RB's Oud & Nieuw show 2012/2013

RB89

VWC lid
Ik ga hier proberen uit te leggen wat ik zoal heb gedaan om mijn consumentenshowtje te realiseren. Ik doe dit om andere te motiveren of om andere juist te informeren over hoe zij eventueel zaken kunnen aanpakken. Daarnaast houd ik voor mijzelf dit 'verslag' toch al bij om het later nog een terug te kunnen lezen. Altijd leuk om te zien wat je vroeger hebt gedaan!

Inleiding
In het jaar 2010/2011 hebben wij met de kameraden de All seasons van Royal gekocht. Wat een prachtig blok was dit, een dikke aanrader van mijn kant uit! Het jaar daarop konden wij, door omstandigheden, niet in het bezit komen van een zelfde soort cake. Ik heb toen besloten om een 6 kanaals schietsysteem te bouwen en met consumentenvuurwerk een kleine te show te doen als vervanging. Dit is redelijk goed verlopen en smaakte naar meer.

In dat zelfde jaar heb ik gelijk gezegd dat ik het jaar daar op (2012/2013) een nieuwe schietkist wilde maken met meer mogelijkheden en meer Que's.

Wat wil en kan ik precies?
Als eerste is het makkelijk en belangrijk om voor ogen te hebben wat je precies wilt, maar vooral wat je kunt gaan doen. Er zijn immers genoeg ideeën, maar deze zijn lang niet allemaal even haalbaar.

Als eerste is belangrijk om te weten wat je budget is. Aangezien wij met meerdere samen geld inleggen, heb ik een limiet aangehouden van €450,-.

Wanneer eenmaal het budget was vastgesteld ben ik gaan kijken naar wat voor show ik precies wilde. Aangezien ik met mijn bijbaan (ik studeer nog) op evenementen zoals Fusion of Dance werk en mij kameraden ook niet vies zijn van een feestje zoals Fuson of Dance, Defqon en Climax ect. liep ik rond met het idee om de afsluiting van dat soort feestjes in het klein te willen 'kopiëren'. Daarnaast is een ander iemand vrij enthousiast over het fenomeen "mascleta" en dus moest dit er ook in komen als afsluiter. Anders gezecht: Ik wil een kleine pyroshow op hardtyle schieten met een knal einde.

Om dit te realiseren ben ik schietkisten nodig die, met behulp van software op mijn PC, vuurwerk kunnen ontsteken. Zoals al eerder vermeld, wilde ik überhaupt al nieuwe schietkisten maken dit jaar. Ik heb dit jaar, zoals in het topic: Techniek van vuurwerk > elektrische onsteking te lezen valt, mijn eigen fieldboxen en transmitter gemaakt. Ik ga daar hier niet verder op in. Voor info over dit gedeelte http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?977-Jouw-schietkist/page44.

De muziek
Goed vuurwerk is mooi, maar met een pyroshow geeft de muziek ook een groot deel van de beleving mee. Ik wist gelijk dat ik wilde beginnen met het nummer 'Brennan Heart Ft. Wildstylez - Lose my mind'. Dit echt zo'n heerlijk chaos nummer.

Ik wilde halvewege de show een stukje romantiek creeën, door het tweede nummer zo te kiezen dat het 'begin' stuk erg rustig en sfeervol zou zijn. In eerst instantie koos ik daarom als 2e nummer 'DJ Stephanie_-_Sweet Disposition', omdat dit nummer een prachtig rustig begin stuk heeft waarvoor je heel erg mooi sfeer cake's kunt gebruiken.

Bij nader inzien kwam ik tijdens het uitdenken een beter en toepasselijker nummer tegen. Namelijk 'Slim Shore & Code Black - Time of Your Life'. Ik wil nu niet sentimenteel over gaan komen, maar in dit nummer komt langs 'Remember the years, Remember the times, These are the moments we've captured together' Gezien de jaarwisseling vond ik dit wel heel erg toepasselijk en dus heb ik het tweede nummer vervangen door deze.

