Urk 8-5-2010

Heerlijke show, (op een paar kleine foutjes na)erg goed op de muziek geschoten, dit soort pyromusicals wil ik echt vaker zien in nederland.

Helaas ben ik vergeten m`n statief mee te nemen waardoor ik met de losse hand heb ,moeten filmen, maar ondanks dat is m`n film weer erg goed gelukt.

Hier de film.:cool:

Zoooo... We zijn weer terug op de thuis basis! :D

Strakjes zal ik een mooi verslag posten. Met natuurlijk heel veel fotos. En de video komt er natuurlijk óók aan.

Maar na het lezen van al deze prachtige reacties, meningen en reviews van onze show wil ik al eerste even zeggen: Bedankt voor deze fantastische reacties en reviews van onze show! We hadden echt niet verwacht dat het zoveel los zou maken!

Ook de best wel enorme opkomst van leden om naar de show te komen kijken van de diverse forums was verbazingwekkend hoog. Ook hiervoor onze dank!

Namens ons hele team nogmaals bedankt voor alle reacties!!

2 dagen later als beloofd, maar hier dan toch het verslag over Urk!

Afgelopen Donderdag zijn we al vertrokken richting Urk. De show was pas op zaterdag, maar de twee extra dagen hebben we gewoon nodig om de show goed en degelijk te kunnen bouwen. Bij aankomst in Urk was het heel eventjes zoeken waar we precies moesten zijn. Maar nadat we nét wilde bellen waar het exact was zagen we in de verte al de trailer aankomen rijden van Laser-Fireworks met i op de zijkant in reuze letters: fireworks.nl dat kon dus niet missen!

We werden ook al meteen door Hayo gezien, die breed lachend achter het stuur zat van de vrachtwagen. nadat we hem achterop gereden waren richting een enorm parkeer terrein, zagen we ook al de andere mensen aankomen rijden, inclusief een belg! :p Even overleggen waar het precies was, en dat was al snel duidelijk achter in een straat zagen we 1 ponton liggen.

LF_URK_SETUP_8-5-2010_000.JPG

LF_URK_SETUP_8-5-2010_007.JPG

afdeling inpak aan het werk

1 ponton was een beetje weinig maar navraag leerde ons dat de overige morgen vroeg zouden komen. We konden in eider geval al beginnen met het uitladen van de alle stellingen en materialen. Het vuurwerk zou de volgende ook pas komen. We vonden de ruimte die we hadden wat beperkt. Maar aan de overkant van de ingang van de haven was een lege pier, maar daar waren we bang dat daar de vrachtwagen niet kon komen. We besloten daarom ook om alle zware onderdelen alvast maar op het ponton te stapelen. Zodat we deze morgen konden laten afslepen naar de geschikte locatie aan de overkant van de haven om verder te kunnen.

Nadat we alles hadden uitgeladen en op dat ponton hadden gezet zijn we omgereden om de overkant van de haven te kunnen bereiken vlak bij een strandje. Het strandje zou ook min of meer de zicht richting zijn van het de pyromusical. Inmiddels was ook de regietrailer gearriveerd. Vanuit hier word eigenlijk elektronisch gezien de hele show aangestuurd. Dus het vuurwerk, geluid, laser, enz. Maar ook kan van uit daar het weer in de gaten gehouden. maar ook is er een draadloze verbinding met cameras waardoor vanuit de regiewagen de pontons op volle water continue in de gaten gehouden kunnen worden.

LF_URK_SETUP_8-5-2010_015.JPG

LF_URK_SETUP_8-5-2010_028.JPG

Toen we de regie trailer hadden geïnstalleerd op de plek waar hij moest komen te staan zijn we naar ons appartement gegaan wat speciaal voor ons beschikbaar gesteld was. Even opgefrist en daarna was het voedertijd! In het restaurant vlak bij ons appartement werd ons een diner aangeboden. Ons werd in eerste instantie de kaart aangeboden, en al snel had ik mijn keuze gemaakt. Ja biefstuk! ik ben een echte vleesliefhebber, en lust niet bepaald graag vis.

