Waar zou je je aan irriteren? Shutter 1/50?
Deze beelden zijn bijvoorbeeld opgenomen met een Panasonic S5II in 4K 50p (met een cropfactor van 1.5x). De sluitertijd stond op 1/50, de ISO op 6400 en de witbalans op Auto - AWBCool.
Ik heb contact met deze man en ken daardoor zijn instellingen exact. In de Panasonic S9 zijn overigens dezelfde instellingen mogelijk (ze hebben dezelfde sensor en mogelijkheden).
Kijk in: 1440p50 of 2160p50
Toch merk ik dat zijn instellingen mij niet helemaal lekker liggen. De automatische witbalans verandert bij mij continu van kleur. Niet zozeer tijdens een opname van één compound of cake, maar wél afhankelijk van het moment waarop je de camera inschakelt en waarop je hem op dat moment op richt. De camera past de witbalans daar op aan. En uiteindelijk zie je dat ook terug in de film van je compound of cake. De kleuren kunnen in dat geval dus enigszins verschillen. Daarom heb ik gekozen voor een vaste Kelvin-waarde van 3700K.
Ook voelt een sluitertijd van 1/50 in combinatie met 4K 50p voor mij niet prettig, hoewel zijn beelden er op zich goed uitzien... Daarnaast gebruikt hij Auto ISO: de camera gaat in dat geval automatisch tot ISO 6400 (de standaard maximale waarde in auto-modus). Tenzij je deze upper limit verhoogt... De camera kiest in donkere omstandigheden vanzelf voor de hoogste toegestane ISO waarde. ISO 6400 in zijn geval.
Mijn doel is vooral om een consistente beeldkwaliteit te realiseren, en er het maximale uit te halen. Vandaar dat ik uitgebreid aan het testen ben en dus ook een karton Toxic cakes heb besteld van Riakeo.