Vanaf 2017 gevaarlijkste types vuurwerk verboden. Belgie

ylke

VWC lid
De wetgeving over vuurwerk, die al vijftig jaar oud is, wordt gemoderniseerd. Dat is het resultaat van overleg tussen minister voor Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) en de sector en de lokale besturen.

De aanpassing van de wetgeving was nodig, omdat de soorten vuurwerk de afgelopen decennia sterk zijn uitgebreid door technische evoluties en de ontwikkeling van speciale (geluids)effecten. Vandaag laat de wetgeving toe dat een consument één kilogram vuurwerk mag bezitten en één kilogram vuurwerkpoeder mag vervoeren in zijn voertuig, zonder daarvoor een vergunning te moeten aanvragen. Dat blijft ongewijzigd. Vanaf 5 juli 2017 mogen particulieren echter enkel nog vuurwerk van de types F1 (vuurwerksterren, vuurwerkfonteinen, knalerwten) en F2 (vuurpeilen, knalvuurwerk of batterijen) kopen. De luidste en gevaarlijkste types vuurwerk F3 (vuurpeilen, knalvuurwerk of batterijen met meer poeder en geluid dan F2) worden dus verboden.

Daarnaast wordt de controle van de leeftijd formeel verplicht. Voor het type F1 is die grens 12 jaar, voor F2 16 jaar. "Het was hoog tijd om een duidelijke lijn te trekken, want de overlast met vuurwerk is de afgelopen jaren almaar erger geworden. Er vallen ook jaarlijks gewonden, mensen raken verbrand of levenslang verminkt, door een foutief of ongeoorloofd gebruik van zwaar vuurwerk onder vrienden of in familiekring", aldus minister Peeters. "Bovendien geven de duidelijke regels ook rechtszekerheid en houvast aan de handelaars die zich zo kunnen baseren op heldere richtlijnen."

Er komt dit jaar opnieuw een preventiecampagne rond het juiste gebruik van feestvuurwerk, aldus de minister nog. De regels voor bijvoorbeeld het stockeren en het afschieten van vuurwerk worden in een volgend stadium aangepast en gemoderniseerd.*(Belga/MVM)

De wetgeving over vuurwerk, die al vijftig jaar oud is, wordt gemoderniseerd. Dat is het resultaat van overleg tussen minister voor Economie en Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) en de sector en de lokale besturen.

De aanpassing van de wetgeving was nodig, omdat de soorten vuurwerk de afgelopen decennia sterk zijn uitgebreid door technische evoluties en de ontwikkeling van speciale (geluids)effecten. Vandaag laat de wetgeving toe dat een consument één kilogram vuurwerk mag bezitten en één kilogram vuurwerkpoeder mag vervoeren in zijn voertuig, zonder daarvoor een vergunning te moeten aanvragen. Dat blijft ongewijzigd. Vanaf 5 juli 2017 mogen particulieren echter enkel nog vuurwerk van de types F1 (vuurwerksterren, vuurwerkfonteinen, knalerwten) en F2 (vuurpeilen, knalvuurwerk of batterijen) kopen. De luidste en gevaarlijkste types vuurwerk F3 (vuurpeilen, knalvuurwerk of batterijen met meer poeder en geluid dan F2) worden dus verboden.

Daarnaast wordt de controle van de leeftijd formeel verplicht. Voor het type F1 is die grens 12 jaar, voor F2 16 jaar. "Het was hoog tijd om een duidelijke lijn te trekken, want de overlast met vuurwerk is de afgelopen jaren almaar erger geworden. Er vallen ook jaarlijks gewonden, mensen raken verbrand of levenslang verminkt, door een foutief of ongeoorloofd gebruik van zwaar vuurwerk onder vrienden of in familiekring", aldus minister Peeters. "Bovendien geven de duidelijke regels ook rechtszekerheid en houvast aan de handelaars die zich zo kunnen baseren op heldere richtlijnen."

