Safety deal veilig vuurwerk brengt veilige jaarwisseling stap dichterbij.

Eind 2016 presenteerde de vereniging Pyrotechniek Nederland de Safety Deal veilig vuurwerk. De overeenkomst is afgesloten door de vuurwerkbranche en de overheid.

Leo Groenenveld is voorzitter van de vereniging Pyrotechniek en legt de doelstelling van de Safety Deal uit: “We kunnen met deze deal zorgen dat vuurwerk dat voor veel letsel zorgt, proactief uit de markt kan worden gehaald. Wij kunnen daarin adviseren richting de overheid. Ook zetten we in op meer preventieve campagnes en bestrijden we illegaal vuurwerk door met de branches uit andere landen te bekijken welke regels we kunnen opstellen voor het vuurwerk dat eigenlijk alleen voor de illegale markt geschikt is. Op het moment dat wij constateren dat er illegaal vuurwerk ons land binnenkomt, kunnen we de Inspecties SZW informeren, die actie kan ondernemen.”

Vuurwerk en normalisatie

De internationale scope van de problematiek maakt het vinden van de juiste oplossingen gecompliceerd. “Cobra mag in Italië gewoon gemaakt worden, maar in Nederland is het verboden. Om daar afspraken over te maken is bijzonder lastig. Het product verdwijnt voor 99 procent naar de illegale markt.”
Volgens Groenveld zouden normen uitkomst kunnen bieden in het maken van afspraken over hoe je kunt voorkomen dat verkeerd vuurwerk in verkeerde handen valt. “Neem bijvoorbeeld de Cobra, de F4 Flash Banger, die erg veel flashpowder bevat. In het buitenland vallen er door dat product steeds vaker doden. Het is dus niet langer een Nederlands probleem. Een Europese aanpak van dergelijke producten zou goed zijn, want eigenlijk mag dit product de naam vuurwerk niet meer dragen. De branche laat daarmee zien dat het ons serieus is. Voor bedrijven die meedoen met zo’n normalisatietraject betekent dat een extra stempel van betrouwbaarheid en ze laten ermee zien dat ze hun vak en de veiligheid eromheen, serieus nemen. En, zeker niet onbelangrijk, we laten er als branche mee zien dat we mooi vuurwerk op de markt willen brengen. Dat schadelijk harde geknal mag wel eens afgelopen zijn, siervuurwerk is toch veel mooier om naar te kijken?”

Bron: NEN

http://www.brandveilig.com/nieuws/safety-deal-veilig-vuurwerk-brengt-veilige-jaarwisseling-stap-dichterbij-49329

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vindt het een goede achterliggende gedachte om de overlast te beperken maar ik vind de praktijk ervan een afschuwelijk iets. Ze helpen hun eigen branche en de vuurwerkhobby van velen naar de afgrond. Romeinse kaarsen en babypijltjes verbieden kon ik nog een beetje mee leven en daar werd ook veel mee gekloot geef ik toe maar nu die single shots...... :angry:

Ik ben zeker geen fan van cobra's etc. Maar single shots verbieden omdat die zo hard knallen etc. Hahaha, flikker toch op zeg

Ik ben een stoker met een zodanig klein budget dat ik niet alleen maar cakes en boxen een hele avond kan stoken en single shots (ook de kleintjes waren een fantastisch onderdeel van de collectie altijd)

Diep triest want op den duur hou je natuurlijk alleen boxen over! Je moet zeikend Nederland de ruimte gewoon niet zo geven!

Ik ga voor mijn hartslag maar weer stoppen!

