Steeds meer jongeren twijfelen over afsteken vuurwerk

Houd jij het voor mogelijk dat I&O zich tegen betaling voor het karretje laat spannen van de overheid?:

Er zijn (bij mijn weten) 2 mogelijkheden:

1) I&O is zelf de opdrachtgever. Dit doen onderzoeksbureaus geregeld met het doel om even met een paar interessante oneliners in het nieuws te komen (pure PR/naamsbekendheid). Dan geldt de simpele vraag welke uitkomsten van het onderzoek interessant genoeg zijn om het nieuws te halen.

2) Er is een externe opdrachtgever (in dit geval binnenlands bestuur). Dan hangt het er maar net vanaf welke van alle uitkomsten de opdrachtgever gebruikt om in een persbericht uit te lichten. Dit is behoorlijk subjectief en met bepaalde segmentatie kun je altijd wel een uitkomst vinden die in je straatje past (lees: die aansluit bij je mening of je belang, c.q. dat wat je wilt horen/delen). Je kunt van alles uit de brondata plukken en niet altijd wordt er naar significantie gekeken. Bij een bepaald verschil moet het statistisch gezien onaannemelijk zijn dat het gevonden verschil op toeval berust).

Ik geloof niet dat het 'tegen betaling voor het karretje spannen' een realistisch scenario is, en ik geloof ook niet dat de cijfers in dit onderzoek statistisch onjuist zijn.

Het zit 'm doorgaans veel meer in dingen als een onjuiste steekproef, de vraagstelling in de enquete, een gebrek aan deepdive, interpretatie van bepaalde uitkomsten, en de keuze welke uitkomsten men deelt.

Laten we een onderzoek doen onder 300 vuurwerkcrew leden onder de 30, eens kijken wat die uitkomst zal zijn...
Lekker een vooraf geselecteerde groep kiezen die lid zijn vam een panel, en daar je vragen stellen, inderdaad erg oprecht... :frusty:

Laten we een onderzoek doen onder 300 vuurwerkcrew leden onder de 30, eens kijken wat die uitkomst zal zijn...
Lekker een vooraf geselecteerde groep kiezen die lid zijn vam een panel, en daar je vragen stellen, inderdaad erg oprecht... :frusty:

Dit is over het algemeen wel een 'gevaar' inderdaad. Doorgaans zitten er in een panel relatief veel mensen die iets te vinden/zeiken/klagen hebben (los van alle achtergrondkenmerken).

Het zit 'm doorgaans veel meer in dingen als een onjuiste steekproef, de vraagstelling in de enquete, een gebrek aan deepdive, interpretatie van bepaalde uitkomsten, en de keuze welke uitkomsten men deelt.

Op die manier kun je dus wel degelijk je opdrachtgever geven wat hij wil?

Mij is opgevallen dat het vorig jaar, vanuit het niets, bij I&O erg ging over een stijgend aantal mensen dat voor beperking van de afsteektijden is. Daar wordt nu op voortgeborduurd. Toeval?

En nu gaat het ineens erg over mensen die door blijven gaan bij een verbod, met de ogenschijnlijk toevallige toevoeging dat het er toch al minder zijn dan vorig jaar. Wordt daar volgend jaar zwaar op ingezet?

Ik bedoel: zien we hier het scenario dat de overheid heeft geschreven op weg naar een totaalverbod? Waarbij I&O-onderzoeken worden gebruikt om de burgers te manipuleren, ze het gevoel te geven dat ze gaan behoren tot een minderheid?

Back
Bovenaan