Reclame Code Commissie: anti-vuurwerkreclame Achmea misleidend en oneerlijk

HVLV

VWC lid
Reclame Code Commissie oordeelt:
anti-vuurwerkreclame Achmea misleidend en oneerlijk

Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond en VuurwerkCheck in gelijk gesteld na klacht


De Stichting HVLV (Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond) en VuurwerkCheck zijn zojuist door de voorzitter van de Reclame Code Commissie in het gelijk gesteld na een aanklacht tegen de anti-vuurwerkreclame van Achmea die op televisie en youtube te zien was. De commercial van Achmea waarin tal van ‘schokkende cijfers’ worden getoond rondom de jaarwisseling, waarna wordt opgeroepen geen vuurwerk af te steken, is door de Reclame Code Commissie ‘misleidend en oneerlijk’ bevonden. De voorzitter van de Reclame Code Commissie heeft Achmea dan ook aanbevolen niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Achmea kan nog tot 7 januari bezwaar maken.

Televisiecommercial met onjuiste feiten
De afgelopen weken was op televisie en internet een commercial van Achmea te zien. In deze commercial schermde de verzekeraar met een aantal onjuiste feiten die volgens Achmea betrekking hebben op de Nederlandse vuurwerktraditie. Afsluitend riep Achmea de kijker op om zelf geen vuurwerk af te steken; dit zou alle jaarlijks terugkerende jaarwisselingsproblematiek oplossen.

‘Lastercampagne tegen Nederlandse vuurwerktraditie’
Genoeg aanleiding voor Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond en VuurwerkCheck om een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie. En met succes. Jeffrey Peters, woordvoerder namens Stichting HVLV, voelt zich gesterkt door de uitspraak: "Vandaag is er een zeer krachtig signaal afgegeven. Achmea voerde een onterechte, feitenvrije lastercampagne tegen de Nederlandse vuurwerktraditie. De Reclame Code Commissie heeft Achmea daarvoor nu een flinke tik op de vingers gegeven. Dit laat zien dat Achmea, een belangrijke partner van het Vuurwerkmanifest, niet zomaar wegkomt met deze oneerlijke, misleidende reclamecampagne tegen het Nederlandse culturele erfgoed." Jeffrey vervolgt: "Toen Achmea in haar verweer op onze klacht niet wilde ingaan op de ontkrachting van de door hen genoemde cijfers, wisten we al dat we zouden gaan winnen."

Feestelijke jaarwisseling in 2022
Jeffrey is blij met de beslissing van de voorzitter van de Reclame Code Commissie: "We hopen dat Achmea in het vervolg wat beter nadenkt voor ze de duurbetaalde premies van haar klanten aanwendt om de publieke opinie naar eigen inzicht te beïnvloeden." Stichting HVLV houdt in ieder geval een oogje in het zeil en is daarnaast al bezig met de jaarwisseling van 2022/2023: “Risicovolle vuurwerkartikelen, die in 2019/2020 nog werden verkocht, zijn inmiddels verboden. We kijken dus uit naar een feestelijke, traditionele jaarwisseling waarin alleen goedgekeurd, stabiel siervuurwerk nog een plaats zal hebben. Daar maken wij ons als liefhebbers samen met de vuurwerkbranche graag hard voor."

RCC2.png
 
Dat is echt geweldig nieuws en een puike prestatie van HVLV/Vuurwerkcheck, gefeliciteerd! Dit laat Achmea goed weten dat ze niet zomaar vrij spel hebben qua misleidende opiniesturende propaganda!
 
Mooi nieuws en goed dat er gewonnen is maar het kwaad is natuurlijk al lang geschied. Krijgen ze nu een flinke boete en verplicht publiekelijk excuses aanbieden of wordt alleen de reclame nu gestopt? Zonder dat soort sancties heeft deze winst maar weinig impact en gaat het in de toekomst gewoon weer gebeuren. Wil geen zuurpruim zijn en ben zeker blij dat het succesvol aangevochten en gewonnen is! Dat dit inderdaad iedereen ervan weerhoudt om dit zo nog eens te doen!
 
Mooi nieuws en goed dat er gewonnen is maar het kwaad is natuurlijk al lang geschied. Krijgen ze nu een flinke boete en verplicht publiekelijk excuses aanbieden of wordt alleen de reclame nu gestopt? Zonder dat soort sancties heeft deze winst maar weinig impact en gaat het in de toekomst gewoon weer gebeuren. Wil geen zuurpruim zijn en ben zeker blij dat het succesvol aangevochten en gewonnen is! Dat dit inderdaad iedereen ervan weerhoudt om dit zo nog eens te doen!

Volgens mij mogen ze de reclame niet meer uitzenden.
 
Zitten inderdaad niet veel consequenties aan vast aan zo'n uitspraak maar het goede nieuws is dat het best al goed opgepakt wordt in diverse media, dus het is qua pr echt wel even een dingetje voor ze.
 
Ik heb op de Twitter tijdlijn van Achmea de link naar het artikel in de Volkskrant maar een paar keer gedeeld :D
Zag dat zelfs die Sylvana Simons daar gereageerd heeft. Wat een domme doos. Die haalt haar feiten uit een reclame …:frusty:
 
Idd verschrikkelijk die reclame van het KNGF. Kijken of daar ook wat mee gedaan kan worden. Overigens geweldig nieuws. Mijn felicitaties voor HVLV/Vuurwercheck die dit toch maar mooi voor elkaar hebben gekregen. Ik krijg er een heel prettig gevoel van. :biertje:
 
Goed gedaan heren. Ik heb een paar keer gedoneerd, en ben blij dat er inderdaad actie ondernomen wordt. Mijn steun hebben jullie.
 
Mooi nieuws en goed dat er gewonnen is maar het kwaad is natuurlijk al lang geschied. Krijgen ze nu een flinke boete en verplicht publiekelijk excuses aanbieden of wordt alleen de reclame nu gestopt? Zonder dat soort sancties heeft deze winst maar weinig impact en gaat het in de toekomst gewoon weer gebeuren. Wil geen zuurpruim zijn en ben zeker blij dat het succesvol aangevochten en gewonnen is! Dat dit inderdaad iedereen ervan weerhoudt om dit zo nog eens te doen!


Exact mijn gedachten. Consequentie zou moeten zijn dat ze een reclame zouden moeten maken waarin ze verklaren dat ze fout zijn geweest.
 
Mooi werk HLVL! Ik heb gelijk ook hun Youtube film gemeld als zijnde misleidend, als we daar nog even met zijn alle dezelfde melding doen kan die ook verwijderd worden van Youtube en zijn we er vanaf.
 
Mooi dat dit gewonnen is. Nu deze 'feiten' van Achmea als misleidend zijn aangemerkt, geeft dat nu nog een extra stok om politici mee om de oren te slaan?
 
Heel leuk en aardig maar de NOS vermeld niet dat de cijfers uit het filmpje niet kloppen, en dat is juist het misleidende stuk

Het artikel uit de openingspost, is het persbericht welke verstuurd is naar de media. Je ziet wat er van gemaakt word:).
 
Heel leuk en aardig maar de NOS vermeld niet dat de cijfers uit het filmpje niet kloppen, en dat is juist het misleidende stuk
rtl ontbijtnieuws werd dat wel netjes er bij gezegd "gebruikt fictieve cijfers...,en dat is misleidend"
 
Back
Bovenaan