‘Stop vuurwerkshows in Natura 2000 gebied!’

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
‘Stop vuurwerkshows in Natura 2000 gebied!’

Op zaterdag 7 september jl. stond ter afsluiting van de Fusion Beach Challenge op het strand in Kijkduin een vuurwerkshow gepland. De Haagse Stadspartij heeft samen met de Partij voor de Dieren het college om opheldering gevraagd hoe ondanks alle regelgeving het toch mogelijk is dat bedrijven toestemming krijgen voor een schadelijke vuurshow in Natura 2000 gebied.

Het meeste vuurwerk 'knalt' op zwart buskruit en bij deze verbranding komen er onder meer CO2, fijnstof, stikstof- en zwaveloxiden vrij. De duingebieden in en rond Kijkduin behoren zoals bekend tot de zwaar beschermde Natura 2000 gebieden. Fractievoorzitter Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij vindt het dan ook onbegrijpelijk dat er toch een vuurwerkshow kan plaatsvinden: “Met de recente uitspraken rondom stikstof en de PAS-regeling, plus het feit dat vrijwel al het duingebied zich al in een overbelaste situatie bevindt, is het ronduit bizar dat kennelijk elk willekeurig evenement een vuurwerkshow bij Natura 2000 gebied kan organiseren. Daar moet snel verandering in komen!”

De Haagse Stadspartij wil van het college weten of er een vergunning was afgegeven, of hiervoor advies was ingewonnen zoals de Wet Natuurbescherming voorschrijft, of dit niet in strijd is met de APV en of het college bereid is stappen te nemen om dit soort vuurwerkshows aan strengere regelgeving te binden en zo mogelijk te verbieden. Ook staat in de huisregels van de Nota Westduinpark en Wapendal ‘Topnatuur voor de stad’ opgenomen dat het voor gebruikers van het strand en het duin gebied verboden is vuurwerk af te steken. Wijsmuller: “Waarom mogen bedrijven dit dan wel?”

https://dagblad070.nl/Politiek/stop-vuurwerkshows-in-natura-2000-gebied

Vanuit wetgeving hebben ze een valide punt. En het is makkelijk punten scoren. Erg benieuwd wat hier uit gaat komen

Dan maar overstappen naar flashkruit :-)
Of geeft dit dezelfde afvalgassen? Ik ben geen chemicus, dus weet het niet...
Nu vraag ik me opeens af, welk kruit milieu-vriendelijker is qua uitstoot; flash of BP?

Dan maar overstappen naar flashkruit :-)
Of geeft dit dezelfde afvalgassen? Ik ben geen chemicus, dus weet het niet...
Nu vraag ik me opeens af, welk kruit milieu-vriendelijker is qua uitstoot; flash of BP?

lastige vraag, ligt er in eerste instatie aan wat voor flashkuit je gebruikt, Aluminium perchloraat bijvoobeeld levert minder schadelijke stoffen op voor planten/bomen (sommige planten zijn wel gevoelig voor KCL) maar wel weer voor mensen en dieren.(aluminium oxide.
Nitraat magnesium/barium reacties zijn vanzelfsprekend wel weer slecht voor het milieu.

Zwavel is de boosdoener in buskruit die voor verzuring zorgt wat slecht is voor bomen en planten, dat heb je dus niet met flashkruit varianten zonder Zwavel.

bovendien heb je minder flashkruit nodig voor een harde knal dan bijvoorbeeld buskruit voor eenzelfde knal dus al met al is er wel spraken van minder schadelijke stoffen.

maargoed je kan alle buskruit knaller vervangen door flash knallers maar voor siervuurwerk is dit lastig, flash wordt wel gebruikt voor burst maar de effecten zelf niet.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit land helemaal is doorgedraaid. Door alle regels staan er 18.000 projecten stil, waaronder veelal de bouw van huizen, wat keihard nodig is in dit land.

Ongelofelijk dat dit kan gebeuren. Op een aantal nieuwsartikelen na hoor je er verder haast niemand over, Terwijl dit de banen van honderden duizenden mensen op het spel zet.

Als we ons nu ook al druk gaan maken om het kleine beetje fijnstof wat vrijkomt bij een vuurwerkshowtje, stel ik voor dat we er maar gewoon mee stoppen als mensheid.

Back
Bovenaan