[Sfeerverslag & compilatie] Pyrozfears' oud en nieuw 2019-2020

RandomDaniel

VWC lid
Even een nieuw topic aangemaakt, omdat hij hier beter staat volgens mij.
De oude mag verwijderd worden: https://forum.vuurwerkcrew.nl/showt...-compilatie-Pyrozfears-oud-en-nieuw-2019-2020

Vandaag ga ik iets nieuws proberen. Ik weet dat men het hier niet zo op spoilers of teasers heeft, maar toch ga ik er aan beginnen. Echter gebeurd dat in een vorm die velen zullen waarderen. Tot 14 november (de dag dat de vuurwerk compilatie online komt) schrijf ik in dit topic telkens een stukje verslag over 31 december en 1 januari. Ik denk dat velen hier dat wel kunnen gebruiken in deze barre tijden.

Zoals jullie afgelopen weken waarschijnlijk al wel gezien hebben had ik ook een aantal sfeerverslagen geschreven over de afhaaldagen. Het begon allemaal met 28 december, klik hier voor het verslag. Daarna zijn we op 30 december ook nog even vuurwerk wezen shoppen, zie hier het verslag van die dag.
Tevens kunnen jullie ook nog een stukje lezen over de belevenissen op 30 december, in het algemene videotopic van mij.

Maar laten we beginnen. Het is 30 december in de avond, richting 23 uur. De laatste projecten worden voorbereidt, en juist toen ik goed op weg was gebeurde er iets wat best naar was. Omdat ik het ergens anders dan thuis vierde, had ik een aantal dingen meegenomen die ik sowieso nodig zou hebben. Maar in alle haast helemaal vergeten om een rol tape mee te nemen. Ik zat zonder tape. En ik moest nog wat cakeprojecten maken. Er zat niks anders op dan de volgende dag verder te gaan.

Inmiddels is het 31 december, ik wordt vroeg wakker. En ik kijk naar buiten, het zal toch niet waar zijn wat voorspeld was op de weerapps. Mist. Best dikke mist. Het waterige ochtendzonnetje kwam er amper doorheen. Omdat ik toch een aanzienlijk gedeelte van mijn vuurwerk overdag afsteek maakte ik mij nog niet veel zorgen voor de avond.

Snel ontbijten en meteen verder met de projecten. Het was inmiddels 9 uur geweest. Na even verder zijn gegaan is het bijna 10 uur. Bijna tijd. Want ik begin steevast elk jaar om 10 uur met stoken, het liefst met een mooi project. Dit jaar had ik een mooi 10 uur project in gedachten, uiteindelijk moest ik dat verplaatsen naar een uur of één 's middags. Maar goed, net voor 10 uur kwam er een leuke verassing, een paar familieleden kwamen onverwacht aan voor de verjaardag van een ander familielid wat ook op het dorp woont. Ook mijn neef was er bij, die vaak samen met mij vuurwerk afsteekt. Omdat we toch goed wilden beginnen pakte ik maar meteen een mat, bestaande uit 6 maal de Thunderbomba van Pyrostar. Van te voren wist ik niet zeker hoe goed deze zou worden, maar eenmaal uitgerold en wel kon de dag beginnen. Het lontje wordt onstoken. We nemen voldoende afstand. Bam, bam, bam, bam!
Wat gaat die mat hard zeg! En dat voor de lage prijs. Er gaat meteen een stukje adrenaline door mijn lijf, wat voelt dat goed dat eerste stukje vuurwerk. Vlug gaan we verder met wat diverse items, een paar knalcakes aan elkaar. Matjes, thunderkings, pijltjes. Dan gaat mijn neef even naar de verjaardag, en heb ik nog even tijd om verder te gaan aan de projecten.