Het vuurwerk
Goed. Het systeem is inmiddels aanwezig, maar zonder vuurwerk heb ik er er weinig aan. Om bovenstaande pyroshow te realiseren, ben ik vervolgens gaan bekijken welke cakes ik nodig dacht te zijn.

Ik heb meerdere lijsten gemaakt, maar ik kwam telkens op veel te hoge bedragen uit. Ik heb immers een budget van €450,- Na lang struinen en uitzoekwerk heb ik besloten om mijn zoekfunctie te verbreden en niet enkel na single cake's te kijken, maar meer te focussen op assortimenten.

Na veel lezen kwam ik tot de conclusie dat in veel project het Buurtassortiment van Rubro word gebruik om de simpele reden: Grote boekketen, goede burst en dat voor een aantrekkelijk prijs. Het zelfde verhaal geldt voor de Extreme Salute. Vandaar dat ik 1 katon Extreme Salute en 2 maal het Buurtassortiment heb besteld om deze aan te vullen met leuke losse cake's.

Na deze beslissing had ik aan een mooi aantal cake's waar ik grote stukken mee kan opvullen. Toch is dit lang niet genoeg om de lucht mooi gevuld te krijgen.

Ik heb in de tussentijd een mooi Excel overzicht bijgehouden met daarin ook een stukje effect omschrijving van de inmiddels bestelde cake's. Daarnaast heb ik twee hardstyle nummers aanéén gemixed en gedeeltelijk besloten op welk moment ik de ES en Buurtass. cake's wilde gaan gebruiken.

Ik ben er vervolgens, op de al gebruikte effecten en nog op te vullen tijden, losse cake's bij gaan zoeken. Na nog veel meer lezen en bekijken van filmpjes, had ik voor mij zelf een aantal producten van Rubro erg hoog in het vaandel zitten. Helaas bleken deze in realiteit tegen te vallen en kon ik na deze constatering opnieuw beginnen met zoeken.

Ik heb uit eindelijk de juiste aanvullingen kunnen vinden. Zoals de Zentax die heb ik heb vervangen voor de heavy 3 (deze word geschoten in W-shape). Een andere prachtig voorbeeld van het combineren van kleuren vind ik persoonlijk dat de Space intruder die ik ga combineren met de heavy legend 25. Ik denk dat dit er erg mooi uit kan komen.

Maar met alleen cakes ben ik er niet. In het tweede gekozen hardstyle nummer zit een 'rustig' stukje muziek. Hiervoor kan ik prachtig de Gaint festival van het buurt ass. gebruiken. Toch vond ik dit niet voldoende en wilde ik voor dat stukje, meer vulling in de lucht maar wel goedkoop. De gevonden oplossing na wederom lezen en bekijken..? Een romeinsekaarsenrek. Een W-shape met 5 schiet posities. Kosten rond de €12 en dit zal, na het zien van filmpjes, toch een redelijk leuk effect moeten geven.

Naast deze rustige stukken zijn er ook bepaalde "Bass" momenten. Om deze een extra boost te geven heb ik gekozen voor een mooie single shot. Namelijk de Fuego van Wollf. Deze zal daar waar nodig net dat stukje 'extra' beleving meegeven.

Dan volgt nog het einde. Dit moest een soort van mascleta worden. Vanuit het Buurtass. heb ik al de beschikking over 2x de Power Zone. Deze geeft al redelijk geweld en kan mooi als begin dienen. Om veel knallen her en der in de lucht te creeën komt ook hier en zelfbouw projectje achteraan. Namelijk 90 thunderkings in waaier vorm met een oplopend tempo. Ik kan nu zelf de snelheid bepalen en de kosten blijven redelijk laag op deze manier zodat daar achteraan nog de Delicous Thunder van Rubro komt. Deze word in het midden ontstoken, zodat de cake twee kanten uitbrand en het tempo dus sneller is (meer geweld). Deze loopt uiteindelijk weer over in de Delicous Thunder Final Edition. EDIT demo cake blijkt anders te zijn, cake word gewoon normaal ontstoken en door gelust naar de final edition.

exelprintsrceen.jpg

Figuur 1. Exel file met gekozen producten

20121229153821.jpg

Figuur 7. Het te gebruiken vuurwerk.

