[Stelling] Een verbod op knalvuurwerk is helemaal niet zo erg voor de liefhebber.

Arahon

VWC lid
Voordat je kwaad op je toetsenbord gaat rammen, hear me out!

Is een vraag om een verbod op knalvuurwerk rationeel? Nee, absoluut niet, want wij weten allemaal dat legale knallers niet voor 99% van de problemen zorgen en dat handhaving onmogelijk is. De stroom van cobra's, nitraten, lawinepijlen, shells, etc zal ook alleen maar toenemen en de overlast daarmee ook. Je zou kunnen zeggen dat dit niet echt in het voordeel spreekt van de liefhebber, want hiermee komt de traditie nog meer in de hoek waar de klappen vallen.

Maar is dat wel zo? Want stel dat je knalvuurwerk verbiedt en de overlast niet verdwijnt, kan je legaal vuurwerk dan nog wel de schuld gaan geven? Dan begint het toch aardig te lijken op vorken en lepels verbieden omdat men met messen loopt te zwaaien. Als na een verbod de knallers alsnog rond de oren van hulpverleners vliegen, wie trapt er dan in Den Haag nog in dat het aan legaal vuurwerk ligt?

Mijn ander argument is de kwaliteit van het legale knalvuurwerk. En dan doel ik op rotjes, knalmatten en single shots met enkel een knal. De buskruit rotjes zijn sinds 2014 helemaal niet meer populair. Jongeren hebben niet meer de daguren om het legaal te kunnen afsteken en nu ze de 'smaak' hebben van illegale knallers, lijkt niemand er meer naar om te kijken.

Ook de knalmatten zijn niet meer populair. Niet zozeer vanwege de vrij matige knallen, maar siervuurwerk lijkt aan populariteit te hebben gewonnen. Men kiest liever voor een compound dan een knalmat. Dit jaar was er een kleine opleving, maar vooral omdat ze komend seizoen verboden zijn.

En dan de 'thunder kings'. Het populairste legale vuurwerk bij de jeugd. Populair vanwege de knal, de bulkprijzen en omdat er mee gekloot kan worden. Deze single shots gaan namelijk nogal snel over de grond. Single shots zijn hier wel populair, maar daar moet ook weer aan toegevoegd worden dat dat grotendeels komt omdat F3 inmiddels verboden is. Hier worden vooral de sier single shots ingekocht, de simpele thunder kings zijn veel minder populair. Niet bijzonder genoeg vuurwerk voor de liefhebber.

Stel dat enkel deze artikelen verboden zouden worden in de komende XX aantal jaar, is dat eigenlijk wel zo erg voor de gemiddelde VWC member? Voor mij persoonlijk zou er namelijk heel weinig veranderen, en als ik de lijsten bekijk en collectie foto's, geldt voor veel members hetzelfde. Ik zou het persoonlijk niet heel erg vinden als bovengenoemd knalvuurwerk verboden wordt ALS dat garandeert dat de rest van de traditie wel intact blijft. Een aderlating die ik er best voor over heb. Tevens worden de 'verbod' roepers met de neus op feiten gedrukt, dat verbieden van een botermesje een steekwapen probleem niet oplost.

Velen zullen met het argument komen dat wanneer je ze één vinger geeft, ze je hele hand pakken, en ik snap die redenatie, maar ik betwijfel of dat wel zo is. Ik denk namelijk dat ze zich in hun vingers gaan snijden met een knalvuurwerk verbod, en dat door aanhoudende problemen met illegaal knalvuurwerk niet meer te verkopen is dat het legale vuurwerk het probleem is.

Ik zou het wel jammer vinden voor de jeugd die zich netjes aan de regels houden, alleen zijn er daar nog maar zo weinig van over.

TLDR; legaal knalvuurwerk is hier niet bepaald populair, kwalitatief missen we eigenlijk weinig en de verbod roepers krijgen de deksel op hun neus.

