Steeds minder ruimte voor afsteken vuurwerk

Babiloot

VWC lid
Vuurwerkvrije zones breiden zich als een olievlek uit over Nederland. Nu ook Rotterdam overstag gaat, denkt vuurwerk-bestrijder van het eerste uur Arno Bonte dat dit jaar ongeveer 40 gemeenten knalvrije zones invoeren. 'Twee keer meer dan vorig jaar. Over een paar jaar doet iedereen het'.

Ik voorzie dat het aantal gemeenten dat ertoe overgaat, elk jaar verdubbelt

Arno Bonte

Het leek nog maar een paar jaar geleden net zo'n onuitroeibare traditie als Zwarte Piet, maar ook het traditionele afsteken van vuurwerk tijdens oud en nieuw komt steeds meer onder druk te staan. Arno Bonte (raadslid GroenLinks in Rotterdam, maar vooral al jaren strijder tegen consumentenvuurwerk) verwacht dat er dit jaar zo'n 40 gemeenten zijn waar vuurwerkvrije zones gelden.

Zéker nu de op een-na-grootste stad van Nederland, Rotterdam, gisteren besloot liefst 31 knal- en pijlvrije zones in te voeren. Zo twitterde burgemeester Schrijer van Zwijndrecht direct daarna dat ook zijn gemeente nóg wat extra gebieden (bij winkelcentra en verzorgingstehuizen) invoert waar rond oud en nieuw alleen de champagnekurk mag knallen.
Boete

Veel gemeenten wachten nog af of het succesvol is in de gemeenten die het al wel doen

Arno Bonte

Het knalverbod in Rotterdam geldt onder meer voor het Stadhuisplein en de omgeving van de Erasmusbrug, waar ook dit jaar weer een professionele vuurwerkshow te zien is. In diverse stadsdelen mag rondom parken, tehuizen, wateren en kinderboerderijen niet geknald worden. Wie het tóch waagt, riskeert 100 euro boete.

Rotterdam is bepaald de eerste niet. Vorig jaar telden al 19, veelal 'kleinere' gemeenten vuurwerkvrije zones. Eerder dit jaar liet de middelgrote stad Hilversum al weten in het centrum geen vuurwerk te dulden. In tal van kleinere gemeenten als Vlaardingen, Maassluis, Capelle aan den IJssel, Eemnes, Haarlemmermeer, Bodegraven-Reeuwijk en Culemborg bestonden al vuurwerkvrije zones of worden die dit jaar ingevoerd.

Ook in steden als Breda, Dordrecht en Woerden wordt stevig gepleit voor vuurwerkvrije gebieden. Veel gemeenten hakken in deze periode de knoop door.

,,Veel gemeenten wachten nog af of het succesvol is in de gemeenten die het al wel doen,'' zegt Arno Bonte. ,,Als de vuurwerkvrije zones dus inderdaad voor minder overlast en schade zorgen, gaan zij ook overstag. Alphen aan den Rijn is zo'n gemeente.''
Snel

In de meeste Nederlandse gemeenten wordt in elk geval gespróken over vuurwerkvrije zones. Bonte: ,,Mochten de vuurwerkvrije zones een succes zijn, zal het snel gaan. In bijvoorbeeld een gemeente als Vlaardingen is al gebleken dat het heel goed werkt. Ik voorzie dat het aantal gemeenten dat ertoe overgaat, elk jaar verdubbelt. In dat geval hebben binnen 3 à 4 jaar bijna alle gemeenten in Nederland vuurwerkvrije zones. Daarnaast zie je dat de overheid de tijden waarbinnen het vuurwerk mag worden afgestoken, steeds verder aan banden legt.''

De controle in de vuurwerkvrije zones baart wel hier en daar zorgen. Omdat er te weinig agenten en bewakers zijn, schafte de gemeente De Bilt de eerder ingestelde vuurwerkvrije zones voor komende jaarwisseling weer af.

Bron: AD.nl

Is hij vooruit aan het lopen op de feiten? Gezien zijn uitspraak: "Daarnaast zie je dat de overheid de tijden waarbinnen het vuurwerk mag worden afgestoken, steeds verder aan banden legt."

Waarom moet het AD Arno Bonte er weer bijhalen? Hebben ze die knakker nu niet is genoeg in het daglicht gezet met z'n hetze tegen onze hobby? In plaats van deze aandachtszoeker konden ze veel beter iemand met wat meer kennis van het onderwerp erbij betrekken.

