[Sfeerverslag] Vuurwerk halen 2019

NiekB

VWC lid
Intro’tje

Ik heb ondertussen mijn weg naar het forum gevonden sinds een maand en damn… dat had ik veel eerder moeten doen! Afgelopen 2 jaar al wel eens op het forum geweest voor de Duitse folders maar nooit verder verdiept in het hedendaagse Nederlandse Vuurwerk. Ik kom nog uit de tijd dat je je liet afzetten bij de plaatselijke Boerenbond voor wat potjes en nog verder terug in de tijd daar alleen kwam voor wat sloffen kanonslagen en wondertollen. Samen met m’n pa wel eens naar een vuurwerkwinkel geweest in Valkenswaard maar meer dan 75-100 euro werd er nooit gehaald aan siervuurwerk. Budget dit jaar was ook niet bijzonder, rond de 150 euro en had mijn Duitsland-lijstje al klaar tot ik dus ontdekte dat we hier ook fantastisch vuurwerk hebben! In een soort blinde paniek ben ik wat een rondkijken zonder dat ik eigenlijk wist waar ik naar keek….. Budget nog beetje kunnen uitbreiden gelukkig.

Ondertussen had ik in Duitsland al een bestelling staan bij Pyro-Brothers in Rheinberg, net boven Moers, met wat Funke Pijlen, Jorge Wenus en 2 Blackboxx producten. Hierna was de bedoeling om nog even de plaatselijke Lidl en Aldi langs te gaan.
Maarja… toen kwam ineens de actie van de Red Dragon! En ik zag ineens hoe mooi die single shots waren dus snel nog even bij El Blanco een bestelling Ball Pythons en Kometenbombe gedaan met uiteraard de gratis rol. Tevens bij VWT de Neighbourhoodie besteld, geen idee hoe of wat verder maar mijn gevoel zei dat ik toch wel wat groters in huis moest hebben. Snel nog even verder gekeken wat er aan winkels in de buurt was en bij TP-vuurwerk in Kelpen-Oler. Besloten om hier ook maar wat te bestellen en zo belande er nog een Sparks, HL25, HL Voltage 45 en een Super 5 assorti in de winkelmand.

Zaterdag 28 december

Tripje begint rustig, ik moet om 11u in Someren staan bij El Blanco. Vorige jaar hadden ze een andere afhaallocatie welke lastig te vinden was, nu zitten ze midden in het dorp. Gelukkig parkeermogelijkheid genoeg! Ik ben de hele ochtend al zenuwachtig en kan dus ook niet wachten om de 1e bestelling op te gaan halen. Het is maar 20 minuten rijden maar toch stap ik om 10.30u al in de auto en weet dus dat ik te vroeg daar zal zijn. Als ik de provinciale weg verlaat en mezelf door de smalle centrumstraatjes van Someren manoeuvreer begint het steeds meer te kriebelen. Ik draai bij Jan Linders het parkeerterrein op en zie de lichtgevende reclameborden al hangen. Ik zoek een plekje om te parkeren en steek nog even snel een peuk op tegen de zenuwen en kijk eens om mij heen. Best druk op de parkeerplaats…. met alleen maar mensen die nog snel even de wekelijkse boodschappen doen. Ik druk m’n peuk uit en loop richting de ingang en trekt de deur open. Rust! Staat 3 man personeel achter de balie te wachten en 1 persoon helpt een vader met een kind op zoek naar wat vuurwerk. Dit had ik niet verwacht op de 1e afhaaldag eigenlijk. Ik loop naar de balie en geef mijn afhaal bon af.
Ik mag meelopen naar een andere ruimte naast de showroom en zie daar al een plastic tasje vergezeld met een grote kartonnen doos aan komen. Snel check ik of alles erin zit, 2 pakjes single shots, bril en lontje, check! Alles binnen en met de doos en tasje in de hand weer naar buiten richting de auto. Met toch wel enige trots loop ik naar de auto toe en leg alles in de kofferbak.
Aangezien dit de enige winkel is baal ik stiekem toch wel dat ik nog enkele dagen moet wachten tot alles binnen in.

20191228_114744.jpg]

