Steeds vaker extreem gevaarlijk vuurwerk, branche maakt zich zorgen

Ellooow

VWC lid
Steeds vaker extreem gevaarlijk vuurwerk, branche maakt zich zorgen

Voor een audiofragment, klik hier!

De vuurwerkbranche maakt zich ernstig zorgen over de toename van gevaarlijk illegaal vuurwerk. Volgens de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland wordt het illegale knalwerk steeds zwaarder.

Deze week werden in Enschede, Kampen en Zwolle nog grote partijen illegaal zwaar vuurwerk gevonden. Het gaat om honderden kilo's. Volgens de politie en Explosieven Opruimingsdienst is het illegale vuurwerk steeds krachtiger. Tegen de NOS zei een vuurwerkexpert van de Nationale Politie dat hij mortierbommen tegenkomt met 165 gram kruit, die qua kracht vergelijkbaar zijn met drie handgranaten.

Levensgevaarlijk

Het vuurwerk geeft niet alleen een harde knal maar heeft ook een enorme vernietigingskracht, zegt de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland. Voorzitter Groeneveld: "Op het moment dat je zo'n product aansteekt, weet je echt niet of het voldoet aan de eisen. Of het daadwerkelijk acht seconden duurt voordat het afgaat of dat het misschien wel in één keer uit elkaar klapt. Levensgevaarlijk."

Transport en opslag

Daarnaast lopen volgens de branchevereniging ook medewerkers in de fabrieken in bijvoorbeeld China, Polen en Italië gevaar bij de illegale productie. Ook het transport gaat niet volgens de regels en wat te denken van de opslag? Thuis onder je bed of in een garagebox kunnen de gevolgen groot zijn als het tot ontploffing komt.

"We maken ons zeker zorgen", zegt Groeneveld van de branchevereniging. Hij vindt dat de overheid actie moet ondernemen. "Dit heeft niks meer met vuurwerk te maken."

Bron: www.rtvoost.nl

Laatst bewerkt:
"Dit heeft niks meer met vuurwerk te maken."

Daarom valt het onder de wet wapen en munitie dus is het niet levensgevaarlijk om met vuurwerk om te gaan maar met munitie en explosieven

Tsja heren als we nu eens de wetgeving in Holland wat soepeler gaan maken,en er dus niet zo moeilijk wordt gedaan over het knalvuurwerk wat we in de jaren 70 ook gewend waren. Zou dit in mijn ogen al een hoop op moeten lossen.:D

Kunnen we al die berichten, net als die over handdgranaten, niet in één topic smijten zodat we er niet zo mee overstelpt worden? Bah.

Het gaat echt niet om het zware Illegale vuurwerk maar om het geld dat men aan inkomsten Mis loopt
Als bepaalde nu illegale dingen werden toegestaan en dus te koop zouden zijn,
Zou je ze nergens over horen.

Weetje dit is al de zoveelste post, en ik kan wel van alles uit gaan leggen dat ILLIGAAL vuurwerk veiliger/beter is dan LEGAAL, maar dat wordt dan al de duizendste keer, en nederland gaat er toch niks aan veranderen, en ja dan krijg je mensen die granaten door de straat gaan gooien om 12 uur omdat er geen fatsoenlijk knalvuurwerk hier is in nederland, ow *** ik begon zojuist te beginnen met mijn lange verhaal, bij deze ik hou op, maar nederland : THE FINGER -___-

Daarom valt het onder de wet wapen en munitie dus is het niet levensgevaarlijk om met vuurwerk om te gaan maar met munitie en explosieven

Zolang de media dit onderscheid (bewust) niet maakt wordt alles op 1 hoop gegooid en wordt je bijna als crimineel aangekeken als je vanaf morgen met je tas of doos vuurwerk thuis komt.

Zag net het nieuws en dat ging over het zelfde,dat vuurwerk geen vuurwerk meer is maar bommen en dat het de kracht van een handgranaat heeft,bla bla maar daarna kwam over een BOM aanslag in syrië en ze zijden ook zo mooi bom aanslag, auto was niet meer terug te herkennen,allen ramen eruit in de wijde omtrek, gebouwen onherstelbaar beschadigd,en weet niet hoeveel doden mensen.Dat zijn pas bommen.

Zag net het nieuws en dat ging over het zelfde,dat vuurwerk geen vuurwerk meer is maar bommen en dat het de kracht van een handgranaat heeft,bla bla maar daarna kwam over een BOM aanslag in syrië en ze zijden ook zo mooi bom aanslag, auto was niet meer terug te herkennen,allen ramen eruit in de wijde omtrek, gebouwen onherstelbaar beschadigd,en weet niet hoeveel doden mensen.Dat zijn pas bommen.

Precies, bommen zijn die dingen die onder vliegtuigen hangen.

Sta ik 100% achter!

Het probleem kan op 3 manieren opgelost worden.

1) Eens een cursus: Het verschil tussen vuurwerk en explosieven aan media geven zodat ze eens artikelen schrijven die niet n imago heeft van iemand met de laagste IQ van heel de wereld.

2) Door vuurwerk zoals nitraten/vlinders toe te staan, oftewel flash in Nederlands toe te staan. Of de knal-cakes en rollen meer ruimte te geven om krachtiger/harder te kunnen/mogen knallen.

3) Door mensen die illegaal vuurwerk inkopen/verkopen/afsteken of er verkeerde dingen mee doen net zo hard te straffen als mensen met daadwerkelijke explosieven/wapens in huis (of gebruik daarvan).

Maar goed, zolang we deze kabinet hebben, kunnen we er na fluiten en zal de overlast alleen groter worden.

"1) Eens een cursus: Het verschil tussen vuurwerk en explosieven aan media geven zodat ze eens artikelen schrijven die niet n imago heeft van iemand met de laagste IQ van heel de wereld"

Je mag toch wel verachten van een vuurwerk-expert bij de politie dat hij een goed IQ heeft? Door al die propaganda ga ik zelfs twijfelen.

Nee, er moet een duidelijkheid geschept worden tussen de verschillende vuurwerk. Illegaal vuurwerk is een hele grote hoop. Daar valt onder: Zelfmaak, professioneel vuurwerk, consumenten vuurwerk en die laatste kan je zelfs weer opdelen want wat in het ene land professioneel is, is weer in een ander land geschikt voor de consument.

Waaraan ik me irriteer is dat verslaggevers niet doorvragen. Waarom is het in landen als Polen wel legaal en niet gevaarlijk en in Nederland wel gevaarlijk. Komt dat door de luchtdruk?

Back
Bovenaan