Is hij vooruit aan het lopen op de feiten? Gezien zijn uitspraak: "Daarnaast zie je dat de overheid de tijden waarbinnen het vuurwerk mag worden afgestoken, steeds verder aan banden legt."

Ja, hij loopt vooruit op zaken. Dat is nou het niveau van een 'raadslid' tegenwoordig. Te triest voor woorden! Meneer de 'vuurwerk-bestrijder van het eerste uur'.

Wat zou ik die Arno eens graag tegenkomen in een donker steegje.
doe ik wel een kurk daar waar de zon niet schijnen kan.... want stel dat ik struikel en ik raak bewusteloos...... :shocked:

Dit artikel hangt echt met haken en ogen aan mekaar. Eerst hebben ze het er over dat ze denken dat veertig gemeenten een vuurwerkvrije zone gaan invoeren, waardoor er naar verwachting veertig gemeenten met een vuurwerkvrije zone zullen zijn. Even later zegt dat artikel dat er reeds negentien gemeenten waren die deze regeling gebruikten..

19 + 40 = 40 volgens de pers.

zolang het bij vuurwerkvrije zones blijft...
een beetje normaal mens steekt ook geen vuurwerk af naast een ziekenhuis of dierentuin...

Jajaa kijk daar is ie weer !

Het was eventjes stil maar Arno heeft de kalender erbij gepakt en is tot de gedachte gekomen dat hij maar weer eens uit zijn groene huis moet komen. Lekker die vuurwerkliefhebbers even pesten..

Ik wens hem bij deze heel veel succes. Ook alle gemeenten met het handhaven van de nieuwe regels. Misschien kan Arno ook even uitrekenen hoe duur een Waterkanon kost voor elke gemeente ?

Jajaa kijk daar is ie weer !

Het was eventjes stil maar Arno heeft de kalender erbij gepakt en is tot de gedachte gekomen dat hij maar weer eens uit zijn groene huis moet komen. Lekker die vuurwerkliefhebbers even pesten..

Ik wens hem bij deze heel veel succes. Ook alle gemeenten met het handhaven van de nieuwe regels. Misschien kan Arno ook even uitrekenen hoe duur een Waterkanon kost voor elke gemeente ?

Op zich ook wel lachen natuurlijk zoon waterkanon :)

misschien moet ik het "vuurwerk in de media" gedeelte van het forum maar niet meer opzoeken. dat zou zoveel stress en irritatie schelen! dan zie ik het vanzelf wel wanneer mijn handelaar geen vuurwerk meer mag verkopen i.v.m. een totaal verbod, en dan ga ik me er dan wel over opwinden! want elke keer zulke stemmingmakerij onder ogen te moeten komen, daar word ik langzamerhand ook helemaal simpel van!

en dan te bedenken hoe die Bonte nu zit te genieten, nu hij de jarenlange moeite die hij in die hetze tegen de hobby heeft gepompt eindelijk ziet uitbetalen. dat het die sneuneus eindelijk begint te lukken om de traditie om zeep te helpen, ten kostte van de lol van velen, en dat in te ruilen voor een door de staat betaalde show. waar hij vervolgens lekker politiek correct zelf ook naar staat te glunderen met een dikke bos veertjes in zijn achterste. daar word ik onderhand misselijk van!

zo, het is er weer uit :p

ik heb er geen problemen met vw vrije zones, uit fatsoen doe je ht al niet in het winkelcentra, zorgcentras en dierenasiels ed.Waar ik wel moeite mee heb is dat er steeds meer afgepakt wordt van de burgers, hele jaar wordt er aan je portomonne getrokken onder het mom van nivelleren. Belasting hier, belasting daar, mindering dit mindering dat. Verder is het er ook al flink aan het sinterklaas feest gesleuteld, dit is ook al niet meer wat het was. Ik mis alleen nog de kerstboomdiscussie... maar die komt vast nog wel... straks mogen we alleen tussen 18 en 00 uur de lampjes aan hebben ivm lux vervuiling. De eerste stap is gezet om onze hobby de nek om te draaien, ik zeg ook tegen mijn zoontje, geniet er maar van want het is bijna afgelopen.

December feestmaand??? allang niet meer!!!!!

Ik mis alleen nog de kerstboomdiscussie... maar die komt vast nog wel... straks mogen we alleen tussen 18 en 00 uur de lampjes aan hebben ivm lux vervuiling.

De Belgische regering overweegt in de donkere dagen rond Kerstmis de kerstverlichting tussen 17.00 uur en 20.00 uur uit te doen.

De plannen zijn onderdeel van een energiebesparingsplan waarmee Brussel het dreigende stroomtekort te lijf wil gaan.

