Ik zal proberen om de gebeurtenissen die hier op volgen zo accuraat en gedetailleerd mogelijk te beschrijven.
Inmiddels is het Tweede Kerstdag geworden, 26 december 2020. Het was op een zaterdag, het was redelijk guur weer. Een grauwe dag. Grauw, net als het beseffen dat we over 3 dagen geen vuurwerk gingen ophalen bij de winkels. Om toch in de sfeer te komen zet ik 's ochtends een vuurwerk compilatie aan. Het zorgt voor de nodige afleiding, maar echt heel vrolijk wordt ik nog niet. Ik rommel wat in de tuin, of beter gezegd ik veeg de boel aan, ruim los liggende dingen op. Om toch nog een beetje het idee te krijgen dat ik aan het voorbereiden ben voor oud en nieuw. Die middag had ik afgesproken met een stookmaat van mij, om een rondje te gaan rijden in de omgeving en zo hier en daar wat vuurwerk af te steken (uiteraard
alleen categorie 1

). De eerste locatie waar we aankomen is dichtbij een brug, met een bos er naast. Ik was hier nog nooit geweest, en al helemaal niet om vuurwerk af te steken. In het bos was het een doolhof van allerlei drassige paadjes, bruggetjes en slootjes. Op een gegeven moment sloegen wij een zijpaadje in, dit kwam uit op een zandstrandje. Het water stond zo hoog dat het pad bijna onder water stond, we moesten onze tassen echt op een iets hoger stuk leggen om te voorkomen dat ons vuurwerk nat werd.
Maar het uitzicht was prachtig, en we konden er lekker afgelegen afsteken. Toch besloten we om een stukje verder te lopen. Echter kwamen we hier veel wandelaars tegen, met honden. Omdat we niet kwamen om overlast te veroorzaken besloten we om het toch dichter bij huis te zoeken. We stappen weer in de auto, en rijden terug richting huis. Eerst even stoppen voor een broodje, en dan weer door richting onze stookplek. Naar onze stookplek moesten wij nog een stukje lopen, maar we kamen helemaal niemand tegen op deze grauwe zaterdagmiddag.
Eenmaal aangekomen op deze vertrouwdere stookplek, en ons vuurwerk uitgepakt, konden we echt beginnen met stoken. Eerst maar eens met wat losse items beginnen. De rook en de geur van de rook voelen goed, ondanks dat de wind het snel doet wegwaaien. Dat was dan weer het nadeel van dit guurdere weer. Later maken we wat matjes van knetterlinten en ander klein vuurwerk, dit gaat wel mooi. We naderen inmiddels het einde van de middag, en houden het voor gezien. Het vuurwerk wat we bij hadden was opgestookt, dus we konden goed terugkeren.
Die avond kijk ik de gemaakte filmpjes van die middag terug. De filmpjes waren net zo grauw als die dag zelf. Doelloos kijk ik wat rond op het forum, zonder dat ik op dat moment wist hoe de komende dagen er uit gingen zien. In de avond probeer ik ook nog de sfeer beter te maken door wat vuurwerk compilaties te bekijken. Het helpt weinig. En nu hoor ik de lezer denken, wat een sneu verhaal? Nou, ik kan alvast meegeven: het wordt vanaf hier alleen maar weer beter. Op dat moment wist ik dat nog niet, maar als ik er nu op terugkijk zie ik dat wel zo.
Een volgend deel komt later in het jaar.