Verhoren Tolteam vuurwerkramp niet openbaar

jawe

VWC lid
Verhoren Tolteam vuurwerkramp niet openbaar
DEN HAAG - De minister van Veiligheid en Justitie hoeft de processen-verbaal van de verhoren van het Tolteam, dat onderzoek deed naar de vuurwerkramp in Enschede, niet openbaar te maken. Dat heeft de Raad van State woensdag bekendgemaakt.

Twee ex-rechercheurs van het Tolteam hadden om openbaarmaking gevraagd. Volgens het duo is het onderzoek naar de ramp niet goed uitgevoerd. De Raad van State vindt openbaarmaking niet gewenst, omdat daardoor in de toekomst ambtenaren en andere getuigen mogelijk minder bereidwillig zijn om volledige medewerking te verlenen aan onderzoeken. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk.

Door de vuurwerkramp in de Enschedese wijk Roombeek kwamen op 13 mei 2000 23 mensen om het leven en raakten honderden mensen gewond.

De Raad van State wijst er ook op dat het rapport van de rijksrecherche over het onderzoek naar het Tolteam grotendeels openbaar is gemaakt. Daarmee is „het publieke belang van een goede en democratische bestuursvoering in voldoende mate gediend”, aldus de hoogste bestuursrechter.

Oftewel.
We doen het niet want anders komen er misstanden naar voren die door amtenaren zijn gemaakt en dit willen we niet bekend maken.
Dit ook zodat in de toekomst het ambtelijk apparaat gewoon kan blunderen zonder zich daarvoor te hoeven verrantwoorden want daar zijn immers de gewone burgers voor:angry::angry::angry:

ze hebben echt wat te verbergen daar!
Als ze nou echte mannen met ballen zijn, zouden ze het gewoon openbaar moeten maken! stel pussy's daar!
word er moe van... zo komt de waarheid nooit boven tafel!
Waar zijn ze bang voor? de ramp is tog al geschiet!

Ik maak hier maar geen woorden aan vuil. voordat ik een bann aan mijn broek heb.
Dit blijkt maar weer in wat voor triest, zielig en corrupt land we leven.

#Enschede Het publieke belang is al in voldoende mate gediend.
Geen openheid vuurwerkramp

De politieverhoren in het onderzoek naar de vuurwerkramp blijven geheim. Een ex-rechercheur gaat daarom aangifte doen.

‘Zeven jaar heb ik me fatsoenlijk gedragen, en heb ik geduld gehad. U wordt bedankt!’ Jan Paalman, ex-rechercheur van het Tolteam, het politieteam dat de vuurwerkramp in Enschede onderzocht, beent woedend de zaal uit waar de Raad van State even daarvoor uitspraak heeft gedaan. En die luidt dat de minister van Veiligheid en Justitie de verhoren van de leden van het Tolteam niet openbaar hoeft te maken. Dat geldt ook voor de verhoren van andere betrokkenen rond het strafrechtelijk onderzoek naar de vuurwerkramp in 2000 waarbij 23 doden vielen

Openbaarmaking kan leiden tot onevenredige benadeling van de Staat’, aldus de Raad van State. Omdat het volgens de hoogste bestuursrechter aannemelijk is dat ambtenaren en andere getuigen in de toekomst minder bereidwillig zijn om aan dergelijke onderzoeken mee te werken.

Kruistocht
Hiermee komt een einde aan de juridische kruistocht die Paalman en Charl de Roy van Zuydewijn hebben gevoerd om hun gelijk te krijgen. Ze wilden die geheime stukken per se boven tafel hebben, omdat daaruit blijken dat is gesjoemeld met bewijsmateriaal. Maar Paalman geeft de strijd nog niet op. ‘Ik ga aangifte doen tegen mijn oud-collega’s van het Tolteam, de politieleiding en officier van justitie Stam wegens het opzettelijk achterhouden van ontlastend bewijs tegen André de Vries Met pijn in het hart, maar het kan niet anders.’ Tegen deze uitspraak van de Raad van State (RvS) is namelijk geen hoger beroep meer mogelijk.

Geen goed woord
Op het ministerie van Veiligheid en Justitie zal de uitspraak met gejuich zijn ontvangen, want de RvS volgt volledig de stelling van de overheid en zet daarmee een streep door het oordeel van de bestuursrechter in Almelo. Die had juist afgelopen najaar geoordeeld dat ambtenaren (oftewel agenten) gezien hun beroep verplicht zijn mee te werken aan onderzoeken van de rijksrecherche en dat openbaarheid van informatie belangrijker is dan de vrees dat ze voortaan niet meer meewerken. De rechtbank tekende daarbij aan dat ‘openbaarmaking van een door de overheid uitgebracht rapport niet kan worden geweigerd met een beroep op onevenredige benadeling van de overheid. Dit geldt temeer indien sprake is van een onderzoek naar vermeend disfunctioneren bij justitieel optreden van de overheid’.

Maar de RvS ziet dit anders en merkt daarbij op dat het rijksrechercherapport over het Tolteam al grotendeels openbaar is gemaakt. Hierdoor is ‘het publieke belang van een goede en democratische bestuursvoering in voldoende mate gediend’, aldus de raad. John Peters, de advocaat van de twee ex-rechercheurs, heeft geen goed woord over voor de uitspraak. ‘Het publieke belang is er dus bij gediend dat kritische stukken niet openbaar worden.

Het lijkt erop dat de doofpot rond de vuurwerkramp koste wat het kost gesloten moet blijven. Als Kamerlid maakte Fred Teeven zich nog hard voor de twee ex-rechercheurs en de openbaarmaking van de stukken. Een van zijn vragen aan toenmalig minister van Justitie Hirsch Ballin was: ‘Bent u ook van mening dat er voldoende maatschappelijke en juridische basis is om dit rapport openbaar te maken?’ Maar nu hij staatssecretaris is van Veiligheid en Justitie, heeft hij zijn standpunt 180graden gedraaid. ‘Zo werkt het blijkbaar in de politiek’, aldus Paalman.

http://www.depers.nl/binnenland/562920/Geen-openheid-vuurwerkramp.html

Het feit dat er al een gedachte leeft dat men zaken verbergt of in de doofpot stopt is toch voldoende om het onderzoek juist wél openbaar te maken? Uitgaande van de gedachte dat dit onderzoek "niets zal toevoegen", aangevuld met de opmerking dat "openbaarmaking mogelijk toekomstige medewerking in de weg zal staan", maakt het zaakje er weinig frisser op.

Men volgt hier duidelijk het pad van de "damage control", aan overheidszijde welteverstaan.

Cameo

Uiteraard beschermt de staat zichzelf.
Altijd de mond vol van democratie, maar het is hier soms net een bananenrepubliek.

Helemaal mee eens.
Ik ben echt blij dat ik Nederland woon.
Maar soms wordt kokend van woede, hoe het amternaren apparaat in Den Haag e.o elkaar aan het werk houdt.

We mogen blij zijn, dat we in Nederland wonen, maar dat geneuzel soms.
Ik zucht, hij zucht, wij zuchten, zij hebben gezucht, en we zuchten nog wel even door.
Zucht.:wink:

Back
Bovenaan