Verbeteren imago vuurwerk

De Wereld Draait Door.

En daar een goed mondig en geïnformeerd persoon heen.

Ik wil het feestje niet verpesten, maar de tv-programma's die ik in dit topic voorbij zie komen: DWDD/Paul & Witteman enz. zijn nou juist die programma's waar je beter gewoon helemaal niets kan zeggen of de aandacht neer kan leggen... Alsof je daar de tijd voor krijgt :wink:

Al die programma's hebben van te voren al een bepaald idee over het onderwerp "vuurwerk" en dat word ingevuld door de redacties, de presentators krijgen door wat ze moeten zeggen en niet anders. Je kan dan wel fijn gaan uitleggen dat het allemaal anders is, en ze er niets van snappen dan ze denken maar dat schiet niet op.. Kijk bijvoorbeeld eens naar het gesprek met Gerard Joling afgelopen jaar bij De Wereld Draait Door, een en al negatief en allemaal met een lacherige sfeer...

Er is vast op een andere manier wel e.a. te doen alleen moeten we eens goed gaan nadenken of bekijken hoe deze manier dan het best ingevuld kan worden...

Ik weet nog wel toen ik op de basischool zat dat er een vrouw van halt langskwam om ons in te lichten over vuurwerk. Ik weet niet of dit nog steeds gebeurt maar misschien kunnen ze dan ook de gevolgen van vandalisme wat meer uitleggen want het enigste wat ik te horen kreeg waren de getallan van hoeveel miljoenen euro schade en hoeveel slachtoffers. Nu hedendaags kunnen ze er dan misschien aan toevoegen wat de gevolgen voor het vuurwerk afsteken hieraan verbonden zitten zoals een mogelijk verbod op vuurwerk.

Om het er over te hebben bij Pauw en Witteman lijkt me net als Arjan niet zo'n geweldig idee. Soms vraag ik me af of ze het wel willen begrijpen en of ze de mensen waarmee ze conversaties voeren wel serieus nemen.

Ik vind ook dat de politiek zich wat meer in vuurwerk moet gaan verdiepen voordat ze weer wat van de belachelijke loze uitspraken doen. Voorbeeldje: in de reportage van sbs6 gaat het over vuurwerk bommen , hier in mevrouw die in de politiek zit en beweert dat de gekochte vuurwerkshells van de presentator militair matrieel is. Ik snap niet dat je dan zon uitgesproken mening ergens over kan hebben als je nog geen eens weet waar je over praat.

zo dat is dat haha

Dit topic gaat dus over het verbeteren van het imago van vuurwerk.
Na 22 posts, die vooral een hoog Wilders/Verdonk gehalte hebben, hiermee bedoel ik dat er vooral geblaat word over alles wat niet goed is in dit land, heb ik tot nu toe maar 1 idee gelezen en dat is de media opzoeken. Op zich een goed idee, maar ik ben het met Arjan eens, dat waarschijnlijk het gesprek een andere kant omdraaid als wat de bedoeling is.
Heb ikzelf nog ideeen? Jazeker
Iedere stad of dorp in Nederland organiseerd wel eens een keer een evenement, kermis, braderie of iets dergelijks. Probeer in kontakt te komen met de organisatie en kom met het idee om een showtje te geven, als afsluiting. Vorig jaar heb ik dat zelf gedaan, hier in het Westland ivm het varend corso en dat was zo'n succes, dat er dit jaar weer een vuurwerkshowtje is.:)
Verder heb ik nog wel een uitgesproken mening over de verbetering van het imago, maar dan ga ik "vloeken in de kerk" en aangezien de reakties hierop het topic zal gaan vervuilen hou ik het voorlopig hierbij.

Dit topic gaat dus over het verbeteren van het imago van vuurwerk.
Na 22 posts, die vooral een hoog Wilders/Verdonk gehalte hebben, hiermee bedoel ik dat er vooral geblaat word over alles wat niet goed is in dit land, heb ik tot nu toe maar 1 idee gelezen en dat is de media opzoeken. Op zich een goed idee, maar ik ben het met Arjan eens, dat waarschijnlijk het gesprek een andere kant omdraaid als wat de bedoeling is.
Heb ikzelf nog ideeen? Jazeker
Iedere stad of dorp in Nederland organiseerd wel eens een keer een evenement, kermis, braderie of iets dergelijks. Probeer in kontakt te komen met de organisatie en kom met het idee om een showtje te geven, als afsluiting. Vorig jaar heb ik dat zelf gedaan, hier in het Westland ivm het varend corso en dat was zo'n succes, dat er dit jaar weer een vuurwerkshowtje is.:)
Verder heb ik nog wel een uitgesproken mening over de verbetering van het imago, maar dan ga ik "vloeken in de kerk" en aangezien de reakties hierop het topic zal gaan vervuilen hou ik het voorlopig hierbij.

