Uitzending gemist

Voorop gesteld is het opblazen van spullen nooit de bedoeling van vuurwerk.
Dit soort testen kunnen ook aanzetten tot eigen fratsen.

Wel interessant is het om te zien dat de Nederlandse knallers (156 dB maximaal) in de verste verte niet deze limiet bereiken, ook al lijkt deze testmethode mij niet helemaal juist. Het geeft echter wel aan dat door het verschil tussen theorie en praktijk wat betreft de 156 dB. er juist een markt wordt gecreëerd voor echte knallers die dan weer doorslaan in sterkte (ik denk dan aan vlinders, explo`s en cobra`s en dat soort waanzinnige rommel).
Een legale knaller die wel de wettelijke limiet zou benaderen zou volgens mij de vraag naar dit soort illegaal vuurwerk behoorlijk doen kelderen.
Werk aan de winkel dus voor de Nederlandse importeurs!

Inderdaad!
De knal van een Nederlands rotje is nog niet eens 100dB, ik heb zo'n dB-meter. En zou je 10 rotjes tegelijk afsteken, dan neemt de geluidsintensiteit met 10dB toe, daar het aantal dB's logaritmisch verloopt, maar dat even terzijde.
De wettelijke limiet van 156 dB op 2 meter afstand redt een nitraat of een vlinder nog niet eens. Dus een legale knaller hier in Nederland die aan 156dB komt, zal zeker de illegale de nekslag betekenen (tenzij de prijzen in de legale handel absurd hoog zijn), in dat geval zouden ze in Nederland gewoon zelfs de supervlinders kunnen legaliseren met flashkruit wel te verstaan. In China kun je ze gewoon zo kopen.

Inderdaad!
De knal van een Nederlands rotje is nog niet eens 100dB, ik heb zo'n dB-meter. En zou je 10 rotjes tegelijk afsteken, dan neemt de geluidsintensiteit met 10dB toe, daar het aantal dB's logaritmisch verloopt, maar dat even terzijde.
De wettelijke limiet van 156 dB op 2 meter afstand redt een nitraat of een vlinder nog niet eens. Dus een legale knaller hier in Nederland die aan 156dB komt, zal zeker de illegale de nekslag betekenen (tenzij de prijzen in de legale handel absurd hoog zijn), in dat geval zouden ze in Nederland gewoon zelfs de supervlinders kunnen legaliseren met flashkruit wel te verstaan. In China kun je ze gewoon zo kopen.

dus jij gaat er van uit dat een kanonslag die 156 DB gaat even hard klingt als een vlinder . als dat zo is dan word er tijden het testen toch een fout gemaakt .
of zou het meet ding van het filmpje niet deugen wat ik eerder denk

vraag ik me een ding af
is het wel haalbaar om zonder flash op 2m uberhoupt die 156db te halen.
ik zou het zoiezo wel erg leuk vinden als de knal in nl wel harder zou worden

In principe is het mogelijk om met zwart buskruit harde knallers te produceren die in de richting gaan van de wettelijke limiet. Tot 1982 werden er in Nederland buskruitrotjes verkocht die echt wel richting de 156 dB gingen. Punt is wel dat dit een hele andere manier van produceren vergt dan sinds begin jaren `90 gebruikelijk is. Dunne stroken papier in plaats van kartonpulp en kruitlading verdelen over de hele lengte van de huls in plaats van centraal een lading en de rest opvullen met klei kunnen echt zorgen voor goede knallers. Jammer dat deze productiemethode veel bewerkelijker en dus duurder is.

Zolang de importeurs nauwelijks verdienen aan knalvuurwerk (vergelijk de marge maar eens met een sierblokje) zie ik dit echter niet snel gebeuren. Maar, op elk forum blijkt dat de echte liefhebber echt wel wil betalen voor een lading goede rotjes, dus er blijft hoop!
Ik hoop dat Arjan Uitman, ZENA Nederland het dit jaar eindelijk voor elkaar weet te krijgen! We moeten het maar even afwachten.

