'Tóch weer een vuurwerkverbod: ‘Honderden bestellingen, zo de prullenbak in’

Rico

VWC lid
'Tóch weer een vuurwerkverbod: ‘Honderden bestellingen, zo de prullenbak in’

Schermafbeelding 2021-11-19 om 20.41.39.jpg

https://www.ad.nl/dordrecht/toch-we...en-bestellingen-zo-de-prullenbak-in~a0cd10cc/

Tóch nog een landelijk vuurwerkverbod. De ene ondernemer zag het van mijlenver aankomen, en speelt er handig op in, waar de andere vuurwerkhandelaar zijn omzet van het ene op het andere moment ziet verdampen. Voor het tweede jaar op rij. ,,Honderden bestellingen had ik al binnen, die kunnen allemaal de prullenbak in.’’

Weer moet het siervuurwerk in de kast blijven en zullen we het moeten doen met sterretjes, knalerwten en mini-vuurwerkfonteintjes. Na dringende oproepen van burgemeesters en artsen, komt er toch weer een landelijk vuurwerkverbod aankomende jaarwisseling.

De Dordtse burgemeester Wouter Kolff is één van de burgemeesters die er op aan heeft gedrongen om net zoals vorig jaar toch zo’n landelijk verbod in te stellen. Het kabinet voelde er eerder deze week nog weinig voor, maar is nu toch om.

‘Verstandig besluit’
,,Ik vind het ook voor dit jaar een verstandig besluit’’, reageert Kolff. Hij zette zijn handtekening onder de brief van het Veiligheidsberaad aan demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), vanwege de enorme druk op de zorg en omdat hij wil voorkomen dat mensen te veel bij elkaar gaan zitten tijdens de jaarwisseling. ,,Vorig jaar waren er 300 vuurwerkslachtoffers ten opzichte van zo’n 1300 het jaar er voor. Dat scheelt dus enorm voor de druk op de zorg.’’

Hij zegt mee te leven met alle ondernemers die getroffen worden door de maatregelen die nodig zijn om het coronavirus te bestrijden, en dus ook met de vuurwerkhandelaren die hun omzet wederom zien verdampen. Kolff pleit dan ook voor een passende compensatieregeling.

Over zo’n regeling kan de Dordtse ondernemer Leo Pap, van Pap Vuurwerk, kort zijn: ,,We hebben de compensatie van vorig jaar nog niet eens volledig uitbetaald gekregen. Kun je nagaan hoe lang het gaat duren voordat we hier weer voor gecompenseerd zijn. En ondertussen lopen alle vaste lasten gewoon door hè. Bij andere branches wordt er tenminste nog een beetje meegedacht, worden er slechts deels restricties opgelegd. Bij ons is het alles of niks. Het is en blijft een zuur verhaal.’’

‘Achteraf regeren, noem ik dat’
Het besluit komt volgens hem veel en veel te laat. ,,Achteraf regeren, noem ik dat. Iedereen in de branche heeft al kosten gemaakt, we zitten straks wéér met onze voorraden. Ik had al honderden bestellingen binnen, juist omdat veel mensen er vroeg bij wilden zijn dit jaar, ze hadden er echt zin in. Die moet ik nu allemaal gaan teleurstellen en terugbetalen.’’

Zijn nieuwbakken conculega Rico den Boer voelt ook die teleurstelling over het besluit, als liefhebber van siervuurwerk, maar zag tegelijkertijd kansen voor een nieuwe onderneming. ,,Ik vind het ook redelijk bizar dat er donderdag nog weinig aanleiding was voor een verbod, en dat het er een dag later toch komt als er wat burgemeesters in de pen klimmen. Tegelijkertijd zagen we dit al lang van tevoren aankomen, je weet dat de prioriteit bij de zorg ligt.’’

Om te laten zien dat je met het zogenoemde categorie F1 vuurwerk ook nog wel een leuke jaarwisseling kunt beleven, opent de Gorcumer samen met vriend Thierry Plas precies deze week een vuurwerkwinkel in Dordrecht, waar het helemaal draait om klein vuurwerk. In een klein pandje aan de Toulonselaan is de komende maanden Vuurwerkfeestje.nl gevestigd.

,,Ik was altijd van het grote vuurwerk, maar ik kwam er achter dat je met categorie 1 vuurwerk ook nog best een leuk showtje kunt neerzetten. Je kunt je blijven ergeren, of je kunt er iets aan doen om de vuurwerktraditie die we hebben in ons land toch nog in leven te houden. Wij kiezen voor het laatste.’’

,,Ik was altijd van het grote vuurwerk, maar ik kwam er achter dat je met categorie 1 vuurwerk ook nog best een leuk showtje kunt neerzetten. Je kunt je blijven ergeren, of je kunt er iets aan doen om de vuurwerktraditie die we hebben in ons land toch nog in leven te houden. Wij kiezen voor het laatste.’’

Als ik alleen nog maar cat. 1 vuurwerk mag afsteken dan stop ik er na 37 jaar vuurwerk afgestoken te hebben mee en kan het hele oud&nieuw me gestolen worden.

Als ik alleen nog maar cat. 1 vuurwerk mag afsteken dan stop ik er na 37 jaar vuurwerk afgestoken te hebben mee en kan het hele oud&nieuw me gestolen worden.

Ik snap wat je zegt hoor. Zo is het ook zeker niet bedoeld. Dit was een quote die ze uit een interview van zeker een kwartier halen. Voor de volledigheid hieronder het volledige persbericht, dat plaatst het in een ander perspectief denk ik.