Het Dorp Urk is een echt vissersdorp, dus ik was erg blij dat er vlees op de kaart stond. Maar.. Toen werd ineens de kaart uit mn handen gerukt door de serveerster. Er werd dan nog net gevraagd wat we wilde drinken, ja koffie voor mij! En werd ons verteld dat we állemaal hetzelfde kregen. Wat kregen we? jawel vis...Diverse gezichtjes vertrokken al aan tafel, zo te zien waren er méér mensen die niet graag vis luste.

LF_URK_SETUP_8-5-2010_042.JPG

LF_URK_SETUP_8-5-2010_050.JPG

Maar goed, ik ben niet de flauwste dus ik besloot toch maar met hangen en wurgen wat weg te krijgen. Het was gefrituurde vis. Dus het korstje op zich was wel te doen. Naast mij zat Gerdo, ook iemand die geen vis luste.. toch was zijn bord "opeens" leeg. oja, meneer had zijn visjes snel naar de buurman gedeporteerd die ze lustig zat op te eten. Terwijl de rest al lang zijn drinken had gekregen, en zelfs al een 2e biertje zat. Zat ik nog steeds zonder. Goed, na 3x vragen en wat bijdehante opmerkingen, jawel mijn koffie!!

Vis is kennelijk een aardige aanjager voor valse lucht dus mijn gasproductie begon op volle toeren te draaien..en niet bij mij alleen.. bij diverse mensen vloog het overdruk ventiel zo regelmatig open.. Ik hoef je niet te vertellen dat het in mn slaap kamer, waar we met 2 man lagen.. Na een nachtje slapen een behoorlijk zure verrotte lucht hing :p

LF_URK_SETUP_8-5-2010_064.JPG

klein waaiertje

LF_URK_SETUP_8-5-2010_072.JPG

water cakes

goed het vuurwerk was gearriveerd! Direct daarna hebben we onze teams ingedeeld. Ik, Joshua en Leen gingen voor de shells. Gerdo, Jeroen en Michael voor de singleshots en cakes. En de overige Vincent, Rob, Hayo, Patrick en Eric gingen zich bezig houden op het ponton met het klaar zetten van de mortieren, en het laden er van.

Plots hoorden we dat de muziek aangepast moest worden. Oeps, das een tegenvaller. Dus Michael is daarop direct terug gegaan naar ons appartement. En is direct begonnen met het aanpassen van 3 stukken uit de soundtrack die we zouden gaan gebruiken. Voor hem dan ook een hele diepe buiging, en dik respect voor deze best wel ingewikkelde puzzel die hij met succes opgelost heeft. Het dorp Urk is nu eenmaal een erg diep gelovig dorp. En sommige stukken met Engelse teksten werden als niet passend beschouwd. Uit respect voor dit hebben we daarom ook de boel aangepast. Je wilt immers een tevreden klant.

LF_URK_SETUP_8-5-2010_075.JPG

de regie wagen

na de hele ochtend lekker te hebben kunnen doorwerken in de trailer (het regende jammer genoeg) was het weer voedertijd! Wederom naar het zelfde restaurant gegaan. Dit keer in 2 ploegen. aangezien het terrein wel bewaakt moest blijven. En we wilde ten dele kunnen blijven door werken. in het restaurant was wederom voor iedereen hetzelfde eten. Jawel.. wéér vis! Dus werd door ons al snel gevraagd heeft u niets anders voor ons? Ja , dat hadden ze.. eeuh ja wat dan? want we hadden niet veel tijd. Het werd een kroketje met vooraf een kom soep. Ik moet zeggen de tomatensoep die ik kreeg smaakte prima en ook het kroketje gleed er prima in.

Snel weer terug naar het terrein waar we de hongerige ploeg die daar nog was ons al tegemoet kwam gelopen ( hebben jullie honger ofzo? :p ). Die middag was het voor de rest prepareren van alle stukken vuurwerk. dat ging allemaal lekker snel en zeer routine matig. Dus tegen de avond zaten er al een hoop shells in de buizen, compleet gekoppeld en al. En jawel, het was wederom voedertijd! zouden we wéér vis krijgen??

