Rob Mulder trekt lange neus naar vuurwerkaffaire.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
,,Zie het gerust als een héle dikke vinger”, zegt Rob Mulder. Hij gaat een dag in de vuurwerkhandel, met zijn ‘Robbie’s duitsvuurwerkfestival’.

Dat doet Mulder een jaar nadat hij zijn plek verloor bij RTV Noord om wat de ‘vuurwerkaffaire’ is gaan heten. Bovendien is hij nog in afwachting van een rechtszaak wegens het bezit van illegaal vuurwerk. Hij haalt zijn gram, of liever, probeert zijn kilo’s te verkopen op zaterdag 29 december, bij de agrarische groothandel BTN De Haas aan de Osloweg in Groningen.

Duits vuurwerk
,,Met zo’n kermisstier, een draaimolen, gratis braadworsten, vanaf negen uur.” Zo, dat was de reclame. Maar wanneer heeft hij dit bedacht? ,,Eerlijk zeggen? Al half januari! Begin dit jaar al! Ik hou van boeren, rauwe, eerlijke mensen, en ik maak een boerenprogramma op Youtube, Biedeboer. Zo kwam ik op een dag praten bij BTN de Haas. Daar verkopen ze tegen oud en nieuw altijd Duits vuurwerk. Ik stelde direct voor om mij daar een festival van te laten maken. Vonden ze te gek. En ze hebben het idee nooit laten varen.”

Mulder moest een jaar geleden jaar weg bij RTV Noord toen bleek dat hij een aanschaf van een pak illegaal vuurwerk voor de camera in scène had gezet, waarna ook nog eens duidelijk werd dat hij van scooterhandelaar Daniël Westra een pakket vuurwerk had aangenomen.

Geen omkoperij
Die hele kwestie zit hem nog altijd hoog. ,,Het was natuurlijk een klote-reportage, die ik had gemaakt. Heel slecht. Dat ik ook nooit moeten doen. Ik ben geen journalist die zoiets kan. Maar ja, ik was bij Noord degene met contacten. Dus daar ging ik.” Het aannemen van dat pakket was volgens Mulder geen omkoperij, maar een beleefdsheidshandeling. ,,Daniël komt net als ik van de Bedumerstraat, de arme hoek. Hij wilde per se dat ik het meenam.”

En dan staat hij straks op z’n Duits te verkopen. ,,Ik hou niet eens van vuurwerk. Maar ik wilde per se hiermee dit rotjaar afsluiten. Alles in die affaire van vorig jaar stelde helemaal geen donder voor. Hiermee zeg ik: krijg allemaal het rambam maar.”

Geen lekker jaar
Zijn jaar was geen lekker jaar. Inkomstenverlies. ,,Wat dacht je! Ik zei altijd, jongens, zorg dat je nooit voor meer dan 30 procent afhankelijk bent van één opdrachtgever. En wat doet Mulder zelf? Die stort zich vol overgave op Noord.” Stil zit hij geenszins. Nadat hij eerder al stierenpoep aan het Groninger Museum wist te slijten als kunst, heeft hij nu een expositie in KINK, onderdeel van het Drens Museum. Zonder vuurwerk.

https://www.dvhn.nl/groningen/Rob-Mulder-trekt-lange-neus-naar-vuurwerkaffaire-23973571.html

Back
Bovenaan