31 december, ongeveer 11 uur. Ik ben net weer even bezig met wat projecten maken. Cakes aan elkaar tapen, lontje er langs, jullie kennen het wel. Als dat gebeurd is moet ik gewoon weer wat afsteken. Een paar leuke kleinere items worden bij elkaar geraapt, en ook wat knallers. Het eerste wat ik afsteek is een knalpakketje van GBV-Weco, het is een wat ouder pakketje waar ook rotjes bij zitten die een soort van preburner hebben, echt uniek spul.
Ik ga verder, en steek ook eens een losse ThunderBomba van Pyrostar aan. Gaan toch enorm hard zeg.
Dan valt een doos kanonslagen tegelijk toch in het niet. Omdat ik nog niet op de verjaardag ben geweest, besluit ik daar toch maar eens naar toe te gaan. Onderweg daar naar toe wordt er natuurlijk ook wat afgestoken. Ik zie wat jochies bezig met thunderkings en nitraatjes, ik ben niet de enige die al bezig is met vuurwerk afsteken. Verder is het nog wel betrekkelijk rustig.
Na een stukje taart gegeten te hebben besluit ik ook om maar eens terug te gaan. Wederom stook ik nog een paar kleine dingen, helaas wat minder dan ik gehoopt had, dit jaar ga ik wat meer de tijd nemen om ook van het kleinere spul te genieten. Nog voordat we gaan middag eten, iemand kwam op het fantastische idee om friet te halen, steek ik nog een laatste product af. Een ratelband van 4x de 0,3" celebration cracker van Original Fireworks. Stuk minder hard dan de Thunderbomba, maar wel een fel matje.
Na het eten is het dan toch echt tijd voor het grote project. Wordt vervolgd, laat weten of je deze schrijfsels leuk vindt.

Via deze link gaat de Vuurwerk compilatie van oud en nieuw 2019-2020 op 14 november in premiere, dan kunnen we live chatten en de compilatie bekijken:

Weer een update vandaag.

De friet ging er goed in, even als de bijbehorende snack. Maakt het toch wel even een stukje beter.
Aan vet geen tekort die dagen, mede ook door de oliebollen. Omdat mijn ene neef en stookmaat weer huiswaarts gaat doen we eerst het grote project, voordat ze wegrijden. De 3 grote 100.000 klappers komen te voorschijn. Deze zijn van Lesli, de Red Dragons. Qua diameter een van de grootste van Nederland volgens mij. Ik hoorde al allerlei verhalen van te voren over een slechte mat die maar wat pruttelt, dus ik had weinig hoop. Maar met 3 tegelijk zou het mooi moeten gaan. Aan het begin van de matten zetten we ook de Whacky Whistler van Herlat neer, een 500 shots fluitbak. Deze moet de matten ondersteunen. Verder bestaat de finale uit 3x de Delicious Thunder van Rubro (de fantastische 2018 batch wel te verstaan) en een 100 shots knalcake all at once.

Nadat de matten zijn uitgerold en de camera klaar staat kunnen we beginnen. De lontjes bij elkaar gedraaid, en alles nog een keer gecontroleerd. De lontjes worden ontstoken, en tot mijn verassing beginnen de matten opeens op goed tempo best hard te knallen, beter dan ik had gedacht. Samen met de fluiters geeft dit tussen de huizen toch wel een oorverdovend effect. Verder en verder gaan de matten, er ontstaat enorm veel rook. We kunnen bijna niks meer zien! En dan opeens wordt het eventjes heel erg stil. Totdat het ratelende geluid van snel achter elkaar afvurende schoten te horen is. 3 knalcakes gaan kort na elkaar aan, en geven een keihard knalspektakel. Wederom is het een milliseconde stil, totdat de 100 shots knalcake al haar schoten in 1 keer de lucht in ramt. De buurt weet dat het oud en nieuw is!
Tussendoor stopte er een man met de auto, hij vond het prachtig om te zien. Ook een andere man uit de straat had er met plezier naar staan kijken.

Al gauw na het project wordt de straat een beetje aangeveegd, en zetten we de vuurton aan. Nu was het pas echt oud en nieuw. Inmiddels is het richting 2 uur in de middag. Nu werd het tijd voor een knalcakevergelijking.