Opbouw voorbereidingen
Nadat ik de muziek klaar had en de producten waren gekozen, kon het 'programmeren' beginnen. Hier is meer tijd in gaan zitten dan je zou verwachten. Dit komt mede omdat ik meerdere youtube filmpjes heb gedownload en vertraagt heb afgespeeld om de gemiddelde tijdsduur en stijgtijden te kunnen bepalen.

pyroignitioncontrolprin.jpg
http://imageshack.us/a/img145/2738/20121229153821.jpg[/IMG]
Figuur 2. PyroIgnitionControl file

Meerdere cake's schieten betekend of in W-shape schieten of meerder schietlocaties. Mijn fieldboxen hebben ieder 10 que's dus ik heb ik gekozen om vanaf meerdere locatie vuurwerk te gaan ontsteken. Bij navraag op verschillende demo's, bleek dat daar veelal 6, 7 en 8 meter tussen schietposten werd aangehouden. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden dus hierbij:

showlayout.jpg

Figuur 3. Lay-out schietterrein. Rode stippellijn staat voor ondelinge afstand fieldboxen. Blauw staat voor de afstand tussen kist en schietpost (lengte e-match kabel)

Vanaf Vrijdag kan ik mijn eerste vuurwerk ophalen en ga ik beginnen met het bouwen van het kaarsen rek, het opstellen van pallets en begin ik met andere dingen voor te bereiden. Tegen die tijd kunnen jullie dus een update verwachten!

Één ding staat al wel vast. Bij te veel regen schiet ik de show niet. Ik heb er teveel energie in gestoken om het te laten verregenen. Dan schiet ik hem, wanneer het weer dit toelaat, 1 Januari wel.

Update #1 28-12-212 Start van de bouw
Eerste bestelling is opgehaald. Gelijk een tegenvaller. De gratis cake 'spinning slaute' (die verwerkt is in de eind salvo's) is vervangen voor een andere. Deze valt dus weg, maar ik verwacht niet dat dit afbreuk zal doen aan het totaal plaatje. Verder ben ik gelijk aan de slag gegaan.

Ik heb een rek gemaakt voor de romeinsekaarsen, zoals hieronder is te zien. Ik heb ervoor gekozen om een groter en langer rek te maken. Het zijn nu eigenlijk 4 kleinere rekken aaneen. Ik laat er straks een lange lont door heen lopen om het geheel te kunnen oprekken richting de minuut.

20121228185906.jpg

Figuur 4. Romeinsekaarsen rek. Voor de foto zijn er even 3 pakjes er in gezet, maar dit worden dus 5 posities.

Verder heb ik twee maal een w-shape houder voor de Heavy 3 in elkaar gezet. Ik haal straks een stuk tape onderlangs en langs de zijkanten er helemaal omheen om het er mooi vast op te zetten. dit kan pas wanneer de e-match is gemonteerd.

20121228192317.jpg

Figuur 5. W-shape houder

Tot slot ben ik begonnen met het maken van de Thunderking waaier. kleine previeuw:

20121228210120.jpg

Figuur 6. Eigenbouw thunderking waaiercake

Zondag plaats ik alle e-matches en dan kan ik alle cakes gaan plaatsen op plateu's e.d. Gelukkig heb ik tot die tijd nog voldoende dingen om voor te bereiden!

Update #2 29-12-2012
Foto van het vuurwerk toegevoegd bij het kopje vuurwerk
Vanochtend de 3e en 4e bestellingen opgehaald en gelijk weer aan de slag gegaan. Op de zelfbouw waaiercake na, staat inmiddels alles uitgestald en hoef ik morgen enkel nog de e-matches te plaatsen. Wel heb ik bij nader inzien een aantal punten aangepast, omdat ik er toch niet helemaal zeker over was. Zo heb ik, zoals te zien op onderstaande foto, De Mayday van Wollf uit voorzirg in een kist geplaats, omdat deze vorig jaar uit elkaar spatte en zo de rest van de show 'beschadigde'.

