[Stelling] Aldi en Lesli hebben Cat 1 vuurwerk helemaal verkeerd aangepakt.

Ze moeten ervoor zorgen dat het gewoon het hele jaar in het schap ligt, dit zorgt er wel voor dat er niet zo’n piek in december overlast komt van CAT1.

Ik denk dat Nederland via de publieke omroep eens voorlichting moet krijgen van de verschillende soorten vuurwerk die in NL verkrijgbaar zijn.Een vuurwerkvoorlichting filmpje zou wel een uitkomst zijn. Al wordt er alleen maar uitgelegd wat de verschillende categorieën zijn en wanneer te gebruiken en wanneer te koop. De mensen in NL weten het verschil helemaal niet namelijk. Vroeger had je ook filmpjes met "Je bent een rund als je met vuurwerk stunt". Dat soort filmpjes zie je nu helemaal niet meer. Een betere voorlichting is wel gewenst denk ik.

Ik denk dat Nederland via de publieke omroep eens voorlichting moet krijgen van de verschillende soorten vuurwerk die in NL verkrijgbaar zijn.Een vuurwerkvoorlichting filmpje zou wel een uitkomst zijn. Al wordt er alleen maar uitgelegd wat de verschillende categorieën zijn en wanneer te gebruiken en wanneer te koop. De mensen in NL weten het verschil helemaal niet namelijk. Vroeger had je ook filmpjes met "Je bent een rund als je met vuurwerk stunt". Dat soort filmpjes zie je nu helemaal niet meer. Een betere voorlichting is wel gewenst denk ik.

Mee eens dat juist nu een SIRE campagne welkom zou zijn, het liefst onskipbaar vóór iedere video van populaire Youtube kanalen. Maar ook vóór de bekende talkshows of het jeugdjournaal.

Stap 1:
youtubers vervolgen die moetwillig lopen te klooien met vuurwerk en dat modificeren of afsteken zoals het niet hoort. Daarnaast alle kanalen die nog illegaal vuurwerk posten meteen op zwart zetten.
Illegaal vuurwerk is verboden, dus moet het ook niet verheerlijkt worden.

Stap 2:
Vuurwerkwinkels en vuurwerkbedrijven ism overheid meer voorlichting laten geven. Vuurwerkwinkels en bedrijven actief samen met lokale politie (wijkagent) en Brandweer scholen langs laten gaan en daar voorlichting over geven. Op hetzelfde moment de overheid nieuwe campagne laten starten op Social Media en traditionele media.

Stap 3:

Vuurwerkbril verplichten, word je tijdens oud & nieuw behandeld aan je ogen en heb je geen bril op, zelf laten vergoeden. Iedereen moet verplicht zo'n bril op.

Stap 4
Zet vuurwerkclubs op. Hetzelfde als bij schietclubs. Zijn er freaks of liefhebbers die met profspul willen kloten, zet er proffesionals bij en ga een dag een mooie show met zn allen bouwen.
Zo'n beetje zo'n idee wat in frankrijk met al die freaks al gedaan word waar de meest prachtige spullen geschoten worden.

En zo kan ik nog wel uren doorgaan met ideeen spuien!

Stap 3:

Vuurwerkbril verplichten, word je tijdens oud & nieuw behandeld aan je ogen en heb je geen bril op, zelf laten vergoeden. Iedereen moet verplicht zo'n bril op.

Vooral de omstanders die staan te kijken. Bij ons heeft iedereen een vuurwerkbril op ook de omstanders. Dat zie ik bij anderen meestal niet, daar heeft de degene die vuurwerk afsteekt alleen een vuurwerkbril op.

Stap 3:

Vooral de omstanders die staan te kijken. Bij ons heeft iedereen een vuurwerkbril op ook de omstanders. Dat zie ik bij anderen meestal niet, daar heeft de degene die vuurwerk afsteekt alleen een vuurwerkbril op.

en mensen die niet staan te kijken, maar over straat gaan? Willekeurige voorbijganger etc

en mensen die niet staan te kijken, maar over straat gaan? Willekeurige voorbijganger etc

Laten we eerst maar zorgen dat de mensen die bij je eigen vuurwerk staan te kijken een bril ophebben. dat is al een grote stap denk ik. Willekeurige omstanders is niet te doen. Dat is in het verkeer ook al niet te regelen. Ik zie ook bijna geen fietsers met een helm op al dat wel zou moeten vind ik. Je kunt niet alles voorkomen. Auto's gaan ze ook niet verbieden als ze een fietser of voetganger aanrijden. Ik zou zeggen SIRE filmpjes in de laatste maand van het jaar op tv laten zien met goede instructies.

