UPDATE POLITIEKE DISCUSSIES - Socialmedia aktie ter voorkoming van 'tijdelijk' verbod

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor uw bericht. Als woordvoerder op dit onderwerp reageer ik mede namens mijn collega-Kamerleden van D66. Fijn dat u de moeite heeft genomen om mij te informeren hoe u aankijkt tegen een tijdelijk algeheel vuurwerkverbod tijdens de komende jaarwisseling. Zoals ik op 3 november aangaf in het notaoverleg, ben ik ook een liefhebber van siervuurwerk. Ik vind het echt een dilemma want ik gun iedereen een mooie afsluiting van dit bijzondere jaar. En ondernemers die het vaak ook al zwaar hebben gehad gun ik een klein lichtpuntje.

Toch kunnen we onze ogen niet sluiten voor de toegenomen druk op de zorg als gevolg van Corona. Ieder vuurwerkslachtoffer is er een te veel. In vergelijking met andere letsels lijkt het aantal mee te vallen. Als je puur naar het aantal kijkt zijn er misschien redenen om tegen een tijdelijk vuurwerkverbod te zijn. Het verschil met andere letsels is – en dat geldt ook voor deze Coronapandemie – dat het zorgt voor een piek in de belasting. Op de spoedeisende hulp, bij huisartsenposten, ambulances, politie, handhaving worden hulp- en zorgverleners ingeroosterd om extra uren te draaien tijdens de jaarwisseling. Na zo’n jaar waar we al een groot beroep op veel van deze mensen hebben gedaan is een keuze voor een extra piekbelasting tijdens de jaarwisseling niet gerechtvaardigd. We hebben daarom aan het Kabinet gevraagd om een brede afweging te maken en daar niet alleen de druk op de zorg maar ook handhaving door de politie bij te betrekken.

Het Kabinet heeft vrijdag besloten om tot een eenmalig en tijdelijk vuurwerkverbod voor eindejaarsvuurwerk tijdens de komende jaarwisseling te komen. Het Kabinet komt ook met een compensatieregeling voor ondernemers. D66 is voorstander van zo’n eenmalig en tijdelijk verbod.

Ik kan mij goed voorstellen dat het besluit voor veel mensen zwaar valt. Persoonlijk vallen de beperkende maatregelen mij ook zwaar. Daarom hoop ik van harte dat we in 2021 weer kunnen genieten van siervuurwerk.

Deze reactie heb ik in november van d66 ontvangen. Ze lijken na dit verbod dus nog te hopen op vuurwerk in 2021. Weetniet of dit daadwerkelijk hun standpunt is maar het klinkt in iedergeval positief.

Zo een zelfde soort mail heb ik ook van de VVD en van het CDA gekregen, hierin word heel duidelijk over een eenmalig verbod gesproken!! Bovendien hebben Bruls en Grapperhaus zelf de oproep gedaan om je vuurwerk te bewaren tot volgend jaar omdat het dan weer afgestoken zou worden, alleen deze punten al zouden toch al voldoende moeten zijn om een vuurwerkverbod af te schieten.....

Zo een zelfde soort mail heb ik ook van de VVD en van het CDA gekregen, hierin word heel duidelijk over een eenmalig verbod gesproken!! Bovendien hebben Bruls en Grapperhaus zelf de oproep gedaan om je vuurwerk te bewaren tot volgend jaar omdat het dan weer afgestoken zou worden, alleen deze punten al zouden toch al voldoende moeten zijn om een vuurwerkverbod af te schieten.....
Heeft bruls gezegd om je vuurwerk te bewaren? ben erg benieuwd naar die qoute

Van grapperhaus weet ik het zeker, van Bruls niet 100% maar volgens mij is er ook door hem wel iets in deze strekking gezegd

Ik weet het niet zeker meer, maar was het niet Grapperhaus die een paar dagen geleden zei dat de meeste mensen volgende jaarwisseling geen vuurwerk meer over hebben (omdat dat deze jaarwisseling al de lucht in is gegaan)?

Eddy.

Je denkt toch niet dat de discussie wordt geleid door uitspraken als deze? Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Ik weet het niet zeker meer, maar was het niet Grapperhaus die een paar dagen geleden zei dat de meeste mensen volgende jaarwisseling geen vuurwerk meer over hebben (omdat dat deze jaarwisseling al de lucht in is gegaan)?

Eddy.

Hiervan weet ik wel zeker dat 't door Bruls gezegd is..

