Ruimt u uw eigen vuurwerkafval netjes op?

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
vuurwerkvrije-zones-915x518.jpg

Het afsteken van vuurwerk is voor veel mensen een leuke afsluiting van het oude jaar en het inluiden van het nieuwe.

Deze traditie staat steeds vaker ter discussie, want – nog los van alle ongelukken die jaarlijks met het afsteken van vuurwerk gebeuren – veel mensen en dieren ervaren nogal wat overlast van het afsteken van vuurwerk. Bovendien is het bijzonder vervuilend: tijdens de jaarwisseling is rond middernacht altijd een enorme piek te zien in de hoeveelheid fijnstof die in de lucht wordt gemeten.

En na afloop liggen straten, trottoirs en tuinen vol vuurwerkresten. Vuurwerkafval vervuilt de straten en kan gevaarlijk zijn. Kinderen zoeken op straat naar vuurwerk dat niet is afgegaan en proberen dat alsnog te laten ontploffen, met alle risico’s van dien. Reden genoeg om uzelf een schone straat cadeau te doen. Ruim vuurwerkafval op voordat er ongelukken gebeuren!

https://sittard-geleen.nieuws.nl/nieuws/20191229/ruimt-u-uw-eigen-vuurwerkafval-netjes-op/

Ik ruim 'alles' op, maar moet ook wel zeggen dat de importeurs wat meer 'schoner' mogen denken. Vaak vind je een jaar later nog van die rondjes dik karton of plastic in de tuin. Daar zou toch spul gebruikt kunnen worden dat sneller vergaat.

Blijkbaar heeft Cafferata dit jaar een beter afbreekbare vuurpijl geïmporteerd en doet Lesli het plastic grotendeels in de ban. Ik vind dat wel een goede stap. Ik ben verre van een milieu hippie, maar minder vuurwerk zwerfvuil kunnen we denk ik allemaal wel toejuichen.

Ik ruim de vuurwerk resten meteen op na 02.00 uur.
Vroeger stookten we nogal eens alle cakes op, maar kwam wel eens voor dat een niet afgegane bombette daardoor richting ons vloog.
Dan maar bewaren tot de afhaaldienst vd gemeente komt.

Ik dacht vroeger altijd, dat het bij oud papier hoorde. Niet dus. Gewoon grijze bak.
Het zou fijner zijn wanneer je al die cakes en compounds op meer plekken kon inleveren in de gemeentes; komt misschien wel meer in de toekomst.

Back
Bovenaan