Er komt dit jaar opnieuw een preventiecampagne rond het juiste gebruik van feestvuurwerk, aldus de minister nog. De regels voor bijvoorbeeld het stockeren en het afschieten van vuurwerk worden in een volgend stadium aangepast en gemoderniseerd.*(Belga/MVM)

Ik geloof nooit dat er overleg is geweest, en als er al overleg is geweest dan hebben ze zeker niet geluisterd. Anders had die achterlijk 1KG-regeling al lang afgeschaft geweest.

Einde van de vuurwerkverkoop in belgie dit, de 1 kilo regel bestaat al lang maar als ze het nu echt gaan handhaven zoals ze begin dit jaar deden dan kun je nooit winstgevend een winkel runnen. Niet alleen de koper maar ook de verkoper is strafbaar, kijk naar de actie bij original fireworks, die zijn zelfs dicht gegaan. Het is in en in triest.

Altijd al gezegd dom als koeien, op deze manier jagen ze mensen naar Polen al dan niet dmv de post.de mensen bij ons op de zaak wrijven al in hun handen ik zie op deze manier de polen en slowaken al aan bijverdiensten denken.door de 1 kilo gaat belgie nog verder als bij ons nog ff kan de vuurwerkbranche in belgie gaan omscholen bah triest.

mijn gevoel zei op 1jan...dit word een top jaar voor ons freaks....
wat zat ik ernaast zeg...nu dit een gegeven word is belgie in mijn ogen klaar.
alhoewel de regels al jaren bestaan gaan ze stevig gehanteerd worden...dan neem ik aan dat zena gaat stoppen met verkoop van consumentenvuurwerk.
en gaat namelijk geen hond kilometers rijden voor 2 500grammers en dan gaat volgend jaar ook de knallers uitgedund worden...game over zou ik zeggen.

Ja ik ga inderdaad niet meer naar Belgie. Misschien voor losse knallers. Maar met de huidige freakacties van normale Nederlands webshops ken je ook heerlijke kortingen voor 500grammers krijgen. Enige is dat je het niet in huis hebt.

Ja dat is de reden dat ik voor dat spul al 2 jaar nu Polen Tsjech gebruik. Eind conclusie veel en veel hardere knallers. De omzetten gaan daar omhoog, onderbouwing omdat ik al ruim een jaar nu veel meer mensen met dat vuurwerk zie.

Laat ze maar lekker de regels veranderen. Nog een reden dat er steeds zwaarder vuurwerk in Nederland komt vanuit het Oostblok. Zelfde met die kvk afschaffing in 2006. Toen voor die tijd wist niemand nog van Cobras. Na die afschaffing is het probleem verschoven naar Italië en Polen en Tsjechië, en is het aanbod enorm gegroeid. Ze schieten er allemaal niks mee op. Probleem blijft zich verschuiven. ;-)

Ach ik vind het echt jammer ik vond het Belgische knal aanbod beter dan de onze en menselijk gezien lekker te doen.het is wel jammer dat de mensen als ze dan toch bezig zijn ze van de max 2 gram belg maar overstappen naar de bommen en granaten(bij wijze van spreken).ook zie ik eens kans voor de nl winkels om de mensen nog meer uit te melken.

hoe gaan ze die 1kg regel handhaven? (wat eigenlijk al jaren de regel is in belgië...)
yolo iedere dag bij de zaken gaan staan met een auto/busje?
er veranderd pas wat 5 juli 2017;)

Die 1kg regeling is nog debieler dan de 25kg brutogewicht regeling hier in Nederland. Neem toch aan dat er niet dagelijks agenten van hun werk gehouden worden om dit te gaan controleren. Helaas zullen de knalvuurwerk-liefhebbers waarschijnlijk nog meer dan nu zwaarder illegaal vuurwerk in gaan slaan. Succes België. Gaat de goede kant op zo :bonk:

Nou in Nederland kunnen ze dat wel handhaven, daar hoef je maar 3 dagen een grootscheepse controle te houden. Belgie niet. Maar ik nee aan dat een Zena daar zich nu wel aan gaat houden, ze zijn nu al bijna 2 maand helemaal dicht. Die snappen het nu wel.

Back
Bovenaan