Ook heb ik de Delicous Thunder enkel doorgelont, en ga ik de normale versie niet halverwege ontsteken. Wanneer nu de 3e salvo van de 'normale' versie begint word de 'finale' versie ontstoken. Op deze manier krijg ik een mooie versnelling in het tempo. Daarnaast heb door het vervallen van de spinning salute een Que over en gebruik ik deze voor een een extra waaiercake.
20121229180104.jpg

Figuur 8. Vuurwerk per positie opgesteld

Update #3
Vanmiddag 30-12-12 meerdere stroompaaltjes in het land geplaatst, zodat mensen kunnen helpen met de opbouw s'avonds. De paaltjes met geel zijn locaties van de schietkisten en die met groen zijn de schietlocaties. Alle schietlocaties worden planken/platen met daarop nummer's 1 t/m 7. Op alle losse cake's of al gebundelde cake's zitten corresponderende nummer geplakt, zodat deze makkelijk en snel op die juiste plek gezet kunnen worden. Het zelfde geld voor de fuses. Op alle fuses zitten aan het einde van de kabel het kanaal nummer getaped. Bijvoorbeeld 1.3 staat voor kist 1 que 3.

opbouw_1.jpg
Figuur 9. De geplaatste stroompaaltjes

Update #4
Help! Alle cake's zijn gefused met de prof ontstekers, maar toen (21:00 30-12-12) bleekt dat ik deze om een rare reden niet kon ontsteken met mijn systeem... Tot 24:00 bezig geweest en toen de moed opgegeven. De volgde dag, oudjaarsdag dus, alle fuses moeten vervangen voor andere type's, gelukkig kreeg een helpende hand van mijn Vader en kameraad en stond 2 uur later alles alsnog klaar en opgeslagen.

Update #5
Zoals vermeld is de show inmiddels geschoten en is het grootse deel is afgegaan. Ook bleek mijn systeem niet capabel genoeg en deed het in test modus 5 min. van te voren erg raar. Gelukkig werkte het wel in schiet modus!

Hier een aantal foto's van de volgende ochtend.
Dayafter_1.jpg
Figuur 11. Opzet show.

Dayafter_4.jpg
Figuur 12.Schiet positie 1

Dayafter_2.jpg
Figuur 13. Niet volledig afgegaande ES en Heavy 3 cake

Dayafter_3.jpg
Figuur 14. Alle gebruikte cake's met twee los geschoten cake's bij elkaar.

Update #6
Filmpje! Zoals in het filmpje te zien is heb ik de eerste 1.5 minuut over geslagen omdat daar twee keer ES niet is afgegaan, door defecte ontstekers is dit gewoon zwartbeeld geworden. Tevens missen er her en der wel wat stukjes die ik heb opgevuld om het geheel wel synchroon te houden met de muziek. Cameraman gestopt met filmen i.v.m. natte lens en denken dat het was afgelopen. Volgend jaar moet er even een goede camera geregeld worden.

Vanaf het begin tot 1:54 en vanaf 2:13 tot 5:10 loopt alles zoals geplanned. Tussen 1:54 en 2:13 missen een aantal cake's die niet werden ontstoken, omdat het systeem niet 7 onstekers tegelijk kon ontsteken, wanneer dit systeem over één voedingsbron beschikt. Volgend jaar ieder schietkist dus van een eigen voeding voorzien! Vanaf 5:10 mist één power zone aan de linkerkant. Wederom een defecte ontsteker. Tot slot ging de finale bak na de thunderkings ook niet af. Wederom bleek de ontsteker hiervan kapot te zijn.

