Uitslag Stelling: Geknal niet van deze tijd

kwintos

VWC lid
Menzo Willems
„Uitstekende maatregel.” Een meerderheid van de lezers is voor vuurwerkvrije gebieden. Een minderheid van ruim dertig procent vindt echter dat een rotje of vuurpijl afsteken overal moet kunnen. „Het is een traditie.”

Steeds meer gemeenten stellen vuurwerkvrije zones in. Het aantal is in drie jaar bijna verviervoudigd. „Prima, scheelt weer gewonden en er is minder troep op straat”, aldus een voorstander. De tegenstanders zien in de maatregel echter betutteling. „Laat de mensen toch doen wat zij al die jaren doen, die ene keer per jaar. Ik word van dit soort bemoeienis zo moe.”

De steden en dorpen verbieden het afsteken van vuurwerk vooral in gebieden rondom ziekenhuizen, bejaardentehuizen, asielzoekerscentra, kinderboerderijen en begraafplaatsen. De meeste deelnemers aan de Stelling van de Dag zouden graag meer knalvrije plekken zien. „Ook in woonwijken” , aldus een lezer.

Enkele stellingdeelnemers vinden dat de rollen eigenlijk zouden moeten worden omgedraaid: „Alles vuurwerkvrij behalve een aantal plaatsen waar wel mag worden geknald.”

Met oud en nieuw mag alleen vuurwerk worden afgestoken tussen 18.00 uur en 02.00 uur. De meerderheid van de respondenten vindt dat een goede maatregel. Sommigen van u vinden dat die periode nog wel korter mag: „Maak er tussen 22.30 en 01.00 uur van.”
Diverse lezers hebben er echter hun twijfels over of het de politie wel lukt om de beperkingen in tijd en plaats voor het afsteken van vuurwerk te handhaven. „Politie is onderbezet en heeft hier geen tijd voor.”

Ook vreest de meerderheid dat de boetes van 100 euro mensen niet echt zal afschrikken: „Die moeten omhoog. Als men voor honderden euro’s knalwaren koopt kan de boete echt wel hoger.”
Ruim de helft van de respondenten is voor een algeheel vuurwerkverbod: „Ik ben pas tevreden als heel Nederland een vuurwerkvrije zone is”, schrijft iemand. „Het is niet meer van deze tijd”, meent een ander. „Zoveel onnodig letsel, zoveel leed, zoveel geldverspilling”, aldus een derde lezer.

Sommige gemeenten organiseren vreugdevuren en vuurwerkshows om overlast en ongelukken te voorkomen. Een meerderheid vindt dit een goed initiatief. „Veel leuker en socialer.” Velen van u zouden deze evenementen graag gepaard zien gaan met een algeheel vuurwerkverbod: „Geen rotjes, vuurpijlen en dergelijke meer door consumenten laten afsteken en lekker centraal georganiseerde vuurwerkshows.”

Bij het meldpunt vuurwerkoverlast zijn sinds het zaterdag openging al tienduizenden klachten binnengekomen. De helft van u is weinig onder de indruk van het meldpunt, een initiatief van GroenLinks. „Daar melden zich mensen die altijd klagen en vaak zitten er maar een paar personen achter.”

Veel overlast wordt veroorzaakt door vuurwerkbommen, vaak gemaakt van illegaal vuurwerk. De meeste lezers vinden dat er daarom meer werk moet worden gemaakt van het opsporen hiervan.

Hoewel de meeste respondenten voor een algeheel vuurwerkverbod zijn, heeft zestig procent er toch begrip voor dat mensen er plezier in hebben om met oud en nieuw vuurwerk af te steken. Zelf knallen doet echter nog geen kwart van de lezers.

Bron:http://www.telegraaf.nl/watuzegt/wu...t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter

Toch 60% die het knallen oke vind. Vind ik toch wel vrij hoog als daarvan minder dan een kwart zelf afsteekt. Had ik niet verwacht.

Ik leen even een filmpje van Thunderboy

Zelf knallen doet echter nog geen kwart van de lezers.

Dit is niet het eerste bericht waar dit beweerd word. De video hier boven illustreert hoe het er op veel plaatsen aan toe gaat tijdens de jaarwisseling. Je kan mij niet wijs maken dat het maar een kwart van de mensen is die hier vuurwerk afsteekt. Mocht dat wel zo zijn dan moeten de tegenstanders heel blij zijn. Moet je je eens voorstellen hoe die video eruit zag als bv. 50% van de mensen mee deed. :bonk:

Dit bevestigd (voor mij) maar weer eens dat de berichtgeving nooit representatief kan zijn om dat er alleen felle tegenstanders en liefhebbers berichten schrijven, polls maken en er op reageren.

Ook geen idee hoeveel mensen er precies aan die poll mee hebben gedaan?Het blijft natte vinger werk allemaal.

Kijk een felle tegenstander van vuurwerk gaat natuurlijk al die polls af net als wij freaks maar de gewone consument die vuurwerk afsteekt gaat echt niet al die polls af om hun mening te geven. Dus zullen dat soort polls altijd rare uitslagen blijven geven.

Back
Bovenaan