Maandag 30 december

De dag, 2e verkoopdag, waarop ik de laatste 3 jaar standaard naar Duitsland ga om te shoppen. Aangezien mijn pa het ook wel mooi vindt en zeker bij de supermarkten daar dat alles zo open en bloot tussen de bloemkool en sperziebonen ligt, gaat hij ook mee vandaag. Ongeduldig wacht ik tot hij er is om 8u en samen stappen we snel in richting Duitsland. Tripje van 1 uur en 15 min voor de boeg en we bespreken we wat vuurwerk-gerelateerde onderwerpen en verder koetjes en kalfjes.
Ik weet dat Pryo-Brothers in een soort leeg clubhuis zit langs een provinciale weg. Via de 42 in Duitsland komen we bij afrit 2 Moers-Nord en ik draai linksaf richting eindbestemming. Na enkele kilometers zie ik in de verte de reclameborden al staan, wederom steeds meer kriebels! Omdat ik even moet wachten voor ik kan afslaan check ik al snel waar er parkeerplaats is. Ik zie bijna vooraan iemand net klaar zijn met inladen en zodra ik vrij baan heb om af te slaan rijdt deze persoon net weg en prima plekje vrij voor mij. We stappen uit en wederom even sigaretje roken voor we naar binnen gaan. Ik kijk wat om me heen en zie verrassend weinig gele kentekenplaten staan. Naast het pand staan 2 grote zeecontainers welke meteen mijn aandacht trekken, gezien de grote hoeveelheid karton ernaast moet dit wel de voorraad zijn. Peuk uitdrukken en snel naar binnen waar ik mezelf meld bij de balie met mijn beste Duits. Ik kan meelopen om de bestelling te halen en loop door de showroom achter een medewerker aan. Trapje op…. trapje af… buitenom langs het pand af recht naar de 2 containers die ik al had gezien vanaf de parkeerplaats. Ik zie de doos al staan met mijn naam erop en samen checken we de inhoud, alles compleet! Mooi, ik pak de doos onder mijn arm en loop weer naar binnen, nog even vlug een onscherpe foto schieten van de showroom en weer door!

20191230_093249.jpg

Tot ik ineens besef dat de bestelling nog niet betaald is! Zo goed als ik dan weer ben sla ik niet meteen linksaf de gang in naar buiten maar meld ik mezelf weer keurig bij de balie en reken de bestelling nog snel af. Dit had dus ook gewoon een gevalletje gratis vuurwerk kunnen worden.

Door naar buiten, bestelling achterin de kofferbak en snel door naar het volgende adres, de Lidl. Daar aangekomen eigenlijk weer zelfde verhaal als zaterdag in Someren, geen spoor van vuurwerk gekte maar juist alleen drukte door mensen die de boodschappen aan het doen zijn. Ondertussen is het al na 10u en begint de maag wat te knorren. Snel een karretje pakken en nar binnen, nieuwsgierig naar de voorraad en of het binnen misschien toch niet druk zal zijn bij het vuurwerk. Op weg naar achter trekt de bakkerij-afdeling mij aan en worden er snel wat vers afgebakken broodjes in een zak gedaan.

Aangekomen bij de schappen met vuurwerk, tot mijn verbazing, ook weer rust! Waar ik afgelopen 2 jaar toch wel anders mee hebt gemaakt, al was dat iets meer richting de grens als waar ik nu ben, is er voorraad genoeg en geen gedrang van Hollanders! Heerlijk rustig snuffel ik langs de schappen met mijn lijstje erbij. Aangezien ik nog wat extra’s had besteld bij El Blanco en VWT was ik zo klaar hier. Snel door naar de kassa, waar het drukker was dan in de rest van de winkel. Na enkele minuten aan de beurt en met een opengebroken zak croissantjes lopen we weer richting de auto.
Ik had de Centershop nog op de lijst staan voor 2 producten…. Ik zie op maps dat de Aldi bijna om de hoek zit. Ik zeg tegen mijn pa, plannen zijn gewijzigd, ff naar de Aldi hier. Met een grijns kijkt ie mij aan: het is jouw feestje. Top! Op naar de Aldi.

Aangekomen bij de Aldi is het echt zoeken naar een parkeerplek, met wat moeite draai ik de auto bijna achteraan op de parkeerplaats in een vak en lopen we richting de ingang. Winkelwagentjes zijn ook al bijna op dus ik hou mijn hart vast voor de winkel zelf. Zodra we de winkel binnen stappen worden de vermoedens wel bevestigd. Druk!
Slalommen tussen de wagentjes van andere klanten lopen we naar achter en bij toeval eerst langs de schappen met drank. Ineens schiet het me binnen dat ik nog een doos wijn mee moeten nemen voor de vrouw. Op zoek naar de Hugo dus! Al snel zie ik ze onderaan staan en er verdwijnt een doos in het wagentje. Nu weer op zoek naar het vuurwerk. Speurend door de gangen zie ik maar bijzonder weinig, zouden ze hier dan bijna niks hebben? Door het drukke middenpad maar weer verder en in het midden van de winkel zie ik ineens de rekken met vuurwerk liggen. Opgelucht loop ik die kant op maar nu het volgende probleem. Er zijn zo weinig kassa’s open dat de rijen tot bijna in het midden van de winkel staan. Ik probeer beetje te kijken waar iets leuks ligt… Mijn oog valt op de Artus en er verdwijnen er 2 in de winkelwagen. Verder zien de schappen er leeg en geplunderd uit onderhand en besluit ik maar aan te sluiten in de lange rij. Eenmaal buiten enigszins teleurgesteld naar de auto en beginnen we aan de lange terugreis richting Nederland.