Volgend jaar wil ik perse met professionele onstekers gaan werken want zoal te zien is hebben er aardig wat visco-ontstekers niet hun werk gedaan, wat gelijk in gaten resulteert. Verder ben ik zeker wel tevreden en hoe vaker ik het terug bekijk hoe blijer ik begin te worden. Ik heb de lat gewoon weg erg hoog gelegt dit jaar en achteraf gezien kon ik eigenlijk alleen maar hard onderuit gaan. Gelukkig kan ik niets doen aan falende ontstekers en half afgaande cake's en hoef ik mijzelf enkel de missende cake's, door te veel fuses op één moment te gerbuiken, aan te rekenen. Een beginnersfout later we maar zeggen... Het was immers de eerste keer ooit dat ik een compleet zelf opgezette show, of beter gezegt überhaupt een show heb geschoten.

Voor diegeene die mij hebben gevolgt en gethanked bedankt! En tot volgendjaar! Klik hier voor de show van 2013/2014

Filmpje!

Laatst bewerkt:
Leuk om te zien hoe je erover na hebt gedacht.
Zou leuk zijn als je na oud en nieuw ook de film erbij plaatst zodat we kunnen zien of het je gelukt is zoals je wilde.

super gaaf om te lezen, ik ben echt benieuwd voor je hoe dit uit gaat pakken.
het is idd een hoop werk om dit voor te bereiden! veel succes vast toegewenst.

Bedankt jongens!

Leuk om te zien hoe je erover na hebt gedacht.
Zou leuk zijn als je na oud en nieuw ook de film erbij plaatst zodat we kunnen zien of het je gelukt is zoals je wilde.

De bedoeling is ook om dit op film vast te leggen.Ik zal dan tegen die tijd de film wel uploaden:)

Erg mooi om dit zo netjes uitgedacht en uitgewerkt te zien man! Ik ben heel nieuwsgierig naar deze show in ieder geval :)

Oeh.. Hier zit veel tijd in jongens! Op welk(e) nummers ga je schieten?:)
Dat laat ik nog even in het midden, maar het zijn twee nummers door gemixed beide met een release date uit 2012. Iedereen die komt wil dit namelijk graag weten en ik doe er alles aan om te voorkomen dat zij hier achter komen. Dit forum is openbaar dus vandaar...:wink:

Ik kan wel vertellen dat ik eerst als 2e nummer "DJ Stephanie_-_Sweet Disposition" wilde gebruiken, omdat dit nummer een prachtig rustig begin stuk heeft waarvoor je heel erg mooi sfeer cake's kunt gebruiken.

Dus ook aan de muziek is aandacht besteed, maar dit stukje tekst voeg ik later toe;-)

Kerel wat een voorbereiding maar wat gaaf! jammer dat je budget echt steppen niet toe laat. Maar wie weet is dit voor volgend jaar een optie :)

Kerel wat een voorbereiding maar wat gaaf! jammer dat je budget echt steppen niet toe laat. Maar wie weet is dit voor volgend jaar een optie :)
Er zit dit jaar ook +- €400 in het schiet sytsteem verwerkt. Dus volgend jaar heb ik weer iets meer om te besteden inerdaad.

Show is inmiddels geschoten. grooste deel (85%) is afgegaan. van die 15% er waren er 3 cakes die na een aantal schoten er mee stopten en 1 cake's waarvan de lont niet goed ontstoken werd (wel aan gegaan maar uitgegaan). Daarnaast bleek mijn systeem niet capabel genoeg om 6 ontstekers gelijktijdig te ontsteken, waardoor de heavy 3 batterijen niet zijn afgegaan.

Wel is iedereen laaiend enthousiast richting huis gegaan en waren er tijdens de show meerdere 'oeh's' en 'aah's' te horen. Al met al een geslaagde show naar mij menig! Er is ook gefilmd, helaas niet door een camera man, het filmpje volgt binnen kort!

Gaaf gedaan man! jammer dat het niet helemaal liep zoals gepland, maar zeker niet slecht voor een eerste keer!

Super gedaan gast!! vooral ook je informatie erbij hoe je alles tot idee bracht.
was zeker vet om te zien top!

Back
Bovenaan