Pyrotechnische Vereniging

moontan

VWC lid
Toen Nederland met internet nog in de kinderschoenen stond bestond er in Nederland een echte Pyrotechnische Vereniging:

Informatie over de Vereniging die in 1995 werd opgeheven :

International Pyrotechnic Association IPA
Belangenvereniging voor de vuurwerkconsument
De International Pyrotechnic Association is een onafhankelijke belangenvereniging voor de liefhebbers en gebruikers van consumentenvuurwerk. De IPA bestaat sinds 1992 en werd opgericht onder de naam 'Nederlandse Pyrotechnische Vereniging Barbara'. Onder de nieuwe naam wil de vereniging zich inzetten voor de belangen van vuurwerkconsumenten in Nederland en daarbuiten. Daarnaast wil de vereniging in de meest brede zin kennis en kunde verzamelen en overdragen aan belanghebbenden en geïnteresseerden in de pyrotechniek in binnen- en buitenland.

De reden voor de vorming van een belangenvereniging ligt in het feit dat er geen onafhankelijke organisatie is die de liefhebbers en gebruikers van consumentenvuurwerk objectief informeert over de geschiedenis, de kunst, de wetenschap en het gebruik van vuurwerk en over consumentenvuurwerk in het bijzonder. Consumentenorganisaties en de overheid hebben lang niet altijd voldoende kennis van vuurwerk en benaderen het onderwerp te vaak in negatieve zin. Vuurwerkhandelaren tonen weinig interesse in het op juiste wijze informeren van consumenten en hebben helaas ook niet altijd voldoende kennis.

De prijzen van vuurwerk zijn hoog. Er is geen concurrentie want de prijzen zijn bij alle vuurwerkhandelaren gelijk, wat het gevolg kan zijn van prijsafspraken. De IPA ziet dit graag veranderen en zet zich hiervoor in. Op het gebied van voorlichting, over veilig gebruik en objectieve eerlijke productvergelijking en warenkennis valt nog heel veel te zeggen. De IPA ziet dit als een van haar doelstellingen. Daarnaast streeft de IPA ernaar om haar leden ruimere mogelijkheden te bieden voor het bezigen van consumentenvuurwerk.

Het ligt in de bedoeling om geïnteresseerde- en gemotiveerde personen te vinden om deze doelstellingen te verwezenlijken. We vragen de lezers van deze pagina om met ons mee te denken en hun gedachten met ons te delen. In de loop van de tijd kan er dan een plan van aanpak worden gemaakt. Deze website wil op termijn alle mogelijke informatie over (consumenten)vuurwerk en evenementen aanbieden, verenigingsinformatie, het online tijdschrift 'International Pyrotechnic Arts News' (IPAN) en een forum. Contacteer ons via het emailadres elders op deze site.

De Vereniging, blijkt later, was in Nederland omstreden

Hieronder een citaat uit de uitzending van Nova van 9 september 2003

Wapenvondst in Amstelveen
Zelfs vandaag nog was de explosieve opruimingsdienst bezig het huis vol met chemicaliën van de scheikundeleraar René P. in Amstelveen te ontmantelen.
Het begon vorige week toen een groep krakers een enorme partij wapens vond op een zolder van een pand in de Legmeerpolder. Dat pand bleek van René P. te zijn en zo kwam de politie bij zijn huis uit. P. is geen onbekende van politie en justitie.

Eerder was hij voorzitter van de omstreden pyrotechnische (vuurwerk)vereniging St. Barbara. En hij haalde het nieuws met zijn postorderbedrijf, waar je niet alleen boeken als 'Mein Kampf' kon bestellen, maar ook handleidingen voor het maken van bommen en boeken, waarin je schriftelijk wordt opgeleid tot terrorist.

Hieronder een link naar de website waar het filmpje van de NOVA uitzending te downloaden is:

http://www.kafka.antifa.net/amstelveen.htm

De slogan: "Je bent geen echte vent, als je niet voor vuurwerk bent" (staat op de Bex foldertjes). Komt ook van Barbara af.
Vroegah was alles beter, merk ik wel weer.

De slogan: "Je bent geen echte vent, als je niet voor vuurwerk bent" (staat op de Bex foldertjes). Komt ook van Barbara af.
Vroegah was alles beter, merk ik wel weer.