Doen, en dan gelijk ook in de omringende landen zoals België Duitsland anders heeft t geen nut want het gaat vooral om rottigheid van illegaal vuurwerk zoals vlinders nitraten strijker. Als men 10u moet rijden ipv 3 dan wordt de stroom stukken minder. Ja de illegale handel zal opbloeien, maar never nooit niet in die hoedanigheid zoals het nu is. Zwaarder straffen op bezit van illegaal knalvuurwerk.
Sorry maar gewoon alles in de strijd gooien, liever dit dan nooit meer iets aan kunnen steken :sad:

Eens met jouw stuk hoor, zeker een kern in. Mijn part mogen ze het knalwerk ook verbieden,ik steek het zelf toch niet af, echter wel sneu voor de personen die het wel leuk vinden, maar dat terzijde.

Velen zullen met het argument komen dat wanneer je ze één vinger geeft, ze je hele hand pakken, en ik snap die redenatie, maar ik betwijfel of dat wel zo is. Ik denk namelijk dat ze zich in hun vingers gaan snijden met een knalvuurwerk verbod, en dat door aanhoudende problemen met illegaal knalvuurwerk niet meer te verkopen is dat het legale vuurwerk het probleem is.

Over bovenstaand geciteerd stukje, dat is gewoon te voorkomen, wanneer er vanuit de branch iets meer actie en compromis gesloten gaan worden, heb het al vaker geroepen, maar maak afspraken en laat het vastleggen. Verbied knalvuurwerk en sluit een compromis dat het verder zo blijft voor minimaal de aankomende 10 jaar.

Zal er persoonlijk ook niet van wakker liggen.
Enige wat ik nog wel van knal heb zijn max 50 singel shots, Dumbum vind ik de beste. Wel jammer vind ik dat de F3 sier singel shots die je nu niet meer legaal mag kopen.
Wil dan wel F3 sier vuurwerk legaal kunnen kopen in Nederland.

Ik ben voor een knalverbod. De branche doet het zich nu ook zelf aan. Namaak vlinders, nitraten nu zelfs cobra's.....

Door de aangepaste afsteektijden is het vanaf 10 uur stoken in de ochtend er toch al af waar de meeste van ons groot mee geworden zijn.

Van mij mogen ze al het klein grut verbieden, inclusief CAT1 (kijk naar het flatdrama). Ook pijlen mogen er van mij uit.

Enkel siervuurwerk, desnoods vanaf 300 a 400 gram voor de stevigheid/stabiliteit is denk ik voor de meeste hier goed genoeg. Handhaving tegen de raddraaiers wordt dan ook weer een stuk gemakkelijker en de ongelukken nemen dan ook hopelijk meer af.

Het flatdrama en de 15 miljoen aan vernielingen roepen het verbod topic weer op. Terwijl dit allemaal niets te maken heeft met het vuurwerk waar wij van genieten. dat er gekken zijn die met een auto op een menigte inrijden maakt ook geen discussie los dat autorijden verboden moet worden. Mensen zien hier geen verband. Laten we dit dan ook creëren met vuurwerk. Geen knal overlast meer, geen opgeblazen prullenbakken en verkeersborden. Gewoon mooi, groots siervuurwerk.

Persoonlijk raakt het mij niet dat het legale knalvuurwerk wordt verboden en kan ik je redenatie volgen. Voor mijn zoontje vind ik het jammer. Die krijgt nu minder mogelijkheden om op een veilige manier om te leren gaan met vuurwerk.

Ik ben voor een knalverbod. De branche doet het zich nu ook zelf aan. Namaak vlinders, nitraten nu zelfs cobra's.....

Door de aangepaste afsteektijden is het vanaf 10 uur stoken in de ochtend er toch al af waar de meeste van ons groot mee geworden zijn.

Van mij mogen ze al het klein grut verbieden, inclusief CAT1 (kijk naar het flatdrama). Ook pijlen mogen er van mij uit.