één show geven is altijd wel mooi iedereen vind dat wel mooi maar waar het om gaat is dat mensen on nodig bang gemaakt door verkeerde communicatie Dat ze Vlinder Bijvoorbeeld Vlinderbommen noemen alles is bommen... Vuurwerk wil zeggen:'' Lichte explosieven voor de particulier Maar de media maakt alles geweldadiger en erger dan dat het is... Maar wat ik bedoel te zeggen het idee van een show geven is natuurlijk goed maar met oud en nieuw staat toch iedereen savond's ook bij jou vuurwerk te kijken???
Nou maar dan zelfs nog willen ze het verkorte afsteken van vuurwerk vanaf 6uur tot 2uur s'nachts. Dit komt gewoon door de media die alles erger maakt dan dat het is. Zo worden mensen makkelijk gebeinvloed.

Een manier om vuurwerk in een goed daglicht te zetten is denk ik niet haalbaar maar ik hoop natuurlijk van wel.:bonk::)

Er spelen twee aspecten een belangrijke rol.

1. Tegengaan van vandalisme: Dit is bij uitstek een taak voor de overheid. (uitvoering van de door hun geschreven wetten)
Wij kunnen hooguit mede freaks die in de fout gaan op hun gedrag wijzen.

2. Aan het verbeteren van het imago kunnen wij liefhebbers wel degelijk een rol van betekenis spelen. Alleen zullen wij ons moeten groeperen om met de juiste middelen de belangrijkste negativisten zien te bestrijden. Vuurwerk in een positief daglicht brengen. Bestrijden van media, politici.
Zoveel mogelijk onze stem laten horen.

Fred... hoe lang wil je nog wachten dan om een groep te gaan vormen.
Of welke weg er in geslagen moet worden !!! ???
Of hoe dit aan te gaan pakken.
Mischien eerst eens kijken welke mensen binnen vw land als sprekers kunnen fungeren tijdens een media gesprek of of of of.
Shoot, zou ik zo zeggen.

De rede waarom ik dit aan geef is omdat er al in een hele korte tijd al veel reacties zijn op jou topic.

Groetjes Giron

Fred... hoe lang wil je nog wachten dan om een groep te gaan vormen.
Of welke weg er in geslagen moet worden !!! ???
Of hoe dit aan te gaan pakken.
Mischien eerst eens kijken welke mensen binnen vw land als sprekers kunnen fungeren tijdens een media gesprek of of of of.
Shoot, zou ik zo zeggen.

De rede waarom ik dit aan geef is omdat er al in een hele korte tijd al veel reacties zijn op jou topic.

Groetjes Giron

Geduld is een schone zaak.
Het topic is gisteren door mij pas geopend, en het doet goed te weten dat het zo bij de mensen leeft. Begrijpelijk natuurlijk.
Want de angst voor de toekomst is gegrond.
De schreeuw vanuit de Gemeenten om maatregelen is groot.
Maar wij moeten bedachtzaam te werk gaan.
Rustig over alles nadenken, een plan maken, mensen bij elkaar zoeken die het aandurven om de strijd aan te gaan. Vooral ook mensen die de capaciteiten bezitten om tegengas te kunnen bieden. Want we hebben sterke mensen nodig.
Maar niets overhaast. We hebben de tijd.

:bye:

Punt 1: De media heeft het liefste sensatieverhalen. Dus berichten overgewonden, ongelukken,vernielingen etc. zullen eerder worden geplaatst als een positief artikel.

Punt 2: wat ik een beetje mis is de hulp uit de hoek van fabrikanten/importeurs. Zij zijn het die het meest gebaat zijn bij een positief imago. Laten we eerlijk wezen er wordt genoeg geld verdient met de verkoop van vuurwerk. Het opzetten van een imago-offensief zou heel makkelijk moeten zijn voor deze bedrijven. Maar toch laten ze het afweten, waarom?????? Laat begin december een campagne starten met de positieve kanten van vuurwerk. Breidt dit uit met reclame dat slopen niet stoer is. Het is de bedoeling om negatieve gedachten om te buigen naar positief. Als de handelaren nu eens een begin maken dan kunnen wij als liefhebber erop inhaken.

