Uitbreiding vuurwerkopslag Enschede definitief van de baan

oerendhard

VWC lid
Er gaat definitief een streep door de omstreden uitbreiding van vuurwerkopslag Dream Fireworks in Enschede afgewezen. De gemeente had al gezegd er niet mee in te stemmen omdat uitbreiding onveilig zou zijn, maar moest nog wel de wettelijke procedure volgen.
Daar hoort bij dat de vergunning en het besluit daarop een aantal weken ter inzage liggen zodat mensen er hun mening over kunnen geven. 121 mensen en bedrijven hebben dat gedaan, van wie 119 die tegen de opslag waren en twee -de eigenaar en een toeleverancier- die pleitten voor de uitbreiding.

Dream Fireworks aan de Lenteweg vroeg een vergunning aan voor de uitbreiding van de opslag van consumentenvuurwerk van 50 naar 370 ton. Dat maakte met name in Enschede Oost en Glanerbrug veel emoties los, waarna een maatschappelijke discussie ontstond. Die stopte toen burgemeester en wethouders in september besloten de vergunning te weigeren.

Voor de gemeente telt zwaar dat de brandweer negatief is over de uitbreiding, onder meer omdat een groede vluchtroute onmogelijk is. Daarnaast past de uitbreiding niet in het bestemmingsplan.

In één keer alles geregeld

De gemeente Enschede werkt nu aan een plan waarin is vastgelegd waar in Enschede nog vuurwerk opgeslagen mag worden en hoeveel ton maximaal. daarmee wordt voorkomen dat er al dan niet tevergeefs aanvragen worden gedaan, er weer felle discussies ontstaan en emoties gaan overheersen.
Het gaat om een zogenoemde parapluconstructie, waarmee in een keer de bestaande bestemmingsplannen voor vuurwerkopslag worden bijgewerkt. Normaal gebeurt dat eens in de tien jaar per locatie. Zo lang wil Enschede niet wachten. Het parapluplan is vermoedelijk in april klaar waarna de inspraakrondes beginnen.

*bron, rtv-oost

jammer voor Dreamfireworks
zou juist goed zijn geweest voor Enschede,snap trouwens niet goed dat er maar 2 mensen zijn die de uitbreiding wel zagen zitten,dit hadden er veel meer kunnen zijn.
denk dat veel niet wisten wanneer die stukken er lagen.

"Daar hoort bij dat de vergunning en het besluit daarop een aantal weken ter inzage liggen zodat mensen er hun mening over kunnen geven. 121 mensen en bedrijven hebben dat gedaan, van wie 119 die tegen de opslag waren en twee -de eigenaar en een toeleverancier- die pleitten voor de uitbreiding"

Dus als mensen tegen een bedrijf zijn dan kan dat dus belemmert worden alleen bedrijven als DSM en Chemie-pack vallen daar zeker niet onder?

Verhuizen naar een gemeente waar je wel welkom bent. Of lekker net over de grens in Duitsland. Lekker minder inkomsten ook voor de gemeente Enschede.

Hoe moet ik dat voor me zien? Driedubbel aangetekende brief naar de gemeente om aan te geven dat ik geen bezwaar heb tegen de komst van een grotere vuurwerkopslag? Dat er van de 158.000 inwoners in nota bene Enschede, de vuurwerkrampstad, slechts 119 mensen tegen een grotere opslag waren zegt toch genoeg?

Zo werkt dat niet, het gaat niet om allen inwoners,het gaat om omwonenden. Het zelfde als jij een huis hebt en je wil gaan aanbouwen,dan komt het in de plaatselijke krant en kan er bezwaar tegen worden getekend. en als er een paar zijn kunnen ze je het knap lastig maken. zelfs zo lastig dat je niet kan uitbouwen.

Hoe moet ik dat voor me zien? Driedubbel aangetekende brief naar de gemeente om aan te geven dat ik geen bezwaar heb tegen de komst van een grotere vuurwerkopslag? Dat er van de 158.000 inwoners in nota bene Enschede, de vuurwerkrampstad, slechts 119 mensen tegen een grotere opslag waren zegt toch genoeg?

Zo werkt dat niet, het gaat niet om allen inwoners,het gaat om omwonenden. Het zelfde als jij een huis hebt en je wil gaan aanbouwen,dan komt het in de plaatselijke krant en kan er bezwaar tegen worden getekend. en als er een paar zijn kunnen ze je het knap lastig maken. zelfs zo lastig dat je niet kan uitbouwen.

