Themazitting illegaal consumentenvuurwerk

moontan

VWC lid
Themazitting illegaal consumentenvuurwerk

Op dinsdagochtend 1 september 2009 vindt er een themazitting vuurwerk plaats bij de rechtbank te Utrecht. Acht personen die verdacht worden het bezit van illegaal consumentenvuurwerk zullen voor de economische politierechter terecht moeten staan. De eerste zaak staat gepland om 9.00 uur en de laatste om 11.00 uur.

In alle gevallen gaat het om het voorhanden hebben van consumentenvuurwerk dat niet voldoet aan de gestelde eisen van het Vuurwerkbesluit. Het gaat dan om het bezit van onder andere Chinese rollen, lawinepijlen, vlinders, nitraatklappers, strijkers en mortierbommen. Dit is verboden consumentenvuurwerk en heeft over het algemeen een veel zwaardere lading dan toegestaan en ook ontbreekt vaak de gebruiksaanwijzing. De hoeveelheden die de verdachten in bezit hadden, verschillen van enkele stuks tot duizenden exemplaren.

Het Functioneel Parket wil door middel van deze geclusterde zitting van vuurwerkzaken duidelijk maken dat het bezit van illegaal consumentenvuurwerk niet wordt geaccepteerd en dat er wel degelijk strafvervolging wordt ingesteld. Jaarlijks wordt naar schatting 1 à 2 miljoen kilo verboden consumentenvuurwerk in Nederland verkocht. Om dit tegen te gaan, wordt door de politiekorpsen, de Inlichtingen- en Opsporingsdienst van VROM en het Openbaar Ministerie geprobeerd zoveel mogelijk illegaal vuurwerk te onderscheppen.

http://www.om.nl/actueel/nieuws-_en/@151812/themazitting/

Nouwjah of het consumenten vuurwerk genoemd moet worden ben ik het niet helemaal mee eens:p. Maar zijn dat soort zittingen nu openlijk? Denk dat we er dan versteld van staan wat voor zaken er allemaal aangehaald worden die niet juist zijn maar wel een zwaardere straf opleveren.

Zulke dingen kan je gewoon niet tegen houden.
Of je moet echt goede Europese regels hebben.
En dan zal het nog een aantal jaar duren voordat al het illegale spul het land uit is. Maar of we daar iets mee opschieten. :rolleyes:

Strafzittingen zijn bijna altijd openbaar toegankelijk voor het publiek en
de pers. In sommige zaken echter, bijvoorbeeld bij minderjarigen, blijven
de deuren gesloten.

Is het OM nou echt zo dom? Dat ze shells en lawinepijlen consumentenvuurwerk noemen?! Dat snap ik dus écht niet hè...zij zouden toch moeten weten hoe het zit?

Is het OM nou echt zo dom? Dat ze shells en lawinepijlen consumentenvuurwerk noemen?! Dat snap ik dus écht niet hè...zij zouden toch moeten weten hoe het zit?

Er zijn genoeg landen waar het wél consumentenvuurwerk is :wink:, ze noemen nitraten toch ook (meestal) geen prof. vuurwerk?, terwijl dat in NL daar toch eigenlijk wel onder zou vallen omdat het hier niet geschikt voor consumenten zou zijn.
Niet alleen van de stricte NL'se en Belgische wet/regelgeving uitgaan, er zijn veel meer en véél betere landen op het gebied van vuurwerk (, afhankelijk van je definitie of vrij verkrijgbare shells echt "beter" is).

Laatst bewerkt:
o verrek; en in Zwitserland natuurlijk! Maar in Frankrijk tot 4" zelfs? Dat er shellkits tot 2" op meer plekken in Europa legaal zijn, wist ik, maar om dat nou onder 'mortierbommen' te laten vallen...

