Shirley ernstig gewond door cobra-vuurwerk.

ylke

VWC lid
De politie waarschuwt extra voor het gevaarlijke cobra-vuurwerk. Illegaal en levensgevaarlijk, ‘een tijdbom’, noemt Ad Nieuwendorp van de politie het zelfs.

Met name de Cobra 62G is een instabiele variant die onnoembare schade aan kan richten. De lont sluit niet goed aan op het kruit, waardoor het onduidelijk wanneer het vuurwerk af kan gaan. Een van de slachtoffers van dit levensgevaarlijke vuurwerk is de 13-jarige Shirley uit Purmerend.

Shirley raakte in januari 2013 zelf een deel van haar hand kwijt toen ze een cobra af probeerde te steken. Het vuurwerk ontplofte in haar hand. Ze werd met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Shirley raakte haar middelvinger kwijt mist twee vingerkootjes. Ze wil daarom iedereen waarschuwen: Maak geen bommen, draag een bril en gebruik een lont!

Bron + Intervieuw

draag een bril en gebruik een lont???

Dus met andere woorden een cobra afsteken is niet erg.
Verkeerde waarschuwing.

Waarschuwing hoort te zijn: blijf met je klauwen van illegaal vuurwerk af.

11 jaar 13 jaar dit is echt niet goed toch jongens die kinderen he wat moeten die in hemelsnaam met dit vuurwerk.

De Cobra ontplofte in haar hand, maar ze mist 2 vingerkootjes. Cobra's hebben toch de kracht van een handgranaat?

Dus infeite kun je zoveel en zovaak de wet overtreden als je zelf maar wat mankeerd dat je geen strafvervolging krijgt?

Nee niet beide handjes niet eens een handje maar een paar kootjes. Gevaarlijker bij slecht gebruik dan legaal vuurwerk. Maar in de oorsprong niet gevaarlijk.
Heb ze zelf nog nooit meegemaakt misschien stel ik me mening dan bij. Maar op film lijkt die niet zo gevaarlijk.
En ik heb niks met dit vuurwerk daar niet van, maar dat sullige gedrag hier met alleen legaal vuurwerk blabla.
Ik koop ook aleen legaal, maar als je volgend jaar dit in de winkel hier zou kunnen halen haal ik ze. Velen hier die nu zo praten net zo goed, gok ik.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dus infeite kun je zoveel en zovaak de wet overtreden als je zelf maar wat mankeerd dat je geen strafvervolging krijgt?

Onzin. Soms maakt de politie alleen een afweging en zien ze van verdere vervolging af wanneer er lichamelijk letsel is. Wil niet zeggen dat je zomaar alles kan maken...

Dit noem ik nou echt voorbeeldje van gebrek aan opvoeding!
Hoe komt een kind van 11 of 13 jaar aan zulke troep!?

Deze " slachtoffers " moeten ze VERPLICHTEN om bij de scholen langs te gaan om een voorbeeld te laten zijn hoe het NIET moet!

Die kinderen komen aan die troep door een klasgenootje of een vader, oom of neef...
En die mensen halen het weer van iemand anders ( een kennis of een vriend ) enzovoorts, totdat je bij een grote handelaar eindigt. En niet dus dat een grote handelaren rechtstreeks aan een 11-jarige levert. Die kinderen weten niet eens hoe ze met hen in contact komen. Op iedere school is immers een handelaartje te vinden die wat heeft.

Als je niet eens je wil indenken dat iemand van 11 niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor al zijn daden dan ben je niet goed bij je hoofd.
Altijd dat goedpraten van zwaar illegaal vuurwerk. Prima dat je ervan houdt, maar doe je oogkleppen eens af, ga terug naar AVP of een ander forum waar je lekker jezelf kunt opgeilen aan dat spul. ga daar lekker door kleuteren en hopen dat je ooit volwassen wordt en zo niet, hopen dat je klauwen er niet een keer afgeblazen worden.
Ik ben best bereid om toe te geven dat illegaal zwaar vuurwerk goed gebruikt, geen problemen hoeft te veroorzaken. Maar ik mis af en toe echt een stukje zelfreflectie van deze en gene die illegaal vuurwerk ophemelen alsof het het einde is.
ik wordt er schijtziek van, net zoals zij misschien schijtziek worden van mij als "moraalridder".

