Welke partijen zijn voor het behoud van consumenten vuurwerk, en op welke partijen moeten we 19 maart juist niet stemmen sowieso never nooit op GL, PvdD welke partijen nog meer niet?
SGP niet, dacht ik, PvdA ook niet, hoewel PvdA nog niet zo fanatiek is als gl.
Van de grote partijen zoals VVD of PVV weet ik dat ze voor het behoud van de vuurwerktraditie zijn.
Het zijn meer de kleine partijen met weinig zetels die tegen vuurwerk zijn, en niet alleen tegen vuurwerk, maar gelijk tegen alle oer-hollandse tradities, zoals Sinterklaas, paasvuren, e.d.
Ik denk zelf dat de kans dat vuurwerk verboden wordt aan consumenten nihil is, zeker op korte termijn!
Omdat:
1. Dat niet gaat werken, want de overlast wordt veroorzaakt door (harde)knallers die niet te koop zijn bij de reguliere verkooppunten, bovendien zijn deze knallers het hele jaar door te koop via, via. En het reguliere vuurwerk is de laatste 3 dagen van he jaar te koop.
Dus de overlast wordt niet minder, maar erger.
2.Degenen die vuurwerk willen hebben zoals siercakes komen toch wel aan vuurwerk, want in België bijv. kun je hele jaar door vuurwerk kopen, bovendien in de meeste Europese landen.
Dus vuurwerktoerisme. En hoe willen ze dat tegengaan, als ze de illegale handel niet eens tegen kunnen houden? Nog meer agenten inzetten? Ik denk dat die wel wat anders te doen hebben.
3. Bovendien loopt de overheid zo heel wat belastingscenten mis, van de 67 miljoen, vloeit zo ruim 14 miljoen regelrecht de schatkist in en dat geld zullen ze toch ergens vandaan moeten halen als dat een keer wegvalt, wat leidt tot andere belastingen waar niet iedereen op zit te wachten.
4. En wat te denken aan al die 2500 verkooppunten die voor zo'n 50.000 euro hun winkel hebben moeten aanpassen, een bunker, sprinklerinstallatie, e.d., wat denk je wat dat kost, want de winkeliers zullen het er niet mee eens zijn, die zullen dan wel een schade vergoeding eisen, en reken maar uit wat dat kost 2500x50000=125 miljoen, en dat tikt aan!
5. Plus het feit dat ook de vuurwerkbranche hun boterham kwijt raakt, alsof er nog niet genoeg werklozen zijn.
6. En wat denk je dat zo'n show kost voor een gemeente, 20.000 euro ben je al zo kwijt en wie moet dat betalen? Bovenop de schade door vandalisme wat niet minder wordt.
Ik denk niet dat veel gemeenten zo'n bedrag ervoor over hebben, misschien in de grote steden wel, maar kleine dorpsgemeenten hebben dat niet, en niet iedereen zal het halve land afreizen voor zo'n showtje van pakweg 10 tot 15 minuten. Bovendien zal de burger, lees belastingbetaler er indirect voor de kosten op moeten draaien, middels hogere gemeentebelastingen of middels entree betalen.
Ik denk dat weinig mensen voor een show entree willen betalen.
Bovendien kan sowieso lang niet in iedere gemeente een prof show gegeven worden.
En wat te denken van lui die daar met een dronken kop staan en het nodig vinden om zelf een zware knaller in de menigte te gooien. rellen e.d.
7. Bovendien verdienen de reguliere verkooppunten de laatste 3 dagen van het jaar er ook nog een aardig zakcentje aan, wat dan ook weg valt en hoe willen ze dat compenseren.
Conclusie bij het afschaffen van consumentenvuurwerk (verbod vind ik een vreselijk vies woord!), lijden niet alleen de freaks eronder. Ook de azijnpissers en de zeikerds en iedereen die tegen vuurwerk is zullen daar onder lijden, let wel indirect, doordat de overheid dan zoveel miljoen mis loopt, zullen ze dat geld toch op een andere manier binnen weten te halen, d.m.v. belastingen en die moet iedereen betalen, of je nu voor vuurwerk bent of niet.
En iemand meldde of er over 15 jaar bijv. nog vuurwerk af mag gestoken worden door de consument, ach 15 jaar is nog zo'n eind weg dan leven waarschijnlijk de meeste zeikerds(daar het veelal ouderen zijn) toch niet meer. En wat kan er dan wel niet zijn, niemand die dat nu al weet. Misschien bestaat gl dan niet eens meer, die doen het toch al slecht. Tegen die tijd zijn er wel heel andere dingen waar we ons zorgen over kunnen maken.
Er zal dan heus wel vuurwerk zijn voor de consument.
Het is al een zo'n lange traditie die je niet 1, 2, 3 kunt beëindigen.
En als het aan minister Opstelten ligt wordt de vuurwerktraditie zeker niet afgeschaft, en zijn wil is wet, daar doen de tegenstanders niets tegen.
Ik ben zeker geen fan van Opstelten maar wat de vuurwerktraditie betreft zou ik zo sympathie voor die man krijgen.