Punt 3: die :mad: die slopen harder aanpakken. Laat ze zich de komende 5 jaar maar elk o&n melden bij de politie en de schade met een factor 4 terugbetalen. Een prullenbakje opblazen van ongeveer 200 wordt dan 800 euro. Kijken of je dan nog zo stoer bent als je dat bedrag moet gaan betalen.

Ik heb een paar dagen geleden geprobeert om Guusje ter Horst te bereiken via e-mail, om een aantal standpunten voor te leggen, en voor te stellen, om deze standpunten ook persoonlijk toe te lichten, samen met wat andere freaks.

Echter krijg je dan een standaart mailtje terug van een secetaresse o.i.d. waar je dus niet veel aan hebt.

Dit was de mail die ik terugkreeg:

Geachte heer ....

Hieronder volgt een reactie op uw e-mail met kenmerk 979827.
Wij danken u hartelijk voor de moeite die u heeft genomen om uw opmerkingen over vuurwerk onder de aandacht te brengen. Het Kabinet laat eerst verder onderzoek doen naar het beperken van de afsteektijden van vuurwerk voordat er een beslissing wordt genomen. Uw opmerkingen worden meegenomen in de discussie die nu over vuurwerk wordt gevoerd.
Wij hebben uw e-mail ter kennisgeving doorgestuurd naar VROM.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Dus ik wil proberen om een brief te sturen naar Guusje ter Horst, om haar wel direct proberen te bereiken.

Echter is het dan nog de vraag of ze er iets mee doet of niet...

We wachten af.

Hallo mede liefhebbers
Volgens mij vertegenwoordigen wij een vrij grote groep liefhebbers van vuurwerk in nederland waar vuurwerk een TRADITIE is en zeker moet blijven.
Ik denk dat zoals er in nederland altijd gebeurd om een discussie bekend te maken er eerst maar eens een handtekeningactie opgezet moet worden en we van daaruit verder moeten gaan werken.
Het grote probleem is zoals iedereen weet ontstaan door Enschede en dat moet gewoon afgelopen zijn dus laten we met z'n allen onze handen ineen steken en proberen er wat aan te doen.

grtz
Pyromaniac 2006

Moeilijk allemaal,de media wil sensatie,de politiek wil er ook wat aan over houden(stemmen)
Ik zat te denken aan een vuurwerkshowtje,voor bejaarden/geestelijk gehandicapten.
Zoals de vrachtwagenchauffeurs een rondje met hun rijden doen wij een showtje,gesponserd door de importeurs hoeft niet veel te zijn.
Maar wel met sbs6,lokale tv enz
Een soort lobby naar de politiek,met een brochure onze standpunten,en dan een uitnodiging,voor bovenstaande showtje.(tegen en voorstanders)
Komen ze niet voor het vuurwerk,dan in ieder geval voor de tv.Terugkijken(enschede)heeft niet veel zin beter wordt het nooit meer,we kunnen alleen proberen dat het niet helemaal verdwijnt.

Hallo Hallo allemaal

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het in deze discussie wel erg stil vind,Terwijl deze toch wel heel erg belangrijk is.
Wij zijn ( En dat is mijn mening ) DE vertegenwoordigers van het vuurwerk en vind dat wij er met z'n allen zoveel aan moeten doen als nodig is om vuurwerk weer in een positief daglicht te zetten en dat zal veel tijd en moeite kosten.

Vuurwerk is niet verrantwoordelijk voor zijn gebruiker,De gebruiker is verrantwoordelijk voor zijn vuurwerk!!!!!!
En voor degene die dingen willen opblazen geen punt,Als het dan maar wel je eigen spullen zijn.
Waarschijnlijk vind je het dan een stuk minder.

grtz
Pyromaniac 2006

Hallo Hallo allemaal

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het in deze discussie wel erg stil vind,Terwijl deze toch wel heel erg belangrijk is.
Wij zijn ( En dat is mijn mening ) DE vertegenwoordigers van het vuurwerk en vind dat wij er met z'n allen zoveel aan moeten doen als nodig is om vuurwerk weer in een positief daglicht te zetten en dat zal veel tijd en moeite kosten.

Vuurwerk is niet verrantwoordelijk voor zijn gebruiker,De gebruiker is verrantwoordelijk voor zijn vuurwerk!!!!!!
En voor degene die dingen willen opblazen geen punt,Als het dan maar wel je eigen spullen zijn.
Waarschijnlijk vind je het dan een stuk minder.

grtz
Pyromaniac 2006

Wat jij mischien niet weet maar wel gebeurd is dat er achter de schermen voorzichtig bekeken wordt hoe we dit probleem aan moeten en kunnen pakken.
Ik heb hier met Moontan over gesproken en zo heeft Moontan ook weer contact gehad met Arjan.
Natuurlijk zijn er nog een paar die op de achtergrond mee denken, maar het is nu eerst zaak dat de juiste poppetjes op de juiste plek gezet moeten worden, alvorens we tot een actie over kunnen gaan.
Ik neem in dit verhaal even het voortouw omdat ik niet weet (op Moontan na dan), in hoe verre de VWC crew zich hier mee bezig houd.
Groetjes Giron

Beste Giron

Tuurlijk weet ik dat er achter de schermen aan wordt gewerkt.
Ik vind dat er weinig respons van andere vuurwerk liefhebbers komt qua ideen etc,etc

Maar toch bedankt

grtz
Pyromaniac 2006

Allereerst bedankt iedereen voor het reageren in dit topic. Fred, complimenten voor het aanmaken van dit topic, is zeker belangrijk!

Ik denk ook dat er achter de schermen moet worden gedacht om zulke stommiteiten van achterbakse personen die niet verder kunnen denken dan hun neus lang is even met de harde gevolgen laten kennismaken. Wat het grote probleem is, is dat iedereen aan vuurwerk kan komen.

In Nederland gaat de overheid er gewoon van uit dat iedereen onder de 16 jaar niet in het bezit kan komen van vuurwerk omdat er in de winkels controlle's worden gehouden, maar een handelaar op de hoek van de straat (want ja, op elke hoek van de straat is aan het eind van het jaar vuurwerk te koop) met zijn illegale verkoop zal nevernooit om een I.D. vragen of gaan denken o die is te jong daar ga ik mijn vuurwerk niet aan verkopen. Het enigste wat hij denkt is: geld!

En daar begint de vandalisme, kinderen van 12 jaar kunnen of willen nog geen eens nadenken over de gevolgen van vuurwerk. Al die honderden leefdtijdsgenoten die wel naar het ziekenhuis moeten voor een behandeling ter gevolge van vuurwerk gaat hun niets aan. Het gaat bij wijze van spreke nog geen eens door het linker naar het rechteroor, nee dingen die ze niet willen horen/ weten gaat er zo omheen.

En ja natuurlijk van de media is het allemaal omgedraaide en uitgemolken verhalen over de vuurwerkhandel en o het lijkt zo snel op Enschede. Maar zo is dat altijd al geweest bij de media. Zelf werk ik bij communicatie bij de PWN en als ik dan zie wat voor persberichten er worden gemaakt met de informatie die ik heb vrijgegeven dan klopt er helemaal geen hol van.

De media schrijft wat zij willen schrijven en niets minder. 'Jongen opgepakt met vuurwerk' zullen ze nooit publiceren, nee dat verbaast niemand meer: 'Vuurwerkvandaal opgepakt met bommen op zak' zullen ze veel eerder plaatsen.

Om het imago van vuurwerk te verbeteren zal ik niet zo snel een antwoord weten. Het enige dat wel helpt is voorkomen is beter dan genezen. Denk dat ze daar meer aan kunnen doen.

Zou kunnen. Als ik het voor het zeggen zou hebben zou ik de regels van Engeland laten gelden. Geen knalvuurwerk, en zwaarder siervuurwerk.

Nee juist niet. Om vuurwerk weer in het zonnetje te zetten moeten we juist van het knalvuurwerk af. Siervuurwerk vinden vele mensen minder storend dan het keiharde knalvuurwerk, en daar kan ik me ook wel in verplaatsen. Tuurlijk geeft het een kick maar het knalvuurwerk zoals de Explod en Big Spanisch Cracker is gewoon echt gevaarlijk en als je ziet wat er met vuurwerkvandalisme word bedoeld hebben ze het niet over de kleinere Black Bermuda's en Thumping Thunder.

maar het knalvuurwerk zoals de Explod en Big Spanisch Cracker is gewoon echt gevaarlijk en als je ziet wat er met vuurwerkvandalisme word bedoeld hebben ze het niet over de kleinere Black Bermuda's en Thumping Thunder

Dat is jou mening niet iedereen gaat zo met knal vuurwerk om. Ze moeten de personen die vuurwerkvandalisme plegen gewoon veel strenger aanpakken. Grotere celstraffen, strafblad. Grote geldboetes. Dan zal het percentage zeker afnemen

Back
Bovenaan