Het is ondertussen december 2017 en Cafferata is er (gelukkig) nog steeds ondanks diverse voorspellingen. Zelf ben ik vrij liberaal, illegaal is voor mij een product dat ondeugdelijk is en niet omdat een regionale overheid binnen de EU andere regels hanteert als de andere lidstaten. Voor zover ik zie zijn de producten van Cafferata, bij normaal gebruik, veilig. Het zou goed zijn als er een eensluidende regelgeving komt omtrent uitvoering, vervoer (in de gehele EU mag je 300 KG vervoeren, behalve in NL, hier maximaal 25 KG, bij de Duitse grens zal de politie dan ook menige koopjesjager aan de kant zetten en alles boven de 25 KG in beslag nemen), de soorten toegestane kruit samenstellingen, maximale hoeveelheden kruit per unit, opslag etc. Nu is dat een ratjetoe met als gevolg dat, mede door de regelgeving in NL, men hier het dubbele betaalt als in de andere EU landen (al klopt dat niet helemaal, in NL kost bijvoorbeeld de Strasse sensation € 89,00, ik betaalde er, op 1 eurocent na € 60,00 voor).