[Tsjechie] Mijn verhaal over vuurwerk in Tsjechie

Cas1994

VWC lid
Vuurwerk in het land Tsjechië.
Vuurwerk is zeer populair in Tsjechië en word het hele jaar verkocht.
De Tsjechen vinden vuurwerk door het jaar door niet zo boeiend maar met oud en nieuw gaan ze daarentegen helemaal los.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Dit hierboven is met Oud en Nieuw in Praag ook geen uitzondering.
Shells laag houden enzovoort, veilig zou ik me althans niet voelen.

Vuurwerkwinkels in Tsjechië.
In Tsjechië hoef je niet veel moeite te doen om aan vuurwerk te komen.
Met Oud en Nieuw is het in zowat elke gemiddelde supermarkt te koop.
Duur is het zeker niet in Tsjechië.

Omgerekend koste mij een simpel shellkitje 45 mm €9,03 (250 kronen)

1236268407-933.jpg

Voor een doosje “megatresk” strijkers, 50 stuks ben je ongeveer €8,- kwijt,
Gaan iets zachter dan de choeêt nitraat maar voor de prijs vind ik ze beter.
Top kwaliteit en had van 6 pakjes geen 1 weigeraar.

1236268404-781.jpg

Voor 1 pakje ministrijkers van het merk ‘Panta’ betaalde ik €0,54 (15 kronen) .

1236268403-170.jpg

Dit allemaal heb ik bij Vietnamese marktjes gekocht.
Ik ga al zo’n 6 jaar naar Tsjechië en koop daar sinds 3 jaar vuurwerk.
Mijn 1ste keer was in een kiosk, hij had nog een heel klein beetje over van vorig jaar.
3 soorten gekleurde rookbommen, een groene, gele, en paarse.
De groene heb ik nog steeds over en als ik deze ooit afsteek komt er hiervan een filmpje te staan.
Verder had hij nog een paar strijkers, stuk of 6.
Deze kreeg ik gratis bij de rookbommen toen ik ze kocht =) .

Mijn 2de keer liep ik met mijn ouders door een straatje opzoek naar een restaurant om tussen de middag te gaan eten.
Toen zag ik opeens shellkitjes en doosjes strijkers in de etalage liggen van een Vietnamese winkel.
Toen ik snel naar binnen om wat te kopen, mijn ouders boos want zij wouden niet wachten XD.
Ik daar in zo’n 1 minuut 1 doosje gekocht en zoveel mogelijk geprobeerd af te dingen.
Lukte aardig , ging van 200 kronen naar 150 :).
Of je het nou hebt of niet.
Daar had ik verder niets gekocht ik de winkel.

Mijn 3de keer was wat leuker.
Was net een paar uur bij het huisje en we gingen maar eens wat eten.
Net aangekomen in een dorpje zag ik meteen al van die asia marktjes.
Ik er naartoe en vragen om vuurwerk met mijn ouders.
Hij vraag of ik mee kon naar achter dus ik blij met hem meelopen.
Pakt een tasje achter een stapel dozen kleding en daar zitten twee doosjes strijkers in, nouja stijkers 20 cm lang en 5 cm dik!
Mijn vader weet ook redelijk wat af van vuurwerk dus die zij meteen nee, te gevaarlijk voor je.

Later liep met mijn ouders door een stadje heen en ik alle Vietnamese winkels afzoeken naar vuurwerk, was mijn laatste dag daar en nog geen vuurwerk tegen gekomen.
Het zoeken na een halfuur opgegeven en liep terug naar de auto, tot ik opeens vuurpijlen in een vaas in de etalage zag staan.
Ik naar binnen en begon te kijken wat ze hadden, vrouw boos reageren van blijf overal vanaf enzovoort, zette alleen 1 shellkitje opzij omdat erachter strijkers stonden. :S
Later toen ik wat uigezocht had, wou ik betalen.
Krijg ik het gezeur je bent geen 18, ik echt zo van WTF ? ?
Alcohol geven ze mee en sigaretten ook, en wat simpel vuurwerk niet ?
Nouja ik gevraagd of ze het wou laten staan en ik me ouders en bij zou gaan halen.
Kom ik terug met Mn ouders, heeft ze alles alweer terug gezet.
Ik alles opnieuw uitzoeken en nam 1 shellkitje mee, 2 doosjes megatresk en 10 doosjes ministrijkers.
Totaal koste dit 800 kronen, mijn vader nog even afdingen.
Mevrouw was het hier niet zo mee eens dus deed er 2 doosjes ministrijkers bij, ook goed :D

1236268409-574.jpg

Vuurwerk in Vietnamese winkeltjes.

Zoals je kan zien ligt het gewoon tussen het speelgoed, vaak hebben ze vuurwerk in dit soort winkels.
Waar ze schoenen, tassen, kleding, messen. boksbeugels enz. verkopen.
FOTO’S ZIJN VAN KAMIKAZE93 !!!
507272959_5_PUFt.jpeg

507273039_6_y5D3.jpeg

De vuurpijlen hangen daar bij de brutels:)
507273209_5_nQ5F.jpeg

http://kamikaze93.hyves.nl/album/37555274/Winkeltje_in_Tjechi/Hs4ktmBW/fotos/507272810/0/4mu3/ voor meer foto's van de winkel.