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je niet eens je wil indenken dat iemand van 11 niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor al zijn daden dan ben je niet goed bij je hoofd.
Altijd dat goedpraten van zwaar illegaal vuurwerk. Prima dat je ervan houdt, maar doe je oogkleppen eens af, ga terug naar AVP of een ander forum waar je lekker jezelf kunt opgeilen aan dat spul. ga daar lekker door kleuteren en hopen dat je ooit volwassen wordt en zo niet, hopen dat je klauwen er niet een keer afgeblazen worden.
Ik ben best bereid om toe te geven dat illegaal zwaar vuurwerk goed gebruikt, geen problemen hoeft te veroorzaken. Maar ik mis af en toe echt een stukje zelfreflectie van deze en gene die illegaal vuurwerk ophemelen alsof het het einde is.
ik wordt er schijtziek van, net zoals zij misschien schijtziek worden van mij als "moraalridder".

Alleen niet al het illegale spul zijn absurd harde klappen, waarmee veel schade wordt aangericht..
Een 776 zink fontein is ook illegaal, maar als je dat ding in de straat neerzet krijg je alleen maar complimenten. Idem voor een mooi profblokje van Jorge. Of mooie pijlen als de 930.
Er zijn zat gasten hier die illegaal vuurwerk verheerlijken en ook weer zat gasten die het verafschuwen..
Ik word in het dagelijks leven al zat afgekafferd door mensen die geheel tegen vuurwerk zijn.. En dan krijg je dit hier op een vuurwerkforum? Kunnen we elkaar aub gewoon in de waarde laten? Vuurwerk is eenmaal vuurwerk. En als we bepaalde soorten vuurwerk niet meer mogen bespreken of verheerlijken.. Waarom is dit dan in godsnaam een vuurwerk forum?

Dus : als je het niet leuk vind ga je lekker naar Consumenten kijken.. En als je het wel leuk vind ga je lekker naar professioneel spul kijken. Simpel toch? Juist, ja.

Ik zet dit topic even op slot om hem rustig na te lezen want dit gaat mij even te ver, een gezonde discussie is okay maar dit gaat nergens meer over .....

Ik heb enkele berichten verwijderd en andere berichten een beetje aangepast zodat het weer een lopend geheel is, nu graag een normale discussie en iedereen laat elkaar in zijn waarde ook al ben je het niet met elkaar eens. Dus nu weer graag op een normale manier verder, wordt er daar niet aan gehouden dan grijp ik weer in maar dan moet ik helaas berispingen gaan uitdelen en dat wil ik liever niet.

Laatst bewerkt:
Dus als je vind dat een kind van elf zelf niet kan nadenken dan ben je een kleuer?

Shirley kwam best normaal op mijn over. Maar hoe komt zij aan dat vuurwerk en als het krijgt dan weet ze ondanks ze elf is dat dat niet mag

kinderen mogen van ouders al horrorfilms kijken, alleen thuis blijven of schietspelletjes spelen, op hun 12de hun eerste biertje want zo zeggen ze. Mijn kind kan dat wel

de kinderen anno 2014 wordt veel te vrij gelaten. Goede toezicht houden op je kind is taboe. Als je door Baarle heen loopt zie je ook moeders vetrekken met pakken nitraat en als de politie thuis geweest is dan is het van "o ik wist niet dat het zo gevaarlijk was meneer agent"

Ook de haantjes worden vaker slachtoffer, stoer doen onnodig risico nemen. Heeft ook allemaal te maken met opvoeding. Punt blijft dat iedereen weet dat je geen vuurwerk mag afsteken behalve dan op 31 dec. Of moet een kind van 11 / 17 geen straf krijgen voor hun daden want ze weten niet beter? Hoe dan na 18 jaar?

ach 11, 17, of 18. sommigen blijven zelfs ver na die tijd gedrag vertonen waar ik mijn bedenkingen bij heb..

wat in mijn ogen niet zou misstaan is als ouders hun jonkies wat meer angst in zouden boezemen ten opzichte van vuurwerk. die van mij lieten mij ook zo vrij als een vogeltje, en dat heeft me niet een, maar 2 keer bijna mijn hand gekost.. natuurlijk mijn eigen domme gedrag en schuld. maar ja, als je nooit word bijgepraat over de risico´s en gevaren, hoe ga je het dan weten? dat ik hier nog met al mijn vingers zit heeft meer te maken met geluk dan wijsheid. en er zijn denk ik vele gevallen waarin het net als bij mij net goed gaat. kun je je voorstellen hoeveel ouders niet eens beseffen dat hun kind onlangs bijna gewond geraakt is door vuurwerk?
heel jammer dat vuurwerk bij veel ouders totaal geen topic in de opvoeding lijkt te zijn..

Back
Bovenaan