Tijdelijke regel wat betreft vuurwerk 2020

Torrr

VWC lid
Kan iemand mij misschien uitleggen wat voor regels er nu gelden voor Nederland. Bij het besluit vuurwerkverbod, genomen in november werd bepaald dat er geen landelijke verkoop mag plaats vinden en dat er geen vuurwerk ( op cat 1 na ), mag worden afgestoken.
Er werd ook gezegd dat je vuurwerk, dat wat over is tot 25 kilo in je woning mag hebben. Nu komen gemeenten met inzamelpunten en wordt er gezegd dat zelfs het legale vuurwerk tot 25 kilo strafbaar is ?

- Verkoop cat. 2 en hoger is verboden t/m 28 december 2021
- Afsteken Cat.2 en hoger is verboden t/m 31 dec 2021 18:00 uur
- Bezit van Cat. 3, en alle eerder verboden artikelen is strafbaar
- Bezit van Cat. 2 is toegestaan tot 25kg op een niet openbaar toegankelijke plek
- Vervoer buitenshuis is verboden voor cat. 2 en hoger, ongeacht verboden artikelen of niet

Kan iemand mij misschien uitleggen wat voor regels er nu gelden voor Nederland. Bij het besluit vuurwerkverbod, genomen in november werd bepaald dat er geen landelijke verkoop mag plaats vinden en dat er geen vuurwerk ( op cat 1 na ), mag worden afgestoken.
Er werd ook gezegd dat je vuurwerk, dat wat over is tot 25 kilo in je woning mag hebben. Nu komen gemeenten met inzamelpunten en wordt er gezegd dat zelfs het legale vuurwerk tot 25 kilo strafbaar is ?

Feitelijk is wat de gemeenten doen totale nonsens. Je mag alles inleveren wat je wilt zonder straf oid. Erg bijzonder. Shells, cobra's etc, rotjes, F3 en andere single shots kan je gewoon inleveren terwijl voor de rotjes, singles en F3 de importeur grote kosten moeten maken om alles af te voeren. En hoeveel levert het op? Gisteren nog geen 80 kilo in Rotterdam :bonk:
En daarnaast verteld de overheid (dus de gemeenten bedoel ik hiermee) onjuiste info, 25 kg F2 vuurwerk is nog gewoon toegestaan in huis te hebben. Lijkt of men met een enorme anti-campagne bezig is...

De "tijdelijk" hogere boetes en straffen, tot wanneer gelden die verhogingen dan? Vroegtijdig afsteken was voorheen een boete, niet een boete én aantekening toch?

De "tijdelijk" hogere boetes en straffen, tot wanneer gelden die verhogingen dan? Vroegtijdig afsteken was voorheen een boete, niet een boete én aantekening toch?

Wat waren de boetes voorheen dan? Nu is het zo dat 100 euro voor alleen voorhanden op straat. 250 euro voor als ze je zien afsteken. Plus aantekening strafblad.

Kom je gewoon 1 wondertol met crackling f2 inleveren met een big smile.

Geldt die hogere boete voor het afsteken enkel op 31 december of ook nu al? Anders kun je beter nu afsteken, dan krijg je maar 95 euro boete en geen aantekening. :)

Iedere boete van 100 + word genoteerd dat stelt niet zoveel voor.

Kan iemand mij uitleggen wat het versichil is tussen aan aantekening en een notitie op je strafblad. Hiermee richt ik mij op de ondeuidelijkheid die her heerst of je nou wel of geen strafblad krijgt bij het vervoeren of asteken van cat2 vuurwerk. Ik las ook ergens dat het bijvoorbeeld niet een aanvraag van een VOG verhinderd. Kan iemand hier het een en ander uitleggen?

En daarnaast verteld de overheid (dus de gemeenten bedoel ik hiermee) onjuiste info, 25 kg F2 vuurwerk is nog gewoon toegestaan in huis te hebben. Lijkt of men met een enorme anti-campagne bezig is...

Dat is inderdaad wat mij deed twijfelen. Naar mijn weten is het inderdaad toegestaan max 25 in huis te hebben en te bewaren tot volgend jaar. Ze zaaien inderdaad twijfel en ik vind het zeer ongepast en laag dat ze het doen.

Ik dacht dat die verhoogde boetes door de coronawet van toepassing zijn en in januari weer automatisch vervallen? Of heb ik het mis?
Op de site van het om staat het allemaal duidelijk vermeld. Als je het doorleest, lees je helemaal niks over de coronawet of dat het tijdelijk van aard is.
Naar mijn weten is het inderdaad toegestaan max 25 in huis te hebben en te bewaren tot volgend jaar.
Onder: "Lijst I Verboden handelingen met consumentenvuurwerk" kun je lezen dat 25kg in huis inderdaad nog gewoon is toegestaan.
Buiten de toegestane tijd voorhanden hebben van consumentenvuurwerk (met uitzondering het voorhanden hebben van maximaal 25 kilo op een niet voor het publiek toegankelijke plaats, 1.2.4, lid 2 onder b VwB)

Hier de link naar de richtlijnen voor strafvordering vuurwerkdelicten (2020R001)
https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsregels/richtlijnen-voor-strafvordering-resultaten/richtlijn-voor-strafvordering-vuurwerkdelicten-2020r001

Ik dacht dat die verhoogde boetes door de coronawet van toepassing zijn en in januari weer automatisch vervallen? Of heb ik het mis?
Yep, de wijzigingen op het normale vw besluit gelden tot 2 januari 00.00u (twijfel of ik die tijd juist onthouden heb)

Laatst bewerkt:
Ik blijf het wel vreemd vinden dat er geen uitlooptijd is op F3. Je mocht vorig jaar legaal singleshots vuurwerk kopen en thuis bewaren net als al het andere vuurwerk. Je hebt er netjes voor betaald en na nog geen jaar ben je in overtreding voor het in bezit hebben van dit spul. Hoeveel mensen weten niet eens wat F3 is? Waarom hebben al deze mensen niet de mogelijkheid gehad om het gewoon af te steken? Of waarom hebben ze de verkopers niet gevraagd om een mailing te doen om die mensen er van op de hoogte te stellen?

Ik vind het maar vreemd dat er nu mensen de illegaliteit in zijn gegaan zonder dat ze het weten....

Kan iemand mij uitleggen wat het versichil is tussen aan aantekening en een notitie op je strafblad. Hiermee richt ik mij op de ondeuidelijkheid die her heerst of je nou wel of geen strafblad krijgt bij het vervoeren of asteken van cat2 vuurwerk. Ik las ook ergens dat het bijvoorbeeld niet een aanvraag van een VOG verhinderd. Kan iemand hier het een en ander uitleggen?

Aantekening of notitie maakt niets uit. Bij iedere boete van 100 of hoger word dit geregistreerd oo je Justitiële documentatie, in voksmond het strafblad, hierop zijn een deel vd verkeersboetes uitgezonderd.
Wat betreft je VOG aanvraag zal er gekeken worden door Justis, die de VOG beoordeling doet, voor welk doel je een VOG nodig hebt en welke documentatie je hebt staan.
Over het algemeen zal een vuurwerkboete voor het afsteken van een f2 product geen probleem opleveren als je een VOG nodig hebt voor je werk in de zorg. Maar mocht je BOA of agent willen worden dan zou dit wel een ander verhaal kunnen zijn. Feit blijft dat het “maar” een overtreding is en geen misdrijf.
Dus hoe zwaar het weegt is gissen.

Back
Bovenaan