LF_URK_SETUP_8-5-2010_077.jpg

een paar paarse cilindertjes. waar een niet al te zegt dreun van af kwam

LF_URK_SHOW_8-5-2010_10_.jpg

Gelukkig.. géén vis dit keer. Maar een lekker varkens filet lapje. Dat ging er bij mij en de rest zo te zien prima in. Behalve bij Gerdo..Die melde dat hij geen varkensvlees luste.. nog voordat hij amper uitgesproken was roste er 2 vorken op zijn bord in dat lapje vlees. Ik en mn buurman legde direct beslag op zijn stukkie vlees :p intussen was er ook weer drank besteld, en melde ik nog maar weer eens dat ik graag vóór het dessert mn koffie wilde :) Na het eten zijn we weer terug gegaan om de zaak tot de duisternis in viel zo ver mogelijk af te werken.

zo tegen 22:30 uur zijn we dan ook gestopt, en bleek dat inmiddels zo goed als alle shells in de buizen zaten, alle singleshots inmiddels ook in de bakken en op de juiste posities waren aangesloten. De cakeboxen waren ook allemaal al voorzien van ontstekers. Dus hoefde we de volgende dag eigenlijk niet zo heel veel meer te doen wat het vuurwerk betreft.

LF_URK_SHOW_8-5-2010_15_.jpg

LF_URK_SHOW_8-5-2010_16_.jpg

Het vuurwerk kunnen we natuurlijk niet alleen laten snachts dus werd er met een aantal, waaronder ik, afgesproken dat we in toer beurten zouden bewaken. Patrick van 23:30 tot 1 uur, Leen van 1 tot 3, joshua van 3 tot 5 en ik van 5 tot 7. En om 7 uur zou rob het van me overnemen die op het terrein zelf sliep in de vrachtwagen. Het was een rustige wacht. En ik moet zeggen.. Het heeft wel wat zo rustig met alle fluitende vogeltjes :p De hele tijd heb ik buiten gelopen tot ik het toch wat frisjes begon krijgen en ik heel eventjes me zelf ging opwarmen in de regiewagen. ik zat nog geen 5 minuten.. of ineens stoof er een hond langs de regiewagen. Godv... oeps dat mag hier niet... Ik naar buiten en zie een wat oudere man rustig het hek verzetten, een lint en dergelijke overstappen. Ik loop op hem af, en vraag hem terug te keren.

Meer dan meeuh moohh meeh en nog iets onverstaanbaars kon ik na 3x vragen wat ie nou precies zij ontcijferen wat ie bedoelde, apart taaltje dat Urks. Hij vond het maar onzin er was niemand aan het werk. Toen ik hem uitlegde dat áls er iets zou gebeuren en de boel hier in brand zou vliegen of zou ontploffen. Dan stonden wij hier beiden misschien niet meer. oke dat begreep ie dan wel, en hij ging zonder klagen terug achter het hek.

LF_URK_SHOW_8-5-2010_29_.jpg

LF_URK_SHOW_8-5-2010_30_.jpg

Nadat mijn shift er op zat heb ik Rob wakker gemaakt door even flink op die vrachtwagen te rammen (gniffel, sorry Rob :)) Van uit de Vrachtwagen hoorde ik wat gemompel, en even naderhand kwam ie er uit geklauterd. op weg naar het appartement kwam ik de eerste van ons alweer tegen die op weg waren naar het ontbijt. ik besloot dat dan ook maar meteen te doen. Na het ontbijt ben ik nog heel even gaan liggen. en daarna weer verder gegaan met het voorbereiden van de show van deze avond.

Toen ik aan het werk was bemerkte ik dat ik wat pijnlijke voeten kreeg. En dat ook mijn knie behoorlijk pijn deed. Toen ik dat even ging controleren bleek ik dat ik een aantal blaren aan de onderkant van mn voeten had, damn.. Dat is iets wat me zelden gebeurd. Naja toch maar door gaan. Die dikke knie kwam denk ik omdat ik tijdens het wachtlopen bijna op me giecheltje kletterde omdat de keien op de dijk akelig glad waren.