Enkel siervuurwerk, desnoods vanaf 300 a 400 gram voor de stevigheid/stabiliteit is denk ik voor de meeste hier goed genoeg. Handhaving tegen de raddraaiers wordt dan ook weer een stuk gemakkelijker en de ongelukken nemen dan ook hopelijk meer af.

Het flatdrama en de 15 miljoen aan vernielingen roepen het verbod topic weer op. Terwijl dit allemaal niets te maken heeft met het vuurwerk waar wij van genieten. dat er gekken zijn die met een auto op een menigte inrijden maakt ook geen discussie los dat autorijden verboden moet worden. Mensen zien hier geen verband. Laten we dit dan ook creëren met vuurwerk. Geen knal overlast meer, geen opgeblazen prullenbakken en verkeersborden. Gewoon mooi, groots siervuurwerk.

Beetje naïef dit, knaloverlast voor oud en nieuw en opgeblazen prullenbak gebeurd sowieso al door illegaal knalvuurwerk dus heeft niks met Nederlands spul te maken.

Nooit aan toegeven. Dat is het begin van het einde. Persoonlijk hou ik wel van knallers. De kwalitatieve dan. Het verbod komt er echt wel aan. Binnen 3 jaar is het zover, misschien nog wel sneller. Mocht dat zo zijn dan shop ik wel wat bij elkaar waar ik maar kan. Cat 2,3,4 maakt mij dan niet meer uit. Met een verbod is toch alles illegaal. Ik geniet nog legaal zolang het kan. Mijn kids houden wel van thunderkings en dergelijke en vinden de grote siercakes niets. Niet alles hoeft te buigen voor liefhebbers en ik ben een echte vuurwerkliefhebber.

Ik steek met liefde ook in het donker,wat pakjes Mega Korsar en Pepper Attack af. Ik veroorzaak geen overlast. Mischien stijgt de verkoop van knalvuurwerk weer,nu de single shots eruit gaan. Ze hebben al wat vingers,terug trekken die hand!

Pijlen zou ik persoonlijk dan wel weer jammer vinden, net als het zonde is dat de F3 single shots eruit gaan. Pijlen zijn nu het enige stuk vuurwerk wat over is dat 40 gram effect lading mag hebben, maar ik snap je redenatie.

Al het klein grut verbieden zie ik dan weer niet zitten. Waar leg je de grens? Ik denk dat voorlichting én brandpreventie veel belangrijker is in het geval van de flat brand.

Nooit aan toegeven. Dat is het begin van het einde. Persoonlijk hou ik wel van knallers. De kwalitatieve dan. Het verbod komt er echt wel aan. Binnen 3 jaar is het zover, misschien nog wel sneller. Mocht dat zo zijn dan shop ik wel wat bij elkaar waar ik maar kan. Cat 2,3,4 maakt mij dan niet meer uit. Met een verbod is toch alles illegaal. Ik geniet nog legaal zolang het kan. Mijn kids houden wel van thunderkings en dergelijke en vinden de grote siercakes niets. Niet alles hoeft te buigen voor liefhebbers en ik ben een echte vuurwerkliefhebber.

Ik geloof niet zo dat het verbod er komt, zeker zo snel (dat het niet te handhaven is zal blijven overheersen). Verder helemaal mee eens. TS veronderstelt rationaliteit in een publiek debat. Dat is er helaas niet. Als 1 verbod niet werkt, wordt er altijd eerst gezocht naar nóg een verbod, niet naar terugdraaien. Ik denk dat het zelfs een bewuste strategie is om kansloze maatregelen voor te stellen om het falen van die maatregelen dan als argument te gebruiken voor nog meer regeltjes. De realiteit is dat het de tegenstanders van vuurwerk niet gaat om veiligheid of terugdringen van overlast, maar simpelweg om het verbieden van vuurwerk. Het middel is het doel geworden. Elk compromis is een stap op weg naar totaalverbod.

