Roep om vuurwerkvrije zones in Groningen

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
03526676.jpg

De binnenstad een vuurwerkvrije zone en in een aantal wijken is alleen op speciaal aangewezen plekken het afsteken van vuurwerk toegestaan.

Collegepartijen GroenLinks en PvdA komen met twee voorstellen om de overlast van vuurwerk tijdens de jaarwisseling nog verder terug te dringen.

Raadsleden bespraken gisteravond het verloop van de jaarwisseling. De jongste uitbreiding van het aantal vuurwerkzones is uitstekend bevallen. Er waren minder incidenten.

Zones

Raadslid Diederik van der Meide (PvdA) gaat op pad om te onderzoeken of uitbreiding van het aantal vuurwerkvrije zones haalbaar is. ,,We willen overleggen met wijk- en buurtorganisaties in de stad om te kijken of er draagvlak is voor een experiment, waarbij één of meer van die wijken grotendeels vuurwerkvrij wordt. Er komt vervolgens een aantal zones in diezelfde wijk waar vuurwerk mag worden afgestoken.’’

Wijkbewoners, aldus Van der Meide, weten dan waar er overlast valt te verwachten. ,,En wij willen ook een rol voor de bewonersorganisaties bij de communicatie en het toezicht.’’

Hij hoopt voor de zomer een aantal buurtorganisaties gesproken te hebben.

,,Wat vinden wij acceptabel?"

Fractievoorzitter Benni Leemhuis (GroenLinks) ziet naar het voorbeeld van Alkmaar het liefst de hele binnenstad als een vuurwerkvrije zone. ,,Ik wil dat debat voeren. Wat vinden wij acceptabel voor onze historische binnenstad die slecht bereikbaar is voor de hulpdiensten en waar de kans op schade groot als er door het afsteken van vuurwerk brand uitbreekt?’’

In Alkmaar brandde tijdens de nieuwjaarsnacht in 2015een aantal huizen in de binnenstad af.

Maar is het voorstel van Leemhuis haalbaar? ,,De burgemeester heeft een toezegging gedaan daar op terug te komen.’’

Aftelmoment uitbouwen

Raadslid Arend Jan Wonink (D66) stelde voor het ‘aftelmoment’ op de Grote Markt, waarbij circa 3000 Stadjers aanwezig waren, ‘uit te bouwen’ in overleg met de Groningen City Club. De burgemeester is geen voorstander. Er zou te veel regelgeving bij komen kijken.

Tijdens de laatste jaarwisseling waren er zeven vuurwerkvrije zones in de stad: verpleeghuizen Maartenshof en het Heymanscentrum, de omgeving van ziekenhuizen UMCG en Martini, de kinderboerderij Stadspark, de Noorderbegraafplaats en begraafplaats Esserveld. Het jaar daarvoor waren er vijf.

Ik kan mij van vroeger nog wel herinneren dat ze midden in het dorp altijd bij elkaar verzamelden. Levensgevaarlijk daar.
Daarnaast is het natuurlijk een hele gekke redenering. Op bepaalde delen willen ze niet teveel mensen bij elkaar hebben omdat dit de hulpverlener kan bemoeilijken. Maar vervolgens gaan ze op andere plekken weer mensen bij elkaar proppen omdat ze daar dan met z'n allen kunnen stoken. Ik snap het niet helemaal.
Ze mogen er dan ook gelijk wel een eerste hulp post naast zetten want het kan bijna niet anders zijn dan dat dit misgaat.
greetzzz

Weer Groenlinks.. de puist van de samenleving die maar blijft pruttelen.

Jammer dat de PvdA er in meegaat.

Ik denk dat Groningen er eerder op zit te wachten om geen aardbevingen meer te krijgen, laatst een stuk van op tv gezien wat een ellende is dat zeg.

Paniek geroeptoerter voor de verkiezingen. Groenlinks gebruikt dit al jaren die als hun stokpaardje voor de verkiezingen en PVDA knijpt hem door de slechte peilingen. DIt heeft tot gevolg dat zij meegaan met het succes wat Groenlinks hier mee heeft. Ik ben benieuwd of de achterban van de pvda Groningen(die groot is) hier ook daadwerkelijk achter staat... er zijn nogal wat mensen in de volkswijken die veel stoken en hier van genieten en tevens Pvda'er zijn..

Back
Bovenaan