Verplichten van een vuurwerkbril is inderdaad geen optie. Je kan niet eisen van iedereen een dergelijke bril op te zetten. Wat je wel kan doen is de bril meer promoten. Ik heb het al eerder aangegeven, maar als supermarkten nu eens aan het eind van het jaar bij iedere X aantal euro een gratis brilletje weggeven, dan heeft vrijwel iedereen ze thuis liggen. We zien dit jaar ook kersthuisjes bij de Albert Heijn met stuk voor stuk sponsors er op, dan kan je aan het einde van het jaar ook sponsor brilletjes weggeven. Desnoods gesponsord door de branche.

Winkeliers die Cat 1 verkopen zouden wat mij betreft net als alle vuurwerkboeren aan het eind van het jaar doen minimaal één bril gratis moeten meeleveren. Die dingen kosten werkelijk niets om te produceren. Dan hebben we het over een paar centen per stuk, inclusief verschepen.

Verplichten van een vuurwerkbril is inderdaad geen optie. Je kan niet eisen van iedereen een dergelijke bril op te zetten. Wat je wel kan doen is de bril meer promoten. Ik heb het al eerder aangegeven, maar als supermarkten nu eens aan het eind van het jaar bij iedere X aantal euro een gratis brilletje weggeven, dan heeft vrijwel iedereen ze thuis liggen. We zien dit jaar ook kersthuisjes bij de Albert Heijn met stuk voor stuk sponsors er op, dan kan je aan het einde van het jaar ook sponsor brilletjes weggeven. Desnoods gesponsord door de branche.

Winkeliers die Cat 1 verkopen zouden wat mij betreft net als alle vuurwerkboeren aan het eind van het jaar doen minimaal één bril gratis moeten meeleveren. Die dingen kosten werkelijk niets om te produceren. Dan hebben we het over een paar centen per stuk, inclusief verschepen.

Waarom is het verplichten geen optie? gordel in de auto is toch ook verplicht? verlichting op je fiets is toch ook verplicht? Kijk of we erop zitten te wachten is wat anders of men het doet is wat anders handhaving tja... lijken mij andere zaken maar verplichten mag best.

Hoe vaak zie jij een agent langs de kant staan controleren op een gordel? nooit toch je bent alleen de sjaak als die het per toeval ziet. Als 25% meer brillen opgezet worden is dat toch al winst voor de gene die het zo g**l vinden dat iedereen zoon ding op heb. Wil je hem niet op doe je het toch niet is jou verantwoording. ziet oom agent het krijg je 100 euro boete

Waarom is het verplichten geen optie? gordel in de auto is toch ook verplicht? verlichting op je fiets is toch ook verplicht? Kijk of we erop zitten te wachten is wat anders of men het doet is wat anders handhaving tja... lijken mij andere zaken maar verplichten mag best.

Hoe vaak zie jij een agent langs de kant staan controleren op een gordel? nooit toch je bent alleen de sjaak als die het per toeval ziet. Als 25% meer brillen opgezet worden is dat toch al winst voor de gene die het zo g**l vinden dat iedereen zoon ding op heb. Wil je hem niet op doe je het toch niet is jou verantwoording. ziet oom agent het krijg je 100 euro boete

Omdat het niet eerlijk is tegenover de Nederlander die geen affiniteit met vuurwerk heeft. Die moet dan maar een bril kopen om zich buiten te kunnen begeven. En hoe gaan ze dat handhaven, ze hebben de handen al vol aan andere zaken. Nee, verplichten wekt alleen maar weerzin op. Nóg meer overheid zit toch niemand op te wachten? Het moet vanuit de maatschappij komen, volgens mij lukt dat al aardig. Nu alleen de omstander nog. Daarom pleit ik voor het gratis weggeven van die dingen. Remia, Gilette of een Nutella logo er op, en het kost ook nog eens niets.

Met jouw voorbeelden kun je het niet vergelijken. Als je in een auto zit, ben je verplicht deze om te doen. Punt. Als je op de fiets in het donker rijdt, moet je licht aan. Punt.