Ik vindt het een goede achterliggende gedachte om de overlast te beperken maar ik vind de praktijk ervan een afschuwelijk iets. Ze helpen hun eigen branche en de vuurwerkhobby van velen naar de afgrond. Romeinse kaarsen en babypijltjes verbieden kon ik nog een beetje mee leven en daar werd ook veel mee gekloot geef ik toe maar nu die single shots...... :angry:

Ik ben zeker geen fan van cobra's etc. Maar single shots verbieden omdat die zo hard knallen etc. Hahaha, flikker toch op zeg

Ik ben een stoker met een zodanig klein budget dat ik niet alleen maar cakes en boxen een hele avond kan stoken en single shots (ook de kleintjes waren een fantastisch onderdeel van de collectie altijd)

Diep triest want op den duur hou je natuurlijk alleen boxen over! Je moet zeikend Nederland de ruimte gewoon niet zo geven!

Ik ga voor mijn hartslag maar weer stoppen!

De single shots worden niet verboden, er worden alleen wel minimum maten aan gegeven als ik het goed heb gegrepen toen ik bij Wolff was.
Onderstaand komt uit het verslag van bezoek VWC bij Wolff:

Het verbod zal gaan gelden voor singleshots met een diameter kleiner dan 22 mm. En kleiner in hoogte dan 15 cm hoog. De precieze regels hierover zijn echter nog niet helemaal duidelijk. Wel gaat Wolff dit jaar al nieuwe single shots importeren die aan deze regels zullen voldoen.

Thanks voor de info, dat verslag had ik niet gelezen. Ook goed nieuws dat er nieuwe op de markt komen die aan de regels voldoen. Alleen zullen die waarschijnlijk weer niet meer zo goedkoop zijn in bulkpacks etc. als vroeger.

Het is ook gewoon de hele opzet die me gewoon mateloos stoort. Als de knaloverlast willen we vanaf.... Alsof een single shot nu zo enorm hard gaat. :bonk:

Gaat natuurlijk niet enkel om de knal. De single shots worden erg vaak gebruik om te stunten. Mede doordat deze zo vaak goedkoop te halen zijn. Erg jammer voor de mensen die ze wel normaal stoken, maar ik vind dit een goede beslissing. De single shots blijven bestaan, alleen wordt het voor de jeugd lastiger gemaakt door ze duurder te maken.

Ik snap je angst dat je straks alleen nog maar boxen hebt.....daar ben ik zelf ook bang voor...dat zou erg zonde zijn namelijk, want je het erg veel kleine postjes voor kleine prijzen.
Dat er op europees niveau gekeken wordt naar de cobra, vind ik ook een goede zet...maar blijf aub van de rest van het consumenten vuurwerk af ivm gevaar voor de mensen.....het vuurwerk is niet gevaarlijk, de mensen die misbruiken wel :wink:

Denk dat de branche het ook niet heel erg vind dat de singleshots er uit gaan.Wat verdienen ze hier nou nog op?ze geven ze bijna gratis weg tegenwoordig.

Vind het eigenlijk wel een goed initiatief. Hopen dat er meer aandacht komt voor het veilig omgaan met vuurwerk zodat niet alles verboden hoeft te worden maar mensen er gewoon fatsoenlijk mee om gaan

Ik ben niet zo van de single shots,maar ik moet toch zeggen dat naar mijn mening het aanbod steeds verder word uitgekleed.

Ik ben niet zo van de single shots,maar ik moet toch zeggen dat naar mijn mening het aanbod steeds verder word uitgekleed.

Nou ja, het ligt eraan wat je met uitkleden bedoelt. Een gemiddelde winkel heeft ca. 100 tot 120 vuurwerkartikelen. Daarvan waren veelal 2 soorten Babypijlen, 3 soorten Romeinse Kaarsen en meestal 2 of 3 soorten kleine Single Shots. Ondanks het verbod op de eerste 2 artikelen hebben de meeste winkels "gewoon" nog 100 tot 120 artikelen omdat daar andere nieuwe artikelen voor in de plaats zijn gekomen. Denk aan nieuwe (en betere) CAT.1-artikelen en bijv. nieuwe fonteinen. Voor de Single Shots zal er ook wel weer iets nieuws bijkomen zodat het aanbod wel rond die 100 tot 120 artikelen blijft liggen.

