Tijdelijk vuurwerkverbod in Enschede? ‘Ik ben bang dat verbieden nog ergere toestande

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Tijdelijk vuurwerkverbod in Enschede? ‘Ik ben bang dat verbieden nog ergere toestande

Een meerderheid van de Tweede Kamer staat open voor een tijdelijk algeheel vuurwerkverbod tijdens de aankomende jaarwisseling, zo meldt Nu.nl. Of zo’n verbod haalbaar is en er daadwerkelijk gaat komen, is echter nog niet bekend.

Afgelopen maandag plaatsten we dit artikel om een eerste indruk te kunnen krijgen hoe onze lezers tegen zo’n mogelijk verbod aankijken. En aan dat oproepje hebben jullie gehoor gegeven, want er werd massaal onder het bericht gereageerd.

Wel of geen vuurwerkverbod

De meningen zijn verdeeld, maar we zien wel een meerderheid die zo’n vuurwerkverbod echt niet ziet zitten. Zo maken meerdere lezers – heel terecht – een onderscheid tussen illegaal knalvuurwerk en legaal siervuurwerk. Zo zegt Ad: “Pak het knalvuurwerk af, maar het siervuurwerk is een ander verhaal. En houd je eens aan de tijden dat er afgestoken mag worden, dus niet op elk gewenst moment. Denk eens aan dieren, kinderen en andere mensen.”

Pascal denkt dat zo’n vuurwerkverbod alleen maar meer problemen op zal leveren. “Een verbod lokt klanten over de grens en de illegale handel zal weer verder de kop op steken. Enkel de cakes en cakeboxen zijn nog legaal en dit vormt bij een correcte wijze van afsteken weinig tot geen risico.”

Mathijs vult hierbij aan: “Door laten gaan. Als het verboden wordt, wordt er massaal zwaarder spul uit onze buurlanden gehaald. Dat geeft nog veel meer ellende qua overlast en druk op de zorg.”

Het jaar enigszins feestelijk afsluiten

Verder zien we veel reacties waarin duidelijk wordt gemaakt dat deze traditie ondanks het coronavirus gewoon moet blijven bestaan. Want heel 2020 verliep al anders en veel leuke dingen konden niet doorgaan. ‘Willen ze ons dan alles afpakken?’ is een regelmatig terugkerende zin.

Jaartje overslaan is niet erg

Naast de tegenstanders van zo’n verbod, zijn er ook voorstanders. Zo laat Desiree bijvoorbeeld het volgende weten: “Van mij mag het. Van één jaar een keer geen vuurwerk afsteken wordt niemand slechter.” Ook Bart is het hiermee eens: “We kunnen de zorg niet met ook nog een hoop vuurwerkslachtoffers opzadelen, daarom beter dit jaar geen vuurwerk.” Janny plaatst nog de volgende kanttekening: “Ik ben tegen vuurwerk, maar ben ook bang dat verbieden nog ergere toestanden oplevert.”

‘Als de gemeente dit wil handhaven dan hebben ze Defensie nodig’
Hoe te handhaven?

Of je nu voor of tegen een vuurwerkverbod bent: de vraag blijft hoe het allemaal te handhaven is. Zo zegt Hans: “Als je het verbiedt, wordt het alleen maar meer. Ik vind het ook goed. Vuurwerk is onze traditie en dat moet zo blijven.”

Roy vindt dat een vuurwerkverbod geen oplossing is, maar hij is van mening dat het probleem ergens anders ligt. “Je kan beter alcohol verbieden op oudjaarsavond. Het legale siervuurwerk, dat komende jaarwisseling nog verkrijgbaar is, is vrij onschuldig. Tenzij je als een dronken malloot op hulpverleners gaat schieten. Als het geen vuurwerk is, zullen ze wel met stoeptegels of vuurkorven bekogeld worden.”

Vera: “Met een verbod kom je er niet, veel mensen blijven het alsnog doen. Ik ben het er mee eens dat op oudejaarsdag vuurwerk bij hoort. Maar doe dit goed georganiseerd en op de juiste plekken zodat het voor mens en vooral dieren veilig blijft.”

Even afwachten

We zullen nog een paar weken moeten afwachten wat het kabinet gaat beslissen. Eind november zal er meer duidelijkheid komen over het al dan niet invoeren van een tijdelijk vuurwerkverbod.

https://indebuurt.nl/enschede/nieuw...bieden-nog-ergere-toestanden-oplevert~111419/

Back
Bovenaan