Wbt de vuurwerkbril is dat natuurlijk vee lastiger, buiten de aansteker om. Bij de aansteker kun je nog zeggen: vuurwerk aansteken: bril op. Maar voor de overige personen gaat dat lastigeren. Wannneer ga je iemand dan verplichten? Iedereen in een straal van zoveel meter bij vuurwerk van dan? Alleen degenen die bewust vuurwerk kijken? Iedereen die buiten loopt? Iedereen die bij een vuurkorf staat? Iedereen die buiten iemand een gelukkig nieuwjaar wenst? Hoe en wie ga je dat verplichten?

als iedereen gewoon z,n gezonde verstand gebruikt gaat het al een stuk beter.
en uiteraard afstekers en kijkers doe die bril op.
beetje rekening met elkaar houden , dan kunnen we nog lang genieten van de traditie.

Met jouw voorbeelden kun je het niet vergelijken. Als je in een auto zit, ben je verplicht deze om te doen. Punt. Als je op de fiets in het donker rijdt, moet je licht aan. Punt.

Wbt de vuurwerkbril is dat natuurlijk vee lastiger, buiten de aansteker om. Bij de aansteker kun je nog zeggen: vuurwerk aansteken: bril op. Maar voor de overige personen gaat dat lastigeren. Wannneer ga je iemand dan verplichten? Iedereen in een straal van zoveel meter bij vuurwerk van dan? Alleen degenen die bewust vuurwerk kijken? Iedereen die buiten loopt? Iedereen die bij een vuurkorf staat? Iedereen die buiten iemand een gelukkig nieuwjaar wenst? Hoe en wie ga je dat verplichten?

Op 31 dec naar buiten tussen 18:00 en 02:00 verplicht de vuurwerkbril op. Dan kan je natuurlijk hoog in de boom gaan zitten dat is debiel. Ja het is iets wat we niet kennen en van mij hoeft het ook niet maar als men persee iets wil dan is dat toch een optie waar je gewoon mee kan leven of je doet is een tweede.

Vroeger schreeuwde iedereen die gordel in de auto doe ik niet om toen het verplicht werd gesteld je kan mensen dat niet verplichten. En nu? normaalste zaak van de wereld.

Kijk weetje mij maakt het allemaal niet zoveel uit. Maar ik reageer in heel veel topics en iedereen vind mij vervelend wellicht ook wel beetje terecht want ik weet zelf ook wat ik doe. Ik speel gewoon beetje advocaat van de duivel zo nu en dan. Het is wel interessant om te zien bijna iedereen kiest meteen de strategie waarom iets niet kan zonder te bedenken waarom iets wel zou kunnen. Buiten het feit of je voor of tegen iets ben iedereen gaat gelijk schreeuw hier of daarom kan het niet.

als iedereen gewoon z,n gezonde verstand gebruikt gaat het al een stuk beter.
en uiteraard afstekers en kijkers doe die bril op.
beetje rekening met elkaar houden , dan kunnen we nog lang genieten van de traditie.

Ik ben het vooral eens met dat eerste ga je toch eens gedragen en denk na.
Zelf ben ik een heel slecht voorbeeld ik zet die bril nooit op en heb ook nog nooit idee gehad ik moet hem op. Er gaat bij mij ook wel is wat fout hoor cake die om flikkert of een bombette die denkt grappig te zijn net boven de grond. Als je oplet zie je het gebeuren en kan je reageren.

Je kan natuurlijk niet alles overzien dat snap ik ook wel. Volgens mij gaat het 9 van de 10 keer met omstanders fout het juist die mensen zijn die eigenlijk geen bal buiten te zoeken hebben. Mensen die om 12 uur naar buiten rennen de buurvrouw om de nek vliegen en gaan staan lullen. Weetje leuk en moet jij weten maar doe dat uurtje later of ga bij de buurvrouw even naar binnen en ga er lullen hang niet onnodig op straat en als je wel op straat ben let dan op je omgeving.

Het is gewoon je eigen verandwoording. Iedereen weet er van. Dus sta niet te kijken als je de bril niet op doet en er gwbeurt wat. Dat dat bij jou is.

Ik zou zeggen : gezond verstand, is er weinig aan de hand.

Als iedereen op een nieuwjaarsfeestje een brilletje opheeft, en evt oordopjes, is er al veel winst gemaakt. En als vreemde voorbijgangers op de stoep náást het ontstoken vuurwerk gaan lopen ( op 1 meter) , hoe achterlijk ben je dan. En dan ook nog tegen ons zeggen: " als ons wat gebeurt, zijn jullie afstekers schuld" - echt gebeurd dit.
Ik zou dan zeggen: tief een eind op, loop veilig een paar meter om naar de andere kant vd straat. Maar neee hoor. Zulke mensen doen het erom, triest paupervolk. Ik wacht echt wel even, wanneer er iemand komt langslopen, maar zodra de visco brandt is het afstand nemen. Voor iedereen!

Back
Bovenaan