Lev-He. Tek gek man deze info. Wist ik niet.
Heb jij nog meer informatie over Barbara.?
Ze schijnen zelfs clubblaadjes uitgegeven te hebben.
Maar wat ik begrepen heb, de vereniging bestond uit een illuster gezelschap van hobbyisten die naast liefhebbers, ook makers van en handelaars in vuurwerk waren.

:bye:

Lev-He. Tek gek man deze info. Wist ik niet.
Heb jij nog meer informatie over Barbara.?
Ze schijnen zelfs clubblaadjes uitgegeven te hebben.
Maar wat ik begrepen heb, de vereniging bestond uit een illuster gezelschap van hobbyisten die naast liefhebbers, ook makers van en handelaars in vuurwerk waren.

Hey Moontan ,

Je zal weinig te weten komen over deze club. Ik ken de mensen persoonlijk en ze vinden het niet fijn om er over te praten.

Ze hebben inderdaad clubboekjes uitgebracht. Veel van deze boekjes hebben wij in onze bezit en zijn zeer leuk om te lezen. Ik heb er ook toen ik de mannen nog niet kon videobeelden van gehad die ik helaas ben kwijt geraakt. Het zag er allemaal zeer leuk uit.

Helaas is het niet meer.

Hey Moontan ,

Je zal weinig te weten komen over deze club. Ik ken de mensen persoonlijk en ze vinden het niet fijn om er over te praten.

Ze hebben inderdaad clubboekjes uitgebracht. Veel van deze boekjes hebben wij in onze bezit en zijn zeer leuk om te lezen. Ik heb er ook toen ik de mannen nog niet kon videobeelden van gehad die ik helaas ben kwijt geraakt. Het zag er allemaal zeer leuk uit.

Helaas is het niet meer.

Duidelijk Tony.
Je moet het ook zien in het licht van het tijdperk dat internet nauwelijks bestond.
Tegenwoordig kan je via de fora op een veel simpelere manier met elkaar in contact komen. Informatie stroomt dagelijks binnen. Ten tijde van Barbara was dat nog niet zo. En datgene intrigreert mij juist. Samenkomsten van freaks om alleen maar over vuurwerk te ***len. En maar weinig mensen wisten van de vereniging af.
Tegenwoordig lijkt het mij niet meer zinvol om een dergelijke vereniging op te richten.
Alles en iedereen ligt op de loer.

Duidelijk Tony.
Je moet het ook zien in het licht van het tijdperk dat internet nauwelijks bestond.
Tegenwoordig kan je via de fora op een veel simpelere manier met elkaar in contact komen. Informatie stroomt dagelijks binnen. Ten tijde van Barbara was dat nog niet zo. En datgene intrigreert mij juist. Samenkomsten van freaks om alleen maar over vuurwerk te ***len. En maar weinig mensen wisten van de vereniging af.
Tegenwoordig lijkt het mij niet meer zinvol om een dergelijke vereniging op te richten.
Alles en iedereen ligt op de loer.

Dat is hier juist het probleem. Je kan nog geen babyrotje afsteken of je hebt al een probleem. Mijn gedachtes zijn wel eens gegaan naar een verening net over de grens in Belgie en die gedachtes zijn nog steeds niet uit mijn hoofd. Dus wie weet.

Dat is hier juist het probleem. Je kan nog geen babyrotje afsteken of je hebt al een probleem. Mijn gedachtes zijn wel eens gegaan naar een verening net over de grens in Belgie en die gedachtes zijn nog steeds niet uit mijn hoofd. Dus wie weet.

Klinkt interessant. Ik wacht met spanning af.
Barbara had ook de doelstelling om de belangen van de consument te behartigen. Zijn zij daar ook in enige mate in geslaagd.?
Zo,n belangenvereniging voor de consument bestaat tegenwoordig ook niet meer. (wel als het gaat om veiligheid)

Is het niet mogelijk om opnieuw een belangenvereniging voor de Nederlandse vuurwerk consument op te richten? Dit keer zonder mensen die in het illegale circuit zitten...

En dan vind ik dat de vereniging niet afhankelijk moet wezen van een (groot)handel. Zoals de gezellige vuurwerkmensen club (of iets in die trant :S).
Het idee klinkt goed.

En dan vind ik dat de vereniging niet afhankelijk moet wezen van een (groot)handel. Zoals de gezellige vuurwerkmensen club (of iets in die trant :S).
Het idee klinkt goed.

Precies Lev-He
Maar wel een vereniging met een bepaalde structuur en doelstellingen.
Met bestuur en leden. Als de vereniging er staat en de organisatie loopt goed komt dat ten goede van de leden.
Als je een grote vereniging hebt sta je sterk als consument
Maar ja voordat zo,n vereniging van de grond komt.?

Je moet ergens beginnen maar je moet ook de initiatiefnemers hebben en mensen die willen investeren.. anders kom je niet ver meen ik.

Je moet ergens beginnen maar je moet ook de initiatiefnemers hebben en mensen die willen investeren.. anders kom je niet ver meen ik.

Mee eens Jeko.
Initiatiefnemers daar begint het mee.
Investeerders ook. De leden betalen via een bijdrage de investeringen terug.

Deze discussie heeft een tijd lang stil gelegen.
Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die serieuze behoefte hebben om lid te worden van een nieuw op te richten vereniging.
Ik heb serieuze plannen en ideeen maar er moet wel behoefte zijn aan een pyroclub om het zo te noemen.
De club moet wel een officiele vereniging worden met bestuur en structuur maar de sfeer binnen deze club zal uiteraard een sterk informeel karakter kennen.
Maar het mag ook weer geen vrouwen theekransje worden. Daar zitten we niet op te wachten.

Ik hoor graag van jullie of er belangstelling bestaat en of jullie ideeen kunnen aandragen.

Reageren hoeft uiteraard niet meteen. Maar wel serieus graag.

Ha Moontan,
Het oprichten van een pyroclub lijkt mij op zich een leuk idee, immers wat is er leuker dan met gelijkgestemden over je grote hobby te kunnen ohen.
Als je zo'n club opricht, moet je ook een doel hebben en daar heb ik mijn vraagtekens bij.
Als het b.v. inhoud, dat er (zoals bij de meeste van dit soort clubjes) mensen lid worden om er zelf beter van te worden en of illegale zaken worden gepromoot ( lees handel of zelfmaak), haak ik af.
Kortom, mij heb je, maar bezint eer gij begint.

Ik heb ook zeker interesse.. maar ik wacht even de voortgang af hoe het allemaal loopt. En tot er plannen(uitwerkingen) op tafel komen e.d.

Hey Shinji, bedankt voor je reactie man.
Het doel van zo,n vereniging is om mensen met dezelfde hobby bij elkaar te brengen. Volkomen terecht door jou opgemerkt, elke vereniging valt of staat bij haar doelstelling,vastgelegd in officiele statuten wat verplicht is bij een vereniging.
De leden kiezen uit hun midden een bestuur en beleggen een eerste vergadering.
In die eerste vergadering komen tal van zaken naar voren, waaronder de doelstelling. Ik kan je nu alvast vertellen, dat ik never nooit in een vereniging ga stappen waarbij leden zich bezighouden met zelfbouw. Dank je de koekoek.
Dat leidt vroeg of laat tot ernstige ongelukken, misschien zelfs rampen.
En ook illegale handel, kortom alles wat niet door de wetgever getolereerd wordt, zal niet tot de doelstelling van de verenging gaan behoren.

Blijft er dan nog wat over zullen sommigen zich afvragen?
Ja hoor een heleboel.
Op vuurwerkgebied valt heel veel te beleven.
En dan lijkt het me leuk om een aantal jaren bij elkaar te komen om ervaringen te delen, workshops te houden, opkomen voor belangen van consumenten, het uitgeven van een blad, etc. etc.

als dit daadwerkelijk tot stand komt , zal er dan ook 'n minimum leeftijd zijn , om de groep dus alleen maar te laten bestaan uit mensen die al jaren ervaring hebben , en er veel vanaf weten , of mogen er dan ook mensen lid worden zoals ik (14jaar) .

:bye: :bye: :bye:

Laatst bewerkt:
als dit daadwerkelijk tot stand komt , zal er dan ook 'n minimum leeftijd zijn , om de groep dus alleen maar te laten bestaan uit mensen die al jaren ervaring hebben , en er veel vanaf weten , of mogen er dan ook mensen lid worden zoals ik (14jaar) .

:bye: :bye: :bye:

Ik denk dat er absoluut geen leeftijdseisen zijn iedereen zou welkom kunnen zijn, mits serieuze bedoelingen.
Ik ga morgen mijn ideeen verder uitwerken en hier plaatsen.

Back
Bovenaan