Hier zat ik na de uitzending ook over na te denken en er zijn naar mijn mening diverse verklaringen waarom dit percentage nooit in deze context gebruikt mag en kan worden.. Dit percentage kan voortgekomen zijn uit een enquête waar nog niet eens 10% van de Nederlandse bevolking aan mee heeft gedaan. Vervolgens stellen ze dat wanneer 86% van de mensen in die enquête aangeeft geen vuurwerk te kopen, ook gelijk 86% van de gehele Nederlandse bevolking geen vuurwerk koopt.
Indien dit percentage wel klopt kan het als nog niet in deze context gebruikt worden. Alle mensen jongeren dan 16 jaar kopen sowieso geen vuurwerk en de meeste vrouwen kopen ook geen vuurwerk. Wel is het vaak de man van een huishouden die vuurwerk koopt, voor het gehele gezin. Als het gezin bestaat uit 2 kinderen van 13 en 14 jaar een volwassen vrouw en een man, koopt meestal maar één iemand vuurwerk maar geniet heel het huishouden ervan. Als je dit al door trekt naar een hele straat van 50 huishoudens, kopen er misschien 30 mensen van de 200 vuurwerk (stel 30 gezinnen wel, 20 gezinnen niet, huishouden van 4 personen). In dit geval koopt slechts 15% vuurwerk. Wanneer je kijkt naar hoeveel huishoudens vuurwerk kopen is het percentage al 60%. Een enorm verschil dus! Het zou dus pas echt wat zeggen als je kijkt naar hoeveel huishoudens vuurwerk in huis halen.
Maar als ze dat doen wordt het percentage veel te hoog en hebben ze weer een argument minder. Zo worden de meeste cijfers van de tegenstanders berekend op een manier die hen heel goed uitkomt om het vervolgens als argument voor het verbod te gebruiken....
Haha dat is inderdaad precies wat ik bedoelde

In de statistiek zijn er regels/richtlijnen opgesteld die aangeven wanneer een steekproef representatief is voor de totale doelgroep die wordt onderzocht. Voor 17miljoen mensen hoeven er bijvoorbeeld maar 600 te reageren (net even opgezocht). Probleem is alleen dat er bij dit onderzoek waarschijnlijk niet willekeurig mensen zijn uitgenodigd, maar het een poll was op internet. Daardoor kan een groot deel van de bevolking niet bereikt worden en is het resultaat niet representatief. (Al helemaal door wat jij aangaf met mensen < 16 en vrouwen). Maargoed dat zal ze geen ruk schelen, zij hebben weer een mooi getal voor de anti-vuurwerk campagne..