Er is veel mis bij het vervoer van gevaarlijke stoffen in Nederland. Dat blijk uit het jaarverslag over 2007 van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat.
Door Pieter van den Akker
AMSTERDAM Ladingen gevaarlijke stoffen, die variëren van chemicaliën tot vuurwerk, worden menigmaal niet goed vastgezet en zijn niet als zodanig herkenbaar voor vervoerders. Ook constateert de inspectie lekkende tankcontainers.
Van de 451 geïnspecteerde stukgoedcontainers met gevaarlijke stoffen (explosief, milieuonvriendelijk, giftig, brandend of bijtend) voldoet liefst tweederde niet aan alle veiligheidsvoorschriften. In de meeste gevallen betreft het containers die niet als extra risicovolle, maar als 'algemene' lading worden verscheept. "Met alle denkbare risico's voor bemanning, schip en andere betrokkenen'', aldus de inspectie.
Van het vrachtwagentransport van Nederland naar Engeland overtreedt 57 procent de voorschriften. Ook is een partij gevaarlijke tankcontainers ontdekt, na een melding van een lekkende tankcontainer in het haven- en industriegebied Botlek. Daarbij kwam op twee plaatsen een bijtende en voor mens en dier schadelijke zoutzuurnevel vrij.
Een controle van zo'n 600 vuurwerkcontainers in de Rotterdamse haven leverde 23 containers op die strijdig waren met de regels. Het vuurwerk was door Nederlandse importeurs verpakt in een ondeugdelijke gaasverpakking, wat een verhoogd risico inhoudt voor de opslag ervan.
In totaal zijn vorig jaar 2712 inspecties uitgevoerd. Een woordvoerder van de inspectie neemt de bevindingen ervan hoog op: "Het is duidelijk dat elke overtreding er één te veel is. Als er stoffen vrijkomen is er gevaar voor werknemers of personen die zich direct in de omgeving bevinden. Als een stof onjuist is gedocumenteerd, is het voor hulpverleners niet mogelijk de juiste maatregelen te treffen.''
Bedrijven die meerdere keren de regels hebben genegeerd, kunnen nog dit jaar op een extra inspectie rekenen. In 2009 organiseert de inspectie een thema-actie op het vastzetten van lading in containers en trailers.
http://spitsnet.nl/nieuws.php/1/14054/online/Veel_mis_bij_vervoer_gevaarlijke_stoffen.html
Door Pieter van den Akker
AMSTERDAM Ladingen gevaarlijke stoffen, die variëren van chemicaliën tot vuurwerk, worden menigmaal niet goed vastgezet en zijn niet als zodanig herkenbaar voor vervoerders. Ook constateert de inspectie lekkende tankcontainers.
Van de 451 geïnspecteerde stukgoedcontainers met gevaarlijke stoffen (explosief, milieuonvriendelijk, giftig, brandend of bijtend) voldoet liefst tweederde niet aan alle veiligheidsvoorschriften. In de meeste gevallen betreft het containers die niet als extra risicovolle, maar als 'algemene' lading worden verscheept. "Met alle denkbare risico's voor bemanning, schip en andere betrokkenen'', aldus de inspectie.
Van het vrachtwagentransport van Nederland naar Engeland overtreedt 57 procent de voorschriften. Ook is een partij gevaarlijke tankcontainers ontdekt, na een melding van een lekkende tankcontainer in het haven- en industriegebied Botlek. Daarbij kwam op twee plaatsen een bijtende en voor mens en dier schadelijke zoutzuurnevel vrij.
Een controle van zo'n 600 vuurwerkcontainers in de Rotterdamse haven leverde 23 containers op die strijdig waren met de regels. Het vuurwerk was door Nederlandse importeurs verpakt in een ondeugdelijke gaasverpakking, wat een verhoogd risico inhoudt voor de opslag ervan.
In totaal zijn vorig jaar 2712 inspecties uitgevoerd. Een woordvoerder van de inspectie neemt de bevindingen ervan hoog op: "Het is duidelijk dat elke overtreding er één te veel is. Als er stoffen vrijkomen is er gevaar voor werknemers of personen die zich direct in de omgeving bevinden. Als een stof onjuist is gedocumenteerd, is het voor hulpverleners niet mogelijk de juiste maatregelen te treffen.''
Bedrijven die meerdere keren de regels hebben genegeerd, kunnen nog dit jaar op een extra inspectie rekenen. In 2009 organiseert de inspectie een thema-actie op het vastzetten van lading in containers en trailers.
http://spitsnet.nl/nieuws.php/1/14054/online/Veel_mis_bij_vervoer_gevaarlijke_stoffen.html