Soest als eerste gemeente in utrecht volledig vuurwerkvrij vanaf dit jaar

davidh

VWC Meteoroloog
SOEST - De gemeenteraad van Soest heeft ingestemd met een vuurwerkverbod voor de hele gemeente. Voor zover bekend is het daarmee de eerste gemeente in de provincie Utrecht.

"Het zwaardere vuurwerk is al door rijksbeleid aangepakt", zegt burgemeester Rob Metz. "En her en der zijn er gemeenten die een verbod hebben opgepakt. Maar bij mijn weten zijn wij in onze regio de eerste."

Een motie om het verbod toch weer een jaar uit te stellen, heeft het niet gehaald. Enkele partijen in de raad wilden uitstel van het verbod onder meer "omdat handhavers dit jaar hun handen al vol hebben aan de naleving van de coronaregels". Het verbod op alles behalve licht vuurwerk zoals sterretjes gaat dit jaar al in.

"De raad is zich bewust van de problemen rond de handhaving", zegt burgemeester Metz. "Tegelijkertijd is het ook makkelijker, want het verschil tussen illegaal en legaal vuurwerk is er niet meer. Alle vuurwerk is gewoon taboe." Er komt volgens de burgemeester ook geen centrale vuurwerkshow. De raad ziet nu geen mogelijkheden dat te organiseren.

In meerdere gemeenten speelt de discussie over een vuurwerkverbod. Na de vorige jaarwisseling waren 25 van de 26 Utrechtse burgemeesters voor een verbod op knalvuurwerk.

Nou gefeliciteerd David....je zou er maar wonen. :wink:
Ik hoop dat het daar volledig uit de hand loopt met O&N.
Verwacht dat ook wel, met totaalverbod is het helemaal makkelijk politie en BOA's uit te dagen door de lui die daar er toch al een handje van hebben om te rellen..

"Tegelijkertijd is het ook makkelijker, want het verschil tussen illegaal en legaal vuurwerk is er niet meer. Alle vuurwerk is gewoon taboe."

Sorry maar hier irriteer ik mij mateloos aan. Iedereen vind sier vuurwerk mooi dus daar moeten ze niet mee aankomen... en het verschil tussen een (Dit jaar verboden) rotjes en nitraten kun je makkelijk een onderscheiding van maken.

Ik hoop ook dat het daar helemaal uit de hand loopt.

Plus, het is goed zichtbaar dat dit soort droeve, sneue, kortzichtige bestuurders zich niet eerst even ergens in verdiepen. Ook Cat F1 is ‘echt’ vuurwerk en dan krijgen we weer het gezeik dat handhaving alle kinderen met knetterballen het leven zuur gaat maken. Dan komen ze er vanzelf wel achter dat het Categorie 1 betreft maar dan is het leed alweer geleden hè... als kind zit je niet op de sterke arm van de wet te wachten. Ookal doe je niets verkeerd.

Edit: hier uiteindelijk met de verkopers en de branche ook gewoon juridische stappen zetten en het direct afmaaien op het gebrek aan proportionaliteit. Kan me niet voorstellen dat het in Soest elk jaar levensgevaarlijk verloopt.

Laat de jeugd en volwassenen voorlopig gewoon cat1 afsteken. Des te meer, des te beter. Want het MAG.
Ik doe het ook hoor, krijg ik er problemen mee, metéén aanvechten.
En ik hoop echt, dat de importeurs de hele cat1 lijn uitgebreid hebben, o.a. als tegengeluid tegen de nieuwe sneue nl regels.
Sowieso zijn de nieuwe regels symboolpolitiek en bangmakerij. Ik trap er niet in iig. Ik woon vlak bij de duitse grens; knallers en pijlen in overvloed te koop in de supermarkt. Daar kan gewoon niet op gehandhaafd worden, die capaciteit hebben de handhavers niet.
Laat je door de media niet gek of bang maken.

SOEST - De gemeenteraad van Soest heeft ingestemd met een vuurwerkverbod voor de hele gemeente. Voor zover bekend is het daarmee de eerste gemeente in de provincie Utrecht.

"Het zwaardere vuurwerk is al door rijksbeleid aangepakt", zegt burgemeester Rob Metz. "En her en der zijn er gemeenten die een verbod hebben opgepakt. Maar bij mijn weten zijn wij in onze regio de eerste."

Een motie om het verbod toch weer een jaar uit te stellen, heeft het niet gehaald. Enkele partijen in de raad wilden uitstel van het verbod onder meer "omdat handhavers dit jaar hun handen al vol hebben aan de naleving van de coronaregels". Het verbod op alles behalve licht vuurwerk zoals sterretjes gaat dit jaar al in.

"De raad is zich bewust van de problemen rond de handhaving", zegt burgemeester Metz. "Tegelijkertijd is het ook makkelijker, want het verschil tussen illegaal en legaal vuurwerk is er niet meer. Alle vuurwerk is gewoon taboe." Er komt volgens de burgemeester ook geen centrale vuurwerkshow. De raad ziet nu geen mogelijkheden dat te organiseren.

In meerdere gemeenten speelt de discussie over een vuurwerkverbod. Na de vorige jaarwisseling waren 25 van de 26 Utrechtse burgemeesters voor een verbod op knalvuurwerk.
Geldt dit eigenlijk ook voor CAT1 vuurwerk? Volgens mij kan dat niet verboden worden toch?

Geldt dit eigenlijk ook voor CAT1 vuurwerk? Volgens mij kan dat niet verboden worden toch?

In het artikel staat alles behalve licht vuurwerk zoals sterretjes. En dat is gelijk het probleem. Er is geen aparte wetgeving voor licht vuurwerk. Dus ze weten zelf al niet waar ze het over hebben.

Back
Bovenaan