Je krijgt zo wel 't idee dat 'mortierbommen'(dom woord) overal in 't buitenland, en vooral BE natuurlijk, legaal zijn. 't Zit wel even wat genuanceerder dan OM doet voorkomen...

salve de 3 bombes 100 mm kamuro avec mortiers 70.00€ TTC

Cliquer pour agrandir
Ensemble de 3 bombes 100 mm kamuro (saule or et argent) montées ensemble en tir électrique (inflammateur de 6 mètres) livré avec 3 mortiers calibre 100 mm (départ simultané des 3 bombes) - groupe K3 -
VENTE INTERDITE AUX MINEURS

van een bedrijf uit frankrijk vandaan. je betaald er wel de hoofdprijs voor en je mag er pas vanaf 18 jaar kopen als ik het goed begrepen heb.

salve de 3 bombes 100 mm kamuro avec mortiers 70.00€ TTC

Cliquer pour agrandir
Ensemble de 3 bombes 100 mm kamuro (saule or et argent) montées ensemble en tir électrique (inflammateur de 6 mètres) livré avec 3 mortiers calibre 100 mm (départ simultané des 3 bombes) - groupe K3 -
VENTE INTERDITE AUX MINEURS

van een bedrijf uit frankrijk vandaan. je betaald er wel de hoofdprijs voor en je mag er pas vanaf 18 jaar kopen als ik het goed begrepen heb.

LEVENSGEVAARLIJK SPUL!!! ik snap echt niet dat jullie kosten wat kost dat spul willen hebben

ga lekker na een showtje kijken is veel veiliger

LEVENSGEVAARLIJK SPUL!!! ik snap echt niet dat jullie kosten wat kost dat spul willen hebben

Wie zegt dat wij kosten wat kost dit spul willen hebben.
Als je er de ruimte voor hebt, en het verstand.
Kan het bijna geen kwaat.

Maarja iedereen heeft een andere mening. :wink:

Wie zegt dat wij kosten wat kost dit spul willen hebben.
Als je er de ruimte voor hebt, en het verstand.
Kan het bijna geen kwaat.

Maarja iedereen heeft een andere mening. :wink:

Tuurlijk kan het kwaad, ik moet er niet aan denken dat er mensen in mijn buurt shells staan af te schieten, begrijp me niet verkeerd ik vind vuurwerk hartstikke te gek en geef er ook veel geld aan uit. maar sommige dingen vind ik echt niet kunnen en dat zijn oa shells italiaanse bommen vlinders uitjes lawinepijlen etc

ps als je verstand hebt schaf je dat spul niet aan (het is niet voor niks verboden!!!)

Tuurlijk kan het kwaad, ik moet er niet aan denken dat er mensen in mijn buurt shells staan af te schieten, begrijp me niet verkeerd ik vind vuurwerk hartstikke te gek en geef er ook veel geld aan uit. maar sommige dingen vind ik echt niet kunnen en dat zijn oa shells italiaanse bommen vlinders uitjes lawinepijlen etc

ps als je verstand hebt schaf je dat spul niet aan (het is niet voor niks verboden!!!)

Als je er goed mee omgaat is het soms veiliger dan bepaald consumentenvuurwerk uit NL.. Zoals singleshots met een los voetje..

Shells en lawinepijlen (dus Zink 901&902) zijn nérgens consumentenvuurwerk!

Dan moet je je huiswerk wat beter doen :wink:, zink 901&902 misschien niet, maar in oostenrijk (of zwitserland?) heb je bijv. vergelijkbaar spul zoals de "horror knallrakette" oid. en zo zullen er wel meer lawinepijlen/landen zijn.
Shells zijn gewoon consumentenvuurwerk in iig. een aantal oostbloklanden (Polen en Tsjechie sowieso) en Frankrijk en dat is maar het topje van de ijsberg, daarnaast zijn er genoeg landen waar het een beetje een grijs gebied is. Wel tot een bepaald kaliber uiteraard, je zult vast niet vaak 8" aantreffen, maar tot 4" is in zulke landen toch vaak redelijk standaard.
Nógmaals; niet alleen van NL en BE regels uitgaan.

ho ff, ik heb ze niet gekocht, ik heb de info van een website :P

k zal ff 70 euro neerleggen voor 3 shells in buis :bonk:

Inplaats dat ze hier zwaarder vuurwerk verbieden zouden ze ook het zware vuurwerk veilige kunnen maken voor ons :D

Het meeste illegale vuurwerk is juist illegaal vanwege de lading. Lijkt me niets om zwaarder vuurwerk legaal te gaan maken, er zijn genoeg gekken die er niet mee om kunnen gaan.

Back
Bovenaan