Laatst bewerkt:
Leuk verhaal. Maar die laatste foto en dan het linkse pijlen pakket. Is dat van Hardix? :rolleyes:

leuk verhaal . 1 ding weet ik heeel zeker in Tsjechië kijk ik liever binnen
met al die shells op de grond levens gevaarlijk .
en het gekke is er vallen geen gewonden lijkt het wel

wat zit de wereld dan toch raar in elkaar .
hier raakt men in paniek met de keinste wisse wasjes
terwijl ze daar pas echt rare dinen doen met vuurwerk . en daar hoor je niks over

mooi verslag :D

ook netjes (met toestemming :)) mijn foto's verwerkt, alleen is het kamikazE93, en niet kamikazA93 :p

ik zal even mijn foto's zoeken en mijn verhaaltje plaatsen :p

EDIT:

Ik zat in het toeristendorpje Spindlruv Mlyn, bij het Reuzengebergt. Van vorige jaren wist ik dat er een aziatisch winkeltje in het dorp zat, en dat deze ook wat vuurwerk verkocht (en meer, zie foto's op mijn hyves :p).

ze verkochten o.a. 45MM (of net een beetje kleiner, 42MM dacht ik ..) shellkitjes, Megatresk, Double Bang Pirats en de beruchte La Bomba.
Helaas geen Gigant Maroon of Delanova Rana gezien, maar had ik toch niet gekocht, hoogstends gekiekt voor een foto'tje

prijzen in dat winkeltje ongeveer:
Double Bang Pirats, 100 kronen per 100
La Bomba, 100-150 kronen per 20
Colour Salute, 150-200 kronon per 20
shellkitjes (12 balls) 200-250 kronen
dubbel slag shellkitje (18 balls, 2 mortieren) 550-700 kronen
Megatresk 201, 200-250 kronen per 50

(100 kronen is ong. €3,55)

mijn aankopen daar:
cimg3017.jpg

later nog 2 pakjes La Bomba en en 12balls shellkitje bijgekomen.
daar opgestookt: 20 2slag pirats, 5 megatresk, 25 La Bomba, 12 shells (1 kitje).

nog wat foto's:

La Bomba:
cimg3018.jpg

Goede nitraten, de echte La Bomba van Brothers In Arms :D mooie vlam en lekkere felle knal, heeft daar voor meerdere mini-lawine's gezorgt (nitraat in dikke sneeuw = ...)

Double Bang Pirats:
cimg3020.jpg

cimg3019.jpg

leuke pirats. even groot als een normale pirat, alleen met 2 knallen. ook een flinke (betrouwbare) vertraging. alleen laat de afwerking (labeltje, strijkkopje) ter wensen over.

Megatresk 201:
cimg3021.jpg

cimg3022.jpg

zoals al eerder gezegt goede dingen. de 201-Versie is de goede kwaliteit en is normaal gesproken ook niet direct aan te steken met een aansteker, tenzij je het beschermlaagje van het kopje afkrabbelt. Maar dat kan ik je niet aanraden aangezien het kopje na aansteken een flinke vlam geeft, die je met een strijkplankje niet/minder snel over je hand heen krijgt.

Shellkitje:
cimg3023.jpg

cimg3024.jpg

cimg3026.jpg

het zelfde shellkitje als de Topic-starter (toeval?). het kitje beval 2*6 effecten en 1 mortier. het heeft mij 200 kronen gekost (ong. €7). de shells zijn volgens mij geen 45MM, maar net ietsjes kleiner, iets van 42MM. De Effecten zijn: Yellow Peony, Red Peony, Green Strobe Peony, Brocade Crown, Silver Palm Tree en Glitter Peony (?).

en een klein overzichtje:
cimg3027.jpg

voor de geintresseerde:
foto's van de winkel van binnen (kleding gedeelte overgeslagen :p):
http://kamikaze93.hyves.nl/album/37555274/Winkeltje_in_Tjechi/Hs4kgEnD/

Laatst bewerkt:
mooi verslag :D

ook netjes (met toestemming :)) mijn foto's verwerkt, alleen is het kamikazE93, en niet kamikazA93 :p

ik zal even mijn foto's zoeken en mijn verhaaltje plaatsen :p

EDIT:

Ik zat in het toeristendorpje Spindlruv Mlyn, bij het Reuzengebergt. Van vorige jaren wist ik dat er een aziatisch winkeltje in het dorp zat, en dat deze ook wat vuurwerk verkocht (en meer, zie foto's op mijn hyves :p).

ze verkochten o.a. 45MM (of net een beetje kleiner, 42MM dacht ik ..) shellkitjes, Megatresk, Double Bang Pirats en de beruchte La Bomba.
Helaas geen Gigant Maroon of Delanova Rana gezien, maar had ik toch niet gekocht, hoogstends gekiekt voor een foto'tje

prijzen in dat winkeltje ongeveer:
Double Bang Pirats, 100 kronen per 100
La Bomba, 100-150 kronen per 20
Colour Salute, 150-200 kronon per 20
shellkitjes (12 balls) 200-250 kronen
dubbel slag shellkitje (18 balls, 2 mortieren) 550-700 kronen
Megatresk 201, 200-250 kronen per 50