Wordt vervolgd...

Ik ben zelf een liefhebber van knalcakes. En omdat ik er dit jaar een hoop had, besloot ik om een knalcake vergelijking te doen. Met een aantal Nederlandse en Belgische knalcakes bij elkaar had ik een bonte verzameling om tot een goed beeld te komen. Uiteindelijk was de winnaar wel duidelijk: de Delicious Thunder van Rubro. Prachtige cake was dat, dikke salvo's en mooie knallen.

Ondertussen is de mist nog niet verdwenen. Eerder aangewakkerd door het vele vuurwerk wat wij aanstaken. Om toch wat mee te krijgen van de rest van het dorp besloten we om even een rondje te doen, en een straat verderop kwam het volgende projectje uit de rugzak. De Nitraatcake 16 shots van Pyrostar, keer 8. Simpele maar leuke dingen zo bij elkaar. Alles was met snellont verbonden, maar uiteindelijk gingen er 6 van de 8 af. Dus het echte spektakel bleef uit. Desalniettemin ging het goed hard, en ik hoorde gejuich van de andere kant van de straat komen.

We gingen weer terug naar het vaste stookveld, want wederom was het tijd voor een project. Dit maal de daylight show, echter werd het al richting schemer. Een aantal hummer, crackling en fluit cakes vormden dit project. Ik besloot om het hele showtje te fakkelen, maar dat ging me toch niet heel lekker af. Dit jaar doe ik dat anders. De eerste cakes gingen aan, hummers. Blijft uniek spul vind ik, gelukkig dit jaar weer wat van diezelfde cakes weten te bemachtigen. Daarna 2x de Juggling Bouncer van Rubro. Bekende crackling cakes, met zowel tails als boeketten. We bouwden op naar 6x de Star Trooper van Rubro, echter gingen hier ook 4 van af. Deze gingen alsnog best leuk, een van de goedkoopste cakes van Nederland. 5 euro vaak als losse verkoop deal, maar bij Haokan had ik deze voor 3 euro gehaald. Dit jaar heb ik deze 12x, allemaal tegelijk. Het slotstuk van dit showtje was de Special #4 van Katan. Wat een bak was dit zeg, heerlijk rauwe fluiters die hoog de lucht in schoten. Dit is een van de enige duurdere producten die ik weer neem, man wat was die gaaf!

Na dit showtje gingen mijn stookmaten terug naar huis. Ik ging ook naar binnen, even bijkomen en wat eten. De mist was inmiddels opgetrokken, wat mij hoop gaf voor de avond. Het was inmiddels echt schemer, maar hoewel ik het de mooiste tijdstip vind om vuurwerk af te steken kwam het er niet van. De eerste lontjes daarna zouden pas weer verderop in de avond worden afgestoken.

Wordt vervolgd...

Om de sfeer weer even te verhogen ga ik maar weer een stukje tikken, al is het gewoon voor mezelf.

Het is inmiddels avond op 31 december, en de eerste siercakes worden er bij gepakt. Ik begin klein, met 2x The Journey van Wolff. Alleen waren ze niet zo spannend, maar zo met 2 is het best geinig. Dat is toch heerlijk, die eerste cakes altijd. Zo even verder stoken, maar eenmaal in het warme binnen ga ik toch maar even een oliebol eten en bijkomen. Ik was eigenlijk nog best moe van de dagen er voor. Maar even later ga ik met nieuwe energie er tegen aan.

Weer worden er een paar cakes gepakt waar ik best benieuwd naar was, Der Hammer van Vuurwerktotaal, Lost Limit van Vuurwerkmania en ook weer even een Monster Ride. Heerlijke cakes allemaal, vooral de Lost Limit verraste mij positief. Om deze stooksessie even af te sluiten gaat er Junk de lucht in. Even later zien we verderop een paar dikke blokken de lucht in gaan, zo te zien Funke. Heerlijk!

