Regels oud vuurwerk in huis voor je zelf

Joxer

VWC lid
Beste mensen,

Ten eerste de beste wensen voor het nieuwe jaar na weer een jaar met een vuurwerkverbod, maar die gelukkig door velen werd gevierd.

Nu mijn vraag:

Wat zijn de regels als je vuurwerk in huis hebt (vol), dus geen dummies voor je eigen verzameling?

Mag je nog steeds knallers hebben, babypijltjes, F3 etc. Dus vuurwerk dat je niet meer mag afsteken, mag je dat wel in bezit hebben?

En dan zal de max. ook 25 kilo zijn dacht ik zo?

Natuurlijk vraag ik dit voor een vriend

Jouw vriend moet zich beseffen dat het in bezit hebben van deze producten niet meer mag. Het maakt natuurlijk wel wat uit of je er volle kartons van hebt liggen, of dat het enkele stuks in een vitrine zijn. Daar zal bij een eventuele strafeis uiteraard rekening mee worden gehouden.

De 25kg regel staat hier los van, verboden is verboden.

Laatst bewerkt:
Je mag geen enkel stuk vuurwerk wat verboden is in het bezit hebben. Natuurlijk wordt er bij het bepalen van de straf naar gekeken hoeveel het was. Maar als je bijvoorbeeld een cobra 8 en cobra 6 in je bezit hebt, kom je er niet mee weg ik ben een verzamelaar. Je krijgt dan echt wel een serieuze douw

Ik kan mij niet voorstellen dat als je een paar pakjes astronouten, enkele vuurpijlen en wat romeinse kaarsen hebt liggen dat er consequenties op staan. Correct me if I am wrong :)

Ik kan mij niet voorstellen dat als je een paar pakjes astronouten, enkele vuurpijlen en wat romeinse kaarsen hebt liggen dat er consequenties op staan. Correct me if I am wrong :)

Nou, net als bij fietsen zonder licht; als je bij schemer zonder licht rijdt zal een agent je waarschuwen en laten afstappen. Als je vervolgens bijdehand gaat doen krijg je m alsnog. Dus veel is afhankelijk van hoe schemerig het is, ofwel hoeveel je hebt liggen, en hoe je er mee omgaat.

Nou, net als bij fietsen zonder licht; als je bij schemer zonder licht rijdt zal een agent je waarschuwen en laten afstappen. Als je vervolgens bijdehand gaat doen krijg je m alsnog. Dus veel is afhankelijk van hoe schemerig het is, ofwel hoeveel je hebt liggen, en hoe je er mee omgaat.

Klopt helemaal, en of je toevallig net een azijnzijker of een strever in je huis hebt staan.

Oei, heb nog een doosje strijkers uit 1986……..maar zonder gekheid….oud vuurwerk met zwart poeder zal het probleem niet zijn……tenzij, zoals aangeven, kartonnen vol met astronauten in de schuur staan…maar dan nog vraag ik me af of dat een probleem zou opleveren… het is wel even wat anders dan shells en cobras met flash..

Van politie .nl

Je mag max 25 kilo goedgekeurd consumentenvuurwerk thuis bewaren tot volgend jaar. Let op: uiteraard mag je het verboden vuurwerk (per 2021) niet meer opslaan.
Hoeveel vuurwerk mag ik bezitten?

Je mag het hele jaar maximaal 25 kg consumentenvuurwerk op een niet voor het publiek toegankelijke plaats bewaren/opslaan. Uiteraard is het verboden (en illegaal) vuurwerk hiervan uitgesloten.

Heb je al vuurwerk in het buitenland gekocht, dan mag je max 25 kilo thuis bewaren tot volgend jaar. Maar alleen vuurwerk van de 2e categorie! Vanaf 1 december 2020 is namelijk al het knalvuurwerk (waaronder vuurpijlen, knalstrengen en singleshots) verboden. Volgend jaar mag dit vuurwerk dus niet meer afgestoken worden. Bewaren heeft dus geen zin

25kg regel incl.cat1....en wat verboden is verboden, alles wordt na in beslag name op categorie ingedeeld en je krijgt een overzicht daarvan thuis... En dan mag je wachten... En wachten

Bij meer dan 25 kg in huis wordt alles in beslag genomen,... Geloof mij..., ��
Daar kun je goed werk van maken dan, Cat 1 kent geen wettelijke beperking op het aantal kilo’s in bezit.

EDIT: Wellicht ook maar antwoord op de originele vraag van de topicstarter. Vooralsnog is dat een wat grijs gebied. Het betreft namelijk consumentenvuurwerk wat (ooit) legaal was. Echter, als het artikelen zijn die niet (meer) binnen de RACT vallen is dat uiteraard verboden. Daar zitten allerlei juridische haken en ogen aan, nog die de wetgever zich ook heeft gerealiseerd. Het vuurwerkbesluit wordt dan ook gewijzigd, ingangsdatum beoogd ergens in Juli dit jaar, waarbij vuurwerk dat niet (meer) in de RACT staat of géén CE- of F- classificatie heeft (lees: oud vuurwerk) expliciet gelijkgesteld aan vuurwerk van de categorie F4.

Daar kun je goed werk van maken dan, Cat 1 kent geen wettelijke beperking op het aantal kilo’s in bezit.

EDIT: Wellicht ook maar antwoord op de originele vraag van de topicstarter. Vooralsnog is dat een wat grijs gebied. Het betreft namelijk consumentenvuurwerk wat (ooit) legaal was. Echter, als het artikelen zijn die niet (meer) binnen de RACT vallen is dat uiteraard verboden. Daar zitten allerlei juridische haken en ogen aan, nog die de wetgever zich ook heeft gerealiseerd. Het vuurwerkbesluit wordt dan ook gewijzigd, ingangsdatum beoogd ergens in Juli dit jaar, waarbij vuurwerk dat niet (meer) in de RACT staat of géén CE- of F- classificatie heeft (lees: oud vuurwerk) expliciet gelijkgesteld aan vuurwerk van de categorie F4.

De wet maakt geen onderscheid tussen 1.4s en 1.4g bij opslag thuis.

b.buiten de perioden, bedoeld onder a, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is;

De wet maakt geen onderscheid tussen 1.4s en 1.4g bij opslag thuis.

Cat1 is vrijgesteld van deze regeling, dus idd geen maximum voor opgegeven.

Artikel 2.3.7
De artikelen 1.2.4, 1.2.5, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.5a en 2.3.6 gelden niet ten aanzien van fop- en schertsvuurwerk.

En in 1.2.4 artikel b staat het volgende:
b. buiten de perioden, bedoeld onder a, indien niet meer dan 25 kilogram consumentenvuurwerk voorhanden is op een plaats die niet voor het publiek toegankelijk is;

Bron:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0013360/2021-07-01#Hoofdstuk1_Paragraaf2_Artikel1.2.4

Hmmm, maar stel : hoe zit het als je 20 kilo aan Kometenbomben oid in huis hebt, deze waren 2 jaar geleden nog toegestaan, en nu is er twee jaar een verbod. Dus hoe zou je die dan hebben kunnen schieten als je je aan het verbod hebt gehouden ?

Hmmm, maar stel : hoe zit het als je 20 kilo aan Kometenbomben oid in huis hebt, deze waren 2 jaar geleden nog toegestaan, en nu is er twee jaar een verbod. Dus hoe zou je die dan hebben kunnen schieten als je je aan het verbod hebt gehouden ?

Helaas, was is verboten ist verboten. Deze producten zijn sinds 1 dec. 2020 niet meer toegestaan door aanpassing van het RACT binnen nederland. Je had ze dan eigenlijk moeten afsteken voor die datum (jaarwisseling 2019/2020). Meer dan dat valt er niet over te zeggen.

Edit: zit me ineens te bedenken dat je er nog een paar oliebollen of een appelflap voor kunt krijgen. Weet niet of je daar vrolijker van wordt :shocked:

F3 mag je als particulier niet meer in bezit hebben,
Valt nu onder "illegaal" vuurwerk.
Dus ook wat je over hebt, is verboden.

Dat wordt weer naar een vuurwerk inleverpunt rijden eind dit jaar, mits daar geen lange rijen staan.. :bye:

Back
Bovenaan