[Show] Gramsbergen - 4 september 2026

BlackIce45

VWC lid
Provincie: Overijssel
Stad/dorp: Gramsbergen
Datum: Vrijdag 4 september 2026
Tijdstip: 21:30
Schietbedrijf: Vermoedelijk Wagenvoort?
Max. kaliber: Consumentenvuurwerk + professioneel vuurwerk t.m. 6"
Bijzonderheden: Ter gelegenheid van de Lichtstad feestweek

Gisteravond zijn we in Gramsbergen eens kruit gaan snuiven. Ik was hier nog niet eerder geweest, maar shells tot 6" op een uurtje rijden was moeilijk over te slaan. En ik moet zeggen dat ik erg positief verrast ben! Nadat ik mijn verwachtingen wat had gematigd na de teleurstelling in Den Oever, kon ik echt genieten van deze show. De locatie is aangenaam, lekker veel ruimte en weinig obstakels in het zicht, omdat ze het in de uiterwaarden opgesteld hadden. Dichtbij de Goordijk stond het consumentendeel opgesteld, wat met de hand gefakkeld werd. Hierdoor (en vanwege de producten die ik herkende van de show in Santpoort-Noord) vermoed ik dat Wagenvoort deze show heeft verzorgd. Je zag in ieder geval duidelijk dat de bouwers wisten wat kwaliteit was: ik plukte o.a. de Magnum PI, W-triple layer, silver salute, red alert, riakeo en pyroshow cakes eruit. Dichterbij de Vecht en verder van het publiek werden de shells geschoten, en ook hier zaten er echt parels tussen. Geen spervuur, maar af en toe ineens een salvo. De dreunen van de grootste kalibers kwamen echt heerlijk aan en qua spreiding was je zichtveld ook compleet gevuld. En dan de tijdsduur: ik ging uit van een minuut of tien, maar uiteindelijk hebben we bijna dubbel zo lang staan kijken, top!

Er is denk ik wel één groot punt voor verbetering: de opbouw. Het geheel voelde te willekeurig in volgorde en tempo. Ook met het ontvlammende letterbord met daarop "tot 2027" was ondanks de charme wel op een raar punt in de show aangestoken, want het vuurwerk ging intussen gewoon door. Toen we dachten dat het klaar was, ging er na een te lange pauze nog een lading consu de lucht in, en nog enkele shells om het af te maken. Pas toen ik de bouwers zag seinen met zaklampen, durfde ik de opname te stoppen haha. Als ik volgende editie aan de knoppen zou zitten, zou ik het anders doen. De meeste shells zou ik verschuiven naar de 2e helft van de show, waarbij de grootste kalibers als laatst komen. Geen salvo's aan shells, behalve op het einde, en dan 5 tegelijk met willows, die sloegen het meest aan bij het publiek. De consu tail waaiers helemaal aan het begin zetten en na de laatste knallen pas het letterbord aansteken.

Lang verhaal kort: erg genoten, de rit waard, volgend jaar zeker weer van de partij!

Back
Bovenaan