Stefan uit Holten is pyromaniak: hij kan niet zonder vuurwerk

Knettermans

VWC lid
Bron: Tubantia
Publicatiedatum: 19-08-2024
Link: https://www.tubantia.nl/rijssen-hol...maniak-hij-kan-niet-zonder-vuurwerk~a7559d50/
694

Rechts: Stefan Schöppers bekijkt een vuurwerkopstelling. Links: een foto die hij maakte van een siervuurwerkshow. © Stefan Schöppers

Stefan uit Holten is pyromaniak: hij kan niet zonder vuurwerk

Zijn uitzicht is fraai. De temperatuur is 31 graden. Bakje koffie in de hand. Stefan Schöppers uit Holten is op vakantie in Spanje. Genieten? Ja, maar echt bezig met de plek is hij niet. Hij verheugt zich op vanmiddag, als in de stad Elche voor duizenden euro’s vuurwerk de lucht ingaat. „Normaal heb ik een hekel aan knalspul. Maar dit is andere koek.” Jeroen de Kleine 19-08-24, 06:00 Laatste update: 20:43
Stefan is wat je noemt een pyromaniak. De Holtenaar kan niet zonder vuurwerk. Vuurwerk bepaalt zijn leven. Thuis, in zijn Vuurwerkstore Holten, maar ook op vakantie.

Al zeven jaar reist hij door heel Europa om het mooiste van het mooiste te aanschouwen. Het hardste van het hardste te voelen. Tochten die hem tot in de verste uithoeken brengen, waar dorpsverenigingen zonder blikken of blozen 60.000 euro neertellen voor een halfuurtje spektakel. In Nederland is het klaar

„Nee, in Nederland hoef ik daarvoor niet meer te zijn”, zegt hij, vanaf zijn vakantieadres bij Alicante. „Of de aversie tegen vuurwerk inmiddels te groot is, weet ik niet, maar het aantal vuurwerkshows neemt sterk af. Er is geen geld voor of liefhebbers kunnen niet langer voldoen aan de steeds strengere veiligheidseisen.”

Dat niet iedereen vuurwerk kan waarderen, snapt hij. Maar het weerhoudt Stefan er niet van om er regelmatig op uit te trekken om shows in het buitenland te bezoeken. En hij is niet de enige die dat doet.

„Als we tijdens een trip tientallen vuurwerkshows in Spanje of Italië bekijken, kom je daar regelmatig dezelfde mensen tegen.” Wie thuisblijft, kan ook meegenieten. Vrijwel elke show zendt de Holtenaar uit via een livestream op zijn social media kanalen. Een heuse catalogus

Een sympathiek stukje dienstverlening, waarmee hij nog een stap verder wil gaan. „Ik ben al een tijdje bezig met een boek. Niet zomaar een boek, maar een catalogus.”

In die catalogus bundelt hij zo’n beetje alle grote en kleine vuurwerkevenementen in Europa. Als een soort reisgids voor toekomstige vuurwerktoeristen. Een simpel lijstje wordt het niet. „Ik schrijf er ook stukken bij over de achtergrond van de feesten, wat je verder kan doen in de omgeving, waar je goed kunt eten en drinken. Van alles wat.” Een hoofdstuk over Nederland ontbreekt overigens. „Te weinig om mee te nemen.”

De catalogus moet een standaardwerk worden voor de liefhebbers. „Voor zover ik weet, ben ik de eerste die dat doet.” Maar een papieren boek is natuurlijk lastig up to date te houden. Daar heeft Stefan wat op gevonden. „We voegen QR-codes toe, die mensen met hun telefoon kunnen scannen. Via die codes kom je op de websites van de evenementen. Weet je ook gelijk of ze nog bestaan.” Tips voor vuurwerktoeristen?

Of de Holtenaar alvast wat tips heeft voor vuurwerkfans? „Vanmiddag ga ik hier in Elche naar een show. Het is dan nog licht, dus die show draait helemaal om knalvuurwerk.”

Hij lacht. „Normaal gesproken houd ik daar niet van. Lontje aansteken, weggooien en een knal. Niets voor mij. Maar dit is andere koek. Hier maken ze er een compleet ritmisch spektakel van.” Op een bijzonder volume. „Kei- en keihard. De vouwen springen je uit de broek. Dat garandeer ik je. Zelfs de lens in onze camera trilt ervan.”

De festiviteiten in de Spaanse stad worden afgesloten met één van de grootste vuurpijlenshows ter wereld. „In drie kwartier honderdduizend vuurpijlen de lucht in. Boven een drukke stad. Je ziet nu al de waarschuwingsbordjes voor vallende stokken. Want reken er maar op dat ze ook weer naar beneden komen.” Stefan moet die show zelf helaas missen. „Ik vlieg zelf naar Malta, want daar is ook iets heel bijzonders gepland.”

De catalogus moet begin 2025 klaar zijn. Meer info is hier te vinden. Hoe gaat het met Vuurwerkstore Holten?

Stefan Schöppers is ook eigenaar van de Vuurwerkstore Holten. Een winkel die al drie jaar lang geen zaken meer mag doen, omdat er destijds vuurwerk in de zaak werd aangetroffen dat door de aangescherpte veiligheidseisen niet meer tot consumentenvuurwerk behoorde. De gemeente Rijssen-Holten houdt de winkel nog altijd op slot. Tot verdriet van de ondernemer.

„Er zou in juli een zitting zijn van de rechtszaak die wij tegen de gemeente hebben aangespannen, maar Rijssen-Holten heeft om uitstel gevraagd”, zegt de liefhebber. „Waarom? Ze willen wachten op de eventuele strafzaak die nog tegen ons volgt, vanwege de vondst van dat vuurwerk.” Het lijkt erop dat die in september van dit jaar gaat beginnen. „Dan is er een verkennende zitting in Zwolle, waarin alle partijen hun verhaal mogen doen.”

Stefan is ervan overtuigd dat Vuurwerkstore Holten het gelijk aan zijn zijde krijgt. „Mocht de zaak geseponeerd worden, openen wij volle bak de aanval op Rijssen-Holten. Dan willen we weer zaken kunnen doen en de verliezen van de laatste jaren kunnen compenseren.”
694

Een ritmische vuurwerkshow © Stefan Schöppers

694

Hier is het Stefan Schöppers en zijn vrienden vooral om te doen: machtig mooi siervuurwerk. © Stefan Schöppers

694

Stefan Schöppers (rechts) en één van zijn vrienden bekijken de opstelling van één van de vuurwerkshows. © Stefan Schöppers​

Mooi artikel. Ga het boek zeker aanschaffen. Verder wens ik Stefan veel succes met de zitting en hoop van ganser harte dat hij zijn passie ook weer in zijn winkel voort kan gaan zetten.:)

Back
Bovenaan