'Tien handen verwoest met oud en nieuw'

Babiloot

VWC lid
UTRECHT (ANP) - Plastisch chirurgen hebben op 31 december en 1 januari van tien handen drie of meer vingers moeten amputeren. Dat aantal heeft Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC) nu geteld. In totaal behandelden de chirurgen vijftig mensen wegens divers ernstig letsel door vuurwerk. Kleine verwondingen werden niet meegerekend.

Van de vijftig ernstige letsels is 60 procent het gevolg van een ongeluk met illegaal vuurwerk, aldus een woordvoerder. Plastisch chirurg Annekatrien van de Kar waarschuwt speciaal voor illegaal vuurwerk als de Cobra 6: "Het letsel is vergelijkbaar met ernstige oorlogswonden."

Diverse minderjarigen liepen ernstige verwondingen op, onder wie een kind van drie.

Van de Kar: "Als het aan de NVPC ligt, verbiedt de overheid het consumentenvuurwerk en wordt alles uit de kast gehaald voor de aanpak van illegaal vuurwerk. De ernst van de letsels voor de individuele patiënt, maar ook de maatschappelijke gevolgen, wegen zwaarder dan de wens van sommige particulieren om zelf vuurwerk te mogen blijven afsteken."

bron: anp

Begin dan eens eerst met de hobby wintersport afschaffen,vele malen meer doden&gewonden,en veel hogere kosten ook,en dat betalen wij met ons allen karremans..

Als consumenten vuurwerk afgeschaft wordt, gaat het aantal mensen met ernstige verwondingen met minstens factor 20 omhoog - schat ik. Ik hoop dat alle beleidmakers dat ook inzien. Ik zit liever met een verschroeide vinger bij de eerste hulp door consumenten vuurwerk, dan met een bloedend stompje door illegaal vuurwerk omdat ik geen consument vuurwerk meer kon kopen.

Maar deze verwondingen komen toch al door vuurwerk wat verboden is? En die illusie van de artsen dat als er een verbod op consu komt er dan geen nitraten, cobra´s en andere illegale sh*t afgestoken wordt met alle gevolgen van dien...Hoe kom je erbij? Harddrugs zijn ook illegaal....gelukkig gebruikt niemand dat omdat t verboden is...:thumbsdown:. Sarcasmeknopje weer uit.

Begin dan eens eerst met de hobby wintersport afschaffen,vele malen meer doden&gewonden,en veel hogere kosten ook,en dat betalen wij met ons allen karremans..

Vergeet niet ademen, 100% van alle dodelijke gevallen was de persoon aan het ademen :wink:

Back
Bovenaan