Er zijn vrijwel geen nieuwe ondernemers die zich wagen aan de verkoop van vuurwerk, meldt nieuwssite Nu.nl. De omzetten groeien, maar het aantal ondernemers dat knalpotten aanbiedt ligt nog maar rond de dertienhonderd.
Aan het begin van dit millennium telde Nederland nog zo’n 4.500 vuurwerkverkopers, dat aantal is inmiddels meer dan gehalveerd. Dit is vermoedelijk een gevolg van de vuurwerkramp in Enschede. Na die tijd zijn er strengere veiligheidsvoorwaarden voor de opslag en verkoop van vuurwerk ingevoerd.
Ondernemers moeten er onder meer zelf voor zorgen dat hun winkel een sprinklerinstallatie heeft en brandveilige deuren. De veiligheid moet jaarlijks gecontroleerd worden. “Dat vergt een minimale investering van 20.000 euro”, zegt Leo Groeneveld van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN).
Daarbij lijkt de vuurwerkmarkt verzadigd. “De vuurwerktaart is verdeeld. Je hoeft in Nederland niet uren in de rij te staan voor je waar”, zegt Groeneveld.* Het is voor nieuwkomers daarom niet per se lucratief om in de vuurwerkhandel te stappen.
Bovendien mogen vuurwerkpakketten niet via de post worden verzonden. Dit betekent dat er een fysiek verkooppunt moet zijn. Een online verkooppunt is dus niet genoeg. Groeneveld ziet dit jaar een toename van online bestellingen van zo’n 5 procent. “De meeste mensen kopen hun vuurwerk in de winkel. Het is onderdeel van de traditie, ik noem het funshoppen. Je koopt geen zak hondenbrokken. Vuurwerk is iets dat met zorg wordt uitgekozen.”
BPN merkt dat consumenten meer geld te besteden hebben. In de voorverkoop werd dit jaar al zo’n 4 procent meer vuurwerk verkocht dan in 2015. Toen werd er in totaal voor 65 miljoen euro aan vuurwerk verkocht.
“De weersvoorspellingen zijn daarbij geweldig”, zegt Groeneveld. “Zoals het er nu uitziet helder en droog. Dat is goed voor de omzet.”
Bron
Aan het begin van dit millennium telde Nederland nog zo’n 4.500 vuurwerkverkopers, dat aantal is inmiddels meer dan gehalveerd. Dit is vermoedelijk een gevolg van de vuurwerkramp in Enschede. Na die tijd zijn er strengere veiligheidsvoorwaarden voor de opslag en verkoop van vuurwerk ingevoerd.
Ondernemers moeten er onder meer zelf voor zorgen dat hun winkel een sprinklerinstallatie heeft en brandveilige deuren. De veiligheid moet jaarlijks gecontroleerd worden. “Dat vergt een minimale investering van 20.000 euro”, zegt Leo Groeneveld van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN).
Daarbij lijkt de vuurwerkmarkt verzadigd. “De vuurwerktaart is verdeeld. Je hoeft in Nederland niet uren in de rij te staan voor je waar”, zegt Groeneveld.* Het is voor nieuwkomers daarom niet per se lucratief om in de vuurwerkhandel te stappen.
Bovendien mogen vuurwerkpakketten niet via de post worden verzonden. Dit betekent dat er een fysiek verkooppunt moet zijn. Een online verkooppunt is dus niet genoeg. Groeneveld ziet dit jaar een toename van online bestellingen van zo’n 5 procent. “De meeste mensen kopen hun vuurwerk in de winkel. Het is onderdeel van de traditie, ik noem het funshoppen. Je koopt geen zak hondenbrokken. Vuurwerk is iets dat met zorg wordt uitgekozen.”
BPN merkt dat consumenten meer geld te besteden hebben. In de voorverkoop werd dit jaar al zo’n 4 procent meer vuurwerk verkocht dan in 2015. Toen werd er in totaal voor 65 miljoen euro aan vuurwerk verkocht.
“De weersvoorspellingen zijn daarbij geweldig”, zegt Groeneveld. “Zoals het er nu uitziet helder en droog. Dat is goed voor de omzet.”
Bron