(100 kronen is ong. €3,55)

mijn aankopen daar:
image

later nog 2 pakjes La Bomba en en 12balls shellkitje bijgekomen.
daar opgestookt: 20 2slag pirats, 5 megatresk, 25 La Bomba, 12 shells (1 kitje).

nog wat foto's:

La Bomba:
image

Goede nitraten, de echte La Bomba van Brothers In Arms :D mooie vlam en lekkere felle knal, heeft daar voor meerdere mini-lawine's gezorgt (nitraat in dikke sneeuw = ...)

Double Bang Pirats:
image

image

leuke pirats. even groot als een normale pirat, alleen met 2 knallen. ook een flinke (betrouwbare) vertraging. alleen laat de afwerking (labeltje, strijkkopje) ter wensen over.

Megatresk 201:
image

image

zoals al eerder gezegt goede dingen. de 201-Versie is de goede kwaliteit en is normaal gesproken ook niet direct aan te steken met een aansteker, tenzij je het beschermlaagje van het kopje afkrabbelt. Maar dat kan ik je niet aanraden aangezien het kopje na aansteken een flinke vlam geeft, die je met een strijkplankje niet/minder snel over je hand heen krijgt.

Shellkitje:
image

image

image

het zelfde shellkitje als de Topic-starter (toeval?). het kitje beval 2*6 effecten en 1 mortier. het heeft mij 200 kronen gekost (ong. €7). de shells zijn volgens mij geen 45MM, maar net ietsjes kleiner, iets van 42MM. De Effecten zijn: Yellow Peony, Red Peony, Green Strobe Peony, Brocade Crown, Silver Palm Tree en Glitter Peony (?).

en een klein overzichtje:
image

voor de geintresseerde:
foto's van de winkel van binnen (kleding gedeelte overgeslagen :p):
http://kamikaze93.hyves.nl/album/37555274/Winkeltje_in_Tjechi/Hs4kgEnD/

Leuk dat je jou verhaal ook toegevoegd hebt.
De megastresk die zie ik al 3 jaar dus zal daar wel een bekend merk zijn(?).
Aleen de efecten waren anders van mijn setje :O
Bij mij zaten er green, red en yellow peonys, 2 keer.
2 Crackling en paar strobe effects.

Je naam is al veranderd :D

Laatst bewerkt:
andere effecten in hetzelfde setje :o
vreemd...
ik verheug me vooral op de Silver Palm, Brocade Crown en Crackling Peony ;)

ik weet wel dat ik 1 keer elk effect in de avond doe, en 1 keer na 00:00. die in de avond worden gefilmt, en in de nacht worden waarschijnlijk foto's van gemaakt. en die komen tegen die tijd (pfff, nog 10 maanden) hier ook wel te staan.

de Megatresk is trouwens van Privatex Pyro S.R.O. :wink:

Laatst bewerkt:
Ben benieuwd of er in praag een winkel is waar ze ook vuurwerk verkopen. Weet iemand of dat soort winkel nog een bepaalde naam heeft in het Tsjechisch?

Laatst bewerkt:
Ben benieuwd of er in praag een winkel is waar ze ook vuurwerk verkopen. Weet iemand of dat soort winkel nog een bepaalde naam heeft in het Tsjechisch?

Vuurwerk is in het Tsjechisch ohnostroje of pyrotechnik. Winkel is in het Tsjechisch obchod. Een vuurwerkwinkel is dus een Ohnostroje- of pyrotechnikobchod. :wink:

Hoi !

De Titanova DĚLOVÁ RÁNA PROFI OHŇOSTROJNÁ is van dit land ! Ik kwam deze knaller ook tegen op 5 tal site's waar je hem gewoon kan bestellen.

Dit is opzich echt vaag voor één van de zwaarste knallers ooit.

Maar als ik nu zie op die filmpjes dat ze daar gewoon met shells gooien verslaat dit toch echt alles , ze gooien bommen naar mekaar bij manier van spreken , echt vaag , waar is hun veiligheid naar toe , en dit mag allemaal zomaar , nu snap ik ook waarom dat de Titanova Delova Rana en nog iets daar niet verboden is , dit land is volgens mij één van de betere landen met de hardere knallers , de super nitraat La Bomba is daar ook gewoon verkrijgbaar , de coloured flower ook , de matchcracker van 8 grams zijn door ook zo verkrijgbaar , dit lijkt me echt één van de weinige landen waar je nog hardere knallers kunt kopen , polen en italie zijn ook gelijkaardige landen op dat vlak.

Leuk weetje : Iedereen kent wel de Pirat Special tsjechieche versie , dit komt van de zelfde firma als de titanova delova , en zeg nou zelf die strijker gaat echt wel hard voor zijn formaat , in veel landen zou deze zelf niet toelaatbaar zijn.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan