Strenge handhaving regels VROM/ILT 2013

Richardus

VWC lid
Wat is er aan de hand? Al jaren zijn er niet meer zulke scherpe controles geweest aan de Duitse grens en in Baarle. Ik kan me niet heugen niet alleen over zoveel afgekeurde producten te hebben gehoord, maar ook geluiden van winkeliers dat VROM er heel streng op controleert dat er niks afgekeurds in de bunker ligt. Ze miereneuken zelfs over stickertjes op lontjes. Dan nog het beboeten en afpakken van alles boven de 25grams regeling. Om over het mediaoffensief tegen vuurwerk nog maar te zwijgen, die elk jaar sterker lijkt te worden.

Wat is de koers van de overheid, VROM/ILT? Is dit een eenmalig strenger jaar om de teugels aan te spannen, te laten zien dat het ze menens is met de regel en wordt het volgend jaar weer ietwat soepeler als voorheen of gaan we een totale politiestaat in waar we bang moeten zijn voor elk doorlonten van een assortiment en grotere collectie? Of is dit een opmaat naar 2017, waarin NL toch echt de EU wetgeving moet gaan volgen?

Ik kom er niet uit, wat denken jullie?

Wat is er aan de hand? Al jaren zijn er niet meer zulke scherpe controles geweest aan de Duitse grens en in Baarle. Ik kan me niet heugen niet alleen over zoveel afgekeurde producten te hebben gehoord, maar ook geluiden van winkeliers dat VROM er heel streng op controleert dat er niks afgekeurds in de bunker ligt. Ze miereneuken zelfs over stickertjes op lontjes. Dan nog het beboeten en afpakken van alles boven de 25grams regeling. Om over het mediaoffensief tegen vuurwerk nog maar te zwijgen, die elk jaar sterker lijkt te worden.

Wat is de koers van de overheid, VROM/ILT? Is dit een eenmalig strenger jaar om de teugels aan te spannen, te laten zien dat het ze menens is met de regel en wordt het volgend jaar weer ietwat soepeler als voorheen of gaan we een totale politiestaat in waar we bang moeten zijn voor elk doorlonten van een assortiment en grotere collectie? Of is dit een opmaat naar 2017, waarin NL toch echt de EU wetgeving moet gaan volgen?

Hoezo moet nederland 2017 volgen, nederland mag altijd strenger dan europa als ze in 2017 alleen nog maar sterretjes willen kan europa daar niks aan doen.

Maar niet binnen categoriën naar eigen wil veranderingen aanbrengen. Ze mogen de regelgeving voor een type vuurwerk binnen een categorie volgen, maar daar niet hun eigen variant op brouwen zoals nu met RACT gebeurt. Dus kan bv. cakes cat.3 (maar dan moeten ze EU wetgeving daarover 100% overnemen) en knallers cat. 2 maar ook dan moeten ze die categorie wetgeving 100% aanhouden.

Het lijkt dit jaar inderdaad wel heel erg. Mijn vader heeft het al vaker gezegd: "Ik denk niet dat jij later nog met je kinderen vuurwerk kan steken".. Ik krijg steeds meer het gevoel dat dit inderdaad niet mogelijk zal zijn.

De media is nooit echt pro vuurwerk geweest, maar ze zijn dit jaar wel echt 110% anti vuurwerk.

Ik snap helemaal wat je bedoeld Richardus en ik vrees dat het binnenkort zo maar eens afgelopen kan zijn met de pret. Misschien is een verbod juist wel nodig, mensen zullen dan doorkrijgen dat de overlast(vroegtijdig enorme dreunen etc) alleen maar toe neemt. Ik weet zeker dat bij een verbod iedereen gewoon af blijft steken!

We zullen het allemaal maar af moeten wachten. Morgen iig lekker genieten van de mooiste hobby die er bestaat! Ik kwam er net trouwens achter dat ik heel de dag nog niks heb gegeten.. Kruitstresssssss!!!

Groet

Maar niet binnen categoriën naar eigen wil veranderingen aanbrengen. Ze mogen de regelgeving voor een type vuurwerk binnen een categorie volgen, maar daar niet hun eigen variant op brouwen zoals nu met RACT gebeurt. Dus kan bv. cakes cat.3 (maar dan moeten ze EU wetgeving daarover 100% overnemen) en knallers cat. 2 maar ook dan moeten ze die categorie wetgeving 100% aanhouden.

Dan gaan ze voor de zwakste vorm gaat dat niet omdat ze bv de hele klasse moeten toestaan en niet de helft wel en de andere helft niet dan schrappen ze gewoon de hele klasse.ze vinden echt een uitweg nederland laat zich niet dwingen.

De media is nooit echt pro vuurwerk geweest, maar ze zijn dit jaar wel echt 110% anti vuurwerk.

Vind het eerlijk gezegt nog wel meevallen dit jaar, had het idee dat het vorig jaar erger was en dat groenlinks alles aangrijpte om maar negatief te zijn. Maar wees gerust volgend jaar zal er gewoon weer vuurwerk zijn. Eerste 2 weken van januari hoor je nog wat negatieve berichten. Daarna hoor je tot aan begin/midden december niks, maar erna begint iedereen weer tot midden januari. Zo gaat het in mijn ogen al een paar jaar. Zolang de 2de kamer er geen duidelijke kwestie van maakt. Kan men zeiken wat ze willen maar er gebeurd toch niks.

Ja wat je niet hoort is ik las een stukje ergens, dat ging over de handels betrekkingen met China.

Ook China heeft er lucht van gekregen van wat groen links wil ja de Chinees zegt nu daar maken wij ons wel zorgen over want wij nemen wel meer handel over dan dat jullie afnemen dus ik denk dat het laatste woord daar ook niet over gevallen is.

Hoi Richard,

Ik vermoed dat er een zekere mate van 'geldingsdrang' meespeelt. Het idee van "Laat zien dat je er toe doet. Laat van je merken. Laat zien dat je noodzakelijk bent..."

Een van de weinige manieren om je hiertegen goed te kunnen verdedigen is door je feiten heel goed te kennen. Zorg dat je goed om de hoogte bent van de relevante zaken. En hou je aan de regeltjes.

Groet, Hocus

Wat is er aan de hand? ...

Hoi Richard,

Ik vermoed dat er een zekere mate van 'geldingsdrang' meespeelt. Het idee van "Laat zien dat je er toe doet. Laat van je merken. Laat zien dat je noodzakelijk bent..."
Je verwoordt mijn vage gevoel goed, dank Hocus. Niet echt een doel maar meer om te laten zien dat het een sterke speler in het spel is die de regels serieus neemt. Nou de rest nog.

Hoi Richard,

Daar is het nu het ideale moment voor.

Een van de weinige manieren om je hiertegen goed te kunnen verdedigen is door je feiten heel goed te kennen. Zorg dat je goed om de hoogte bent van de relevante zaken. En hou je aan de regeltjes.

Groet, Hocus

Dat is makkelijk gezegd maar voor de gemiddelde vuurwerk 'freak' niet zo makkelijk gedaan.
We zijn nogal een vuurwerkminnend landje; een gemiddeld gezin zal wel genoeg hebben aan de 25 kg maar een beetje liefhebber gaat daar zo overheen, er zijn legale flowerbeds die meer dan 25 kg wegen.

Professioneel vuurwerk ben ik simpel over; dat hoort niet bij particulieren maar alleen op shows.
Maar de vraag ernaar en het aanbod daarop zul je toch altijd houden.
Kijk maar naar de Cobra 6, wordt nergens in shows gebruikt, is puur op de markt gezet als absurde knaller en heeft momenteel al zeker 2 copy-cats.

Back
Bovenaan