Beetje naïef dit, knaloverlast voor oud en nieuw en opgeblazen prullenbak gebeurd sowieso al door illegaal knalvuurwerk dus heeft niks met Nederlands spul te maken.

Niks naïef. Media bericht over nitraten en cobra's, de huis aan huis folders komen binnen na sinterklaas en het staat vol met de buskruit nitrate crackers, vlinders en sinds dit jaar zelfs cobra's. Inclusief teksten als " van de originele fabriek" "Italiaanse kwaliteit" etc. heeft dus ALLES met het Nederlandse vuurwerk te maken. De leken die een verbod zien zitten zien de nuance niet dat deze nitraten/cobra's niks met de "echte" te maken hebben wat overlast veroorzaakt.

Als al het knalvuurwerk verboden is kan je veel strenger handhaven. Iedereen die overdag knalt is strafbaar. Maakt niet uit of het een Duitse boller is, een rotje uit België of nitraten.

Alles wat niet met de fans te maken heeft wordt al jaren op 1 hoop gegooid met de (sier)vuurwerk stokers en echte fans (die verantwoord met knal vuurwerk kunnen omgaan).

Ook met legaal knalvuurwerk wordt verkeerd omgegaan (ook ik heb meegemaakt dat jongetjes van 12-16 jaar vuurwerk richting mij en mijn hond gingen gooien).

CAT 1 veroorzaakt ook veel overlast (vanaf oktober dat het te koop is zijn er jongeren die vol stoken en 0,0 opruimen en hele hopen teringzooi achterlaten).

Een totaalverbod komt zo steeds dichter en dichter bij. Importeurs en vuurwerk liefhebbers moeten echt SAMEN optrekken en een compromis sluiten waar zowel voor-als tegenstanders mee kunnen leven. Genoeg oudjes (ik zag een reportage op het nieuws) welke genieten van mooi siervuurwerk maar absoluut niets hadden met de karde knallen. Ook een groot deel van de tegenstanders tussen de 30 en 60 vinden ansicht siervuurwerk wel mooi maar hebben niets met knallen. Laat knallen dan lekker achter wegen. Nederlands vuurwerk knalt toch al niet hard. Voor de echte liefhebbers blijft altijd de mogelijkheid om eens naar Duitsland te gaan of desnoods een Oost Europees land.

Laat het compromis dan zijn dat we alleen nog (groot)siervuurwerk mogen hebben.

Ik snap de bekrompenheid bij sommige fans niet. Ja het is zonde als een deel van het vuurwerk weer verdwijnt binnen de Nederlandse markt. Maar laten we dan koesteren dat we nog altijd genoeg vuurwerk overhouden!

Mooi verwoord roobaro, we gaan er gewoon echt niet aan ontkomen om compromissen te sluiten als we een geheel verbod(waar we nu op afstevenen) willen afwenden. Zou mooi zijn als België en Duitsland ook knalvuurwerk gaan verbieden. Dan hebben we helemaal een sterk argument als liefhebbers zijnde

Pijlen zou ik persoonlijk dan wel weer jammer vinden, net als het zonde is dat de F3 single shots eruit gaan. Pijlen zijn nu het enige stuk vuurwerk wat over is dat 40 gram effect lading mag hebben, maar ik snap je redenatie.

Al het klein grut verbieden zie ik dan weer niet zitten. Waar leg je de grens? Ik denk dat voorlichting én brandpreventie veel belangrijker is in het geval van de flat brand.

Dat heeft inderdaad ook ALLES te maken met preventie enerzijds en voorlichting (school/ouders) anderzijds. De jongens waren te jong om het zelf te kopen dus hebben het van ouders (in het beste geval) dan wel broers/zussen. Toen ik met mijn rugtas door de straten ging kreeg ik van huis een preek dat wanneer er ook maar 1 klacht kwam van buurtbewoners ik de rest van de dag binnen zou zitten en het vuurwerk voor de avond dus wel kon vergeten. Bij een klacht over vernieling zouden ze me hoogstpersoonlijk afzetten bij de politie.

