Twee mannen voor de rechter na zware vuurwerkexplosie Etten-Leur

Babiloot

VWC lid
Het Openbaar Ministerie gaat twee mannen vervolgen voor de enorme vuurwerkbom die in de nieuwjaarsnacht van 2017 op 2018 afging in een woonwijk in Etten-Leur. Daarbij werden toen veertien huizen beschadigd en raakten vier mensen gewond.

De twee komen volgende maand voor de rechter, waar ze terechtstaan voor het bezit van illegaal vuurwerk en het veroorzaken van de explosie.
In brandende vuurkorf

De explosie ontstond volgens het OM toen een van de mannen een verpakkingsdoos van dat zware vuurwerk in een brandende vuurkorf gooide. De explosie die toen volgde werd toevallig gefilmd door een bewakingscamera.

Te zien is hoe glasscherven meters ver rondslingeren. Van de vier gewonden, moesten er drie naar het ziekenhuis omdat ze geraakt waren door rondvliegende glasscherven.

De Explosieven Opruimingsdienst EOD onderzocht de omgeving en vond in de buurt van de explosie nog meer niet ontploft illegaal vuurwerk.
165 meter afstand

Een professioneel vuurwerkdeskundige die voor RTL Nieuws de beelden bekeek, concludeerde dat het om zwaar professioneel vuurwerk ging, dat alleen door gecertificeerde professionals mag worden gebruikt in shows, waarbij het publiek minimaal 165 meter afstand moet houden. Hij noemde het afsteken van dit soort vuurwerk in een woonwijk 'misdadig'.

Bron: Rtlnieuws

Zo dan, bijna twee jaar na data komt het pas voor de rechter... wow Nederland wat een tempo :bonk:

Vroeger had je nog "lik op stuk" beleid, maar volgens mij kent zelfs justitie die term niet eens meer.
Het is echt een watjesland hier geworden, waarin de burger die 5km te hardt rijdt,of appt achter het stuur, wordt gepakt, en dat allemaal om de staatskas te spekken. Zware criminelen laten ze lopen.

Met deze gasten hebben ze ook lang getreuzeld, want waarschijnlijk geen centjes van af te pakken.
De zaak is toch duidelijk? Nog wel bewijs op camera.Duhhh.
Wie zoiets flikt is voor mij sowiezo gewoon kop-rot.

Vroeger had je nog "lik op stuk" beleid, maar volgens mij kent zelfs justitie die term niet eens meer.
Het is echt een watjesland hier geworden, waarin de burger die 5km te hardt rijdt,of appt achter het stuur, wordt gepakt, en dat allemaal om de staatskas te spekken. Zware criminelen laten ze lopen.

Met deze gasten hebben ze ook lang getreuzeld, want waarschijnlijk geen centjes van af te pakken.
De zaak is toch duidelijk? Nog wel bewijs op camera.Duhhh.
Wie zoiets flikt is voor mij sowiezo gewoon kop-rot.
Even uitgaand van het beste in de mens: 165 mrter afstand voor professioneel vuurwerk is niet gek veel. Maar laat het een shell zijn geweest. Menig freak heeft die dingen in enige maat ooit wel eens geschoten, al dan niet in een woonwijk. En menig freak verbrand zijn resten in de vuurkorf die nacht. Ook daar wordt wel eens een knallertje of geweigerde bombette gemist.
Dit was alleen iets zwaarder.

Uitgaand van dat scenario, shit happens.

Bij opzet, ben ik verder helemal eens met je, maar zo klinkt de omschrijving niet.

Precies de reden waarom je dit vuurwerk aan professionals moet overlaten en niet amateurs. Die houden namelijk rekening met het scenario dat er altijd iets mis in gaan.

Laatst bewerkt:
Als je ff vergeet dat er mog een 3 inch shell (gebaseerd op de veiligheidsafstand) in je doos zit en die vervokgens in een vuurton flikkerd..... dan is hier zeker wel sprake van opzet dan wel ernstige nalatigheid. Dus accepteer ook de gevolgen dan maar. Als je prof spul wilt schieten gedraag je dan ook als een prof. Shit happens

Back
Bovenaan