Taipei biedt alternatief voor vuurwerk

moontan

VWC lid
Taipei biedt alternatief voor vuurwerk

De lokale regering van Taipei, de hoofdstad van Taiwan, roept haar inwoners op dit jaar geen vuurwerk af te steken met het Chinees Nieuwjaar. In plaats daarvan is het beter cd’s te draaien waarop het geluid van knallende rotjes en fluitende vuurpijlen is te horen. Het opmerkelijke advies wordt gedaan om geluidsoverlast, luchtvervuiling en rotzooi bij de viering van het Chinees Nieuwjaar, dat vanaf 3 februari vijftien dagen duurt, te voorkomen. Of de Taiwanezen zich iets aantrekken van het advies valt echter te betwijfelen. Veel inwoners zien het afsteken van vuurwerk als een eeuwenoude traditie, bedoeld om kwade geesten te verdrijven en het nieuwe jaar te verwelkomen. Als alternatief voor het vuurwerk stellen de leiders van Taipei cd’s met het geluid van vuurwerk beschikbaar. Inwoners kunnen die gratis ophalen of downloaden. Veel mensen lijken dat alternatief nog niet met beide handen aan te grijpen. Het feesten met echt vuurwerk gaat voor hen toch boven een feestje met cd-geluiden.

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/59886/Taipei_biedt_alternatief_voor_vuurwerk.html

Is er dan als je keihard zo'n cd opzet geen geluidsoverlast:bonk:. Oud en nieuw is er zeker in die landen toch voor om zo veel mogelijk lawaai te maken. Ik weet bijna 100% zeker dat er bijna niemand dit advies opvolgd.

Goed voorbeeld doet volgen en ik vraag mij dan ook af wanneer ze in Nederland met dit stomme voorstel komen :rolleyes:.

Het enige wat je dan hier gaat creëren zijn verschillende burenruzies, onze tolerantie onder elkaar een beetje kennende.

Best wel een treurig voorstel, al begrijp ik natuurlijk wel de bezorgdheid van de regering. Maar luisteren naar een bandje of cd ter vervanging van de ware sensatie van het vuurwerk afsteken? :shocked: Net zoiets als even ruiken aan je favoriete gerecht, maar het niet op mogen eten.

Nee, dit wordt het niet ...

Ik vind het wel een goed plan,
Laten we dit in Nederland ook doen. Doen we gelijk het geluid van voetbal erbij. Geen wedstrijden meer, geen rellen. Gewoon een cd'tje met geluid van publiek en het schieten van ballen en het geschreeuw van een schwalbe;-)

greetzzz

een cdtje met vuurwerk geluiden .....
gatverdarie daar wil je toch niet aan denken.
dit hele plan is gedoemt te mislukken .
zelf in china vragen ze al of het minder kan met dat vuurwerk .
wat mankeert hun :confused:

een cdtje met vuurwerk geluiden .....
gatverdarie daar wil je toch niet aan denken.
dit hele plan is gedoemt te mislukken .
zelf in china vragen ze al of het minder kan met dat vuurwerk .
wat mankeert hun :confused:

Tapei is Taiwan, geen China (gelukkig).

Ken ik ook zo'n CD'tje bestellen. Zet ik hem wel op voor we op vakantie gaan 2 weken vuurwerksound voor de buurtjes:D

Back
Bovenaan