Rellen in Bussum/Huizen, vuurwerk gooiers

bussum, huizen - De staking van ruim duizend middelbare scholieren maandagmorgen in het Bussumse centrum en bij het gemeentehuis is volstrekt uit de hand gelopen. De sfeer was zo grimmig dat de politie pepperspray en wapenstokken moest gebruiken.

Ook in Huizen, Almere en Hilversum werd door scholieren gestaakt tegen de 1040 lesuren per jaar. In totaal werden twintig aanhoudingen verricht. In Hilversum gingen daarnaast ook nog eens zeven scholieren op de bon voor baldadigheid.

Het treinverkeer tussen Naarden-Bussum en Hilversum heeft veertig minuten stil gelegen door scholieren die op de rails gingen staan. De Hema heeft vanwege de overlast de deuren anderhalf uur moeten sluiten. Met eieren en vuurwerk protesteerden vanaf half elf 's ochtends leerlingen tegen de volgens hen 'zinloze' lessen.

Winkels waaronder de Hema en de Albert Heijn en bovenliggende woningen moesten het ontgelden. Er werd met eieren gesmeten, leerlingen namen winkelvlaggen mee en staken prullenbakken in brand. Ook werd (zwaar) vuurwerk in de mensenmassa gegooid en later ook naar de politie. Bij het Bussumse gemeentehuis liepen jongeren over auto's.

In vergelijking met Bussum verliep het scholierenprotest in Huizen op Plein 2000 relatief rustig. Wel werd het gemeentehuis met eieren bekogeld en de ingang gebarricadeerd. In Almere greep de politie ook naar de wapenstok om leerlingen uiteen te drijven.

heb er zelf niet veel van mee gekregen want ik was aan het werk, maar ik weet intussen wel dat mijn oude school goed bezig was in Bussum en dat er ook vrienden van mij bij betrokken waren.

:bye:

Tja, wat moet ik er van zeggen.
Wat zal de gemiddelde leeftijd zijn van al deze stakende leerlingen?
Dan zie ik dat de politie pepperspray, wapenstommen, me en zelfs een waterkannon gebruiken, beetje overdreven.....

Vind het allemaal zo'n onzin, 9 van de 10 kennen de reden niet eens en nemen het als een excuus voor een middag vrij en vermaak.:frusty:

Enjah ook wordt over de protest acties absoluut niet nagedacht, degene die schuld zijn aan dit alles "onnuttige" worden niet geraakt, maar een ondernemer die het misschien wel helemaal met je eens is wordt zijn winkel overhoop gehaald:angry:.

Mentaliteit, normen en waarden dat moet maar eens goed geleerd worden op school als het vanuit thuis niet gebeurd!

Tja, wat moet ik er van zeggen.
Wat zal de gemiddelde leeftijd zijn van al deze stakende leerlingen?
Dan zie ik dat de politie pepperspray, wapenstommen, me en zelfs een waterkannon gebruiken, beetje overdreven.....

Er waren ook jongeren van buiten de school bij betrokken (oude leerlingen van de scholen etc), die hebben het vooral doen escaleren.

voorbeeld van kanslose jongeren, dikke pluim ( voor het eerst) aan de politie lekker irritante stakertjes neer knuppelen.
wat denken ze nou wel niet, staken omdat ze naar school moeten,op die leeftijd heb je nog helemaal geen rechten maar plichten, gewoon naar school gaan en niet piepen gaat nergens over dit,winkels die moeten sluiten de NS ligt stil, omdat een groep kneuzen gaat staken omdat ze tegen wat extra school uurtjes zijn.... ik zeg VOL GAS MET DIE TREIN
1040 uur naar school/ gemiddeld werk je meer als 1900 uur das het dubbele dus,jankers en dat moet het land gaan voor zetten