Gemeenten die de lampjes op het normaal gesproken drukke en donkere begin van de avond aan laten, zouden een boete riskeren. Het uitschakelen van de kerstverlichting is slechts een van de beperkingen die zouden moeten gelden in de stroom vretende uren aan het einde van de wintermiddag en begin van de winteravond.

Alle 'niet-functionele verlichting', zoals neonreclames en de verlichte kerstdecoraties in etalages, zouden uit moeten. De ministers van Energie en Economie, Marie-Christine Marghem en Kris Peeters, hopen volgens De Morgen dat de Belgen de noodzaak inzien en vrijwillig tot de energiebesparing overgaan. Dan is er geen controle nodig.

België moet rekening houden met een gebrek aan stroom als gevolg van de uitval van kernreactors. Er is een noodplan waarmee bij ernstig stroomtekort de stroom roulerend in zes zones twee tot drie uur wordt afgesloten.

Een klein aantal Nederlandse huishoudens langs de grens heeft hier ook mee te maken. Begin deze maand is Brussel begonnen met een campagne om de bevolking ervan te overtuigen dat de beste manier om problemen te vermijden, zuinig te zijn met energie is. Vooral tussen 17.00 en 20.00 uur, want dan is de vraag naar stroom groot.

Donderdagavond testen tienduizenden Belgen wat ze moeten doen als de regering 'code oranje' afkondigt, ten teken dat het energiegebruik drastisch moet worden teruggedrongen. Zo'n 140.000 Belgen hebben aangegeven dat ze tussen 18.00 en 19.30 hun apparaten uitzetten en ook lampen uitschakelen.

De test is een initiatief van een energiebedrijf, dat wil zien welke gevolgen het heeft als particulieren amper stroom gebruiken. ''Het effect kan bijvoorbeeld teniet worden gedaan door enkele grote bedrijven die extra energie nodig hebben'', verklaart het energiebedrijf.

Het posten van teksten zoals "Wie schiet die man nou eens dood" wordt vast niet getolereerd op dit forum. Maar veel likes dat erop zouden komen.

Maar dan hoop ik dat die eens een overdosis drugs neemt de koekwaus. Geen enkele vandaal, geen enkele illegale stoker en zelfs geen vuurwerkslachtoffer brengt zoveel schade aan onze hobby dan die Bonte. Hij is net als Quincy een gezwel die maar doorgaat. Kapot maken, Kapot maken dat is hen doel en dat soort figuren zijn een gevaar voor onze samenleving. Zie de Zwarte Piet discussie hoe ver dat uit de hand loopt en dat geld ook voor deze man. Ze brengen de openbare orde met hun waan ideeën in groot gevaar. Ik durf hier wel te stellen dat we komende jaarwisseling 2014-2015 meer incidenten gaan zien met vuurwerk doordat de regels strenger geworden zijn. Het is een soort rode lap die je voor een stier houdt. Het gaat echt niet meer zo lang goed in dit land of de vlam slaat in de pan omdat men alles maar reguleert en bepaald voor een ander. Een kleine minderheid bepaald in dit land de regels en dat is een gevaar in een democratisch land waar de meeste stemmen zouden moeten gelden

Dat denk ik ook dat het dit jaar wel eens heftiger zal zijn dan voorgaande jaren, meerdere redenen zijn hiervoor te bedenken:

De stooktijden zijn met de helft verkort, dus in korte tijd meer vuurwerk en mensen op straat,
De wijze waarop mensen behandeld worden door de overheid, men heeft steeds minder respect voor den haag en het individualisme doet zijn intrede.
Iedereen mag voor zichzelf zorgen, dus eigen rechter spelen ontstaat.

Kortom het gaat denk ik een ander nachtje worden als andere jaren.

Gewoon geen aandacht aan geven. Dat hele groenlinks zooitje leeft op hun standpunten tegenover het consumenten vuurwerk. Arno Bonte werd steeds levendiger op het vuurwerk gebied toen de stemmingen er weer aan kwamen. Daar ronselen ze stemmen mee.

Ik wil het eigenlijk niet doen. ...... IK ZEI HET TOCH.door het toepassen van deelverboden berekt men via een omweg toch hun doel het zoveel mogelijk inperken van onze hobby.
Het enige wat men moet doen is belangrijke locaties benoemen en bingo weer een vuurwerk vrije zone erbij op de kaart.oa ziekenhuizen bejaardehuizen begraafplaatsen scholen historische centrum etcetc.

Back
Bovenaan