Telegraaf: Vuurwerktuig dat steden teistert met halve handgranaten gaat het niet om het knallen

peter82

VWC lid
Ik kan het artikel niet lezen vanwege paywall, maar Bart Nijman heeft het zo te zien in ieder geval wel begrepen. Rellen en overlast komen niet door vuurwerk, en al helemaal niet door legaal vuurwerk. Volgens mij legt hij hier ook de vinger op de zere plek van massa-immigratie, want iedereen ziet wie er in grote meerderheid vuurwerk naar hulpverleners gooit, auto's in brand steekt, etc.

Meer van dit!

Ik kan het artikel niet lezen vanwege paywall, maar Bart Nijman heeft het zo te zien in ieder geval wel begrepen. Rellen en overlast komen niet door vuurwerk, en al helemaal niet door legaal vuurwerk. Volgens mij legt hij hier ook de vinger op de zere plek van massa-immigratie, want iedereen ziet wie er in grote meerderheid vuurwerk naar hulpverleners gooit, auto's in brand steekt, etc.

Meer van dit!

Het beste van De Telegraaf
Lees voor

Column Bart Nijman

Vuurwerktuig dat steden teistert met halve handgranaten gaat het niet om het knallen, maar om het tarten van de macht​

BART NIJMAN

05 jan. 2025
In COLUMNS

Nadat oud en nieuw wederom gepaard ging met onrust, vernielingen en verwondingen, lijkt de discussie over een vuurwerkverbod een luider gevierde traditie te worden dan het nieuwjaarsvuurwerk zelf. De vraag om een verbod is gerechtvaardigd, maar verraadt ook een sluimerende machteloosheid van gezag en handhaving.

IMG_0765.jpeg
Een verbod raakt bovendien vooral burgers die zich netjes gedragen met een pakketje pijlen en potten. Immers, zijn halve handgranaten zoals de befaamde Cobra 6 niet überhaupt al verboden?

Vuurwerkverbod in steden​

Velen trekken zich daar desondanks weinig van aan, maar handhaving heeft er geen vat op. En hoewel bepaalde steden al een vuurwerkverbod hebben ingesteld, was juist daar zichtbaar hoe weinig effect deze maatregel sorteert.

In video’s op sociale media is te zien hoe in Amsterdam en Utrecht (steden met een verbod) stoplichten worden opgeblazen, passerende auto’s met vuurpijlen en sier-mortieren worden beschoten en zelfs huisgemaakte brandbommen op straat exploderen.

Het is geen uniek Nederlands probleem. Ook uit België en Duitsland komen beelden van kleine burgeroorlogen. In Brussel Etterbeek vloog een molotovcocktail tegen een politiebus, in Antwerpen bestookten jongeren de oproerpolitie met vuurwerk en in Berlijn schoot een Palestijnse jongen een vuurpijl opzettelijk in een kinderkamer.

Het zijn niet de doorzonpapa’s die een sierpakket van een paar tientjes bij de postzegelhandel hebben besteld, die zich zo gedragen.

De meeste video’s komen uit migrantenwijken en het gedeeltelijke verbod laat nu al zien dat de handhaving ontoereikend is, waarmee de legitimiteit van het gezag wordt ondermijnd. De onderbuik voorspelt dat een landelijk verbod dit probleem alleen maar zichtbaarder zal maken.

Ga maar na: een verbod op knal- en siervuurwerk in de legale handel doet niets tegen het veel zwaardere en nu al illegale spul dat vrij gemakkelijk en in flinke hoeveelheden het land binnenkomt.

Vandalen die nu al zulk vuurwerk en ander explosief materiaal gebruiken om de politie te tarten, burgers te belagen en openbaar meubilair op te blazen, lijken niet direct degenen die dan maar om middernacht wat sterretjes afsteken en weer braaf naar binnen gaan voor een oliebol en een glas bubbels.

Auto’s in brand gestoken​

Tuig dat voor rotzooi en chaos zorgt, van het Brabantse Veen tot de schotelwijken van de grote steden, zullen zo’n verbod wellicht opvatten als een uitdaging voor een duel, niet als aanmoediging om braaf thuis te blijven. Auto’s in brand steken is immers nu ook al strafbaar, toch gebeurt het ieder jaar opnieuw.

Een verbod op vuurwerk moet verder strekken dan een einde aan de vrije verkoop en het beboeten van afsteken. Als je enkel die maatregelen neemt, zul je zien dat er nog steeds enorm veel wordt afgestoken op plaatsen waar de politie niet kan, wil of zelfs durft op te treden.

Een totaalverbod kan alleen werken als het gezag is voorbereid en toegericht op stevige handhaving. Vuurwerk is het gereedschap, maar niet de gemene deler van de nachtelijke ontregeling: het beschimpen van de openbare orde en tarten van de macht zijn het doel.

Minachting voor de wetten en zeden van de samenleving druipt ervan af bij de (niet zelden maar ook niet louter uit migrantengemeenschappen afkomstige) vuurwerkvandalen.

De politie zal moeten laten zien dat een verbod menens is en dat op vandalistisch geweld hard wordt gehandhaafd. Als het daartoe niet behept of bereid is, zal een vuurwerkverbod vooral zwaktes blootleggen in een geweldsmonopolie dat in de afgelopen jaren al zo vaak is getest.

Bron: Telegraaf.nl

Hij verloor me bij de vraag naar een verbod is gerechtvaardigd. De grootste overlast en de vernielingen worden veroorzaakt door al verboden vuurwerk.