Je denkt toch niet dat de discussie wordt geleid door uitspraken als deze? Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Ben ik deels met je eens...ik denk dat deze uitspraken in combinatie met de geloofwaardigheid omtrent coronamaatregelen best een lastige is voor de regeringspartijen. Als er op dit moment iets is wat ze niet kunnen gebruiken is het dat er wantrouwen komt over de genomen en de nog te nemen maatregelen. Dat is wel wat er onder een behoorlijke groep mensen ontstaat bij een vuurwerkverbod, corona word misbruikt om het er door te krijgen...

Van grapperhaus weet ik het zeker, van Bruls niet 100% maar volgens mij is er ook door hem wel iets in deze strekking gezegd

Bruls was al voor een vuurwerkverbod ruim voor corona en zo was dat in Nijmegen ook al geregeld. Is ook tegen vuurwerkshows in plaats daarvan, te duur. Ik lees in veel berichten dat vuurwerkshows een alternatief voor consumentenvuurwerk zouden moeten zijn. Maar wie gaat die shows betalen? Aangezien de shows in de ogen van veel linkse anti-vuurwerk activisten net zo vervuilend zijn zal er vanuit dat kamp veel weerstand zijn. Liefhebbers steken het liever zelf af en bezoeken vuurwerkshows wel door het jaar heen. Los nog van de logistiek, iedereen dronken naar een achteraf veldje om daar oud en nieuw te vieren? Consumentenvuurwerk inruilen voor shows betekent binnen enkele jaren een definitief einde voor alle vuurwerk.

Het was te verwachten dat degenen die Corona misbruikten voor een eenmalig verbod nu door willen pakken. Dat het rustiger was met oud en nieuw wordt nu als argument gebruikt, ondanks dat de andere Corona maatregelen daar waarschijnlijk veel meer aan hebben bij gedragen. Wanneer het juist drukker was geweest was dat net zo goed als argument gebruikt om een definitief verbod aan te kaarten. Waar het anti kamp aanvankelijk m.n. bestond uit een stel zielige huisdierhoudende linkse vuurwerkhaters en gesjeesde oogartsen zie je dat er steeds meer lui bij komen die politiek of financieel belang denken te hebben bij een verbod. Er wordt namelijk goud geld verdiend aan het keuren, handhaven etc. van alle regels in ons land.

Ik hoor via via dat dhr onrust is ondergedoken en er zijn chocoladepaleisje bewaakt word.

Onrust veroorzaken is hem goed gelukt.

Ik hoop/gok Met aangrenzende zekerheid dat dit flauwekul is, als het echt zo is dan is het schandalig. Niemand verdient het om bedreigd of geïntimideerd te worden voor een (afwijkende) mening.

Wie onrust zaait oogst onrust.

Maar laten we hopen dat het allemaal wel mee valt. Samenwerken en elkaars krachten bundelen dat is wat vuurwerk in 2021 nodig heeft. Ik vind het knap dat dhr onrust de media heeft weten te halen maar ik sta niet achter zijn onrealistische gedachtengoed.

Ik hoop/gok Met aangrenzende zekerheid dat dit flauwekul is, als het echt zo is dan is het schandalig. Niemand verdient het om bedreigd of geïntimideerd te worden voor een (afwijkende) mening.

Je moet het wel in de juiste context zien. Je hebt gelijk dat niemand bedreigd mag worden vanwege een afwijkende mening. Echter presteert deze man om een afwijkende mening te geven uit naam van duizenden liefhebbers terwijl niemand hem dat mandaat heeft gegeven. Dan moet je ook op de blaren zitten.

Wie onrust zaait oogst onrust.

Maar laten we hopen dat het allemaal wel mee valt. Samenwerken en elkaars krachten bundelen dat is wat vuurwerk in 2021 nodig heeft. Ik vind het knap dat dhr onrust de media heeft weten te halen maar ik sta niet achter zijn onrealistische gedachtengoed.
Je moet het wel in de juiste context zien. Je hebt gelijk dat niemand bedreigd mag worden vanwege een afwijkende mening. Echter presteert deze man om een afwijkende mening te geven uit naam van duizenden liefhebbers terwijl niemand hem dat mandaat heeft gegeven. Dan moet je ook op de blaren zitten.
er is geen enkele en geen juiste context die dit rechtvaardigt, we leven in een democratie met vrijheid van meningsuiting, als je deze lijn doortrekt in den extreme kom je gewoon uit bij pim fortuin en theo van gogh. Geweld, bedreiging en intimidatie zijn nooit acceptabel, never. En als je het wel in je zatte kop haalt om zoiets te flikken mag je imo lekker 2 weken in de bak je zonden gaan overdenken

FVD en D66, droom verder. Nee FVD is denk ik verloren. Ik heb mijn hoop gezet op JA21. Een relatief nieuwe partij maar gematigder dan FVD. Ik heb hen benaderd over een vuurwerk standpunt, in februari ga ik verder met hen in gesprek.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan