RND: omzet vuurwerkverkoop stabiel

moontan

VWC lid
RND: omzet vuurwerkverkoop stabiel

Novum Nieuws - Algemeen
dec 17 2009
(Novum) - De economische crisis lijkt niet echt van invloed te zijn op de vuurwerkverkoop. De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) verwacht dit jaar een omzet van ongeveer 65 miljoen euro. Dit is ongeveer gelijk aan vorig jaar. De prijzen zijn gemiddeld met een paar procent gestegen.
Wel komen de bestellingen dit jaar later op gang. Meer dan driekwart van het vuurwerk wordt via internet besteld, maar de online bestellingen liggen nog wat achter, zegt een RND-woordvoerder. Hij verwacht dat dat de komende week aantrekt.
Het aantal vuurwerkverkopers blijft groeien. Dit jaar zijn er bijna 1600 officiële verkooppunten, ongeveer 150 meer dan vorig jaar. Vuurwerk wordt vooral verkocht bij tuincentra, fietsenwinkels en bouwmarkten. Ook dit jaar zijn de zogenoemde cakeboxen van vijfhonderd gram veruit het populairst.
Nederlanders kopen volgens de raad steeds vaker samen vuurwerk. "Op die manier kunnen ze ook zwaarder en duurder siervuurwerk kopen, dat is de trend." Zo zijn er pakketten voor de hele straat te koop. Ook themapakketten zijn volgens RND in trek.
De vuurwerkverkoop start dit jaar op 29 december en loopt tot en met oudejaarsdag. Afsteken mag op 31 december vanaf 10.00 uur 's ochtends tot 02.00 uur in het nieuwe jaar.
[CopyRight 2009, Novum]

http://mobiel.nl.msn.com/device/nws/article.aspx?cp-documentid=6681193

Uit het nieuwsbericht blijkt dat de internetbestellingen achter liggen.
Een veelgehoorde klacht de laatste week.
Hebben jullie een mening hier over?
Waar zou dat volgens jullie aan kunnen liggen?

Ik denk dat de gewone burger meer met andere dingen bezig is, financieel gezien. Ze wachten eerst af hoe de plannen voor Kerst financieel gaan uitpakken, net als de eindejaarsuitkering, voor ze tot aankoop overgaan. Toch een stukje mentaliteitsverandering door de 'crisis'.

Hmm ik denk dat dat een beetje komt doordat de mensen denk ik liever het geld pas op het laatst uitgeven aan vuurwerk, zo hebben ze dat geld daarvoor nog in zak en zijn ze het niet meteen geld. En misschien willen de mensen gewoon weer gezellig in de winkel bestellen?

Ikzelf ga maandag mijn bestelling in de winkel doen:D

Tjah door de crisis en de kerst er nog bij. De mensen willen wel iets speciaals met kerst, maar dan met een mooi prijskaartje. Ik denk dat er gewoon wordt afgewacht wat de consument nog over heeft aan het eind van de maand, en lekker tijdens de verkoopdagen gaat kijken wat er uit kan aan vuurwerk.

Uit het nieuwsbericht blijkt dat de internetbestellingen achter liggen.
Een veelgehoorde klacht de laatste week.
Hebben jullie een mening hier over?
Waar zou dat volgens jullie aan kunnen liggen?

Nou wat dacht je ervan dat ik door de dure feestdagen nu wel een beetje door m'n poen heen aan het raken ben en m'n salaris pas begin volgende week (+Eindejaarsbonus) ontvang.. Niet zo heel onlogisch hoor Fred :p Ik ga me dan ook pas eens druk maken over online ergens iets bestellen :wink:

Misschien heeft het zelfs wel te maken met een te groot aanbod online.
Men kan niet meer kiezen, en gaat liever rustig alles eens vergelijken qua filmpjes en prijzen. Ik merk het zelf ook, bij de ene winkel is cake X goedkoper, maar bij de ander is het assortiment beter, enz enz. Niet iedereen wil 6 winkels af rijden, maar gewoon alles bij 1 halen.

Maar de grootste oorzaak is hier al beschreven. De huidige economische toestand zorgt ervoor dat mensen het geld zolang mogelijk in de broekzak houden, en pas last-minute besluiten te kopen.

Nou wat dacht je ervan dat ik door de dure feestdagen nu wel een beetje door m'n poen heen aan het raken ben en m'n salaris pas begin volgende week (+Eindejaarsbonus) ontvang
Maargoed, dat geldt ieder jaar :)
De dure feestdagen waren er vorig jaar ook, en het jaar daarvoor, enz.
De vraag was waarom het juist dit jaar later op gang komt in tegenstelling tot eerdere jaren :wink:

Het aantal internetbestellingen liggen ruim 23% voor op vorig jaar.
Gemiddelde besteding in totaal ook hoger.

Alleen in alle winkels kun je kanon afschieten zonder iemand te raken, ook bij ons.

Waarschijnlijk een teken dat de klanten weten wat ze willen en internet verkopen steeds normaler vinden worden, en veiliger.

Gr.Frits

Maargoed, dat geldt ieder jaar :)
De dure feestdagen waren er vorig jaar ook, en het jaar daarvoor, enz.
De vraag was waarom het juist dit jaar later op gang komt in tegenstelling tot eerdere jaren :wink:

Hmm ja ik bestel elk jaar altijd pas laat, dus zou t niet weten dan :)

Nou wat dacht je ervan dat ik door de dure feestdagen nu wel een beetje door m'n poen heen aan het raken ben en m'n salaris pas begin volgende week (+Eindejaarsbonus) ontvang.. Niet zo heel onlogisch hoor Fred :p Ik ga me dan ook pas eens druk maken over online ergens iets bestellen :wink:

Ik kan heel ver komen in jouw standpunt Patrick; het zal voor veel mensen zo zijn, je kan pas geld uitgeven als je het ook echt hebt.
Maar dat probleem was er voor jou en velen ook vorig jaar al.
En omdat de internetbestellingen achter liggen t.o.v. vorig jaar moeten er toch meerdere redenen zijn.

Persoonlijk ben ik ook laat met bestellen, mijn reden is dat ik door het grote aanbod gewoon nog steeds niet 100% weet wat en waar ik mijn bestellingen moet plaatsen.

Ik vermoed zelf dat het trage op gang komen van de online bestellingen ligt aan het feit dat er best veel nieuwe producten dit jaar op de markt zijn gekomen.
Mensen wachten dan liever demo's, filmpjes en commentaar op forums hierover af om zeker te weten dat ze geen kat in de zak kopen.
Vroege bestellers zijn over het algemeen toch de freaks, vandaar mijn veronderstelling.

Ik verwacht dat het aantal bestellingen de komende week wel toe zal gaan nemen, omdat de meeste mensen dan weer hun loon krijgen, al dan niet met een kerstgratificatie.

Sinterklaas is ook nog niet zo lang het land uit :wink:, en daarvoor werden de inkopen ook pas laat gedaan dit jaar. De tendens lijkt, dat er meer last-minute geshopt wordt.

Nou, de wereld hoeft niet bang te zijn op enigzins minder inkomen rond de feestdagen denk ik...Want de mensheid zoek blijdschap en kerst/oud & nieuw = blijdschap, dus ook al hebben we het hele jaar weinig geld, we willen die rottigheid wegeten en wegknallen, zo kunnen we weer blij zijn:)

Back
Bovenaan