Zal niet veel mensen blij maken, ik ga me er ook niet aan houden, maar ergens hoop ik op een totaal verbod en dat de pleuris uitbreekt waar ze nog jaren over praten..afgelopen zaterdag heb ik een groot deel van de familie (GroenLinks stemmers) over me heen gekregen en de 31e hebben we een inval gehad bij mijn zus omdat de overbuurvrouw (GroenLinks gemeenteraad) de politie belde dat we met een aantal dozen zwaar illegaal vuurwerk naar binnen gingen..binnen anderhalf uur politie peleton voor de deur heel het huis doorzocht..moesten we daarvoor komen zei die agent..veel plezier vanavond zei die nog..wat ik wil zeggen het is ook niet meer leuk om je hobby te beoefenen op de laatste dag..er zijn zoveel meningen en verkeerde opvattingen in de samenleving..we gaan het in de gaten houden komende periode

Zal niet veel mensen blij maken, ik ga me er ook niet aan houden, maar ergens hoop ik op een totaal verbod en dat de pleuris uitbreekt waar ze nog jaren over praten..afgelopen zaterdag heb ik een groot deel van de familie (GroenLinks stemmers) over me heen gekregen en de 31e hebben we een inval gehad bij mijn zus omdat de overbuurvrouw (GroenLinks gemeenteraad) de politie belde dat we met een aantal dozen zwaar illegaal vuurwerk naar binnen gingen..binnen anderhalf uur politie peleton voor de deur heel het huis doorzocht..moesten we daarvoor komen zei die agent..veel plezier vanavond zei die nog..wat ik wil zeggen het is ook niet meer leuk om je hobby te beoefenen op de laatste dag..er zijn zoveel meningen en verkeerde opvattingen in de samenleving..we gaan het in de gaten houden komende periode
Lang leve de NSB cultuur die door de overheid nagestreefd wordt... Ik heb gisteren nog aan iemand uit zitten leggen dat ik gewoon even naar 0800-NSB kan bellen en dat ze dan vandaag of morgen aan de deur staan om hun huis te doorzoeken. Dat we dat niet normaal moeten vinden omdat het simpelweg niet normaal is. Ooit was het zo dat je onschuldig was tot het tegendeel bewezen was.

Je weet nu dat het die overbuurvrouw is geweest, dat zet de verhoudingen lekker op scherp, binnen een mum van tijd weet heel de straat het daar en als er ook maar één persoon bij is met kwaadwillende bedoelingen kan die overbuurvrouw beter alvast op zoek gaan naar een andere woning.

Wat klote zeg! Denk dat vooral de laatste tijd de angst flink is aangewakkerd in de maatschappij en dat dozen 1.4 helaas bij veel mensen rode vlaggen oplevert, ook al is het gewoon normaal consumenten vuurwerk.

Is de agent ook langs geweest bij de mevrouw om de situatie uit te leggen?

Ja het is dus mogelijk om 1 anonieme melding te doen, waardoor de politie op de stoep staat. Huiszoeking hebben ze dan niet maar als je ze weigert binnen te laten wordt je wel verdacht

Zal niet veel mensen blij maken, ik ga me er ook niet aan houden, maar ergens hoop ik op een totaal verbod en dat de pleuris uitbreekt waar ze nog jaren over praten..
Begrijpelijk standpunt, een totaalverbod zal namelijk direct aantonen dat het geen reet helpt...

In het klein zie je dat nu al met het verbod op "werpbaar knalvuurwerk" (lees: rotjes). Dat is er al sinds 2020.
En inderdaad, het helpt niets, want de (allang verboden) nitraten en cobra's vlogen weer vrolijk door de lucht en zelfs richting hulpverleners en omstanders.
Daar gaat het mis. Kan niet vaak genoeg benadrukt worden.

Wat klote zeg! Denk dat vooral de laatste tijd de angst flink is aangewakkerd in de maatschappij en dat dozen 1.4 helaas bij veel mensen rode vlaggen oplevert, ook al is het gewoon normaal consumenten vuurwerk.

Is de agent ook langs geweest bij de mevrouw om de situatie uit te leggen?
Ze zouden desbetreffende melder inlichten..heeft mijzelf en zwager staan filmen met afsteken..dit niet in de gaten gehad tijdens afsteken omdat ik met het vuurwerk bezig was..dit pas daarna gehoord..mijn zus is verhaal gaan halen in de ochtend maar deden de deur niet open..

Ze zouden desbetreffende melder inlichten..heeft mijzelf en zwager staan filmen met afsteken..dit niet in de gaten gehad tijdens afsteken omdat ik met het vuurwerk bezig was..dit pas daarna gehoord..mijn zus is verhaal gaan halen in de ochtend maar deden de deur niet open..
In wat voor wereld zijn we beland joh... ongekend. En dat zit dan in de gemeente raad zo een nsb'er?? Belooft veel goeds voor de toekomst.....

Even ter verbetering, van mij is het een aanname dat deze persoon in de gemeente raad zit..het werd in straat geroepen in de nieuwjaarsnacht..ik weet het niet en ga er verder ook niks mee doen..we hebben uiteindelijk veel kunnen afsteken en een geweldige avond gehad..

Even ter verbetering, van mij is het een aanname dat deze persoon in de gemeente raad zit..het werd in straat geroepen in de nieuwjaarsnacht..ik weet het niet en ga er verder ook niks mee doen..we hebben uiteindelijk veel kunnen afsteken en een geweldige avond gehad..
Aanpakken dat linkse Tuig, jij en of je familie heeft toch last door haar gehad?

Wat is dit voor achterlijke kut joh.

Je weet nu dat het die overbuurvrouw is geweest, dat zet de verhoudingen lekker op scherp, binnen een mum van tijd weet heel de straat het daar en als er ook maar één persoon bij is met kwaadwillende bedoelingen kan die overbuurvrouw beter alvast op zoek gaan naar een andere woning.

Je weet wat je met haar voordeur moet doen .....

• Like
Waarderingen: BENZ
Back
Bovenaan