De kwestie over het aantal uren is vrij complex wil hier geen discussie over voeren maar even een beschrijving:
Ik moet 32 lesuren per week hebben, hiervan worden 23 uren les gegeven. De overige 9 uur moet ik (vaak zinloos) op school vertoeven in lokalen waar of geen leraar zit of een toezichthouder waar je nog geens eens iets aan kan vragen omdat deze geen kennis van zaken heeft.
Omdat er streng wordt gecontroleerd door de overheid bij scholen, controleerd de school erg streng of wij deze uren wel aanwezig zijn. Simpel gezeg, ik snap de behandelde onderwerpen heb alles af geen vragen zou bij een toets een 8 of 9 scoren, maar toch moet ik die 9 uur per week extra op school doorbrengen. Geef toe dat dit zeer demotiverend is om doelloos in een lokaal te gaan zitten tot dat weer het uur om is:wink:.
Kwaliteit voor kwantiteit.
(excuses liet me toch even vatten door de pen:p)

Maar nu weer over het persbericht:wink:

Naar school met je luie kl o t en! Die rellen van de afgelopen dagen gaan echt over NIKS. Toen ik nog naar school ging , ging ik 2 dagen per week van 8:15 tot 16:30 naar school. en toen waren het nog 1060 uur per jaar.

Gezeik om een paar uur... Scholieren hebben 4-5x zoveel vakantie en vrije uren dan een werkende mens. En maar rellen de afgelopen dagen, en maar slopen en doen. Vandaag in de krant moest ik lezen dat veel scholieren niet eens weten wáárom ze de straat omgaan.. Nee het was leuk om te rellen en ellende te trappen..

Rot op en ga naar school, straks als je gaat werken dan moet je ook voor 40 uur aan de bak. En dan ga je ook niet de straat op omdat je 40 uur moet werken.. Daar wordt je namelijk voor betaald. Ze gaan al minder naar school toe in verhouding toen ik nog op school zat.

Conclusie: waar maak je je druk om!? Nóg meer vrije tijd.. om nóg meer te gaan vervelen, om nóg meer te kunnen hangen, om nóg meer criminele streken uit te halen!?!???

Bij mij op school was het ook raak..
Eerst hebben ze tot 4x toe het brandalarm af laten gaan. dus gingen de hekken open zodat we naar buiten konden..
Riep de directeur nog om dat het vals alarm was:bonk:
Toen gingen zo'n 100 jongeren naar de binnenstad toe, werd er een bushokje kapot geslagen..
En toen later dachten we dat die 100 gasten weer terug kwamen, maar toen kwam de vmbo afdeling langs. En toen werden er autoruiten vernield, prullenbakken opgeblazen etc..
Daarna zijn ze naar andere scholen gaan, maar daar stond al politie te wachten en waren de hekken gesloten.. Dus die konden niet mee..
Toen kwamen ze dus met zo'n 600 á 700 man aan in de binnenstad, daar hebben ze nog wat winkels overhoop gehaald, winkels zijn kort daarna ook gesloten..
Uiteindelijk waren ze bij het gemeentehuis, gingen ze eieren en mandarijnen gooien. Vuurwerk niet vergeten natuurlijk.
Ook politie mensen werden bekogeld.
En jawel, uiteindeindelijk is maar 1 iemand opgepakt:rolleyes:

Een jongen uit mijn klas ging kijken..en toen ze de V&D overhoop haalden zeiden ze ''insula-hooligans'' (insula zo heet mijn school). dus nu weten ze ook weer waar ze moeten zijn:frusty:
En ook wisten de vmbo'ers niet waarom ze staakten..

Al met al: volgens mij hebben die stakende / relschoppende leerlingen gewoon 1.400 uur les nodig nodig waaronder 360 uur opvoeding:bonk:

Grtz Sven.

Naar school met je luie kl o t en! Die rellen van de afgelopen dagen gaan echt over NIKS. Toen ik nog naar school ging , ging ik 2 dagen per week van 8:15 tot 16:30 naar school. en toen waren het nog 1060 uur per jaar.

Gezeik om een paar uur... Scholieren hebben 4-5x zoveel vakantie en vrije uren dan een werkende mens. En maar rellen de afgelopen dagen, en maar slopen en doen. Vandaag in de krant moest ik lezen dat veel scholieren niet eens weten wáárom ze de straat omgaan.. Nee het was leuk om te rellen en ellende te trappen..

Rot op en ga naar school, straks als je gaat werken dan moet je ook voor 40 uur aan de bak. En dan ga je ook niet de straat op omdat je 40 uur moet werken.. Daar wordt je namelijk voor betaald. Ze gaan al minder naar school toe in verhouding toen ik nog op school zat.