Dinsdag 31 december

Vandaag staan de laatste 2 adressen op de planning en na een poging om wat uit te slapen ben ik toch weer op tijd wakker. Ondertussen is de kleine muur met vuurwerk gemaakt en rustig bekijk ik alles nog eens, niet geheel ontevreden overigens. Snel even onder de douche en een ontbijtje pakken voor ik in de auto stap richting TP-Vuurwerk. Lekker rustig onderweg en ik ben weer veel te vroeg dus besluit om niet volledig over de snelweg te gaan maar pak een binnendoor route richting Weert om te genieten van de omgeving. Echter wordt de mist wel steeds erger en dat geeft toch wel een eng gevoel voor vanavond, wat als het nog steeds zo mistig is? Probeer de gedachte naar het vuurwerk te brengen en draai bij Weert de A2 op voor het laatste stukje. Nog 15 minuten geeft mijn navigatie aan. Eenmaal weer de snelweg af rij ik door het dorp Kelpen-Oler op weg naar mijn eindbestemming, Tankstation Peters. In de verte door de mist zie ik het tankstation verschijnen en zoek de ingang voor het vuurwerk. Na een rondje te hebben gereden zie ik dat ik aan de achterkant moet zijn en parkeer mijn auto. Weinig uitbundige reclameborden deze keer maar toch duidelijk herkenbaar. Ik trekt de deur open en tref een kleine showroom aan waar enkele personen hun bestelling al aan het controleren zijn. Ik kijk even rond en loop door naar de balie en geeft mijn bestelbon af. Binnen no-time stond de tas vol vuurwerk voor mijn neus. Vervolgens krijg ik te horen dat de HL25 niet meer op voorraad was en krijg de HL36 mee. Ik denk bij mezelf: ook goed! Ondertussen had ik op het forum al wel meekregen dat er een ware run was op de single shots en zie vanuit mijn ooghoek de mooie doos staan van de Ball Python. Ik vraag of deze nog op voorraad is of ook al uitverkocht. Nee hoor, die hebben we nog op voorraad! Twijfelend blijf ik even staan… Sinds het forum bekend is geworden ben ik al over budget heen gegaan. Uiteindelijk besluit ik om het toch niet mee te pakken om eventuele discussie met het thuisfront niet aan te hoeven gaan. Uiteraard achteraf spijt dat ik niet nog enkele pakjes mee heb genomen.

Vuurwerk inladen en door naar de volgende, VWT in Veldhoven! Maar ik ben weer veel te vroeg, echt ruim een uur eerder dan mijn ophaaltijd. Had niet gerekend dat het overal zo rustig was, nu kan ik weer naar huis rijden voor een half uur maar heb daar weinig zin in. Gezien de mist neem ik liever geen risico en rij op m’n gemak weer de A2 op richting Eindhoven. Eenmaal de afrit af sla ik linksaf richting Veldhoven en zie voor mij de BP aankomen… met Subway! Even twijfel ik maar mijn maag geeft aan dat een stop wel prima is dus parkeer ik de auto en neem rustig de tijd om een broodje te eten. Maarja dat duurt geen half uur dus terwijl het broodje weggewerkt is zit ik te twijfelen, hier maar blijven hangen of toch maar door? Het is nog geen 3 minuten rijden en besluit om toch maar alvast die kant op te gaan. Eenmaal aangekomen is het gezellig druk binnen en loop even nieuwsgierig langs de uitgestalde producten in de showroom. Nee ik kan mezelf inhouden om hier iets te kopen al valt mijn oog al snel op een A4’tje die aan de muur is geplakt. Vuurwerkveiling van 16u tot 16.30u! Oei zou ik dan nog wat leuks kunnen scoren? Ik kijk op mijn horloge, 13.45u en besluit om maar een poging te doen om de bestelling eerder af te halen. Dit wordt anders echt te lang blijven zitten/hangen in de buurt. Ik loop naar de afhaalbalie en geef mijn bon af met de mededeling dat ik aan de vroege kant ben. Vriendelijk lachend wordt er gezegd dat het geen probleem is en de jongeman draait zich om en pakt een grote langwerpige doos uit de stelling achter hem, de Neighbourhoodie. Top, laatste bestelling is er en alles is compleet nu. Ik pak de doos op die zwaarder was dan ik had verwacht en sjouw er mee naar de auto. Snel terug naar huis en de muur afmaken is het eerste wat ik denk. Ik start de auto en ben een half uurtje later thuis en zet de 2 bestellingen van vandaag bij de rest en kijk goedkeurend naar het eindresultaat. Nu nog hopen dat de mist enigszins weg trekt en het allemaal de lucht in kan vanavond!

20191231_194435.jpg

Nu ik het forum dus heb ontdekt ben ik volledig doorgeslagen en, voor mijn gevoel, een echte freak aan het worden. Vanaf januari al bestellingen gedaan en dit jaar een flinke collectie als ik het vergelijk met afgelopen jaren. Ook komende jaarwisseling zal ik weer proberen te beschrijven en meer foto’s te maken bij de winkels. Had niet verwacht dat dit al zo’n lap tekst zou worden dus hou m’n hart vast voor aankomend jaar.

Laatst bewerkt:
Sfeervol verslag zeg Niek!

Tnx, was al weer enige tijd geleden naaturlijk. Vandaag even 'snel' bij elkaar getypt maar herinneringen kwamen wel weer naar boven. Komende wisseling maar eens wat meer foto's maken en alvast wat op papier zetten de eerste dagen voor ik het vergeten ben en dan later in het jaar in etappes hier op het forum zetten.

Back
Bovenaan