Juist van de 121 waren er 119 tegen. Flinke meerderheid, maar ik heb hier ook niet te bepalen welke bedrijven hier vestigen dus vind het een vreemde gang van zaken

Ik dacht dat die 2 weken inzage alleen was om een bezwaar in te dienen.
Ik wist niet, en ik denk velen met mij, dat je ook "voor" kon stemmen.
Als ik dit had geweten had ik zeker mijn stem laten horen.

De Lenteweg is trouwens een mooie locatie op een bedrijventerrein voor deze consumentenvuurwerkopslag.

Sterkte Frits en Jolanda!

Het maakt niet uit of er nu 100 mensen tegen zijn of een enkeling, bij elke "stem" tegen moet er eigenlijk een procedure worden gestart die vaak wordt gewonnen door de enkeling die bezwaar heeft aangetekent, zo gaat het ook vaak met de aanvraag van een bouwvergunning etc.

Het feit dat er in de text staat dat er twee mensen voor waren is ook niet zo gek want vaak gebeurt er in de praktijk en in onze maatschappij dat alleen de tegenstanders reageren en komen op dagen en degenen die er geen problemen mee hebben zitten gewoon thuis met vaak het idee dat het wel goedkomt of met de nonchalante gedachten van we zien het wel.
Daarom krijgen we steeds vaker te horen dat er iets wordt afgekeurd terwijl het vaak maar een enkeling is die er bezwaar tegen heeft gemaakt en dit is hard maar waar.

Het maakt niet uit of er nu 100 mensen tegen zijn of een enkeling, bij elke "stem" tegen moet er eigenlijk een procedure worden gestart die vaak wordt gewonnen door de enkeling die bezwaar heeft aangetekent, zo gaat het ook vaak met de aanvraag van een bouwvergunning etc.

Het feit dat er in de text staat dat er twee mensen voor waren is ook niet zo gek want vaak gebeurt er in de praktijk en in onze maatschappij dat alleen de tegenstanders reageren en komen op dagen en degenen die er geen problemen mee hebben zitten gewoon thuis met vaak het idee dat het wel goedkomt of met de nonchalante gedachten van we zien het wel.
Daarom krijgen we steeds vaker te horen dat er iets wordt afgekeurd terwijl het vaak maar een enkeling is die er bezwaar tegen heeft gemaakt en dit is hard maar waar.

Ja precies, zo zie ik dat ook maar dat moet de overheid toch ook wel weten en weegt het belang van het bedrijf niet meer op dan de omwonenden. Kijk als het echt onveilig is maar met de juiste bunkers en regels van nu is de kans zeer klein dat het mis gaat

Dit krantenbericht draagt ook niet echt bij aan enige nieuwswaarde. De procedure die gevoerd wordt is de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure (UOV), ofwel de procedure zoals deze is omschreven in afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb).

Het krantenbericht heeft het over 119 stemmen tegen en 121 stemmen voor maar hoe vaak ga jij laten weten dat je het ergens mee eens bent? Deze verhouding is totaal niet relevant. Je gaat toch ook niet naar een winkel terug om te vertellen dat je product goed werkt? Je komt pas terug om te klagen wanneer het niet goed werkt. Dat is ook hier zo, je komt niet opdraven als je het er mee eens bent, alleen als je het er niet mee eens bent. Dan kun je je zienswijze geven tegen plannen die ter inzage liggen. Dus eigenlijk stemmen de mensen, door te zwijgen, toe. Alleen de enkeling die de moeite neemt te klagen is het er niet mee eens. In Enschede wonen +/-150.000 mensen en maar 119 mensen tegen. Eigenlijk zou je het vanuit dat perspectief moeten bekijken:bonk:.

Ach ik kan me wel voorstellen dat de inwoners van Enschede hier niet op zitten te wachten na wat er gebeurd is. Dat de mensen zich onveilig voelen, dat vind ik niet terecht als je het vergelijkt met wat er in 2000 lag en wat hier moet komen te liggen. Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen dit niet willen. Enschede is hier niet de juiste plek voor en dat had Dream Fireworks van tevoren misschien wel ingecalculeerd. In een andere gemeente moet dit wel kunnen. We hebben het ten slotte over consumentenvuurwerk. Probeer het lekker in Duitsland als ze in NL niet op werkgelegenheid zitten te wachten.