Ik ga weer verder. Na weer even een pauze, met een oliebol uiteraard, ga ik weer verder met stoken. Voor volgend jaar (of ten minste komend oud en nieuw als men dit leest) ga ik zorgen dat ik meer energie voor de avond overhoudt.

Dit maal lekker wat pijlen stoken, en weer wat cakes. De sfeer zit er al goed in. De vuur ton staat weer aan inmiddels, brandend op stukken oud hout en afgestoken vuurwerkcakes. Al knisperend kiezen de vonken het luchtruim. Net vuurwerk is het. Wat ons ook opvalt is dat het helemaal helder is, we kunnen dus al het vuurwerk zien. In de omgeving wordt er genoeg afgeknald, dat is duidelijk te horen.

Het volgende potje wat ik er bij pak is de Aquila van Weco. Deze had ik bij Vuurwerkwereld het Westen gehaald, zij hebben diverse outlet items staan. Waar onder dus ook de Aquila, misschien wel Europa's bekendste kleine cake. Velen kennen hem als de Reno of Poison. Tegenwoordig heet hij ook Artus.
Ik vond het best een leuk potje uiteindelijk, 5 euro voor betaald. Leuk om een keer af te steken.

En dan was het alweer bijna 23:00. Mijn oom kwam nu ook naar buiten om van het vuurwerk te genieten. Weer wat mooie cakes er bij gepakt, en wat dikke F3 singleshots. Wat waren die dingen toch mooi zeg. Doffe klap, waarna een prachtig boeket volgde. Helaas zijn deze slachtoffer geworden van symboolpolitiek.
Als afsluiter voor 0:00 steek ik de Redneck Revolt af, dit was de positieve verrassing van de avond. Wat een topcake voor dat geld. Vlug gaan we naar binnen, om een oliebol te eten en af te tellen tot het 12 uur moment.

3...2...1... GELUKKIG NIEUWJAAR!

En nu rustig naar buiten lopen. Showtje klaar zetten en stoken maar. Ik had zoals altijd niet echt wat voorbereid, gewoon wat dikke cakes achter elkaar. Dit jaar zou dat heel anders lopen, echter mocht het niet baten...
De eerste cake was de Venom Box, wat een cake was dit. Ongelooflijk harde crackling boeketten. Burst was ongekend. Ik denk dat er bijna geen knalcakes in NL zijn die daar over heen komen. Hierna komt de Outlander van Wolff vuurwerk, een 30mm waaier met kleurenboeketten. Mooi spul, maar kleur staat mij niet zo bij meer. Ben toch meer van het goud. Hierna de Double Demolition, eigenlijk te langzaam voor 0:00.
Hierna de Final Colorz van VWT, deze stond wat verder weg op het veld. Boeketten leken best klein vond ik, tempo op het einde was wel mooi. De afsluiter waren 3x de (Palmwave) power cakes van Rubro. Dus 3 cakes tegelijk. Mooie afsluiter.

Klaar met stoken was ik zeker nog niet. Ik stak nog een paar mooie F3 singleshots af. De laatste cake van die avond was de Stormbird, wat een cake was dat. Enorm dikke klappen, grote boeketten. Bizar spul is dat. Helemaal uitgeteld is oud en nieuw hierna voorbij, ik heb nog het nodige over uiteindelijk. (Voorzienigheid noemen sommigen dat, of geluk bij een ongeluk.)

Maar we waren nog niet klaar...
Op 3 januari hadden we een familiefeestje, ergens op een boerderij. Dus dat is mooi afgelegen genoeg om ook even een showtje te geven. Hier had ik ook nog voor een euro of 100 aan cakes voor bewaard. Dit was ook een prachtig showtje geworden. Wat beter uitgedacht dan de vorige. Ik fakkelde deze af, en stond er vlak onder. Prachtig is dat.

En hierbij is dit sfeerverhaal ten einde. Vanmiddag om 16:00 komt de vuurwerk compilatie 2019-2020 online, juist nu we het zo hard nodig hebben.

Back
Bovenaan