Ruim kwart ton schade tijdens jaarwisseling in Wijchen.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
WIJCHEN - De schade door vuurwerk tijdens oud en nieuw in Wijchen is totaal 26.000 euro. In totaal raakten 137 putten, verkeersborden, afvalbakken, hekwerken en kapotte ruiten beschadigd.

Minder schade aan gebouwen
In vergelijking met vorig jaar zijn er ongeveer evenveel borden en putten gesloopt, maar de schade aan gebouwen is dit jaar beduidend minder dan vorig jaar. Een brand op het dak van basisschool 't Palet was toen de oorzaak van een hoge kostenpost. Zonder dit incident zijn de totale kosten vergelijkbaar.

School
Ook dit jaar moest de basisschool het ontgelden. Meerdere ruiten zijn ingegooid en een speeltoestel is opgeblazen. Waarom was weer die basisschool de klos? „In de buurt van die school hangen veel jongeren. En daar waar jongeren samenkomen, wordt nou eenmaal meer vuurwerk afgestoken”, aldus wethouder Paul Loermans van de gemeente Wijchen.

Gesloten afvalbakken
Net als voorgaande jaren is de gemeente in december preventief te werk gegaan om vuurwerkvandalisme te voorkomen. Bijna 550 afvalbakken zijn afgesloten met een klep en de binnenbakken zijn verwijderd. Ook zijn ongeveer 150 afvalbakken tijdelijk weggehaald. Verder is er in Wijchen Noord een bankstel weggehaald en zijn er in Niftrik pallets opgeruimd.

Ouders
Ondanks deze inspanningen is de schade de afgelopen drie jaar niet verminderd. Volgend jaar wil de wethouder vooraf daarom nog meer aandacht besteden aan het probleem. „Bijvoorbeeld door ouders aan te spreken. Het gaat namelijk toch vaak om illegaal vuurwerk. Je maakt mij niet wijs dat ouders daar niets van weten.”

http://www.gelderlander.nl/wijchen/ruim-kwart-ton-schade-tijdens-jaarwisseling-in-wijchen~a6705750/

Ook dit jaar moest de basisschool het ontgelden. Meerdere ruiten zijn ingegooid en een speeltoestel is opgeblazen. Waarom was weer die basisschool de klos? „In de buurt van die school hangen veel jongeren. En daar waar jongeren samenkomen, wordt nou eenmaal meer vuurwerk afgestoken”, aldus wethouder Paul Loermans van de gemeente Wijchen.

Is het dan ook niet handig dat als je weet dat daar elk jaar veel hangjongeren zitten daar extra gaat controleren? Stuur eens wat vaker de politie langs. Het is triest dat het moet.Maar als je toch weet dat het een risicoplek is doe er dan ook wat aan.

Mijn idee idd...daarbij is het prima dat jongeren er samenkomen wat mij betreft en mooi wat vuurwerk afsteken. Mij gaat het erom dat het schijnbaar gewoon is dat er zaken worden gesloopt? Ik vind dat echt kansloos...

Diep triest dat er dingen worden gesloopt en dat in dit geval een schoolgebouw het moet ontgelden. Laatst ook al een kantine van een voetbalclub. Hoop dat de daders worden gepakt want dit is echt kansloos.

Ik vind illegaal vuurwerk geen misdaad zolang je er normaal mee doet, die idioten die slopen met illegaal vuurwerk moeten ze keihard straffen.

Back
Bovenaan