Conclusie: waar maak je je druk om!? Nóg meer vrije tijd.. om nóg meer te gaan vervelen, om nóg meer te kunnen hangen, om nóg meer criminele streken uit te halen!?!???

Je ziet het verkeerd..
We staken tegen het feit dat we in tussenuren in een ruimte worden geplaats om dan 'zelfstudie' te doen. Komt er op neer dat je je soms wel 4 lesuren op één dag in die ruimte zit. Om zoiets 1 uur te doen, kan iedereen wel opbrengen. Maar 4 uur houdt geen mens vol, en vooral als je dat elke week moet doen.
Uitkomst is dat iedereen zich ergert, omdat men nu van half 9 tot half 4 op school zit, maar eigenlijk om half 1 al uit had kunnen zijn.

Dit komt, omdat de overheid leraren betalen om elke leerling gemiddeld zo'n 800 uur per jaar les te geven. Toch schrijft de wet voor om elke leerling 1040 uur te verplichten aanwezig te zijn.
Dit was vroeger niet zo. Vroeger had je nog 3 uur per week Frans; nu is dat nog 2 uur. Zo kan 1 leraar 13 klassen lesgeven, in plaats van 9. Zo heb je minder leraren nodig, en dat sluit weer aan bij het groeiende leraren tekort en bezuinigingen in het onderwijs.

In ieder geval, dit heeft ervoor gezorgd dat leerlingen staken; ze eisen minder nutteloze uren. Dit kan opgelost worden door leraren meer lesuren te betalen, of om leerlingen minder uur op school te verplichten. Aangezien het geld niet aanwezig is wordt gekozen voor de eerste optie.

Trouwens RedBaron, hoe wil jij 2 dagen per week naar school gaan om nog aan 1060 uur te komen? Inderdaad, jij spreekt hier over een beroepsopleiding. De andere 3 liep je stage, en daarmee compenseerde je dit probleem.
Klopt, ze sommigen weten niet eens waarom ze precies staken. En een groot gedeelte doen het alleen om herrie te schoppen, en dat is iets wat ook voor mij een doorn in het oog is. Maar het gaat zich om de inhoud.

Wij gaan als school morgen staken; en doen dit op een fatsoenlijke manier.
Vanaf 10.15 worden de lessen beëindigd, en in samenwerking met de leraren wordt er gestaakt. Het doel is bijvoorbeeld om het wereldrecord ballonnen opblazen te verbreken (12.000 stuks). Om half 1 zal er een debat plaatsvinden, over hoe alles nou zit. Hier is de pers ook aanwezig.
Ondertussen zijn er optredens van bands die uit leerlingen bestaan.
Bovendien is er een video gemaakt over hoe het er op school nou aan toe gaat, filmpjes van kaartende mensen in de aula bijvoobeeld. Deze wordt aan de media voorgebracht.

De bedoeling hiervan is om te laten zien dat het zegmaar een 'feest' is op school, omdat iedereen zich maar wat zit te vervelen en lol zit te trappen, in nutteloze uren. Dit doen we zonder enige rellen, om te laten zien dat het ook anders kan.
Lees het na, op http://www.freewebs.com/stellamarisstaakt/ .

Je ziet het verkeerd..
We staken tegen het feit dat we in tussenuren in een ruimte worden geplaats om dan 'zelfstudie' te doen. Komt er op neer dat je je soms wel 4 lesuren op één dag in die ruimte zit. Om zoiets 1 uur te doen, kan iedereen wel opbrengen. Maar 4 uur houdt geen mens vol, en vooral als je dat elke week moet doen.
Uitkomst is dat iedereen zich ergert, omdat men nu van half 9 tot half 4 op school zit, maar eigenlijk om half 1 al uit had kunnen zijn.

Ik heb vaak genoeg zulke dagen gehad, sterker nog we hadden bijna elke dag een tussenuur, we klaagde daar niet over maar gingen even buiten een sigaretje roken of even naar de supermarkt.

Wij hadden stempelkaarten als we naar zo'n "studie ruimte" gingen en moesten elke week 5 stempels hebben (dus 5 uur), zodat je toch aan de uren kwam.

Ik snap het gezeur niet ? ze willen tegenwoordig geen huiswerk, dan kun je je huiswerk maken in die tussenuren, is er nog gezeik...