Ik ben het natuurlijk met je eens als je bedoelt dat het aantal verschillende soorten vuurwerkartikelen wordt uitgekleed maar dat prikkelt de importeurs juist om met nieuwe ideeën te komen.

Vind het eigenlijk wel een goed initiatief. Hopen dat er meer aandacht komt voor het veilig omgaan met vuurwerk zodat niet alles verboden hoeft te worden maar mensen er gewoon fatsoenlijk mee om gaan

Ben ik 100% met je eens....er mag zeker veel meer aandacht voor het veilig afsteken van vuurwerk en voor bijvoorbeeld de vuurwerkbril. Echter, moeten mensen zich ook hier aan gaan houden...en ben bang dat een deel dit gewoon niet niet of het ze niet boeit...

Ben ik 100% met je eens....er mag zeker veel meer aandacht voor het veilig afsteken van vuurwerk en voor bijvoorbeeld de vuurwerkbril. Echter, moeten mensen zich ook hier aan gaan houden...en ben bang dat een deel dit gewoon niet niet of het ze niet boeit...

En dus komen we inderdaad telkens weer teug op dezelfde conclusie: het ligt niet zozeer aan het vuurwerk maar aan de gebruikers/afstekers.

De meeste auto's halen ook de 180km/u ook al mogen we max. 130km/u op sommige wegen in NL. Ga je dan toch harder rijden dan loop je het risico dat je gepakt wordt en een dikke boete of rijontzegging aan je broek krijgt.

Hopelijk dat dit ook 1 van de uitkomsten van het onderzoek van de OVV, alhoewel daar ook een gevaar in schuilt. Over auto's is iedereen het eens dat je die niet zomaar kunt verbieden. En wordt er vanuit Den Haag behoorlijk geïnvesteerd in voorlichting, campagnes, controles, APK's, CBR, handhaving, enz. Voor vuurwerk is er zeker ook een potje beschikbaar in Den Haag maar er zit ergens een kantelpunt waarbij men zou kunnen gaan zeggen dat handhaving makkelijker wordt als alles verboden wordt. Dan nog gaat het jaren duren voordat een verbod ook daadwerkelijk toegepast zou kunnen worden, maar toch...

Volgende stap al het losse knal eruit dan de meter pakketten met hun omwaai potjes etc,doomdenken maybe maar ik zie het toch gebeuren. En trouwens over mijn idee dat het aanbod word uitgedund zeker voor de kleine beurs het geval grote bakken zat ok maar als je kijkt vanaf mijn jeugd tot nu kan je toch zeggen grote potten veel meer maar klein en los veel minder.

Ik snap je angst dat je straks alleen nog maar boxen hebt.....daar ben ik zelf ook bang voor...dat zou erg zonde zijn namelijk, want je het erg veel kleine postjes voor kleine prijzen.
Dat er op europees niveau gekeken wordt naar de cobra, vind ik ook een goede zet...maar blijf aub van de rest van het consumenten vuurwerk af ivm gevaar voor de mensen.....het vuurwerk is niet gevaarlijk, de mensen die misbruiken wel :wink:

Het probleem is vaak ook de te kleine straten voor het vuurwerk van tegenwoordig.
Wie kan er nu 50 meter afstand houden.
Ik denk dat als men voorzichtiger/veiliger gaat stoken dat de ongelukken en overlast een stuk minder zijn dus hier zou meer aandacht voor moeten komen.

Ik blijf het zeggen hoor, een curus van een middag voor wat er nu tekoop is en een cursus van een hele dag voor cat 3 incl losse shells e.d.

Gewoon standaard cursussen geven op de basisschool. :yes:
Van jongs af aan al leren hoe je veilig kunt genieten van vuurwerk.

Heel simpel, zonder papiertje geen spullen.

Ieder certificaat een nummer en dat nummer schrijf je met een edding op het artikel.

Artikelen zonder nummer zijn illegaal en op bezit en afsteken 1000 euro boete.

In zwitserland werkt een dergelijk systeem prima dus dat kan hier ook gewoon.

Back
Bovenaan