Rotterdamse oogarts pleit voor vuurwerkverbod

Anaconda

VWC lid
Rotterdamse oogarts pleit voor vuurwerkverbod

Oogarts De Faber van het oogziekenhuis in Rotterdam pleit voor een verbod op consumentenvuurwerk. Hij zegt dat in reactie op het ongeluk met een vuurwerkbom, waarbij zaterdagmiddag in Vlaardingen twee tieners ernstig gewond raakten.

De jongens van dertien en veertien jaar hadden in een ijzeren pijp een vuurwerkbom gemaakt, die waarschijnlijk te vroeg af ging. Ze zijn beiden voor het leven verminkt. Een van hen moet een oog missen.

Voor oogarts De faber van het Oogziekenhuis in Rotterdam gaat het om het zoveelste ernstige ongeluk. Vorig jaar raakten 265 mensen gewond aan hun ogen door vuurwerk. Eenderde van hen liep blijvend letsel op.

Bron: Rijnmond

minder vuuwerk is minder ongelukken is minder werk is minder brood op de plank voor die kerel!?!?

weer zo een aap die maar half weet wat ie roept. ligt dit vuurwerk dan in de winkel voortaan?

Niets nieuws aan de horizon, dat was hij verleden jaar ook al van mening...
Vrij zielig dat hij er weer het consumentenvuurwerk moet bijhalen.
Verder komt het over alsof hij al een persbericht klaar had liggen in afwachting van het eerste slachtoffer met oogletsel, beetje crue.

ja klopt deze vent is ook lid van stichting staakt het vuren
zucht waar halen deze mensen het toch vandaan om zich zo vast te bijten

Ah, daar hebben we meneer de Faber weer. Vorig jaar hield hij een onsamenhangend betoog tegenover Roel en mij, waarmee hij het verbod wilde onderbouwen. Iets met gewonden in de Gaza-strook en bermbommen of zoiets. Hij had ook statistieken van doden in de Golf-oorlog. Toen ik hem onderbrak om te vragen naar de relevantie met vuurwerk reageerde hij boos dat het enkel een vergelijking was. Ja, zo lust ik er nog wel een paar ...

Overigens zijn meneer de Faber en ik het over 1 ding eens: de hoeveelheid oogletselgevallen kunnen en MOETEN omlaag. Men moet de vuurwerkbrillen nu echt eens gaan gebruiken. Geldt ook voor mezelf overigens. Vorig jaar had ik ze nog niet. Nu haal ik ze voor ieder lid van mijn gezin.

Cameo

Ah, daar hebben we meneer de Faber weer. Vorig jaar hield hij een onsamenhangend betoog tegenover Roel en mij, waarmee hij het verbod wilde onderbouwen. Iets met gewonden in de Gaza-strook en bermbommen of zoiets. Hij had ook statistieken van doden in de Golf-oorlog. Toen ik hem onderbrak om te vragen naar de relevantie met vuurwerk reageerde hij boos dat het enkel een vergelijking was. Ja, zo lust ik er nog wel een paar ...

Inderdaad, net zo'n rukargument/stelling als "in ziekenhuizen gaan relatief veel mensen dood, dus laten we alle ziekenhuizen sluiten, dan gaan er vast minder mensen dood" zou zijn, elke randdebiel ziet in dat dat onzin is.

Net als nu met een pijpbom een argument willen maken om legaal consumentenvuurwerk te willen verbieden, is nog al een verschil tussen die twee. Rare snuiter die vent, net als bonte "echte feiten hebben we niet, dus verzinnen we maar een paar of halen we er onrelevante info bij, het volk gelooft het toch wel".

Ik mag hopen dat het hun en hun volgelingen alleen om het doel gaat (dus vuurwerk verbieden) en niet dat ze de argumenten echt geloven, anders mag ik toch wel wat plaatsvervangende schaamte hebben bij dat volk.

Inderdaad Cameo. ik heb afgelopen 2 jaar en bril op gehad en het beviel me wel. Hij sloeg af en toe aan van het naar binnen en buiten lopen om vuurwerk te halen.

Elk jaar valt er bij de buren ergens in de straat wel een cake of pijl om. Het minste wat je kan doen is een bril dragen! Ik verbaas me trouwens dat zeer weining mensen dit doen en dat er veel mensen aardig wat alcohol drinken die ook vuurwerk afsteken.

En ik pleit voor een verbod op auto, scooter en motorrijden meneer de oogarts, jaarlijks kost dat aan vele mensen het leven en houden jaarlijks tientallen mensen aan een ongeval een blijvend letsel over.

Met alle respect media, maar het was geen consumentenvuurwerk maar een zelfbouwsel in een koperen pijp !!

Ik wordt verdomme zo moe van die scheve mediaberichten over vuurwerk !!

En ik pleit voor een verbod op anti-vuurwerk-fundamentalisten!
Elk jaar weer hetzelfde gezeik!
Ben blij dat zelfs de politiek deze knakkers niet serieus neemt.

tja dan helpt een verbod op consumenten vuurwerk ook niet echt aan mee....een vuurwerkbom wordt over het algemeen gemaakt van patronen oid en die zijn al verboden....
Ik ben eigenlijk voor een verbod op sporten. Er gebeuren zoveel ongelukken in de sport, het zou eigenlijk verboden moeten worden....

Tja en zo kan ik nog wel een paar voorbeelden opnoemen.... :D

eventjes een beetje offtopic; maar ik vraag me nou wel eens af hóé veilig die vuurwerk brillen zijn. ik bedoel; die brilletjes die ik vandaag zag liggen zijn echt super dun! houdt dat nou echt zo'n bombette tegen uit een cake of singleshot?

Ik vraag mij af of een vuurwerk verbod dergelijk ongelukken voorkomt. Volgens mij is namelijk op dit moment ook niet toegestaan om vuurwerk af te steken. En toch gebeurt zo´n ongeluk...... Helaas, kun je deze ongelukken nooit helemaal uitsluiten. Wel of geen totaal vuurwerk verbod.

eventjes een beetje offtopic; maar ik vraag me nou wel eens af hóé veilig die vuurwerk brillen zijn. ik bedoel; die brilletjes die ik vandaag zag liggen zijn echt super dun! houdt dat nou echt zo'n bombette tegen uit een cake of singleshot?

Goeie vraag. Nee, als jij met je hoofd boven een cake gaat hangen, knalt zo'n bombette daar natuurlijk dwars doorheen. Daar is deze bril ook niet voor bedoelt. Het gaat om het directe open vonkenvuur en kleine objecten zoals babypijltjes en fragmentjes van rotjes. Niet boven een cake hangen met je hoofd valt onder het hoofdstukje basisvoorlichting. De bril is bedoelt als veiligheidsmiddel.

Cameo

Op zich ook wel logisch eigenlijk, en volgens mij gebeuren daarmee ook de meeste ongelukken. En daarbij is het model ook mooi verbeterd...de brillen zien er dit jaar ook beter en flitsender uit, goed voor de jeugd lijkt me :p

Waarschijnlijk zal een bril niet voldoende bescherming dienen, maar ik zie het als volgt : bij het slijpen met een slijptol op de zaak draag ik ook een bril, maar toch krijg ik regelmatig via de zijkant iets in of tegen mijn wang, oog etc aan. Draag ik echter helemaal niets, dus ook bij het afsteken van vuurwerk dan krijg je eventueel mogelijke stukjes direct in je oog. Oftwel alles wat maar een beetje bescherming kan bieden kan weer resulteren in een minder ernstig letsel. Dus draag altijd je PBM's ( persoonlijke beschermingsmiddelen )

:thumbup:

Back
Bovenaan