Sorry hoor, maar we waren juist blij met zulke tussenuren....kon je even luchten en hoefde je niet even te denken aan school.

Ik zou ook niet snappen wat sommige mensen met al die vrije tijd zou moeten, komt er alleen meer gekloot van, meer vernielingen door verveling, etc. noem maar op !

Bij mij op school was het ook raak..
Eerst hebben ze tot 4x toe het brandalarm af laten gaan. dus gingen de hekken open zodat we naar buiten konden..
Riep de directeur nog om dat het vals alarm was:bonk:
Toen gingen zo'n 100 jongeren naar de binnenstad toe, werd er een bushokje kapot geslagen..
En toen later dachten we dat die 100 gasten weer terug kwamen, maar toen kwam de vmbo afdeling langs. En toen werden er autoruiten vernield, prullenbakken opgeblazen etc..
Daarna zijn ze naar andere scholen gaan, maar daar stond al politie te wachten en waren de hekken gesloten.. Dus die konden niet mee..
Toen kwamen ze dus met zo'n 600 á 700 man aan in de binnenstad, daar hebben ze nog wat winkels overhoop gehaald, winkels zijn kort daarna ook gesloten..
Uiteindelijk waren ze bij het gemeentehuis, gingen ze eieren en mandarijnen gooien. Vuurwerk niet vergeten natuurlijk.
Ook politie mensen werden bekogeld.
En jawel, uiteindeindelijk is maar 1 iemand opgepakt:rolleyes:

Een jongen uit mijn klas ging kijken..en toen ze de V&D overhoop haalden zeiden ze ''insula-hooligans'' (insula zo heet mijn school). dus nu weten ze ook weer waar ze moeten zijn:frusty:
En ook wisten de vmbo'ers niet waarom ze staakten..

Al met al: volgens mij hebben die stakende / relschoppende leerlingen gewoon 1.400 uur les nodig nodig waaronder 360 uur opvoeding:bonk:

Grtz Sven.

haha en uit jouw verhaal maak ik op dat jij al die tijd er bij bent geweest.
Al dat gerel is enigszins niet nodig, maar ik denk dat men uiteindelijk wel hun zin krijgt, wat betreft de les uren.

Nee, ik heb net een verhaal in de krant gelezen:wink:
Ik zie het nut er niet van in om te gaan staken...
En daarbij, ik zit nu in havo 5.
Als die uren verminderd worden is dat waarschijnlijk toch pas volgend schooljaar, dus ik heb er niks aan..

Ik heb vaak genoeg zulke dagen gehad, sterker nog we hadden bijna elke dag een tussenuur, we klaagde daar niet over maar gingen even buiten een sigaretje roken of even naar de supermarkt.

Wij hadden stempelkaarten als we naar zo'n "studie ruimte" gingen en moesten elke week 5 stempels hebben (dus 5 uur), zodat je toch aan de uren kwam.

Ik snap het gezeur niet ? ze willen tegenwoordig geen huiswerk, dan kun je je huiswerk maken in die tussenuren, is er nog gezeik...

Sorry hoor, maar we waren juist blij met zulke tussenuren....kon je even luchten en hoefde je niet even te denken aan school.

Ik ben ook blij als ik even een tussenuur heb. Altijd wel lekker een sigaretje, of effetjes naar de Jumbo.
Maar als ik om kwart over 7 moet opstaan, en om 4 uur weer thuis ben, en dan nog steeds maar 3 lesjes heb gehad (op 5vwo is dat toch maar wat huiswerk nakijken en vragen stellen) krijg je daar genoeg van.
Dat snap je toch wel? Daar staken we voor.

Volgens mij ziet iedereen het een beetje fout.. (Geen aanval)

Maar als scholier zijnde.. heb je elke dag les.. ik van half 9 tot max 10 over 4. Dat zijn 8 lesuren op een dag. Op een paar dagen zit er een tussenuur tussen. Nou is een tussenuur best wel fijn. Maar als je eerste 5 uur een tussenuur hebt.. Om vervolgens het zesde uur weer les te volgen. EN dan ook nog is het 7e uur een tussenuur. Ga je jezelf enorm vervelen op school.