Pijlen zouden inderdaad zonde zijn, maar er zijn ook genoeg pijlen die niet hoog genoeg gaan. Met steeds meer zonnepanelen is dit wel een klein gevaar. Ook met pijlen zie ik mensen de meest bezopen dingen doen.

CAT 1 zou zonde zijn. Helemaal mee eens. Echter hier gaan (mede doordat het vanaf 14 al te koop is) jongeren ook slecht mee om. Vanaf oktober zie ik al hele pleinen, portieken, stegen vol liggen met troep dat niet opgeruimd wordt. Laten we als fans elkaar ook hierop aanspreken.

Ik vind het heel opmerkelijk hoe de sfeer onder de freaks in één jaarwisseling 180 graden lijkt te draaien. Ik voel aan alles dat steeds meer mensen het gezeik zat zijn. Ook ik heb mij nog nooit zo gevoeld na oud en nieuw.

Maar; als wij al zo makkelijk onze mening bij stellen, wat zou dat dan betekenen voor "normale consumenten"?

Ik denk dat we niet heel lang meer zullen genieten van onze hobby. En daar baal ik best wel van.

Mooi verwoord roobaro, we gaan er gewoon echt niet aan ontkomen om compromissen te sluiten als we een geheel verbod(waar we nu op afstevenen) willen afwenden. Zou mooi zijn als België en Duitsland ook knalvuurwerk gaan verbieden. Dan hebben we helemaal een sterk argument als liefhebbers zijnde

Precies. Ook in Duitsland wakkert na het dierentuindrama het verbod circus rondje weer op.
Laat Nederland, België en Duitsland gezamenlijk optrekken. Voor knalvuurwerk moet men dan "helemaal" naar Polen/Tsjechië. Wie lekker wilt knallen kan ook naar Spanje tijdens Las Fallas. Daar heb je dan de nitraten en vlinders voor het oprapen.

Wanneer we als Fans samen met importeurs kunnen laten zien dat we bereid zijn tot een compromis zoals alleen nog maar siervuurwerk en dat mag van mij meteen naar een minimum formaat/gewicht. Ik heb al meerdere van jullie hier op het forum horen klagen over omvallende kleine potjes. Dan hebben we alsnog genoeg stookvoer in diverse potten en compouds (dit vuurwerk vinden ook een groot deel van de tegenstanders nog wel mooi om te zien tijdens O&N). Met z'n compromis blijven alleen partijen als GL en PvdD nog over om milieu en dieren redenen maar zullen andere partijen wellicht de discussie verder achter wegen laten.

Het probleem is niet het Nederlandse vuurwerk. Er zijn wel behoorlijk wat mensen die er niet fatsoenlijk mee omgaan en dat is wel een probleem voor de liefhebbers die het netjes willen houden. Als ik iemand zie die loopt te stunten met vuurwerk dan spreek ik diegene daar zeker op aan.
Het knalverbod is het begin van een totaalverbod. Eerst knalvuurwerk en pijlen, dan zal de linkse politiek, als het niet is om veiligheid wel om milieuredenen, het sier ook willen afschafffen. Daarna gaan ze zeiken over centrale shows want die zijn natuurlijk ook niet goed voor het milieu. Hopen dat de Nederlanders een beetje wakker voor de verkiezingen van 2021 en er een andere wind gaat waaien in ons mooie landje.

Ik vind het heel opmerkelijk hoe de sfeer onder de freaks in één jaarwisseling 180 graden lijkt te draaien. Ik voel aan alles dat steeds meer mensen het gezeik zat zijn. Ook ik heb mij nog nooit zo gevoeld na oud en nieuw.

Maar; als wij al zo makkelijk onze mening bij stellen, wat zou dat dan betekenen voor "normale consumenten"?