“Statement tegen alle negativiteit en onwaarheden rond vuurwerk”

Nieuwe vuurwerkwinkel opent aan Toulonselaan in Dordrecht

DORDRECHT, 19 november – Precies op het moment dat het kabinet opnieuw een vuurwerkverbod afkondigt, opent een nieuwe vuurwerkwinkel in Dordrecht: Vuurwerkfeestje.nl. In misschien wel de kleinste vuurwerkwinkel van Nederland draait het om vuurwerk speciaal voor ouder en kind en jongeren die voor het eerst zelf vuurwerk afsteken. Dit vuurwerk uit de categorie F1 kan niet door de Nederlandse overheid worden verboden en is dus het enige dat aankomende jaarwisseling is toegestaan. “Wij verwachten een stormloop op dit vuurwerk, nu al het andere opnieuw is verboden.”

Het idee voor een nieuwe vuurwerkwinkel ontstond rond de vorige jaarwisseling, toen er ook een vuurwerkverbod gold. Vuurwerkliefhebber Rico den Boer uit Gorinchem trakteert zijn wijk ieder jaar op een mooie vuurwerkshow, inclusief een show speciaal voor kinderen uit de buurt. “Het plezier dat kinderen beleven aan vuurwerk, dat vind ik prachtig om te zien. Zo begon het bij mij ook. Eerst met klein vuurwerk, waar je lekker lang mee bezig was. Maar als ik dan alle negativiteit en onwaarheden zie en hoor over vuurwerk op het nieuws en in de politiek, dan denk ik: dat is totaal geen reële weergave van hoe het in de praktijk gaat. Veruit de meeste mensen genieten van vuurwerk en gaan er verantwoordelijk mee om. Maar die kant blijft helaas onderbelicht.”

Activiteiten
Dat bracht Rico en zijn vriend Thierry Plas op het idee om met een nieuw concept de aandacht te vestigen op de positieve, feestelijke kant van vuurwerk. De naam Vuurwerkfeestje.nl was al snel gekozen. De focus ligt op het veilig leren afsteken van vuurwerk, maar bovenal het plezier en het doorgeven van de Nederlandse vuurwerktraditie. Naast de verkoop van vuurwerk, zijn er daarom verschillende activiteiten. Thierry: “Kinderen mogen hun schoen komen zetten in onze winkel, we hebben gehoord dat Sinterklaas een bezoekje aan ons komt brengen. Ook organiseren we voor een beperkt aantal kinderen een heus vuurwerkfeestje bij ons in de winkel. En natuurlijk gaan we ook samen leren hoe je veilig en verantwoord vuurwerk afsteekt. Ons vuurwerk mag iedere dag verkocht én afgestoken worden. Veel mensen weten dat niet.”

Kinderfeestjes
Maar dat is nog niet alles. Speciaal voor kinderfeestjes hebben Rico en Thierry een themabox samengesteld die garant staat voor een spetterend kinderfeestje. “Je hebt al heel veel themaboxen voor feestjes, maar nog niet rond vuurwerk,” vertelt Rico. “Terwijl je heel veel leuke dingen kunt doen, zoals het maken van vuurwerkknutsels. Natuurlijk zit er ook vuurwerk in de doos mét een afsteeklijst, zodat je je eigen vuurwerkshow kunt maken.”

Traditie doorgeven
Het doel van Vuurwerkfeestje.nl is niet om er rijk van te worden. Thierry: “Natuurlijk is het fijn als we de gemaakte kosten terug kunnen verdienen. Maar we vinden het als liefhebbers vooral erg leuk om te doen. Die blije gezichten van de kinderen die samen met hun ouders een tasje vuurwerk komen halen, dat maakt ons weer blij. We willen zo een bijdrage leveren aan het doorgeven van de vuurwerktraditie, zeker nu die zo onder druk staat.”

De webshop www.vuurwerkfeestje.nl is vanaf nu geopend voor bestellingen. Tot en met zaterdag 27 november geldt een openingsactie van 10% korting op het gehele assortiment. 27 november is ook de dag dat de shop aan de Toulonselaan 76 voor het eerst open gaat.

Kijk voor alle openingstijden op www.vuurwerkfeestje.nl.

Goh, hè verrassend Kolff dat jij de brief heb ondertekend. Herinner mij simpelweg nog een vergadering, je was niet voor een verbod huichelaar omdat niemand het kon handhaven en was er teveel toch nog afgestoken. Ook riep je op het ziekenhuis te sluiten en gewonden naar Zwijndrecht te sturen vorig jaar en er was balans opgemaakt en vroeg je je af hoe kon er zo veel vernielingen hebben plaats gevonden.

Je alternatief lichtshow zodat iedereen weer thuis kan blijven en het kan bekijken vanaf de tuin is voor heel de stad een aanfluiting en hebben in een gemeenteraad kunnen constateren dat ze het niet terug wilden hebben. Reden er gingen maar 2 lasers door de lucht en de apparaten deden het niet meer.

Dordrecht laat je horen, vorig jaar als raadslid was ik tegen, nu compleet voor laat je horen(niet slopen ben ik geen voorstander van). Hij wou weten hoe het kwam dat er zoveel vernield was tja dan moet je het ook ondervinden. En hoor nu al heel veel vuurwerk als protest. En wat laat je je ondernemers in de steek hier. Je heb gezien hoeveel vuurwerk er was vorig jaar en zeker jij kan niet concluderen het was rustig ook niet met problemen afgelopen jaarwisseling in de Vogelbuurt. Dit jaar zou niet anders zijn aan problemen en zeg ik op mijn beurt eigen schuld, je commissie drong nog aan niet je handtekening te zetten ook je raadsleden niet is mij duidelijk geworden inmiddels.

Wil de persoon bedanken voor het posten van het artikel.

Back
Bovenaan