is er in een aantal gemeentes (die konden de afsteek tijden zelf bepalen, nu is dat landelijk geregeld) een experiment geweest met ruimere afsteek tijden, in mijn dorp was dat op 30-12 van 10:00 tot 22:00 en op 31-12 van 10:00 tot 02:00. Daar maakte we gretig gebruik van. De oudjaar beleving duurde toen van oktober t/m februari voor mijn leeftijds groep in die tijd, en dat is zonder internet, vuurwerk fora, etc..

Dat klopt, ook in mijn oude dorp Roden stond in de krant dat je de 30e en 31e de hele dag mocht afsteken. (begin jaren 80) dat hebben we dan ook gedaan met krantenknipsel in de zak als bewijs, want natuurlijk stonden ze (politie) snel voor onze neus....
Verder meen ik zelfs, dat er toen 5 verkoopdagen waren, meteen na kerst dus, de zondag uitgezonderd....:D

Hoe waren de afsteektijden en verkooptijden vroeger?

Ik vond bijgaande advertentie van de Gemeente Ammerzoden:
In deze gemeente mocht het vuurwerk in het jaar 1990 nog op twee dagen worden afgestoken
Fred woon je zelf in ammerzoden? Dat is hier voor mij 1km vandaan.

Kan me nog wel goed herinneren toen er alleen de 31e verkocht werd.
Stond ik daar, rond 06:00 uur met m'n pa bij Haarman aan de Lipperkerkstraat :)
Hij moest altijd die dag nog werken, dus we moesten er wel vroeg bij zijn, en dat vond ik helemaal niet erg haha. Zo donders vroeg en toch al die heerlijke kruitgeur in de straat daar, want niet iedereen wachtte tot ze thuis waren. Eenmaal thuis werd me op het hart gedrukt dat ik toch echt tot 10:00 uur moest wachten... dat haalde ik alleen nooit :D

Back
Bovenaan