Gaan we trouwens niet teveel offtopic?

dus jij gaat er van uit dat een kanonslag die 156 DB gaat even hard klingt als een vlinder . als dat zo is dan word er tijden het testen toch een fout gemaakt .
of zou het meet ding van het filmpje niet deugen wat ik eerder denk

Een kanonslag die de 156 dB haalt op 2 meter afstand bestaat niet, dat even voorop. Zelfs een nitraat haalt nog geen 156 dB, maar ongeveer 150 dB, dat is 50 dB meer dan 100 dB, dus 50/10=5, een factor 5 meer. Daar de geluidsintensiteit logaritmisch is betekent dat de intensiteit dus 10^5=100.000 maal groter is dan 100 dB, als een gewone kanonslag 100 dB produceert en een nitraat zou 150 dB produceren, dan betekent dat een nitraat 100.000 keer meer geluidsintensiteit bij de knal voortbrengt dan zo'n kanonslag. Alleen merk je met je oren niet dat de knal 100.000 keer luider is. Gelukkig niet!
Met ons gehoor merk je bij een verhoging van 10 dB, dat het lijkt dat de knal ongeveer 2 maal zo luid is, dus in dit geval zou je met je gehoor waarnemen dat een nitraat zo'n 30 keer luider is (32 om precis te zijn, maar goed). En dat kan best kloppen, steek maar eens een gewone kanonslag af, de knal is net een klap van een boterhamzakje vergeleken met een (goeie) nitraat.
Nu over die (niet bestaande) kanonslag. Stel men zou een kanonslag zo maken met een keiharde huls en men zou er ongeveer 10 gram van een hoogwaardige flash in stoppen, dan is het in principe inderdaad mogelijk dat ie net zo hard knalt
als een supervlinder, om dat daar ook ongeveer 10 gram flash in zit. Alleen noemen ze dergelijk knalwerk geen kanonslag, maar gewoon een (super)vlinder.

Maar zolang ze kanonslagen niet op die manier maken, maar gewoon met BP en klei en een huls van relatief zacht papier, komt de knal daar in de verste verte niet in de buurt, op z'n zachts gezegd.

Een kanonslag die de 156 dB haalt op 2 meter afstand bestaat niet, dat even voorop. Zelfs een nitraat haalt nog geen 156 dB, maar ongeveer 150 dB, dat is 50 dB meer dan 100 dB, dus 50/10=5, een factor 5 meer. Daar de geluidsintensiteit logaritmisch is betekent dat de intensiteit dus 10^5=100.000 maal groter is dan 100 dB, als een gewone kanonslag 100 dB produceert en een nitraat zou 150 dB produceren, dan betekent dat een nitraat 100.000 keer meer geluidsintensiteit bij de knal voortbrengt dan zo'n kanonslag. Alleen merk je met je oren niet dat de knal 100.000 keer luider is. Gelukkig niet!
Met ons gehoor merk je bij een verhoging van 10 dB, dat het lijkt dat de knal ongeveer 2 maal zo luid is, dus in dit geval zou je met je gehoor waarnemen dat een nitraat zo'n 30 keer luider is (32 om precis te zijn, maar goed). En dat kan best kloppen, steek maar eens een gewone kanonslag af, de knal is net een klap van een boterhamzakje vergeleken met een (goeie) nitraat.
Nu over die (niet bestaande) kanonslag. Stel men zou een kanonslag zo maken met een keiharde huls en men zou er ongeveer 10 gram van een hoogwaardige flash in stoppen, dan is het in principe inderdaad mogelijk dat ie net zo hard knalt
als een supervlinder, om dat daar ook ongeveer 10 gram flash in zit. Alleen noemen ze dergelijk knalwerk geen kanonslag, maar gewoon een (super)vlinder.

Maar zolang ze kanonslagen niet op die manier maken, maar gewoon met BP en klei en een huls van relatief zacht papier, komt de knal daar in de verste verte niet in de buurt, op z'n zachts gezegd.

oke dan best intresante mateeri .
je zou zelf een trek touwtje harder kunnen laten knallen
sterker nog dat kan . :devil:
maar goed bedankt voor de uitleg ik geloof dat ik wel een beetje begrepen heb :thumbup:

Back
Bovenaan