Ik maak dit zelf geregeld mee. En in die tijd die ik in die tussenuren sta te vervelen ga ik liever naar huis.. Maak eventueel huiswerk wat ik heb.. Want in me eentje kan ik veel beter concentreren dan op school.

Dan nog een voordeel van eerder uit zijn is dat men eventueel kan sporten of andere bezigheden kan doen. En werken doe je voor geld. Oftewel je krijgt er iets voor terug.

Over de rellen: Dit is geen staken wat er gebeurd is. MAar ik denk toch dat dit een andere kant van het verhaal heeft. En dat is dat heel veel jeugd.. - Geen scholieren - zich ermee zijn gaan bemoeien en dingen uitlokken.

Dan nog iets, als je op MSN zit. Krijg je vanaf 10 kanten van die spam berichtjes doorgestuurd met wat voor acties er de volgende dag op de planning staan. Die helemaal niet overeen komen met wat LAKS officieel op tv zegt.

I've spoken :rolleyes:

Trouwens RedBaron, hoe wil jij 2 dagen per week naar school gaan om nog aan 1060 uur te komen? Inderdaad, jij spreekt hier over een beroepsopleiding. De andere 3 liep je stage, en daarmee compenseerde je dit probleem.
Klopt, ze sommigen weten niet eens waarom ze precies staken. En een groot gedeelte doen het alleen om herrie te schoppen, en dat is iets wat ook voor mij een doorn in het oog is. Maar het gaat zich om de inhoud.

2 dagen van 8 tot half 5 en dan de rest van de dagen moest ik ook gewoon naar school hoor. gewoon minder lang wellis waar. maar als ik even (toevallig vond ik er vorige week een) een oude school agenda opensla.. het spijt me maar daar kwam niet 1 tussenuur,studie uur ofzo in voor.

Plannen ze dan zo idioot tegenwoordig.. of snap ik het niet helemaal?

als ik zo een dag even pak die van 8:15 tot half 5 duurde dan zag dat er zo ongeveer uit:

(ik deed toen Consumptieve technieken)

4 uren Brood & Banket (de hele ochtend dus, incl pauze)
middag pauze
1 uur Frans
1 uur Nederlands
1 uur Wiskunde
1 uur Natuurkunde

Dus sochtends flink fysiek bezig zijn. En dan smiddags met je koppie. Het MBO ben ik de ICT richting heen gegaan (vraag me ook niet waarom maar het is gebeurd..lol). Maar ook daar had ik gewoon aan een geschakelde les uren zonder tussen uren ?

Is er dan in die tijd tot nu dan zó veel veranderd?

Ik ben ook blij als ik even een tussenuur heb. Altijd wel lekker een sigaretje, of effetjes naar de Jumbo.
Maar als ik om kwart over 7 moet opstaan, en om 4 uur weer thuis ben, en dan nog steeds maar 3 lesjes heb gehad (op 5vwo is dat toch maar wat huiswerk nakijken en vragen stellen) krijg je daar genoeg van.
Dat snap je toch wel? Daar staken we voor.
tuurlijk snap ik dat wel, maar je bent toch wel (en net als vele andere) zelfstandig genoeg om die uren in te vullen ? kheb ook vaak genoeg van zulke dagen gehad dus ik snap je volkomen...maar bij ons werd er nooit over gezeurt.

is er bij jullie op school geen kans om sommige uren te verplaatsen zodat het beter uitkomt voor de leraar en de leerling (dat kon bij ons nog wel eens een keer).

maar om nou alles te gaan slopen etc. om een paar tussenuurtjes ? maar wat me het meeste irriteert is dat sommige stakers gewoon mee doen om dingen te slopen, en niet om het principe.

vroegah was alles beter :frusty:

Precies, vandaag heb ik ook 3 tussenuren, en als je daarna weer naar school moet is je motivatie helemaal weg, concetreren gaat slechter en je baalt ervan dat de dag zolang is terwijl het aantal schooluren zo laag is...

Ik heb nu ook een dag, mag ik half 9 beginnen tot iets van 10 uur en dan heb ik bijna 7 uur later pas weer les en mag ik terug komen voor 2 uurtjes les. Gestoorde school. Ik vind de kerel die de roosters maakt echt een nare man

Back
Bovenaan