LF_URK_SHOW_8-5-2010_33_.jpg

LF_URK_SHOW_8-5-2010_36_.jpg

Maar goed, dan maar door de pijn proberen heen te komen. De show was inmiddels bijna klaar. dus ik besloot om dan maar met het opbouwen van het geluid te helpen. Joshua was dat inmiddels ook aan het doen. Tóch was er een klein probleempje.. Joshua en ik zijn niet echt de aller grootste dus twee redelijk zware speaker op een statief tillen werd een halve slapstick show. we kregen het niet voor elkaar hahahaha. oke, wat nu? Dan maar even een kist of zo regelen. Nadat we een kist hadden waar we op konden gaan staan. Ging ook het opstellen van de speakers redelijk vlot.

Terwijl de laatste puntjes op de i gezet werden voor de show van vanavond liep het tegen de middag aan, u raad het al! Voedertijd!. dit keer wederom een kroketje en soep. Na het eten zijn we verder gegaan met de laatste zaken op het ponton, en werden er soundchecks gedaan. zo tegen 17:00 uur was eigenlijk alles klaar. Daarna nog even alles nagelopen ( je weet immers maar nooit) of alles klopte. En dan kon het ponton afgesleept worden naar de locatie op het water waar de show geschoten zou worden.

LF_URK_SHOW_8-5-2010_37_.jpg

LF_URK_SHOW_8-5-2010_39_.jpg

Omdat Gerdo en Joshua ontzettend zin hadden in een pizza of shoarma besloten we dan om die avond met een paar man die daar behoefte aan hadden (waar onder ik) om te gaan eten in het dorp bij een andere zaak. Pizza werd het dus. En ik moet zeggen ik ben niet echt een pizza eter, maar deze smaakte me toch meer dan goed. Toen we min of meer klaar waren met Eten zag ik daar ineens een groepje bekende voorbij lopen. Hee daar hebben we Fred met nog een aantal andere! Gezamenlijk zijn we dan ook richting de locatie gelopen.

aangekomen bij de regie wagen kwamen er ook al andere bekende aangelopen. Ik had inmiddels begrepen dat er een aardige hoeveelheid via het forum zouden afreizen naar Urk. Dus ik was echt blij verrast dat er zovele toch kwamen opdagen. Na hier en daar met veel mensen gesproken te hebben mijn camera spullen gepakt. Ik moest nog even terug naar het appartement om de andere camera te pakken binnen hoorde ik ineens een dreun. Terug bij de regie wagen vertel men mij dat er een shell afgeschoten was van uit het dorp, huh? je bent gek man.. wie durft en doet nou zo iets met zoveel volk en politie. Toen ik 10 minuten voor de show klaar stond op het strand jankte er weer iemand een shell de lucht in. Wij hadden toch geen waarschuwingsschoten? Ofwel? er volgde er even later nog een, en nog een, en of het nog niet genoeg was.. welja ros er nog maar een salute de lucht in. Ik kon er wel om lachen. Maar aan de andere kant..Eigenlijk kan het niet.

LF_URK_SHOW_8-5-2010_42_.jpg

LF_URK_SHOW_8-5-2010_8_.jpg

Maar goed, 22:30 ( ja sorry geen 22:00! :) foutje, bedankt) steek de boel op dat ponton maar eens in brand! En jawel in de verte achter hoorde ik dat de 15 seconde voor de show gestart waren. De show vond ik echt prachtig, een mooi resultaat na 3 dagen werken, en het omzetten van 3 stukken naar andere muziek stukken was ook prima geslaagd. na de show moesten we echt meteen snel de boel gaan afbreken en opruimen. In Urk hecht men omwille van het Protestantse geloof enorm aan de zondagsrust. Dus op de dag des Here wordt er niet gewerkt. Jahaa.. leuk.. maar wij willen de zaak wél afbreken en niet tot maandag laten staan ofzo! Toen werd ons iets voorgesteld wat ik nog nooit heb meegemaakt na een show. De Organisatie stelde voor om wat mensen op te trommelen om te helpen bij het afbreken.