Een vuurwerkopslag als deze lijkt me juist 1 van de veiligste plekken om bij in de buurt te wonen. De eisen zijn zo streng dat er niet veel kan gebeuren. Als het wel misgaat, zit alles in kooien zodat het alsnog allemaal wel meevalt. Ik durf te wedden dat de kans op een brand in een normaal woonhuis groter is dan de kans dat er in een vuurwerkopslag brand uitbreekt. Zoiets als in 2000 zal nooit meer in Nederland gebeuren.

iedereen die daar tegen heeft gestemd is waarschijnlijk gewoon bang voor een 2e ramp.....
allemaal aanstellers daar.

Ben jij bij de ramp aanwezig geweest?
Je hebt het over Enschede he, vind je het dan gek dat mensen die niet van vuurwerk houden er niet zo blij mee zullen zijn.
Ook al is het niet terecht en kan zo'n tweede ramp nooit gebeuren met alle regels enzo, maar daar is de media schuld aan.

Daar hebben we banaantje weer.:bonk:

zal de leeftijd wel zijn.

Die mensen hebben de schrik van der leven gehad, zijn misschien alles wel kwijt geweest,kan het me wel voorstellen,door een simpele handtekening te zetten krijg je zeker geen herhaling ook al weten ze dat de regels strenger zijn en dat de kans op herhaling zeer klein is. Met een handtekening weet je zeker dat het niet meer gebeurd.

Nadeel van z'n handtekening is dat Frits kan zien wie er getekend heeft en bij ieder die iets wil gaan bouwen en getekend heeft hij ook in bezwaar kan gaan en ze zo ook weer terug kan pakken.

Je hebt het over Enschede he, vind je het dan gek dat mensen die niet van vuurwerk houden er niet zo blij mee zullen zijn.
Ook al is het niet terecht en kan zo'n tweede ramp nooit gebeuren met alle regels enzo, maar daar is de media schuld aan.

Je begint ben je bij de ramp geweest en nu is het de schuld van de media? Banaan zegt het toch wel correct, misschien wat ongenuanceerd maar klopt wel. De mensen daar hebben een hekel gekregen aan vuurwerk. Of het nu veiliger geworden is of niet, zo'n ramp willen ze niet meer. En in die zin wel "aanstellers" omdat iedereen weet dat Enschede de regels flink op de schop gegooid heeft. En zo'n ramp gewoon niet meer kan gebeuren. Maarja, wie legt dat uit aan de Enschedeër? Wat ook aan dovemansoren gericht is... Als je eenmaal zo'n ramp van dichtbij hebt mee gemaakt en misschien familie bij verloren hebt is het misschien wel "logisch" dat je een hekel hebt aan vuurwerk.

Aan de andere kant vraag ik me af als er nu ooit nog een tankstation ergens de lucht in vliegt en daarbij gewonden en dode vallen met een inferno of mensen dan ook een hekel krijgen aan benzine. Gek is dat, want dat denk ik niet....

Of ik aanwezig was? Ja
Ik stond er niet naast maar reed toen wel als kleine kleuter/peuter enschede uit, dus heb wel vanalles gehoord.
Tuurlijk is die ramp erg, ookal geloof ik niet dat het door vuurwerk kom. Dit gebeurt toch niet zo snel weer.

Dit jaar zullen we als crew bij Dreamfireworks ook een bezoek brengen. We zullen ook zeker een reactie vragen van Dream over de hele gang van zaken omtrent de uitbreiding.
Wat wij wel weten is dat de bedreigingen destijds van dien aard zijn geweest, dat Dreamfireworks de werkzaamheden niet naar behoren heeft kunnen uitvoeren het afgelopen jaar.

Wil daarom Frits en Jolanda veel sterkte toe wensen met hun ideeën en ontwikkelingen dit jaar.

Ten tweede wil ik ook kwijt, of je nu wel of niet in Enschede aanwezig was tijdens de ramp, het is natuurlijk een verschrikkelijk iets wat er is gebeurd en dat er ook doden bij te betreuren waren, dat mogen we zeker niet vergeten.
Maar na die verschrikkelijke dag, zijn de vuurwerkregels zo aangepast en verscherpt dat ik het persoonlijk jammer vind dat een bedrijf als Dreamfireworks of andere vuurwerk importeurs hierdoor niet meer kunnen uitbreiden etc.

Back
Bovenaan