Ik denk dat we niet heel lang meer zullen genieten van onze hobby. En daar baal ik best wel van.

De reden dat ik steeds verder bijdraai is dat ik zie dat binnen partijen welke altijd voor waren (CDA/VVD) nu ook steeds meer mensen zich gaan afvragen of een verbod toch geen goed idee kan zijn.

Daarnaast worden incidenten als gooien met vuurwerk (is dus knalvuurwerk, in bijna alle gevallen illegaal vuurwerk), flatdrama, vernielingen 1 op 1 in verband gebracht met AL HET vuurwerk. Dit is natuurlijk grootste kolder.

Dat is hetzelfde als ik al in mijn openingsreactie aangaf hetzelfde als autorijden verbieden omdat er een aantal aanslagen geweest zijn waarbij mensen inreden op een menigte.

Bij een totaal knalvuurwerk verbod weet iedereen dat alleen sier nog is toegestaan, dit zullen vele ons gunnen (ook een deel van de tegenstanders welke veelal het geknal beu zijn wat ook nog eens start midden november als het al niet eerder is). Bij een totaalverbod gaan de ratdraaiers (veelal onder invloed) vrolijk verder. De toevoer van illegaal knalvuurwerk uit Polen/Tsjechië stopt ook dan niet. De incidenten van hulpdiensten die bekogelt worden met vuurwerk hou je dan ook.

90% van alle incidenten gebeurd met illegaal vuurwerk dan wel onveilig vuurwerk (kleine omvallende potten, pijlen welke niet hoog genoeg vliegen of de verkeerde kant op). Laat dan het compromis maar zijn dat we alleen siervuurwerk toestaan (wat mij betreft met een minimum gewicht/grote)

Het probleem is niet het Nederlandse vuurwerk. Er zijn wel behoorlijk wat mensen die er niet fatsoenlijk mee omgaan en dat is wel een probleem voor de liefhebbers die het netjes willen houden. Als ik iemand zie die loopt te stunten met vuurwerk dan spreek ik diegene daar zeker op aan.
Het knalverbod is het begin van een totaalverbod. Eerst knalvuurwerk en pijlen, dan zal de linkse politiek, als het niet is om veiligheid wel om milieuredenen, het sier ook willen afschafffen. Daarna gaan ze zeiken over centrale shows want die zijn natuurlijk ook niet goed voor het milieu. Hopen dat de Nederlanders een beetje wakker voor de verkiezingen van 2021 en er een andere wind gaat waaien in ons mooie landje.

De vuurwerkliefhebbers weten dit, ook een groot deel van de normale bevolking. Helaas weet een groot deel van Nederland dit niet mede door de (veelal linkse) media.

Het verbaasd me echt hoeveel mensen in de wedstrijd zitten met een alles of niets houding ( we willen geen verandering/compromis want 1 vinger wordt vast een hele hand). Juist deze houding gaat een totaalverbod tot stand brengen (met steun van VVD/CDA die al die jaren voor het vuurwerk waren).

Binnen het CDA en VVD begint ook een steeds groter deel vragen te zetten bij het vuurwerk voor consumenten. Wat moeten we dan gaan stemmen? FVD en PVV puur omdat we vuurwerk willen behouden? Moeten we dan niet meer kijken naar andere standpunten van partijen?

Vuurwerkliefhebbers, Vuurwerkimporteurs, Politie/brandweer en de politiek moeten gezamenlijk kijken naar een situatie wat voor iedereen houdbaar is. Een totaalverbod is doodzonde maar 2 a 3 jaar nog alles toestaan, wederom veel gelazer met illegaal vuurwerk wat door media en linkse politiek op het conto van legaal vuurwerk wordt gegooid en een totaalverbod tot stand brengt, nee! Laten we dan gaan voor een compromis waarbij we ook onze kinderen (en voor sommige hier kleinkinderen) ook kunnen laten genieten van zelf vuurwerk afsteken.

Back
Bovenaan