Wow! Dat is nog eens een mooi gebaar. Dus toen ik na het helpen met het geluid samen met Gerdo richting de aanmeer plek van de Pontons reed. Was het ponton daar nog niet, maar er stonden al wel mensen te wachten. En toen de pontons aangemeerd waren bleek dat er al een flink aantal mensen uit Urk, samen met onze mensen al bezig waren om op het ponton de zaak af te breken! ik moet zeggen, Nog nooit meegemaakt. En het blijkt dat de Urkenaren niet bepaald te beroerd zijn om toch nog even zo midden in de nacht de handen uit de mouwen te steken. Het afbreken en opruimen was dan ook binnen record tempo gebeurd.

LF_URK_SHOW_8-5-2010_43_.jpg

LF_URK_SHOW_8-5-2010_44_.jpg

kaboem!

Daarna hebben we nog even gedronken op de goede afloop in ons appartement, en zijn we gaan slapen. De volgende ochtend ons boeltje pakken, ontbijten, pleite :) Het waren 3 geweldige dagen. Er werd flink veel gelachen, en ook goed gewerkt als een gesmeerde machine.

Natuurlijk heb ook ik van deze show een video gemaakt, en deze kun je *HIER* downloaden. Meer fotos zijn natuurlijk *HIER* te vinden.

Veel kijk plezier! :)

Laatst bewerkt:
Weer een erg mooi verslag Jack,

Ik vind dit een zeer mooie show en vond het jammer dat ik er niet bij kon zijn wegens andere verplichtingen ( Feest met oa de Noisecontrollers ) De show zelf is erg mooi opgebouwd met veel soorten effecten en variaties zodat het niet gaat vervelen. Vooral het beeld bij het nummer van Il Divo is erg mooi neergezet, het klopte gewoon helemaal en was prachtig op de muziek. De overige beelden waren minstens zo mooi. Er werden mooie producten gebruikt , en ook werden de 3 pontons goed gebruikt.

Dit is een show waaraan je kan zien dat er veel tijd in is gestoken, ik hoop dat er in de toekomst meer van dit soort shows zijn. Zeker voor in Nederland is dit gewoon echt een top show. Hulde voor Hayo en zijn team voor dit vuurwerk. En de finale, allemachtig, zo hoort een goede finale te zijn. En dan nog 3 van die paarse rakkers de lucht in stampen op het eind, gewoon geniaal.

Nogmaals bedankt voor de film, ook THUNDERKING die een erg mooie film heeft gepost.

Oja, en Blackbaron natuurlijk ook voor de prachtige foto's

Mvg

Fred 810

Laatst bewerkt:
Inmiddels hebben ze bij Laser-Fireworks deze draad helemaal door gelezen. En mede namens Laser-Fireworks wil ik even iedereen bedanken die zo positief (maar ook negatief natuurlijk, daar leren ze weer uit!) en enthousiast gereageerd heeft op deze show. Zo veel reacties op één show is zeldzaam. En zeker ook zo enthousiast en positief! Bedankt! :)

voor diegene die nog interesse heeft voor de youtube versie van de show heb ik hier nog de youtube variant in 2 delen:

Deel 1:

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Deel 2:

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

veel kijk plezier! :p

SGP: 'vuurwerk na herdenking niet gepast'
zaterdag, 15 mei 2010
De vuurwerkshow die vorige week zaterdagavond als afsluiting van de Oranjeweek werd gegeven, had, als het aan de SGP ligt, niet op dezelfde dag als de herdenking bij het vissersmonument moeten plaatsvinden. ,,Feest na een moment van herdenken is wrang. Helemaal voor de nabestaanden. Wij vinden het niet gepast dat dit elkaar zo opvolgde'', zei Jan Willem Bakker (SGP) tijdens de commissievergadering van afgelopen dinsdag. Burgemeester Jaap Kroon zegde toe dat er in het vervolg rekening mee gehouden zal worden.

http://www.bijbel.opurk.nl/nieuws/20510-sgp-vuurwerk-na-herdenking-niet-gepast.html

Zou je misschien de soundlist kunnen posten? :)

ik kan een groot deel er van posten ja:

• anza dei cavalieri da Romeo e Giulietta, op.64
  • Carmina Burana, Carl orf
  • smooth Criminal, Michael Jackson (uitgevoerd door David Garrett)
  • The power of love, Il divo
  • Victory, Ronan Hardiman
  • Asturias, Guidos orchestra
  • Orpheus in Hades, Offenbach

Back
Bovenaan